Citat:
Ang fetat: vad handlar observationen om, vad ska (enl MV) ha observerats på andra sidan vägen? Kan ej minnas
Ang spårning/hundar: även om skor blev blodiga så efterlämnar de kanske inte så mycket 'konkreta' blodspår/droppar under förflyttning från BP (kanske ett litet tag men inte hela vägen).
Och eftersom det nu tog 5 dygn innan LW hittades så har nog alla doftspår förflyktigats. Massor med folk har ju också efter mordet rört sig i området och därigenom förstört GM-spåret.
Spår är ju färskvara, har mkt kort bäst före datum.
Ang spårning/hundar: även om skor blev blodiga så efterlämnar de kanske inte så mycket 'konkreta' blodspår/droppar under förflyttning från BP (kanske ett litet tag men inte hela vägen).
Och eftersom det nu tog 5 dygn innan LW hittades så har nog alla doftspår förflyktigats. Massor med folk har ju också efter mordet rört sig i området och därigenom förstört GM-spåret.
Spår är ju färskvara, har mkt kort bäst före datum.
Det var i samband med krattningarna i oktober-18 som MV gjorde dessa inlägg om det vittne som gjort observation som var "avvikande" mot tidigare vittnesmål.
(mina fetningar)
Citat:
Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.
Citat:
Ja, det var nog inte så tydligt som jag tänkte när jag skrev det. Men man har iakttagelser från brottsplatsen som jag skrivit om tidigare och att en person troligtvis mördaren rört sig motsols efter motorvägen bort mot gångbron som ligger öster ut från fyndplatsen. Men nu har ett vittne gjort iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen. Vilket inte någon annan har gjort tidigare enligt vad jag fått veta. Och därmed vill man undersöka ett grönområde strax söder om gångbron för att en eventuell mördare har kunnat dumpa någonting på den platsen.
Angående spårning kan jag bara berätta om min egen erfarenhet av ID-hund. Min katt som varit försvunnen i fem dygn spårades av ID-hund till ett antal grannars tomter och vi lyckades lokalisera katten. Då blåste det mycket och jag tror även att det hade regnat en dag. Efter att ha pratat med grannarna så stämde hundens spår med att de hade haft min katt liggandes på sin trapp och även en annan granne kunde konfirmera att katten varit inne hos dom efter försvinnandet. Då pratar vi inte om blodiga tassar. Enligt hundföraren spårar hunden "de färskaste" spåren.
Jag har lite svårt att acceptera att hunden inte lyckades spåra gm, även om han skulle kunnat ha gått mycket i området tidigare och mellan L*enas och sin egen bostad.
Möjligen kan spåren förvillats av att han tagit av sig skorna?
Svårt att hålla allt i minnet efter 1,5 år. Tyvärr blandas minnet ut med felaktiga uppgifter som kan tolkas som att de mer eller mindre skulle vara fakta. Dessutom tolkar vi alla olika postares inlägg och trovärdighet olika. Det är bra om man får göra sin egen bedömning.
Bra att du vill se varifrån uppgiften kommer.