Citat:
Ursprungligen postat av
GoFuckADuck
Tror du att det går att få läkaren att byta Ritalin mot Modafinil? Har själv inte ADHD men en i familjen har så jag kan låna lite.
Är så jäkla trött om dagarna så jag orkar ingenting och då har jag proppat i mig diverse vitaminer och koffein.

Om du är såpass trött, så be om att få göra en sömnundersökning, ett Somnografi.
Du kan ha någon sorts sömnapné, eller möjligen Idiopatisk Hypersomni, en sjukdom som man vet lite om, men som anses vara besläktad med Narkolepsi, men med mindre allvarliga symtom.
Jag rekommenderar INTE att du försöker få en släkting att byta från Ritalin till Modafinil, då Modafinil inte har bevisats vara lika effektivt som Ritalin mot ADHD - du kan m ao göra det värre för denne då.
Jag rekommenderar som sagt att du försöker få det själv - MEN... då sånt kan ta tid, gör i så fall upp med din släkting om att denne ber om att få Modafinil som tillägg,
ovanpå Ritalinet, så kan du helt enkelt ta dennes överskott och få lindring, samtidigt som din släkting får ha kvar sitt Ritalin.
Modafinil finns även tillgängligt från många internet-sidor, men det är i regel trixigt att beställa från dom om du bor i Sverige, då alla bra sidor är utanför EU och Sverige dessutom har fått för sig att narkotikaklassa Modafinil - det går dock att lösa på olika vis, men jag är lite för trött för att gräva upp den krångliga processen just nu.