2019-09-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men vilken var då anledningen till att de till att börja med grep henne?

Jag hade otur när jag tänkte.. När HD blev släppt borde rimligtvis brottsmisstanken ha ändrats i så fall. Men nu är den inte ändrad utan HD är fortsatt skäligen misstänkt precis som när hon häktades.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har också haft tanken att HD har erkänt "skyddande av brottsling, grovt brott".
Men det känns väl lite så där, skulle ÅK ha släppt ut HD i så fall, och borde inte
brottsmisstanken ha ändrats från mord till "skyddande av brottsling, grovt brott",
i så fall.
Känns som sagt inte helt rätt.

Hmm..sant! Brottsmisstanken borde ha ändrats iom frisläppandet i så fall.
Om misstankegraden under en utredning ändras till något annat (mildare), skulle vi få reda på det genom media i så fall? Eller måste vi vänta tills åklagaren har en formell offentlig framställan inför domstol innan vi får reda på det?
Det känns så himmelens udda att ha en skäligen mordmisstänkt på fri fot nämligen.. Kan inte föreställa mig att en sådan person går relativt fri i samhället utan att en rättegång varit!
Om det efter rättegång blir så är en annan sak för mig; då är det prövat men åklagaren har inte haft tillräckliga bevis för att få domstolen med sig. Det är då man brukar säga att det är "polisiärt uppklarat", väl?
Citera
2019-09-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Om SD och/eller HD har med mordet att göra så är det självklart att det har med deras relation och förehavande att göra.

Hans kontrollbehov verkar ju inte blommat ut tidigare, så varför nu? (Tänker på Läckö, FAD, flertal andra resor, både historiskt och i närtid till mordet).

Absolut inget med geocaching, dess statistik eller liknande att göra.

Han har inte blivit dumpad utav sin fru tidigare. Och som du beskrivit det tidigare så verkar han i mångt och mycket inte haft koll på LW:s andra relationer. Eller snarare åtminstone inte låtsats ha det. Varför skulle han annars hota och trakassera LW över att hon träffade andra? Kan mycket väl ha varit någon beryktad droppe som fick bägaren att rinna över. Eller så kanske han fick chansen med lite hjälp på traven att utföra dådet?
Citera
2019-09-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Tack för svar på mina frågor som inte innehöll några som helst värderingar om vad som är bra eller rätt.
Undrar därför varför du lägger till en kontring med värderingsfrågor.

Då ber jag om ursäkt!
(Över)Tolkade det som ett ifrågasättande.
Citera
2019-09-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Är det detta som utgör grund för påståendet att LW och SD skulle ha haft en sexuell relation? - Eller är det SD:s försvarares luddiga uttalande?

Att LW och SD tidigare haft en starkare relation vad gäller FTF:er och caching är annars ingen större nyhet. Dock äger den sista gemensamma cachingaktiviteten rum den 11 mars 2017:
FTF Sverige #17 Öland
https://coord.info/GLQC73XC
https://coord.info/GLQC5CK4
En månad senare följer tre samkväms-events:
11 april Semmelevent https://coord.info/GLQM6AYD
... (där HD och LW t.o.m. sitter vid samma bord):
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7b7828ac-5ef1-4eb8-9e2b-f5ff180730ea.jpg
...och SD tycks ha bitit sig i tungan:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c6d7fd0d-fa5a-4827-aef2-38babd150427.jpg
12 april Frukost-event - i vilket LW och HD deltog (HD hade t.o.m.tagit ut en semesterdag):
13 april Kebab-event: Dönerstag 2017 i vilket LW och Team D deltog:
https://coord.info/GLQNRX5M
https://coord.info/GLVFTHHY
170601 LW cyklar ut i skymningen och tänker på tid som går och saker som ändras:
https://coord.info/GLR7BXK7
1706 SD förhörs om misshandeln
170626 skrev SD:
https://coord.info/GLW77C7T

Betr. 170819 #10 Trä... Vadå?
FTF med HTD och Systerhox - Man stöter på varandra i skogen och LW tackar artigt i sin blogg för gott samarbete. - Sedan går hon på ett event på kvällen och loggar resterande cacher i serien tillsammans med annan cachare. - Detta är ingen gemensam eller planerad aktivitet.
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=ec8ce913-b014-4682-bdc5-ea162510a679&IID=7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be

Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
HD skapade eget konto 5 juli -17 - inte april. Kanske en utlösande faktor till det var att SD blev kallad till förhör i juni?

Emligt den länk letsdoit lagt upp från HD geologg så har HD själv skrivit att hon loggar med eget konto och det skrev hon 13 april 2017.
Citera
2019-09-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag hade otur när jag tänkte.. När HD blev släppt borde rimligtvis brottsmisstanken ha ändrats i så fall. Men nu är den inte ändrad utan HD är fortsatt skäligen misstänkt precis som när hon häktades.

Hmm..sant! Brottsmisstanken borde ha ändrats iom frisläppandet i så fall.
Om misstankegraden under en utredning ändras till något annat (mildare), skulle vi få reda på det genom media i så fall? Eller måste vi vänta tills åklagaren har en formell offentlig framställan inför domstol innan vi får reda på det?
Det känns så himmelens udda att ha en skäligen mordmisstänkt på fri fot nämligen.. Kan inte föreställa mig att en sådan person går relativt fri i samhället utan att en rättegång varit!
Om det efter rättegång blir så är en annan sak för mig; då är det prövat men åklagaren har inte haft tillräckliga bevis för att få domstolen med sig. Det är då man brukar säga att det är "polisiärt uppklarat", väl?

På "fri fot igen", menar du, SD rände omkring med skälig misstanke
i 15 månader.
Citera
2019-09-17, 09:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om SD och/eller HD har med mordet att göra så är det självklart att det har med deras relation och förehavande att göra.

Hans kontrollbehov verkar ju inte blommat ut tidigare, så varför nu? (Tänker på Läckö, FAD, flertal andra resor, både historiskt och i närtid till mordet).

Men har inte hans kontroll behov visat sig tidigare?
Jag misstänker det starkt.

Du har till att börja anmälningarna.

Jag förstår att det inte har märkts utåt för er som är vänner. Det är oftast så, att det döljs för utomstående. Dessutom, om jag har förstått dig rätt, har ni som umgåtts med SD inte heller varit införstådda med att deras relation kanske pågått i det fördolda en tid?

Jag har inte hunnit läsa (enbart skummat ) @Letsdoits inlägg från igår, men har sett minst två stycken mycket intressanta inlägg. Även @Trie har tagit upp några intressanta saker, väl värda att läsa för dig som förstår lite mer runt allt detta.
Vad gäller fuskloggningar mm är jag inte tillräckligt insatt i geocachingen för att förstå var gränserna går.

Jag anar dock av andra att det kan ha gått över en viss gräns för vad vissa anser är ok. Det kan tyda på ett gränsöverskridande beteende. Och iofs, det kan kanske inte vara så väldigt allvarligt om det enbart var detta.

Men också verkar det finnas anmärkningsvärda situationer som sticker ut i samband med anmälningar, defiendingar på fb, LWs geocachande med andra män.

Om andra saker som ekonomi och statistik skulle ha med mordet att göra, tror jag inte att det i sig är en orsak till mordet.

Dessa "kamper" används bara som en arena för själva kampen, som handlar om en maktkamp mellan två personer, där den ena försöker att behålla ett grepp om en person som vill slinka ur greppet.
Jag tror att många människor har blivit indragna och bortkollrade i denna kamp. Tyvärr tror jag att många kommer att falla ner i ett hål, när allt uppdagas.

Därför håller jag ännu inte HD som trolig gm, utan hon kan ha använts som ett tillhygge i denna kamp. Denna kan för henne varit omedvetet eller medvetet.

Detta är min teori.
Citera
2019-09-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ytterligare en underlig sak.
Att en person kan hålla tyst, vara känslokall och tro sig kunna slippa undan genom att slira på sanningen.

Men två?

Kan HD ha börjat misstänka att något inte står rätt till, upptäckt något som hon undrat över och SD hotar henne?
Att om du säger något drar jag in dig i det här?
Jag har planterat bevis i ditt hus och om du öppnar munnen om skorna, då sänker jag ditt skepp?

Men då fattar jag inte att hon klarar att hålla masken?
Och när hon plockas in borde detta komma fram?

Har SD hotat HD eller om hon vet att det är SD som är GM så borde hon ha berättat det för polisen när han häktades på sannolika tänker jag, har hon tidigare varit rädd borde hon väl känt sig tillräckligt trygg för att kunna berätta? Om man nu kan känna sig trygg om man själv är hotad till livet, komplex situation för HD om det är just så?!
Citera
2019-09-17, 09:56
Medlem
Citat:

Fast kan du vara säker på att SD kontrollbehov inte blommat upp tidigare?
Att han inte skiljde sig från HD under alla år han lovade LW en framtid kan väl bero på kontrollbehov?
Även deras tighta relation efter mordet kan väl bero på kontrollbehov?
Kanske är det även SD kontrollbehov som orsakat att HD varit sjukskriven periodvis under flera år?
Han kanske kontrollerar JG också, precis som han verkade vilja kontrollera grannarna och leker katt å råtta med poliserna?
Är du helt säker på att hans kontrollbehov inte alltid funnits där, bara för att du inte märkt något själv?
Citera
2019-09-17, 10:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Nä det ställer onekligen till det. Kan ju inte juridiken och på vilka grunder man får plocka in någon men det kan ju ha varit för att få SD att prata, eller HD om hon vet något hon inte sagt innan. Och sedan MV:s. inlägg om att det finns vissa tecken på att mordet varit planerat. Kan ju iofs ha varit endast av SD. Undra hur detta ska sluta...

Jag undrar också vad MV menade ned planering.

Hade LW skador som indikerade att något ”inte naturligt förekommande föremål på platsen” använts? Typ gren eller sten. Utan något som medtagits och avlägsnats efteråt? Ja nu är jag där igen och sneglar på det ev imaginära ”baseballträet”.
Men det kan ju i princip vara vad som helst som använts, friluftsmänniskor som de alla var.

MV tror iallafall inte att gräl och mord skedde pga plötsligt uppflammade vrede.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
” Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering.
Citera
2019-09-17, 10:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ha ha ha ha.
Ja, vad fan... Har inte kunnat sova.
Nä, men på riktigt.
*Hiding fattar beslut om att Hanna skall gripas.
*Insattsstyrakan används vid grov brottslighet och farliga bovar, I min värld kunde två vanliga poliser åkt och hämtat henne. Men nu tog hon rejäla resurser = farlig person.
*Hiding får Hanna häktad som skäligen med restriktioner, förhandlingen tar lite längre tid än brukligt. Och Hiding säger att hon har "På sannolika skäl" på Hanna.
*En vecka går, dags för omhäktning. Plopp fri som en fågel, ingen förhandling, ingen fight, ingenting ocj försvaret är såklart skit-nöjd.
*Hiding säger att misstankarna står kvar... Men ingenting händer.
*Hanna Geo-grejar som om inget har hänt.

HUR I HELVETE TÄNKTE HIDING HÄR.
DETTA ÄR JÄTTE-OVANLIGT.!!

Kärringen är både misstänkt och ändå inte.

Det skall bli otroligt spännande och se hur Hiding löser detta.

Säger som jag sagt tidigare: TVÅNGSMEDEL..hela kitet....
Citera
2019-09-17, 10:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eftersom HD plockades in som skäligen misstänkt för mord och misstankar kvarstår så är en gissning att åklagaren inväntar resultat från NFC för att kunna omhäkta henne. Många påsar ska ha burits ut från bostaden och kanske ville man ta in henne snabbt inpå SD för att hon inte skulle hinna göra sig av med eventuell bevisning. - Ingen aning. Men givetvis sitter åklagaren på viss evidens som talar för någon form av delaktighet. Sedan så är det ju som alltid frågan om tyngd och styrka.

Om HD ex hade varit misstänkt för skyddande av brottsling, ja då hade den brottsrubriceringen satts.
Det är lite konstigt att föreställa sig att de skulle hitta bevis hos HD 15 månader efter mordet.
Undrar vad det kan vara i så fall.
Citera
2019-09-17, 10:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vi visste inget om deras affär förrän skilsmässan. Att man cachar ihop är inget konstigt.
Det sexuella var ju ett resultat av HD:s sjukdom. Sex är en stark drivkraft, speciellt för män, så att det skedde är ju inte så konstigt.
Menar du att HD var sjuk i sex år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in