2019-09-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du är väl inte så imaginär att du ens tror, att en mördare är villig att erkänna sin begångna handling så som gärning innanför Rättsväsendet 's väggar, mördaren vet mycket väl vad som i sådant fall väntar vederbörande, och en mördare, gör allt vad som står inom vederbörande's makt att icke bli avslöjad för vad mördaren tidigare begått som brottslig handling mot annan mänsklig varelse, ingen mördare vill spendera någon tid inom Rättsväsendet's bastanta fängelsemurar.

Det enda som kan fälla en mördare, är kriminal-teknisk bevisning som har styrkt utom all rimlig tvivel och direkta vittnes-iakttagelser. Det finns ett fåtal undantag som trotts allt har kunnat fälla vissa mördare, och det har varit, när starka indicier funnits till grund.

KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding kommer inte att yrka på någonting annat än ett livstids-straff, om hon kommer till stånd med ett åtal ... detta i sin tur beror bland annat på den typ av mycket grov dödsmisshandel som Gärningspersonen utsatte sitt offer för under den då aktuella måndags-kvällen den 14 Maj år 2018 och att kvinnan som dödsmisshandlades, då, hade tre barn, vilka nu har förlorat sin moder.

Mvh/ @JokerMannen
Jag pratar om brott och straff i stort.
Citera
2019-09-17, 18:39
Medlem
Det kan vara så att obduktionen gav att LW inte kunnat skrika av dom initiala och direkta skadorna. Det ger att åklagaren måste hitta en kvinna i sin ekvation för att kunna gå till åtal med SD - HD är närmast till hands.
Citera
2019-09-17, 18:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja genom prover som inte är färdiga förstås, men tänker att hon kan avslöja något när hon är släppt också?

Inte omöjligt.
Citera
2019-09-17, 18:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Är du medvetet dum eller medveten om att du är dum?

När HD var sjuk i sin depression så gick SD över gränsen och sökte sexuell kontakt.
När HD åter var i arbete, så arbetade hon utan speciellt många sjukdagar, en handfull på ett antal år.

Du vet väldigt mycket om hur många gånger HD varit sjukskriven under ett antal år utan att du känner henne väl. Hur var det nu, ni umgicks inte privat, bodde långt från varandra, och kände varandra bara ytligt?
Citera
2019-09-17, 18:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det kan vara så att obduktionen gav att LW inte kunnat skrika av dom initiala och direkta skadorna. Det ger att åklagaren måste hitta en kvinna i sin ekvation för att kunna gå till åtal med SD - HD är närmast till hands.

Det har jag svårt att tro att de kan avgöra faktiskt. Tankar på hur de skulle kunna göra det?
Citera
2019-09-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror det är så enkelt att det handlar om en prioriteringsfråga från utredningsgruppens sida:

Alternativ 1: Begära HD häktad, dvs bli tvungen att i rätten avslöja viss bevisning för HD rörande varför de ser henne som misstänkt för mord.

Alternativ 2: Släppa HD med vinsten att, allt de har på henne stannar kvar internt.

Åklagarens slutsats:

HD har redan varit på fri fot i mer än 15 månader, vilket innebär att risken att låta henne fortsätta vara fri, inte väger upp till den utredningsrisk det skulle kunna innebära att, i det här skedet, avslöja vissa saker från utredningen för henne.

Men åklagaren kan ju inte gå vidare med SD så länge det finns rimligt tvivel, även om bevisövervikten talar för SD. HD måste medåtalas eller frias helt (alt. annan brottsbeskrivning).
Försvararen hade ju guldläge att överklaga med hänvisning till att HD är skäligen misstänkt med.

Det finns nått mer i soppan.
Citera
2019-09-17, 18:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Men åklagaren kan ju inte gå vidare med SD så länge det finns rimligt tvivel, även om bevisövervikten talar för SD. HD måste medåtalas eller frias helt (alt. annan brottsbeskrivning).
Försvararen hade ju guldläge att överklaga med hänvisning till att HD är skäligen misstänkt med.

Det finns nått mer i soppan.

Jag känner faktiskt inte till något fall där en medåtalad fortsatt haft en misstanke men inte dömts tillsammans med partner som då blivit dömd. Så jag har svårt att spekulera rörande det där. Men det låter rimligt som du säger.
Citera
2019-09-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA, detta ÄR intressant.
3 punkter som jag reflekterar över är.

1. Han går med på att sitta häktad som "skäligen misstänkt", varför då ?
Det naturliga vore väl att han skulle blå-neka.
Men, det verkar han inte göra, då han ändå kan tänka sig att vara "skäligen misstänkt".
Har han insett att det VERKLIGEN FINNS viss bevisning mot honom ?
Måste vara väldigt besvärande för honom.

2. Det är bra mycket text som maskas. flera sidor. Där Stefan argumenterar mot den bevisning
som finns och anser att den är felaktig, och därför bör släppas, eller få sänkt misstanke-grad.
I min värld så ser det ut som att det finns ganska mycket som åklagaren har på honom.
Och då har inte försvaret fått del av ALL bevisning än.
Mina vibbar börjar faktiskt känna att Hiding på riktigt har en del bevisning mot Stefan.

3. Det mest naturliga för Stefan att göra, är att ha en ny förhandling den 27:e.
Av någon anledning väljer han att inte ha den förhandlingen.
Det tycker jag är märkligt, för det är exakt DÅ han får chansen att inför domstolen påvisa att
misstanke-graden är fel och han skall sättas på fri fot.
Men han lägger sig platt och går med på häktes-förlängning utan förhandling.
Vad kan han vinna på att göra så ? Varför är han inte längre villig att med näbbar och klor
påvisa att Hiding är helt fel ute och han skall släppas ur häktet.

Lägger man ihop allt detta, så får i alla fall jag vibbar av att Stefans kämpa-glöd börjar slockna.
Stefan kan ju se sig själv som "skäligen misstänkt" vilket borde innebära att han själv ser att
Hidings bevis verkligen finns där. Och mer bevis kommer att presenteras för honom i sinom tid.

Börjar han sakteliga att GE UPP ?

I sig så erkänner ju SD tidigt att det som finns historiskt och avsaknad av alibi gör honom till en stark kandidat.

Men oavsett om försvararen inte går upp till förhandling, måste väl åklagaren visa TR att utredningen går framåt och att hon har tillräckligt för åtal. Annars släpper TR honom, med eller utan försvararen.
Första vändan när SD släpptes behövde ju inte försvararen knappt yttra sig, TR tog beslutet själva när dom sett bevisningen.
Citera
2019-09-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det har jag svårt att tro att de kan avgöra faktiskt. Tankar på hur de skulle kunna göra det?
Alla skador är dödande i sig?!
Citera
2019-09-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja jag tolkar det som skäligen misstänkt eftersom de skriver att bevisningen inte håller för sannolika på henne. Hade hon varit avskriven helt tycker man de borde skrivit att hon inte är helt friad från misstankar och därför hon släpps!?

?🤔
Nja, vet inte riktigt hur du tänker men tänker själv att de borde, i anständighetens och även juridikens namn, skriva att hon är helt friad från misstankar om nu så är fallet.
Att gå ut med att hon inte är helt friad från brottsmisstankar om utredningen visat att hon är helt oskyldig blir nästan lite, ja taskigt.
Det måste finnas gränser för vilka 'taktiska' utspel en åkl kan få ägna sig åt.
Citera
2019-09-17, 19:28
Medlem
Intressant att SD inte kommer motsätta sig en eventuell åtalsförlängning. Han fortsätter neka till mord, men kanske erkänner sig ha befunnit sig på platsen om förhörsledare har berättat att de säkrat spår som inte kan bortförklaras?

Jag längtar efter att få läsa FUP och se hur SD uttryckte sig på sms/messenger. Kanske vi även kommer få höra hans pipiga röst uttala hot ifall LW hade säkrat sin lur med en röstinspelnings-app för hennes telefonsamtal. Det vore riktig mumma för åklagaren.
Citera
2019-09-17, 19:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Sant.
Dock har jag för mig att jag har läst nånstans att en person som blivit fälld och senare överklagar då kan få en skärpning av straffet av Kammarrätten eller Högsta domstolen?Stämmer det?Tjänar man på att erkänna det bevisen som finns?
Straffet kan inte skärpas om det bara är den dömde som överklagar innan domen har vunnit laga kraft.
Om det bara är åklagaren som överklagar i samma situation kan straffet höjas.
Om båda överklagar vet jag inte riktigt vad som gäller.
Antar att straffet kan skärpas då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in