Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Man kan inte begära att kunna försvara sig när man håller sig undan rättvisan i 7 år. Man kan inte välja och vraka utan man får antingen samarbeta fullt ut eller skylla sig själv. JA valde att obstruera istället för att välja att försvara sig, inför svensk domstol vid åtal. Istället valde han att undvika formell delgivning av misstanke om våldtäkt med stöd av Ecuador och nedläggning av förundersökningen. Han har endast varit intresserad av att slingra sig undan på olika sätt.
Nu har ju JA suttit i brittiskt fängelse i 5 månader. Under den tiden borde åklagaren kunnat hinna besluta om hon ska åtala eller inte. Ingen vettig människa tror att ens åklagaren bedömer att någon avgörande ny bevisning ska komma fram. Jag är övertygad om att det inte finns något som skulle kunna räcka till fällande dom men eftersom jag tror att JA har större chans att bli frikänd av domstol än av åklagaren så anser jag att det bästa nu är att han får bli åtalad.
Att oavsett hur det var med delgivningen vid förhöret hösten 2016 så inser varje vettig människa att det var något som skulle gått att fixa efteråt. Eftersom förundersökningen nu är återupptagen får vi väl utgå ifrån att eventuellt problem med delgivning är undanröjt.
Citat:
PS
Är det inte väldigt tyst från JA/kader? Det kan mycket väl vara så att man redan delgivit JA formell misstanke om våldtäkt där han sitter på kåken men ingen av parterna är intresserade av att gå ut med det just nu.
DS
Tyckte jag hörde någonstans att svenska myndigheter som betalat ut en massa pengar till EMF för det arbete hon utfört som målsägarbiträde skulle av "formella skäl" inte betala något till Assanges försvarsadvokat utan det skulle Assange få betala själv. Så Assange kanske inte har råd med någon svensk försvarsadvokat längre.
Citat:
Allt tyder på att SW är i betydligt bättre skick än JA. Då han nyligen meddelades att han skulle få sitta kvar på kåken efter villkorlig frigivning i halvtid för borgensbrottet, för att han var rymningsbenägen, svarade han att han inte förstod det mycket enkla meddelandet. Eller så spelar han dum för att få sympatier med hopp om att slinka lindrigare undan.
The Guardian Kört genom Google translate.
Citat:
Därför har jag gett din advokat en möjlighet att lämna in en ansökan om borgen för dina räkning och hon har avböjt att göra det, kanske inte förvånande mot bakgrund av din historia om att sluta i detta förfarande. "Jag anser att jag har betydande grund för att tro om jag släpper dig, kommer du att gå igen.
"Assange frågades om han förstod vad som hände. Han svarade: ”Inte riktigt. Jag är säker på att advokaterna kommer att förklara det. ”
Jag tolkade det som det var hela saken som Assange ville tala med sin advokat om. Vad som sagts om hans möjlighet att bli fri och varför advokaten inte ansökt om frihet mot borgen.