2019-09-15, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang fetat: vad handlar observationen om, vad ska (enl MV) ha observerats på andra sidan vägen? Kan ej minnas

Ang spårning/hundar: även om skor blev blodiga så efterlämnar de kanske inte så mycket 'konkreta' blodspår/droppar under förflyttning från BP (kanske ett litet tag men inte hela vägen).
Och eftersom det nu tog 5 dygn innan LW hittades så har nog alla doftspår förflyktigats. Massor med folk har ju också efter mordet rört sig i området och därigenom förstört GM-spåret.
Spår är ju färskvara, har mkt kort bäst före datum.

Det var i samband med krattningarna i oktober-18 som MV gjorde dessa inlägg om det vittne som gjort observation som var "avvikande" mot tidigare vittnesmål.
(mina fetningar)

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det var nog inte så tydligt som jag tänkte när jag skrev det. Men man har iakttagelser från brottsplatsen som jag skrivit om tidigare och att en person troligtvis mördaren rört sig motsols efter motorvägen bort mot gångbron som ligger öster ut från fyndplatsen. Men nu har ett vittne gjort iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen. Vilket inte någon annan har gjort tidigare enligt vad jag fått veta. Och därmed vill man undersöka ett grönområde strax söder om gångbron för att en eventuell mördare har kunnat dumpa någonting på den platsen.

Angående spårning kan jag bara berätta om min egen erfarenhet av ID-hund. Min katt som varit försvunnen i fem dygn spårades av ID-hund till ett antal grannars tomter och vi lyckades lokalisera katten. Då blåste det mycket och jag tror även att det hade regnat en dag. Efter att ha pratat med grannarna så stämde hundens spår med att de hade haft min katt liggandes på sin trapp och även en annan granne kunde konfirmera att katten varit inne hos dom efter försvinnandet. Då pratar vi inte om blodiga tassar. Enligt hundföraren spårar hunden "de färskaste" spåren.

Jag har lite svårt att acceptera att hunden inte lyckades spåra gm, även om han skulle kunnat ha gått mycket i området tidigare och mellan L*enas och sin egen bostad.

Möjligen kan spåren förvillats av att han tagit av sig skorna?

Svårt att hålla allt i minnet efter 1,5 år. Tyvärr blandas minnet ut med felaktiga uppgifter som kan tolkas som att de mer eller mindre skulle vara fakta. Dessutom tolkar vi alla olika postares inlägg och trovärdighet olika. Det är bra om man får göra sin egen bedömning.

Bra att du vill se varifrån uppgiften kommer.
Citera
2019-09-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte det. Bärgningsbilsföraren såg väl bara personen gå på vägrenen?

Ok. Ja oavsett GM så är det kanske inte helt osannolikt att hen väljer att ta sig bort från BP åt det hållet, mot vägen.
Om det nu var LW som skrek så måste det rimligtvis ha stressat GM, GM 'bör' nog då tro/tänka att boende på LW:s gata kan ha hört skriken och väljer då att snabbast möjligt försvinna åt motsatt håll?
Citera
2019-09-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte det. Bärgningsbilsföraren såg väl bara personen gå på vägrenen?

Tänker du på TantGrå, hon som "såg någon prata".
Citera
2019-09-15, 12:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Tack då är det faktiskt mer troligt att LW vid senare tillfälle (efter att SD förhörts och försvarade sig med att knoggnuggningen berodde på att LW vägrade gå ur bilen, vilket du väl påstod var två veckor eftercanmälan?)
då fått frågan av polisen om hon vägrade gå ur bilen och att hon då svarat att stämmer, än att hon vid första kontakt uppgett detta själv!?

Det är samtidigt troligt att LW hotats ytterligare av SD när hon ringer polisen endast några dagar senare (notera att det inträffar innan hon medger att hon vägrat gå ur bilen)
och vill ta tillbaka anmälan för hon är rädd att det annars kommer bli ännu värre...ser du det troliga som inte nämnts i polisanmälan och anledningen till att hon ringer för att hon är mer rädd?

Jag ser det också som mycket troligt att SD och LW haft kontakt även efter att hon försökt ta tillbaka anmälan (som inte gick att ta tillbaka? och detta sker också innan SD förhörts)
Att hon efter denna ytterligare kontakt dom emellan blivit än mer hotad och skrämd, att hon därför bestämmer sig för att gå vidare med anmälan, för att hon är så vida pass rädd och vill att anmälan ska kvarstå av samma anledning MEN att denna rädsla får henne samtidigt att hjälpa SD så det inte ska gå till åtal, och det av exakt samma anledning igen att hon fruktar vad som kommer hända, OM hon inte ser till att åtalet läggs ner!?
Jag gissar förstås, hon är trebarnsmamma och rädd om sitt liv, ingenting får hända henne, så hur hon framstår spelar ingen roll...bara inget händer henne...så om hon framstår som en patetisk pippsugen lögnare som demonstrativt belägrat SD bil ger hon blanka fasen i helt enkelt, hennes avsikt medxanmälan är då helt enkelt att få SD att sluta kränka henne med våld, lugna ner SD.
Vilket hon insåg hade motsatt effekt...hon vågar inte anmäla mer...oavsett vad han utsätter henne för senare, hon är då efter detta, fullkomligt manipulerad av hans våld och hennes egen mycket väl berättigad fruktan. Inte längre rädd utan känner fruktan...vilket hennes vänner intygat om dessutom...därför samlar hon bevisen på hög...hos dom...just det bevisen har hon inte ens hemma och tyder på hur pass allvarligt LW upplever detta...hon vågar inte göra fler anmälningar..man kan riktigt känna hur hon upplever och känner...kan du se sammanhangen här, kan du förstå hur hon mår och hur maktlöst hon troligtvis upplevt situationen?

Nej, det har varit åtskilligt med klagomål om att rättsväsendet inte gör tillräckligt för utsatta kvinnor. De åkte ut direkt när hon ringde, kanske för att de kan se att en anmälan funnits tidigare? Du kan nog vara lugn för att hon fått berätta i egna ord om kvällen och därefter har hon frågats om detaljerna. Hon har fått berätta om och precisera sina uppgifter. De åker ut och tar upp anmälan personligen för att de ska kunna få färska adekvata uppgifter, kunna se fysiska bevis, men anmälaren ger händelseförlopp som innebär att hon provocerat den hon anmält. Hon visar lätt rodnad i hårbotten som inte är värre än om hon borstat håret intensivt. Och ett knöligt silverörhänge, som hon kanske glömt ta av sig när hon lagt sig.
Citera
2019-09-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var i samband med krattningarna i oktober-18 som MV gjorde dessa inlägg om det vittne som gjort observation som var "avvikande" mot tidigare vittnesmål.
(mina fetningar)

Angående spårning kan jag bara berätta om min egen erfarenhet av ID-hund. Min katt som varit försvunnen i fem dygn spårades av ID-hund till ett antal grannars tomter och vi lyckades lokalisera katten. Då blåste det mycket och jag tror även att det hade regnat en dag. Efter att ha pratat med grannarna så stämde hundens spår med att de hade haft min katt liggandes på sin trapp och även en annan granne kunde konfirmera att katten varit inne hos dom efter försvinnandet. Då pratar vi inte om blodiga tassar. Enligt hundföraren spårar hunden "de färskaste" spåren.

Jag har lite svårt att acceptera att hunden inte lyckades spåra gm, även om han skulle kunnat ha gått mycket i området tidigare och mellan L*enas och sin egen bostad.

Möjligen kan spåren förvillats av att han tagit av sig skorna?

Svårt att hålla allt i minnet efter 1,5 år. Tyvärr blandas minnet ut med felaktiga uppgifter som kan tolkas som att de mer eller mindre skulle vara fakta. Dessutom tolkar vi alla olika postares inlägg och trovärdighet olika. Det är bra om man får göra sin egen bedömning.

Bra att du vill se varifrån uppgiften kommer.

Jag är också undrande om letandet av samma orsak som du. Kanske just id-hundar har viss träning på djur, som kanske ger starkare individuella doftmolekyler? Men jag har ju imponerats åtskilliga gånger när jag sett vad id hundar lyckats med i gruppen "Försvunna och upphittade djur i Uppland", en fransk bulldog hittades av id hund ett par dagar efter den hade smitit i skogen, där det antagligt gått andra hundar och djur också.
Citera
2019-09-15, 13:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tänker du på TantGrå, hon som "såg någon prata".

Jag vet inte vem MV menade men detta vittne ska ha trätt fram ganska tidigt. TantGrå sökte de väl rätt länge efter?
Citera
2019-09-15, 13:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nu ljuger du!!
Vad farao påstår du att jag skrivit människa? Var fasen hittar du att jag skrivit om en våldtäkt och att SD har hållt en kniv mot LW strupe?
Är du inbillningssjuk, eller kan man ytterligare lägga till att din taktik påminner om en manipulativ fräck mytoman, likt SD? Du bör ändra taktik om du ska vara trovärdig öht och inte just tramsig själv, för just trams är ju ett återkommande ord du flänger stadigt med här och förknippar just dig med!

Jag har aldrig förminskat LW, det är ytterligare en lögn från dig, nu är du ute på riktigt djupt vatten Snor-Johan, man får tacka för att du just deklarerade hur stressad du är över det jag skrivit, vilket får mig att vara helt säker på att du inser att jag är väldigt nära sanningen! TackTack!

Förstår du inte att vad jag skrev i meningen undertill är en travesti på ditt hårresande trams om relationen SD LW.
Anledningar till travestin (som du kallar lögn) är att slippa lista alla dom tokigheter du postat. Den tiden ger jag dig inte.

Men jag förstår att han inte stått gömd bakom LW med en kniv mot hennes strupe och våldtagit henne i flera år vilket du vill påskina.

Du har framställt LW som vore hon utan både tankeförmåga och karaktär. Skriver du sånt osannt skit får du räkna med mothugg.

Lögner är oförenligt mot både min tro och mitt väsen.
Har aldrig förstått vitsen med att ljuga när det finns en sanning.
Avser inte ytterligare polemik med dig om detta.
Citera
2019-09-15, 13:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ok. Ja oavsett GM så är det kanske inte helt osannolikt att hen väljer att ta sig bort från BP åt det hållet, mot vägen.
Om det nu var LW som skrek så måste det rimligtvis ha stressat GM, GM 'bör' nog då tro/tänka att boende på LW:s gata kan ha hört skriken och väljer då att snabbast möjligt försvinna åt motsatt håll?

Ja och GM kanske ville dumpa något åt motsatt håll innan hen fortsatte hemåt?
Citera
2019-09-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är helt klart att inblandade tjänstemäns erfarenheter och/eller utbildning i frågor om könsmaktsordning osv. kan spela en avgörande roll i sådana här känsliga ärenden. Och det hade säkert kunna sluta på ett annat sätt om man hade haft kvinnliga förundersökningsledare och åklagare redan vid anmälningarna 2016/2017:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja det håller jag verkligen med om. Det fanns förmodligen särdkilda jobbiga saker hon ville prata om, när hon särskilt bad om en kvinnlig förundersökningsledare, men frågan är om hon hann bli ännu mer hotad och så pass vettskrämd innan hon träffade den kvinnliga polisen, att hon faktiskt inte vågade berättade det hon hade velat tala om, och vågade inte annat än anpassa sig för SD skull/förminska sig själv så hon framstod som just simpel och uppsåtligt elak mot SD?
Vilket är vanligt att kvinnor faktiskt gör i ren panik och fruktan?
Givetvis gissar jag att det gått till såhär men finner det mycket troligt som sagt.
Citera
2019-09-15, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är också undrande om letandet av samma orsak som du. Kanske just id-hundar har viss träning på djur, som kanske ger starkare individuella doftmolekyler? Men jag har ju imponerats åtskilliga gånger när jag sett vad id hundar lyckats med i gruppen "Försvunna och upphittade djur i Uppland", en fransk bulldog hittades av id hund ett par dagar efter den hade smitit i skogen, där det antagligt gått andra hundar och djur också.

Jag kan ha missuppfattat hundägaren, men uppfattade det som att hunden tränades för att kunna spåra människor. Därför tar de uppdrag att spåra efter djur, det som ett led i att tränas kontinuerligt.
Som ägaren beskrev det behövde både hon och hunden samarbeta (teamwork) genom att hon ska kunna tolka hundens signaler samtidigt som hon ger hunden uppdraget beroende på vilka uppgifter hon får.
Citera
2019-09-15, 13:12
Medlem
Citat:
Men vad menar du med 'blodspår': skulle en hund verkligen efter fem dygn kunna spåra hur en blodig person har rört sig?
Alltså utan att det finns ett 'fysiskt' spår av bloddroppar etc.

OM gm fått blodstänk på exempelvis skor som kletat någon bit från BP. Men lika sannolikt är väl att GM tar av sig skorna direkt vid BP och bär dem i handen, eller drar någon påse över skorna som ligger och skräpar, som ett par galoscher.

Tog det fem dagar innan de tog dit hund när man konstaterade att hon var försvunnen redan morgonen efter?
Det är ju nästan så man kan börja undra om hon dejtat någon i polishuset, så hafsigt det verkar.
Citera
2019-09-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ja det håller jag verkligen med om. Det fanns förmodligen särdkilda jobbiga saker hon ville prata om, när hon särskilt bad om en kvinnlig förundersökningsledare, men frågan är om hon hann bli ännu mer hotad och så pass vettskrämd innan hon träffade den kvinnliga polisen, att hon faktiskt inte vågade berättade det hon hade velat tala om, och vågade inte annat än anpassa sig för SD skull/förminska sig själv så hon framstod som just simpel och uppsåtligt elak mot SD?
Vilket är vanligt att kvinnor faktiskt gör i ren panik och fruktan?
Givetvis gissar jag att det gått till såhär men finner det mycket troligt som sagt.

Varifrån har du fått att hon bett om en kvinnlig förundersökningsledare, vi är ju inte i Saudi Arabien. Det var väl ett kvinnligt målsägandebiträde hon bad om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in