2019-09-17, 13:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inga stora krav du radar upp. Mer problem med konsumtionsmönster.
Jag har levt så under decennier men fått återfall för att tjäna pengar och få gratis resor.
Kommer leva off the grid närmsta halvåret privat, minimerad konsumtion, inte flyga i jobbsammanhang. Vad är problemet?

Imponerande. Greta skulle bli nöjd.
Själv är jag tyvärr storkonsument och kommer så att förbli. Greta har inte frälst mig.

Min simpla lösning på klimatproblemet är en helt annan än Gretas. Nämligen Människovård, med den betydelsen man lägger in i begreppet Viltvård.
Kanske i mildare form a la Kinas tidigare En barns begränsning. Globalt skulle det reducera befolkningen till hälften på EN generation.
Tror inte Greta har tagit ställning till den lösningen? Eller?
2019-09-17, 13:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag tycker hysterin börjar mattas av nu, samma med klimatförändringarna och elbilshysterin.
Folk har tröttnat helt enkelt och måste leva sina liv.

Skönt tycker jag, men det är så människan fungerar tyvärr.
Det blir hysteri om allt möjligt för att senare dö ut, folk är får.

Nej. Nu trappas det upp ytterligare. T.ex Expressen storsatsar denna vecka på klimatet:

Citat:
Publicerad 16 sep 2019

Vi går in i en historisk vecka för klimatnödläget. Om några dagar inleds FN-mötet i New York – där medlemsländernas handlingsplaner ska presenteras. Expressen markerar allvaret genom att delta i den globala satsningen Covering climate now.

https://www.expressen.se/kronikorer/emma-boethius/i-dag-startar-en-historisk-vecka-for-klimatnodlaget/
Citat:
Det journalistiska samarbetet, där bland annat The Guardian ingår, har som syfte att under en och samma vecka sprida kunskap kring klimatfrågan. Med start i dag delar ledande medier idéer, verktyg och material med varandra.
2019-09-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Nu trappas det upp ytterligare. T.ex Expressen storsatsar denna vecka på klimatet:

Stallkamraterna DN och Sydsvenskan gjorde liknande bilagor under förra året - och en annan gång lät de t om hela tidningen klimatstämplas, varenda nyhet, varenda text.

Förmodar att lösnummersiffrorna den senare dagen inte var mycket att skryta med.
2019-09-17, 13:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har Greta fått nya godhetspris.
Greta Thunberg tog emot Amnesty-pris.

Nu får väl hatarna spader IGEN.

Dom "goda" kramar snart ihjäl den stackarn.

Greta Thunberg ser väldigt nöjd ut med priset:

https://c.cdn-expressen.se/images/83/b5/83b5a9ec9d4048debf5c8c6b7908415c/16x9/1280@40.jpg
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-tar-emot-amnestys-finaste-pris/

Det har gått några dagar sedan "gretakritikerna" senast grät krokodiltårar över den "psykiska misshandel" som Gretas föräldrar utsätter Greta för just nu genom att bl.a låta henne medverka i TV och få pris efter pris. Nu Amnestys finaste pris och snart Nobelpriset. Det är bättre att Greta ligger i sin säng i sin ensamhet och funderar på meningen med livet och kanske slutar äta igen. Då mår Greta bra enligt "gretakritikerna". Vem f-n behöver ett nobelpris eller Amnesty-pris? Räcker med lite beröm från mamma för att man städat sitt rum.

Och borde inte Greta gå i skolan?
2019-09-17, 13:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stallkamraterna DN och Sydsvenskan gjorde liknande bilagor under förra året - och en annan gång lät de t om hela tidningen klimatstämplas, varenda nyhet, varenda text.

Förmodar att lösnummersiffrorna den senare dagen inte var mycket att skryta med.

Expressen har startat en renodlad klimatsektion på tidningen:

Citat:
Expressen storsatsar på klimat – startar ny redaktion

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/expressen-storsatsar-pa-klimat-startar-ny-redaktion-/
Citat:
Expressen Klimat – detta är redaktionen

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/expressen-klimat-detta-ar-redaktionen/

Om ni tror att klimatnyheterna kommer minska i framtiden så tror ni nog fel...
2019-09-17, 14:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det finns indikationer på att Gretasekten plockar in en hel stålar på Greta.
Gratis är bara luften vi andas.
Nej, luften är inte gratis.
Den är betald med kommande generationers framtid
2019-09-17, 14:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
För övrigt så borde någon posta det där i Gretas Twitterkanal.

Ja, om personen vill dumförklara sig själv.

Enskilda isolerade köldknäppar och värmeböljor bevisar ingenting när det gäller klimatet. Det är först när man ser en övervikt (i antal) åt endera hållet, som man ser en koppling till klimatet.

Fast detta känner ju Greta till givetvis.
2019-09-17, 14:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Greta är jättehäftig som person och det är svårt att fatta hur man kan tycka illa om henne. Men hon är miljömupp. Sverigedemokrater hatar miljömuppar mycket mer än de hatar kommunister. Därför att miljömuppar står för lite mjukare värden, kommunister är åtminstone auktoritära.
Ska man behöva skämmas för att man åker till Thailand på semester, äter biff flera gånger i veckan, överkonsumerar för allt vad tygen håller, gluffar i sig och fjärtar avgaser? Va?
Klart gubbarna och Trumpdyrkarna blir förbannade.
Jag gillar Greta väldigt mycket men tror att om det ska bli förändringar måste det först till mycket tydligare katastrofer, och sen plötsliga panikartade omställningar. Det kommer aldrig att gå att vänta in att svenne banan ska gå med på att käka linser och böner.
Också bra analys.
Det är det här neanderthalgenerna som måste köras en vända till i genpolstvättmaskinen.
Stora omställningar kommer inte över en natt.
Även att kalla det en "stor" omställning är ju att ta i. För bara 100år sedan var allting frid o fröjd.
På bråkdelen av en hundradels sekund av människans historia har vi pga, lättja och girighet sabbat allt, även våra barns framtid.
Flintasteken sätter sig i halsen.
2019-09-17, 14:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man får inte låta sig luras av den högljudda lilla minoritet som gapar högt. De är förmodligen inte så många.
Exakt, men den tokigaextremdelen med pengar verkar ha lockat till sig beslutsfattare högt upp i ledningarna.
Och när dom ropar hoppa, så frågar sig många utav dess anhängare bara hur högt.
Man får ta i beaktande att när deras såkallade "forskare" ska göra ett statement. Som det som säkert kommer i dagarna, så handlar det om betald annonsplats i tex, DN.
Vilka forskare betalar annonsplatser för sina budskap?
Vem är det som betalar dessa annonser???
2019-09-17, 14:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja vet inte men Uppsalainiversitetet är ju inne på psykologiska perspektiv som att klimatförnekare kan lida av en emotionell störning bl,a. Och människan är ju en del i evolutionen, och kanske det är the indigo children som krattar manegen för nästa uppdatering utav Homo Sapiens. För det är ju uppenbart att nuvarande modell inte håller måttet.

Jag läste just den undersökningen. Bedömer den som grovt osaklig.Den bygger mer på värderingar än sakliga argument. En del av den politiserad naiva smutskastning av teoretiska meningsmotståndare. Lustigt nog på samma sätt som många här smutskastar Greta för henne neurologiska handikapp av bara farten.
Same shit but different.
Senast redigerad av Jof 2019-09-17 kl. 14:32.
2019-09-17, 14:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Pris efter pris, företag efter kändis. Vad är fel här? Stor del av mäktiga finansvärlden och makthavare verkar redan överens, varför gör dessa inte mer då? Hur ska detta gå ihop med beräknad framtida vinst eller ser man möjligen ett potentiellt nytt sätt att plocka vinst igenom? Nej detta är bara falskt rakt igenom. Tror inte på dessa utspel alls, det är för genomskinligt.

Jag gillar dock Greta numera! Tror hon själv ser problemet med att företag och makthavare vill tvätta sig i Gretas namn. Det är ett måste för att fortsätta med sina synder men med en grön symbol typ.
Det som är så bra med Greta är att hon ser igenom detta hycklande.
Hon har ju bankat in det i skallarna på dem.
Trots det fortsätter dom lisma. Men Greta kommer inte vara nöjd innan de agerar.
Kanske de är dinosaurier som inte klarar utav att göra rätt för sig.
2019-09-17, 15:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
För att vara ingenjör (?) läser du väldigt selektivt och verkar mest känslostyrd.
Det handlar givetvis inte om huruvida det skulle vara möjligt att ersätta all fossil förbränning med kärnkraft utan om att Greta påstår att det skulle gå galant med sol- och vindkraft.
Okej? Mina känslor styrde mig till att det handlade rätt mycket om kärnkraft när du svarade på inlägget nedan. (Jag fetar kärnkraft framöver.)

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ganska lätt gjort att stoppa de flesta koldioxidutsläpp, men man måste i så fall acceptera kärnkraft istället.

Citat:
Såhär skriver Greta själv i familjens bok om kärnkraft (mina fetningar):
Citat:
"Okej, vi behöver väldigt mycket ny, fossilfri energi. Och vi behöver den nu", säger Greta. "Då måste vi ju satsa på det bästa, billigaste och snabbaste alternativet. Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader? Varför satsa på nåt som är så dyrt att inget företag vill satsa på det när vind och sol är mycket billigare och dessutom faller i pris för varje minut? Varför satsa på nåt som (är) extremt riskfyllt när du kan satsa på något som är helt riskfritt? Vi har ju inte ens löst slutförvaringen för det befintliga kärnavfallet. Och om vi skulle ersätta all fossil energi med kärnkraft skulle vi behöva färdigställa typ ett kärnkraftverk om dagen med start idag. Bara att utbilda ingenjörer som skulle bygga dem skulle ju ta decennier. Så kärnkraft är ju ett helt omöjligt alternativ. Alla vet det. Så varför fortsätter de prata om det?" upprepar hon. "Det skrämmer mig på riktigt. För antingen är politikerna så dumma att de inte förstår det. Eller också vill de bara slösa tid. Och jag vet inte vad som är värst."

Sedan avslutar du med
Citat:
För övrigt kommer ca 40 % av Sveriges energiproduktion från kärnkraft, trots all tidigare avveckling. Så extremt effektivt är det. Snacket om "ett om dagen" är så löjligt att det inte är sant. Ändå fortsätter folk att hylla Greta för hennes kunskaper ...

Du nämner inte annat än att vindkraft inte är riskfritt, så hur menar du att jag ska förstå att det givetvis inte handlar om huruvida det skulle vara möjligt att ersätta all fossil förbränning med kärnkraft?
Jag visar att GT:s utsaga om ”ett om dagen” inte är löjligt utan högst rimligt för att ersätta de fossila bränslena. Gör vi det på 60 år istället så blir det 2- 3 kärnkraftverk i veckan istället.

Citat:
Seriösa debattörer osv.
Naturligtvis kunde jag ha svarat på annat i ditt inlägg, men nu valde jag att förklara att Gretas bedömning av byggtakten av kärnkraft inte var löjlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in