Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Du frågar varför? Jag frågar varför inte?
Om du som förmodligen är medelmåttlig i intelligens och logik kan resonera som du har gjort ovan, om en medelmåttlig hjärna som din kan tänka hur stort universum är och sätta det i perspektiv, vad kan då inte en smartare mänsklig hjärna göra och då uppstår frågan. Vilken är mest häpnadsväckande, universum eller mänsklig hjärna? Helt klart mänsklig hjärna.
Man kan vara både ointelligent eller intelligent men att vara korkad kan båda vara. Jag läste precis en sådan persons inlägg. Hur som helst så har det jag citerade inget med trådens fråga att göra. Därför gör jag en snygg sväng tillbaka till frågan om "Var fan kommer vi ifrån, egentligen".
För att komma i närheten av något svar måste vi kanske se djupare in i händelsekedjorna och fråga oss om naturen i sig självt är sådan att det till slut leder fram till intelligent liv.
Nästa fråga är om allt liv i universum liknar något så när det liv vi ser på vår planet. Om det är så finns det kanske mängder av planeter med människoliknande varelser. Är det möjligt? Jo, det är det för bara på vår lilla osynliga prick i universum har det uppstått flera olika primater varvid ett antal av dem kan sägas vara fröet för att utvecklas till intelligenta varelser. Möjligen är det så någon annanstans också. Oddsen för det ökar efter hand som vi får in bevis på att fröet till livet på jorden kommer utifrån, om det nu kommer utifrån.
Att någon medvetet skapat människan färdiga som vi ser ut idag är fullständigt uteslutet.