Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
För att vara ingenjör (?) läser du väldigt selektivt och verkar mest känslostyrd.
Det handlar givetvis inte om huruvida det skulle vara möjligt att ersätta all fossil förbränning med kärnkraft utan om att Greta påstår att det skulle gå galant med sol- och vindkraft.
Okej? Mina känslor styrde mig till att det handlade rätt mycket om kärnkraft när du svarade på inlägget nedan. (Jag fetar
kärnkraft framöver.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Det är ganska lätt gjort att stoppa de flesta koldioxidutsläpp, men man måste i så fall acceptera kärnkraft istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Såhär skriver Greta själv i familjens bok om kärnkraft (mina fetningar):
Citat:
"Okej, vi behöver väldigt mycket ny, fossilfri energi. Och vi behöver den nu", säger Greta. "Då måste vi ju satsa på det bästa, billigaste och snabbaste alternativet. Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader? Varför satsa på nåt som är så dyrt att inget företag vill satsa på det när vind och sol är mycket billigare och dessutom faller i pris för varje minut? Varför satsa på nåt som (är) extremt riskfyllt när du kan satsa på något som är helt riskfritt? Vi har ju inte ens löst slutförvaringen för det befintliga kärnavfallet. Och om vi skulle ersätta all fossil energi med kärnkraft skulle vi behöva färdigställa typ ett kärnkraftverk om dagen med start idag. Bara att utbilda ingenjörer som skulle bygga dem skulle ju ta decennier. Så kärnkraft är ju ett helt omöjligt alternativ. Alla vet det. Så varför fortsätter de prata om det?" upprepar hon. "Det skrämmer mig på riktigt. För antingen är politikerna så dumma att de inte förstår det. Eller också vill de bara slösa tid. Och jag vet inte vad som är värst."
Sedan avslutar du med
Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
För övrigt kommer ca 40 % av Sveriges energiproduktion från kärnkraft, trots all tidigare avveckling. Så extremt effektivt är det. Snacket om "ett om dagen" är så löjligt att det inte är sant. Ändå fortsätter folk att hylla Greta för hennes kunskaper ...
Du nämner inte annat än att vindkraft inte är riskfritt, så hur menar du att jag ska förstå att det givetvis
inte handlar om huruvida det skulle vara möjligt att ersätta all fossil förbränning med kärnkraft?
Jag visar att GT:s utsaga om ”ett om dagen” inte är löjligt utan högst rimligt för att ersätta de fossila bränslena. Gör vi det på 60 år istället så blir det 2- 3 kärnkraftverk i veckan istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Seriösa debattörer osv.
Naturligtvis kunde jag ha svarat på annat i ditt inlägg, men nu valde jag att förklara att Gretas bedömning av byggtakten av kärnkraft inte var löjlig.