2016-12-06, 14:47
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Var det Modafinil som hjälper emot mykloniska ryckningar?

Det här glömde jag svara på - men jo, det är minsann Modafinil som hjälper mot ryckningar - finns inga officiella tester vad jag vet, men en del som har CP-skada tycks få VÄLDIGT bra resultat av att använda Modafinil.

Ingen aning om hur farao det går till - en intressant drog, helt klart.
Citera
2016-12-28, 18:17
Medlem
GoFuckADucks avatar
Vad är det för pris på Modafinil ( receptbelagt ) och går det på högkostnadsskyddet?

Måste ha nåt nu som får mig att hålla mig vaken under dagen då Voxra sluta funka och Ritalinet gör att jag får en jäkla ångest.
Citera
2016-12-28, 19:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Vad är det för pris på Modafinil ( receptbelagt ) och går det på högkostnadsskyddet?

Måste ha nåt nu som får mig att hålla mig vaken under dagen då Voxra sluta funka och Ritalinet gör att jag får en jäkla ångest.

Jag minns tyvärr inte fullpriset, men jo alla förpackningar utom Modiodal går på högkostnadsskyddet, och då är priset inte så högt, tror jag betalade ca 150 spänn för en förpackning för några månader sedan.

Kom ihåg att Modafinil kan ha en brant toleransbana om man använder för hög dos - med tanke på att Voxra slutat verka för dig, så är det antagligen något du bör tänka på.

Föreslår att du börjar på så låg dos som 50 mg pg a detta - det går alltid att höja, men sänka är tyvärr inte alltid lika lätt...
Citera
2016-12-28, 22:32
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag minns tyvärr inte fullpriset, men jo alla förpackningar utom Modiodal går på högkostnadsskyddet, och då är priset inte så högt, tror jag betalade ca 150 spänn för en förpackning för några månader sedan.

Kom ihåg att Modafinil kan ha en brant toleransbana om man använder för hög dos - med tanke på att Voxra slutat verka för dig, så är det antagligen något du bör tänka på.

Föreslår att du börjar på så låg dos som 50 mg pg a detta - det går alltid att höja, men sänka är tyvärr inte alltid lika lätt...
Tror du att det går att få läkaren att byta Ritalin mot Modafinil? Har själv inte ADHD men en i familjen har så jag kan låna lite.

Är så jäkla trött om dagarna så jag orkar ingenting och då har jag proppat i mig diverse vitaminer och koffein.
Citera
2016-12-28, 22:48
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Tror du att det går att få läkaren att byta Ritalin mot Modafinil? Har själv inte ADHD men en i familjen har så jag kan låna lite.

Är så jäkla trött om dagarna så jag orkar ingenting och då har jag proppat i mig diverse vitaminer och koffein.

Om du är såpass trött, så be om att få göra en sömnundersökning, ett Somnografi.

Du kan ha någon sorts sömnapné, eller möjligen Idiopatisk Hypersomni, en sjukdom som man vet lite om, men som anses vara besläktad med Narkolepsi, men med mindre allvarliga symtom.

Jag rekommenderar INTE att du försöker få en släkting att byta från Ritalin till Modafinil, då Modafinil inte har bevisats vara lika effektivt som Ritalin mot ADHD - du kan m ao göra det värre för denne då.

Jag rekommenderar som sagt att du försöker få det själv - MEN... då sånt kan ta tid, gör i så fall upp med din släkting om att denne ber om att få Modafinil som tillägg, ovanpå Ritalinet, så kan du helt enkelt ta dennes överskott och få lindring, samtidigt som din släkting får ha kvar sitt Ritalin.

Modafinil finns även tillgängligt från många internet-sidor, men det är i regel trixigt att beställa från dom om du bor i Sverige, då alla bra sidor är utanför EU och Sverige dessutom har fått för sig att narkotikaklassa Modafinil - det går dock att lösa på olika vis, men jag är lite för trött för att gräva upp den krångliga processen just nu.
Citera
2016-12-28, 22:59
Medlem
GoFuckADucks avatar
Tack för svar. Kanske får testa mig för sömnapné som du säger eller så är det denna jäkla årstid som är så tröttsam kanske.
Vet du om Modafinil går igenom på drogtest? Vill inte riskera om det blir test på jobbet.
Citera
2016-12-29, 00:30
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Tack för svar. Kanske får testa mig för sömnapné som du säger eller så är det denna jäkla årstid som är så tröttsam kanske.
Vet du om Modafinil går igenom på drogtest? Vill inte riskera om det blir test på jobbet.

Modafinil syns inte på vanliga drogtest - det är enbart på drogtest för idrottssammanhang som det syns på - så såvida du inte ska jobba med idrott så kommer det inte synas ett skit.
Citera
2016-12-29, 00:54
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Modafinil syns inte på vanliga drogtest - det är enbart på drogtest för idrottssammanhang som det syns på - så såvida du inte ska jobba med idrott så kommer det inte synas ett skit.
Ok super, tack för svar.
Citera
2018-06-17, 10:57
Medlem
Sezlows avatar
Jag finns kvar, och tar mina Modafinil på daglig basis 100 till 200mg/dag.

Jag tar det inte efter 12, bara tidigt på dagen. De hjälper mig från att trilla av stolen på jobbet. Här hemma gör det inget om jag lägger mig någon timme på soffan, och då kan jag hoppa över en eller bägge tabellerna.
Jag har PP MS och diagnostiserad sedan flera år.
Tydligen har jag blivit så skadad att jag har någon slags "sekundär narkolepsi".
Sova ordentligt kan jag inte heller göra på natten, oftast blir det bara fyra till fem timmar.
Det är piller på piller hela dagarna.
Citera
2018-06-17, 20:01
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Jag finns kvar, och tar mina Modafinil på daglig basis 100 till 200mg/dag.

Jag tar det inte efter 12, bara tidigt på dagen. De hjälper mig från att trilla av stolen på jobbet. Här hemma gör det inget om jag lägger mig någon timme på soffan, och då kan jag hoppa över en eller bägge tabellerna.
Jag har PP MS och diagnostiserad sedan flera år.
Tydligen har jag blivit så skadad att jag har någon slags "sekundär narkolepsi".
Sova ordentligt kan jag inte heller göra på natten, oftast blir det bara fyra till fem timmar.
Det är piller på piller hela dagarna.

Det är en svårt nöt det här...

Hittade dock den här artikeln och notisen:

http://www.sleepreviewmag.com/2016/1...rs-narcolepsy/

Citat:
“[I’m also interested in] a few anecdotal cases in the literature of patients with MS and narcolepsy, who have been treated with corticosteroids, with resolution of the narcolepsy.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Corticosteroid

Så möjligen att du kan kolla vidare på detta också? Kanske kontakta den gode Dr. Rosenberg och fråga om han har funnit mer info om det hela? Då skulle du kanske kunna lägga till någon form av intranasal kortikosteroid (för att komma förbi blodhjärnbarriären och ge effekt mer direkt på hjärnan) och möjligen få lite bättre med dessa symptom?

Svårt att säga... men det kan vara värt en titt i vart fall.
Citera
2018-06-18, 07:14
Medlem
Sezlows avatar
Tack så mycket.
Jag ska försöka att ta mig genom artiklarna, där hemma i lugn och ro.

Jag har en del symtom som tyder på narkolepsi bl.a. sömnparalyser.
Citera
2019-09-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har själv aldrig provat modafinil, men ser att det är narkotikaklassat. Så, hur är ruset? Jag har provat bl.a de klassiska, koffein, efedrin o amfetamin. Vilket är det mest jämförbart med?

Jag tar modafinil som läkemedel och får själv inget "rus" av det, det enda som händer är att jag kan hålla mig vaken. Som vissa skriver att det är omöjligt att sova på dom så kan jag bekräfta att nä, jag sover enkelt på dom om jag går och lägger mig.
Kan tillägga att läkarna inte vet vad som är fel så jag har ingen diagnos, väntar på att göra sömbutredning.

Men vad jag har hört av andra som tagit det så säger de att det är som att dricka typ 5 red bull efter varandra, jag själv har märkt att de blir ganska "studsiga" av sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in