2019-09-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag undervisar i hur man når kunskap och vetenskap på högskolenivå.

Jag undervisar i ontologi, epistemologi, metodologi, objektivitet, subjektivitet. Du ska inte komma hit och snacka så mycket skit.

Så du undervisar motsatser, det sistnämnda har du säkerligen personlig erfarenhet av.
Citera
2019-09-17, 20:55
Medlem
Citat:
Vad gäller andlighet och tro ja, med stolthet.
Synd att det verkar påverkar ditt tänkande.
Citera
2019-09-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så du undervisar motsatser, det sistnämnda har du säkerligen personlig erfarenhet av.
Du saknar kunskap om dessa därav din kommentar. De är inte motsatser utan nödvändiga uttryck för att kunna studera och förstå vår verklighet.

Jag ger dig ett litet exempel med förhoppningen att du ska förstå. Subjektivitet är inget mindre än objektivitet utan radikalt viktigt att förstå eftersom allt objektivt i den yttre världen filtreras och tolkas av den subjektiva människans hjärna. Förkovra dig!
Citera
2019-09-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Synd att det verkar påverkar ditt tänkande.
Det är inte synd att det påverkar mitt tänkande. Det är bra att det påverkar mitt tänkande. Att jag tror på och är övertygad om detta universums skapare med allt vad det innebär är en stor seger bara det.
Citera
2019-09-17, 21:09
Medlem
Citat:
Du saknar kunskap om dessa därav din kommentar. De är inte motsatser utan nödvändiga uttryck för att kunna studera och förstå vår verklighet.

Jag ger dig ett litet exempel med förhoppningen att du ska förstå. Subjektivitet är inget mindre än objektivitet utan radikalt viktigt att förstå eftersom allt objektivt i den yttre världen filtreras och tolkas av den subjektiva människans hjärna. Förkovra dig!

Tragiska försök att förminska, samt din så kallade kunskapsförmedling är helt utan substans.
Är förkovra dig en käck nisch som du alltid avslutar med?
Citera
2019-09-17, 21:15
Medlem
Citat:
Tragiska försök att förminska, samt din så kallade kunskapsförmedling är helt utan substans.
Är förkovra dig en käck nisch som du alltid avslutar med?
Jag svär vid min herre att du inte förstod nåt av det jag skrev i det föregående inlägget. Ja förkovra dig är det bästa rådet jag kan ge dig. Ditt liv är ändligt. Du kommer bli gammal och skröplig tids nog och dö så småningom och du kommer omfamnas av sanninEN med allt vad den innebär. Förkovra dig medan tid är.
Citera
2019-09-17, 21:20
Medlem
Citat:
Jag svär vid min herre att du inte förstod nåt av det jag skrev i det föregående inlägget. Ja förkovra dig är det bästa rådet jag kan ge dig. Ditt liv är ändligt. Du kommer bli gammal och skröplig tids nog och dö så småningom och du kommer omfamnas av sanninEN med allt vad den innebär. Förkovra dig medan tid är.

Behöver inte samt har aldrig behövt förkovra mig, är inte låst i en fiktion därav behövs ingen vägledning.
Citera
2019-09-17, 21:30
Medlem
Citat:
Behöver inte samt har aldrig behövt förkovra mig, är inte låst i en fiktion därav behövs ingen vägledning.
Sanning eller fiktion kommer du få absolut övertygelse om. Eller menar du att du är odödlig eller kan fly undan porten som kommer låta sig se sanningen i dess absoluta form och natur? Har du kanske bråttom att få denna övertygelse bekräftad?

Ha inte bråttom. När tiden kommer, kommer du uppleva jordelivet som en obetydlig del av en dag eller ännu kortare, ja, du kommer att uppleva att jordelivet var inget mer än ett enda suck eller ögonblick. Jordelivet är tidsbundet medan det som måste komma är evigt och tiden kommer tas bort ur ekvationen.
Citera
2019-09-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ska jag förpassa dig till de okunnigas kategori? Är det vad du ber om? Ingenstans står det att Jesus ska ha sagt att domedagen kommer medan Jesus är i livet i citatet du skickat. Du har fel och Jesus har rätt.
Det har ingen påstått heller. Det som står i citatet är att domedagen kommer medan de som träffade Jesus fortfarande är i livet. Alla dessa personer är nu döda utan att det kom någon domedag. Jesus profetia misslyckades.

Jesus gjorde förövrigt denna exakta förutsägelse vid flera tillfällen:
Citat:
Now learn the parable from the fig tree: when its branch has already become tender and puts forth its leaves, you know that summer is near; so, you too, when you see all these things, recognize that He is near, right at the door. Truly I say to you, this generation will not pass away until all these things take place.“ (Matthew 24: 25-34)
Citat:
“Then they will see the Son of Man coming in clouds with great power and glory. And then He will send forth the angels, and will gather together His elect from the four winds, from the farthest end of the earth to the farthest end of heaven. Now learn the parable from the fig tree: when its branch has already become tender and puts forth its leaves, you know that summer is near. Even so, you too, when you see these things happening, recognize that He is near, right at the door. Truly I say to you, this generation will not pass away until all these things take place…“ (Mark 13:26-30)
Citat:
“Then they will see the Son of Man coming in a cloud with power and great glory. But when these things begin to take place, straighten up and lift up your heads, because your redemption is drawing near. Then He told them a parable: Behold the fig tree and all the trees; as soon as they put forth leaves, you see it and know for yourselves that summer is now near. So you also, when you see these things happening, recognize that the kingdom of God is near. Truly I say to you, this generation will not pass away until all things take place.“ (Luke 21:27-32)

Andra citat från Nya Testamentets författare:
Citat:
“Long ago, at many times and in many ways, God spoke to our fathers by the prophets, but in these last days he has spoken to us by his Son…” (Hebrews 1:1-2)
Citat:
“Now these things happened to them as an example, but they were written down for our instruction, on whom the end of the ages has come.” (1 Corinthians 10:11)
Citat:
“And let us consider how to stir up one another to love and good works, not neglecting to meet together, as is the habit of some, but encouraging one another, and all the more as you see the Day drawing near.” (Hebrews 10:24-25)
Citat:
“Children, it is the last hour, and as you have heard that antichrist is coming, so now many antichrists have come. Therefore we know that it is the last hour.” (1 John 2:18)
Citat:
“Do not seek a wife. This is what I mean, brothers: the appointed time has grown very short. From now on, let those who have wives live as though they had none, and those who mourn as though they were not mourning, and those who rejoice as though they were not rejoicing, and those who buy as though they had no goods, and those who deal with the world as though they had no dealings with it. For the present form of this world is passing away.” (1 Corinthians 7:27,29-31)
Citat:
The end of all things is near…” (1 Peter 4:7)
Citat:
“For this we declare to you by a word from the Lord, that we who are alive, who are left until the coming of the Lord, will not precede those who have fallen asleep. For the Lord himself will descend from heaven with a cry of command, with the voice of an archangel, and with the sound of the trumpet of God. And the dead in Christ will rise first. Then we who are alive, who are left, will be caught up together with them in the clouds to meet the Lord in the air, and so we will always be with the Lord.” (1 Thessalonians 4:15-17)
Citat:
“Blessed is he who reads and those who hear the words of the prophecy, and heed the things which are written in it; for the time is near.” (Revelation 1:3)
Citat:
“And he said to me, “These words are faithful and true”; and the Lord, the God of the spirits of the prophets, sent His angel to show to His bond-servants the things which must soon take place. “And behold, I am coming quickly. Blessed is he who heeds the words of the prophecy of this book.” And he said to me, “Do not seal up the words of the prophecy of this book, for the time is near. Behold, I am coming quickly, and My reward is with Me, to render to every man according to what he has done. He who testifies to these things says, “Yes, I am coming quickly.“”… (Revelation 22:6,7,10,12,20)

De som skrev detta trodde att domedagen var mycket nära. De hade fel.
Det är fullständigt glasklart att Bibeln menade att Jesus skulle återvända inom kristendomens första århundrade. Bibeln hade fel. Kristendomen visade sig vara en falsk religion redan för 1900 år sedan då dess viktigaste profetia inte slog in.
Citera
2019-09-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det har ingen påstått heller. Det som står i citatet är att domedagen kommer medan de som träffade Jesus fortfarande är i livet. Alla dessa personer är nu döda utan att det kom någon domedag. Jesus profetia misslyckades.

Jesus gjorde förövrigt denna exakta förutsägelse vid flera tillfällen:

Andra citat från Nya Testamentets författare:

De som skrev detta trodde att domedagen var mycket nära. De hade fel.
Det är fullständigt glasklart att Bibeln menade att Jesus skulle återvända inom kristendomens första århundrade. Bibeln hade fel. Kristendomen visade sig vara en falsk religion redan för 1900 år sedan då dess viktigaste profetia inte slog in.

Kristendomen innehåller med all största sannolikhet felaktigheter. Jag är inte här för att försvara någon religion allra minst bibeln och kristendomen. Jesus har dock inte yttrat dessa ord, nämligen att domedagen ska komma en viss dag eller ett visst datum. Jesus i egenskap av att vara profet har inte begått sådana fadäser som du och dina gelikar beskyller honom för. Ingen profet, och Jesus inkluderad, har fått yttra när domedagen kommer men att den kommer är bortom allt tvivel. När den kommer vet ingen. Endast Gud allena tar bort slöjan och av-slöjar domedagen. Hys inget tvivel om detta!

Bibeln säger även att Gud är tre och att människor ärver synden från Eva och Adam, några andra fadäser som efterkommande har skrivit ned som de med all sannolikhet kommer stå till svars för. Jesus har endast yttrat sanningen och sanningen är inte lögner som skrivits ned i vissa delar av bibeln. Dessutom diskuterar vi inte här religion utan Gud. Om kristendomen är fel så är det religionen som har fel men en felaktig religion motbevisar inte Gud mer än sig själv, dvs religionen i sig.

Dessutom anger inte citaten du har skickat något bestämt datum. Citaten säger att domedagen är nära och det är sant. I förhållande till hur gammalt universum, jorden och solen och allt annat är det inte alls orimligt att människor själva antar, utan några citat från religiösa urkunder, att lejonparten av tiden av den fysiska existensen har förflutit och en mycket lite tid är kvar av den fysiska världen existens. Citaten du har skickat kan du inte motbevisa för att du inte förstår vad nära betyder eller vad nära sätts i förhållande till.
Senast redigerad av demotrams 2019-09-17 kl. 22:31.
Citera
2019-09-17, 22:39
Medlem
Citat:
Kristendomen innehåller med all största sannolikhet felaktigheter. Jag är inte här för att försvara någon religion allra minst bibeln och kristendomen. Jesus har dock inte yttrat dessa ord, nämligen att domedagen ska komma en viss dag eller ett visst datum. Jesus i egenskap av att vara profet har inte begått sådana fadäser som du och dina gelikar beskyller honom för. Ingen profet, och Jesus inkluderad, har fått yttra när domedagen kommer men att den kommer är bortom allt tvivel. När den kommer vet ingen. Endast Gud allena tar bort slöjan och av-slöjar domedagen. Hys inget tvivel om detta!

Bibeln säger även att Gud är tre och att människor ärver synden från Eva och Adam, några andra fadäser som efterkommande har skrivit ned som de med all sannolikhet kommer stå till svars för. Jesus har endast yttrat sanningen och sanningen är inte lögner som skrivits ned i vissa delar av bibeln. Dessutom diskuterar vi inte här religion utan Gud. Om kristendomen är fel så är det religionen som har fel men en felaktig religion motbevisar inte Gud mer än sig själv, dvs religionen i sig.

Dessutom anger inte citaten du har skickat något bestämt datum. Citaten säger att domedagen är nära och det är sant. I förhållande till hur gammalt universum, jorden och solen och allt annat är det inte alls orimligt att människor själva antar, utan några citat från religiösa urkunder, att lejonparten av tiden av den fysiska existensen har förflutit och en mycket lite tid är kvar av den fysiska världen existens. Citaten du har skickat kan du inte motbevisa för att du inte förstår vad nära betyder eller vad nära sätts i förhållande till.
Kristendomen och Bibeln innehåller bevisligen felaktigheter, så varför ska du tro på något av det som Bibeln säger om Jesus eller Gud? Om vissa saker bevisligen är fel, vad är det som säger att inte allt är fel?

Och jo, citaten anger att domedagen skulle komma inom Det nya testamentets författares livstid.
Citera
2019-09-17, 23:53
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag undervisar i hur man når kunskap och vetenskap på högskolenivå.

Jag undervisar i ontologi, epistemologi, metodologi, objektivitet, subjektivitet. Du ska inte komma hit och snacka så mycket skit.
Ontologi är ju rätt intressant, åtminstone filosofiskt. Antar, eftersom du undervisar i detta ämne att du även är välbekant om det teologiska problemet? Nej, jag snackar inte skit då jag helt korrekt hävdar att kreationism INTE är vetenskap, utan pseudovetenskap. Huvudsyftet med kreationism och intelligent design är att försvara en uppsättning religiösa trossatser/dogmer.
Kreationister gör observationer enbart i syfte att bekräfta redan fastställda dogmer, och inte för att upptäcka sanningen om den materiella världen. Sådana teorier är statiska och leder inte till några nya vetenskapliga upptäcker eller till någon förbättring av vår förståelse av den materiella världen. Det kan väl inte ens du förneka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in