2019-09-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja vad ska man säga. En normal människa ser med blotta ögat att det är en planerad sprängning. En brand kan inte få en byggnad att kollapsa på det sättet.
Nu har alltså även ett stort antal experter kommit fram till detta genom noggranna analyser. Frågan är då alltså hur kunde byggnaden rasa? I en intervju med Silverstein så sa han att de beslutade dra byggnaden "pull the building", vilket på fackspråk brukar betyda riva. Han har sedan själv dementerat detta och sagt att han menade att man skulle evakuera.
Nu kvarstå alltså frågan. Varför var byggnaden förberedd för sprängning när det fortfarande jobbade en massa folk där? Det måste ju vara ganska farligt och vem hade gjort det? Varför har de ansvariga inte berättat sanningen? Sedan kan man ju undra om det inte var något liknande med de andra två byggnaderna som träffades av flygplan. De borde rimligen inte heller ha kollapsat på det sätt som de gjorde. Det finns helt enkelt inga andra exempel i världen som liknar dessa kollapser.

Det är väldigt glädjande att det finns ärliga människor som jobbar för att sanningen skall komma fram. Men kan det leda till något resultat? Kan det bli en ny brottsutredning som följd av de vetenskapliga rönen?
Vad talar för att de är ärliga? Jag anar ugglor i mossan, kanske en hemlig grupp med en hemlig agenda. Jag är tveksam till om rönen är vetenskapliga. Som sagt, det här verkar skumt, minst sagt.
Citera
2019-09-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så NIST misslyckades med undersökningen för att bevisen är förstörda
Nej. Jag menar att allmänheten inte kan undersöka bevis som är förstörda, otillgängliga eller hemligstämplade.

NIST, däremot, hade tillgång till den ytterst lilla mängd stål/bevis som inte förstördes. Trots det så undersökte man det inte för tecken på CD’s.

Citat:
Och Trutherrörelsen
Allmänheten = USA’s befolkning som ju har den formella makten i den demokratiska republiken USA.

Citat:
misslyckas med undersökningen för att bevisen är förstörda
Nja, jag menar att det blir lite knivigt att utifrån de hårda materiella bevisen bevisa något om samma materiella bevis är förstörda. Inte ens det fattar du?

Citat:
Vad får dig då att tro att en ny undersökning
- Undersöka den ytterst lilla mängden stål som trots allt finns kvar för tecken på CD.

- Få tillgång till all den bevisning som idag är hemligstämplad eller på annat sätt är oåtkomlig för allmänheten.

- Höra samtliga individer med kopplingar till attackerna. Innan. Under. Efter.

Citat:
- eller Hulsey - skulle lyckas med det?
Som sagt, jag tror att det är snudd på omöjligt att med hjälp av dator-simuleringar bevisa hur och varför WTC 7 kollapsade som den gjorde. Däremot så kan man förhoppningsvis visa på ytterligare direkta felaktigheter i NIST’s simuleringar. Det skadar inte.

Citat:
Och om du inte tror de kommer lyckas - varför ens åberopa en ny undersökning?
Se ovan. Och om de inte lyckas med att bevisa att byggnaderna togs ner med CD’s så kan man åtminstone bevisa att de officiella utredningarna istället var mörkläggningar av vad som verkligen skedde. Dvs, det är redan bevisat, men det vore ett viktigt steg i rätt riktning att ställa ansvariga bakom mörkläggningen till svars i en formell rättsprocess.

Citat:
herrejävlar - jag tycker faktiskt synd om dig.. Har du inte ens några snälla palestinska tidningar som berättar "sanningen" för dig??
- ”We are not your problem! The Palestinians are your problem!”? - The Dancing Israelis

- “The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that's power. Because they control the minds of the masses.”

― Malcolm X

Citat:
Här håller jag helt med dig - en initiering kan man förstås simulera,
Varför kan man ”förstås” det?

Citat:
men att tro att man skulle kunna återskapa kollapsen i detalj med alla okända faktorer som exakt brandintensitet och plats, skador och konstruktionsfel, materialbrister och slitage, möblering och belastningar - det är nog näst intill en omöjlighet.
NIST sket ju i det också som bekant och redovisade att deras modell helt ballade ur efter de inledande sekunderna.
Men om en simulerad initiering verkligen ska vara en initiering så måste man ju simulera även den påstådda effekten av densamma = global kollaps?

Citat:
Hulseys modell faller som klossarna i ett parti Jenga (om man bara hade 2 klossar alltså...)
Som sagt, jag väntar på att det vetenskapliga samfundet säger sitt härvid lag.

Citat:
Om så vore fallet - vad skulle det "räcka till" menar du?
Att ogiltigförklara de slutsatser som samma NIST drar. Och att bevisa att NIST istället för att objektivt försöka ta reda på hur byggnaden kollapsade som den gjorde, till och med fuskade för att falskeligen bekräfta den av NIST postulerade slutsatsen att byggnaden INTE kollapsade från en CD.

Citat:
Fast nu säger du ju emot dig själv - antingen är det för komplext för att kunna simuleras meningsfullt (som du skrev ovan) eller så kan du gnälla på att NISTs simulering inte är en exakt kopia av hela kollapsen.
Vilket tänker du välja?
Jag säger att ÄVEN om NIST inte hade fuskat med sina försök med simulering av möjlig initiering så är det omöjligt att avgöra om det verkligen var en möjlig initiering om inte hela kedjan av event simuleras.

Vad är det som du inte fattar?

Citat:
Eller ska du köra trutherstilen och hålla alla dörrar öppna? (Det var sprängmedel för det var en massa fönster som sprack 8 kvarter bort och 2 brandmän som tyckte det lät som bomber - men samtidigt var det ju tyst och inga rutor som sprack på wtc 7 så det var nog Thermit också....) Eller som A&E-gubbarna helgarderar efter 18 år - "explosives OR incendiaries"... ska det vara så svårt att bestämma vad fasen man tror??
Att du försöker att skapa en nidbild av kritiken av de officiella utredningarna och deras slutsatser, säger en hel del om ditt egentliga uppsåt, även i den här tråden.

Citat:
Förutom att man kan se på byggnaden dels hur penthouse faller tvärs igenom hela vägen ned,
- Västra penthouse har försvunnit halvvägs ner genom taket när den globala kollapsen i fritt fall inleds.

- Östra penthouse har försvunnit helt. Men vad bevisar det, menar du?

Citat:
samt att man även tydligt kan se hur byggnaden säckar ihop på mitten långt innan den börjar falla - det som på engelska omnämns en "kink"..
https://www.metabunk.org/debunked-the-north-face-of-building-7-was-pulled-inward.t10796/
Vad bevisar det, menar du?

Citat:
1,75 sekunder är väl inte bråkdelen av en sekund?? Eller har du andra uppgifter här?
Hur tänker du här?

Citat:
Nej det behövs inte kvantfysik för att förstå att en tunn vägg på 47 våning kan kollapsa..
- Att hela exteriören bestående av tusentals ton bärande stål i 47 våningar kollapsar exakt samtidigt i fritt fall är helt omöjligt om inte sprängmedel användes.

- Att hela innanmätet hade kollapsat innan exteriören gjorde detsamma är inte på något sätt bevisat. NIST har inte ens visat att det är teoretiskt möjligt ... utan att sprängmedel användes.
Citera
2019-09-13, 18:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej. Jag menar att allmänheten inte kan undersöka bevis som är förstörda, otillgängliga eller hemligstämplade.
OK, gäller inte det för myndigheter, institutioner etc också?

Citat:
NIST, däremot, hade tillgång till den ytterst lilla mängd stål/bevis som inte förstördes. Trots det så undersökte man det inte för tecken på CD’s.
Från WTC7? Verkligen? Du har ju hela tiden hävdat att de inte hade något stål alls från wtc 7..
Hur mycket stål menar du att de hade?

Citat:
Allmänheten = USA’s befolkning som ju har den formella makten i den demokratiska republiken USA.
Nja, jag menar att det blir lite knivigt att utifrån de hårda materiella bevisen bevisa något om samma materiella bevis är förstörda. Inte ens det fattar du?
Jodå - jag bara undrar varför du i sånt fall tror att en ny undersökning skulle lyckas undersöka de förstörda bevisen.. ?

Citat:
- Undersöka den ytterst lilla mängden stål som trots allt finns kvar för tecken på CD.
Du vet att du fri tråden om wtc7 va? Vilket stål pratar du om?

Citat:
- Få tillgång till all den bevisning som idag är hemligstämplad eller på annat sätt är oåtkomlig för allmänheten.
- Höra samtliga individer med kopplingar till attackerna. Innan. Under. Efter.
Som sagt, jag tror att det är snudd på omöjligt att med hjälp av dator-simuleringar bevisa hur och varför WTC 7 kollapsade som den gjorde. Däremot så kan man förhoppningsvis visa på ytterligare direkta felaktigheter i NIST’s simuleringar. Det skadar inte.
Tycker du Hulsey verkar ha lyckats med det?

Citat:
Se ovan. Och om de inte lyckas med att bevisa att byggnaderna togs ner med CD’s så kan man åtminstone bevisa att de officiella utredningarna istället var mörkläggningar av vad som verkligen skedde. Dvs, det är redan bevisat, men det vore ett viktigt steg i rätt riktning att ställa ansvariga bakom mörkläggningen till svars i en formell rättsprocess.- ”We are not your problem! The Palestinians are your problem!”? - The Dancing Israelis
- “The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that's power. Because they control the minds of the masses.”
― Malcolm X

Varför kan man ”förstås” det?
Eftersom det är oerhört mycket enklare att simulera olika alternativa händelser utifrån ett känt statiskt scenario - typ hur ett fäste släpper, hur en balk böjs eller liknande än att beräkna de miljardtals möjliga scenarios som uppstår sekunderna senare när allt far hit och dit och påverkas av varandra - lite som uppfinnaren av schackspelet och riskornen - det ballar ur rätt snabbt..

Citat:
Men om en simulerad initiering verkligen ska vara en initiering så måste man ju simulera även den påstådda effekten av densamma = global kollaps?
Varför det? Om du kastar en sten in i en ruta så den går sönder behöver du väl inte veta var varje glasbit hamnar för att förstå att rutan gick sönder a stenen?

Citat:
Som sagt, jag väntar på att det vetenskapliga samfundet säger sitt härvid lag.
Oj, det var länge sen de sa sitt - nu finns det bara några spridda personer kvar som inte förstått det
Citera
2019-09-14, 17:35
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
De var förvisso byggda att rasera på det viset dock. Nu är jag en av dem som vet att tredje byggnaden rasade. Och inte fan vad det på normala sätt den imploderade. Mycket falskhet kring 11 september som folk matas med av de som bestämmer. Sanningen lär aldrig komma fram .

... Va?
Ja, de är byggda så om de är fulla av sprängmedel.
Ja, du vet det. Det vet alla andra också.
Ingenting imploderade.
Citera
2019-09-14, 20:09
Medlem
1.
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
1/4?

Bara för att en institution är under ett visst department innebär inte det att det finns en (laglig) styrning från vita huset till institutionen.
Det är Du som hävdar att Hulseys studie är felaktig eftersom han är medlem i A&E Truth som beställde och finansierade utredningen.

Precis samma argument gäller i så fall för NIST’s utredning.

Citat:
Forskningsinstitutioner i synnerhet är inte någonting politiker bara kan blanda sig i bara för att det ligger under ett department. Dem kan säkert begära en utredning av dem, men dem kan inte styra utredningen utan att bryta mot lagstiftning vilket samtliga inblandade är medvetna om.
Fel. Politisk styrning av vetenskaplig forskning är och var endemisk i USA: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Union_of_Concerned_Scientists

Citat:
Men jag tolkar det som att du tror att någon agent tagit kontakt med dessa forskare vid NIST, sagt att 'detta är resultaten vi vill att ni kommer fram till', och forskarna har besvarat den olagliga förfrågan med 'Jawol mein fuhrer' utan att ifrågasätta eller dra några slutsatser om vad detta innebär.
Om inte, hur menar du att det skulle ha gått till i praktiken?
En sak är säker. Det behöver inte vara så att ledningen för NIST i klartext fick order om att fabricera sin utredning så att den inte ifrågasatte den officiella historieskrivningen. Det räcker med att de vet vad som förväntas av dem om de är måna om sin karriär. ”National Security” brukar ingå som svepande euphemism när det gäller en mörkläggning av den här dimensionen.

Citat:
Du ser inte något problem i att mer eller mindre berätta för massa utomstående människor att det var något fuffens här som makten vill dölja?
?

Citat:
Jag säger inte att det är omöjligt, men det är ju en ganska stor risk att ta, eller hur?
Helt riskfritt var/är det nog inte.

Citat:
Du säger ju själv att 'bevismaterialet har undanröjts', så varför skulle någon ens behöva påverka NIST?
Ponera att NIST i sina försök att dator-simulera var man hävdar är initieringen av kollapserna, inte ’lyckats’ med endast plan + eld som orsak. Vad göra?

Fuska till det lite.

Citat:
För elfte september-attackerna som helhet ja. Inte för wtc7's kollaps specifikt, där fanns det mig veterligen inte någon 'officiell story' före NISTs rapport.
Jisses. Om det framkommer att WTC 7 togs ner med sprängmedel/former av termit så menar du att det endast var ett lustigt litet sammanträffande?

Citat:
Det blir lite svårt att förklara helt oavsett någon officiell story. Det är inte precis som att någon kan ge en sammanhängande teori som på något vis är rimlig.
Men självfallet hade det förändrat helhetsbilden om någonting sådant hade demonstrerats.
Det är nog snarare så att sprängmedel och former av termit är det enda som kan förklara allt som hände i WTC 9/11. På tal om Occam.

Citat:
Jag tolkade din repetition av 'Men ändå' som en diss mot det som sades, men det var kanske inte korrekt.
Min poäng var bara att jag tar mig rätten att blanda mig trots avsaknad av expertis av konstruktion av skyskrapor, då detta gäller även för alla andra.
Ja. Du framstår som hyfsat inkonsekvent här. Dessutom så är det ett publikt forum där expertis inte är ett krav för medverkan. Själv skriver jag inget som inte är uppbackat av expertis. Man får väga expertis mot expertis och försöka dra sina slutsatser därefter.

Citat:
Problemet är att kunskapsnivåerna generellt är för låga för att ens FÖRSTÅ argumenten och sakförhållandena nog för att kunna kritisera dem vettigt, för dem flesta.
Här får du nog tala för dig själv. En expertis som inte kan förklara vad den menar så att en genomsnittlig vuxen kan förstå har nog helt missat sitt uppdrag, tror du inte det?

Citat:
De flesta argument som sker i sådana här tekniska diskussioner framförda av amatörer är missuppfattningar på missuppfattningar på missuppfattningar in absurdum...
Och det kan du som självutnämnd icke-expert avgöra? På tal om ”inkonsekvent”?

Om så så återstår det bara för dig att i varje ”missuppfattning på missuppfattning” visa att så verkligen är fallet och varför, eller hur.

Istället börjar du mer och mer framstå som trådens främste expert på svepande omdömen utan ett uns av presenterat underlag.

Var har du lärt dig det?

Citat:
Det är lite som att se kreationister kritisera evolutionsteorin, dem (de) förstår inte nog av vad den ens innebär för att kunna kritisera den.
Se ovan.

Citat:
Delar dock uppfattningen att argumenten och sakförhållandena är det viktiga, även i det fall att erkänd expertis finns tillhanda.
Exakt.
Citera
2019-09-14, 20:48
Medlem
2.
Citat:
Behöver jag ha det? Det var liksom detta som var poängen. Att exkludera anledning X, gör bara att vi "inte vet". Inte att vi "vet att det var Y". Om inte eld så kan jag stanna vid "vi vet inte". Kan du?
Vill du att jag skall spekulera i potentiella förklaringar, givet förutsättningen att eld inte stämmer?
NIST utesluter att mekaniska skador från bråte från WTC 1’s kollaps kan ha varit orsaken. Du måste nog ange möjliga hypotetiska orsaker om ditt argument ska vara giltigt.

Citat:
Då säger jag att det var ett resultat av de fysiska smällarna av materialet från tornen.
Tryckvågen från fallen var så hög att byggnaden blev instabil. Alla andra byggnader hade 'tryckvågsskydd'.
Var det därför som det tog 7 timmar innan byggnaden totalkollapsade i fritt fall, menar du?

Citat:
Al Qaida hade ytterligare en terrorist, som med en såg kapade av alla balkar i WTC7.
Har du något underlag som visar att medlemmar av föreningen Al Qaida kontrollerade WTC 7 innan attackerna 9/11?

Citat:
Judarna blåste och puffade tills dess att byggnaden rasade.
Ja, sionister kontrollerade WTC 9/11 helt riktigt. Om det var ett ’inside job’ så var de ’inside’ och därmed delaktiga i attackerna.

Citat:
Utomjordingar sköt sönder ner den med rymdlaser.
Källa på det?

Citat:
Larry Silverstein behövde få in snabba cash, ringde Bush och sa "ey mannen, kan inte du spendera några veckor att placera ut sprängmedel i min byggnad lite diskret och detonera den i samband med den där dagen i September du tänkte skicka flygplan och missiler på våra egna byggnader som du tänkte skylla på en ökänd Saudisk terrorgrupp baserad i Afghanistan i syfte att ge de bästa förutsättningarna för offentlig stöd till att anfalla Irak för att sno olja som du berättade om på fyllan förra månaden, så jag får lite försäkringspengar för jag är så fattig ju?" Bush svarade "klart vi spränger din skyskrapa i centrala Manhattan Larry, vad gör man inte för sina vänner? Jag skickar ett team bombexperter, det är ju inte som att det skulle riskera hela operationen på något sätt, dem är alla helt med på noterna att spränga Manhattan för att genomföra en psy-ops! För rikets bästa, du vet. Det var förresten den 11 September, så se till att hålla dig undan då."
Vem är det som hävdar det här, menar Du?

Citat:
Skall jag fortsätta hitta på nonsens,
Att du presenterar en nidbild av mina och/eller andra kritikers uppfattningar är bara nonsens, helt riktigt. Frågan är varför du gör det. Varför gör Du det?

Citat:
och anser du att dessa föreslagna lösningar
Vem, utöver du själv, har i tråden föreslagit dessa lösningar, menar Du?

Citat:
alla bör undersökas likvärdigt av myndigheterna som om de alla vore precis lika trovärdiga hypoteser?
Självklart inte. Vem påstår det, menar Du?

Citat:
Om jag skulle acceptera Husleys slutsatser, så hade min slutsats varit att vi inte vet dem tekniska orsakerna bakom WTC7's kollaps.
Här fungerar uteslutningsmetoden om inte annat framkommer.

Citat:
Du vet, man kan ha avsaknad av en trosuppfattning i en fråga, tills dess att det finns skäl att acceptera en viss tes. Den positionen är jag bekväm att ha i avsaknad av skäl att acceptera någonting annat. Är du?
Jag menar att Hulsey’s studie måste bemötas på ett genomgripande sätt av det vetenskapliga samfundet innan någon slutsats alls kan dras avseende dess förtjänster. Dvs, personligen menar jag att NIST’s dator-studier av kollapsen sedan lång tid tillbaka är avslöjad som fusk och ljug. Givet den formella kompetensen som NIST bevisligen var/är i besittning av så är den enda rimliga slutsatsen att det var en medveten strategi i syfte att mörklägga den verkliga orsaken till kollapsen:

- Sprängmedel och/eller form av termit i en kontrollerad demolering = inside job.

Citat:
Vilket slutsats menar du att jag skulle ha dragit till följd av vilket logiskt felsteg?
Se ovan.

Citat:
Givet formuleringarna av dina frågor, så skulle jag snarare gissa att du accepterade Husleys slutsatser redan innan han lade fram dem... Har jag fel?
Se ovan.

Citat:
Då du bara skrev "folk?", i direkt anslutning till orsakerna bakom fallet, tolkade jag detta som att du menade att 'folk var orsaken?'.
Du får gärna skriva i fullständiga meningar om du vill bli förstådd...

Med "folk" menades folket i tråden, huvudsakligen meningsmotståndare i frågan.
Om du kommer med svepande anklagelser så ber jag dig att vara mer specifik för att kunna bemöta det du skriver.

Kan du vara mer specifik? Exakt vem menar du med ”folk”?

Citat:
Ja, alltså är min beskrivning som "hastigt" korrekt, eller hur?
Skyskrapor väger rätt mycket... Om låt säga våning nr10 brakar samman i en byggnad som är 100 våningar hög, så kommer dessa 90 våningar ovanför kollaps-ytan (vån10) falla och krossa de 9 kvarvarande våningarna under kollaps-ytan en och en ganska snabbt...
Att ”krossa de 9 kvarvarande våningarna” kräver energi ≠ fritt fall.
Citera
2019-09-14, 21:05
Medlem
3.
Citat:
Du vet, det finns två andra exempel på just det här där man tydligare ser hela händelseförloppet med exakt denna kedjereaktion från en yta mycket högre upp så att det syns jättetydligt.
Det skedde 7 timmar tidigare, precis bredvid...
Du kan inte (bort-) förklara en misstänkt CD med en annan misstänkt CD. Det blir ett s.k. cirkelresonemang.

Citat:
Eller tror du även att det var explosiva medel längst HELA WTC1/2 som systematiskt exploderade våning för våning uppifrån och ned från planets träffyta ända ned till marken i bamband med deras ras?
Ja, jag tror att både WTC 1, 2 och 7 togs ner med kontrollerade demoleringar. I den här tråden diskuteras WTC 7.

Citat:
Den enda skillnaden är att WTC7's 'problemvåning(ar)' är mycket lägre ned, blockerade av andra byggnader och inte direkt synliga på videofilmerna.
Ja, WTC 7 ser mer ut som en typisk ’imploderande’ CD där sprängningarna skedde långt ner i byggnaden varpå gravitationen gjorde resten.

Citat:
Vad anser du att den mest trovärdiga förklaringen är bakom WTC1/2's kollaps? Också CD?
Ja, men här såg demoleringarna annorlunda ut än i fallet WTC 7. Ta det i relevant tråd om du vill.

Citat:
Jag skrev "insidan". Inte "hela insidan".
NIST hävdar att hela den inre strukturen, rubbet, kollapsade (progressivt, lol) innan hela den yttre strukturen, tusentals ton bärande stål, kollapsade från 0 till fritt fall på bråkdelen av en sekund.

Du menar nu att inte hela den inre strukturen hade kollapsat innan den yttre? Hur stor del av den inre strukturen hade då kollapsat innan den yttre enligt dig? I runda slängar?

Citat:
Man
Man? Du själv i upphöjt majestät?

Citat:
ser detta på de otaligt många videosekvenser som finns av det, att taket rasar in,
Det finns inga videor där det syns att taket rasar in. Det som syns är att östra penthouse viker ner helt och västra penthouse viker ner halvt, innan byggnaden kollapsar i fritt fall.

Citat:
och fönster flyger systematiskt ut uppifrån och ned längs åtminstone ena sidan av byggnaden.
Om så, så ja, det är i så fall bevis för att den inre strukturen i ena änden (östra) av byggnaden har kollapsat innan den yttre strukturen kollapsar i fritt fall.

I så fall.

Kvar står i så fall fortfarande mer än ca 8/10 av den inre strukturen.

Citat:
Som förklarat ovan. Om våning 10 i ett 100-våningshus brakar ihop, en endaste våning alltså, då faller de 90st våningarna ovanför detta ned, och träffar våning 9.
Våning 9 är inte i närheten av kapabel att hantera detta tryck, och brakar samman. De 90 våningarna fortsätter med att krossa våning 8, följt av våning 7 och så vidare, tills dess att de når fast mark och istället krossar våning 11, 12 och så vidare.
Fast här är det minst 8 våningar som är puts väck på bråkdelen av en sekund. Ditt scenario kräver energi. Energi som inte finns där om all energi går åt i ett fritt fall.

Citat:
För att ljudnivåerna som hade krävts för att rasera en så här stor byggnad med konventionella explosiva medel som används för sådant här i normala fall hade varit av magnituder som hörts över hela New York...
Det är den här typen av sak som, om det vore sant, så hade man förväntat sig mängder av bekräftande vittnesmål för det hela...
För femtioelfte gången. Det är givetvis rent vanvett att jämföra ljudnivåerna med vad som normalt sett uppstår vid CD’s. Om målet är att i största möjliga mån kamouflera att byggnaderna tas ner med CD’s = inside job = false flag, så finns det givetvis en mängd åtgärder som står till buds, inklusive att minimera ljudvolymen utåt.

- Evakuera området runt byggnaden för att minimera antalet presumtivs vittnen.
- Genomför förberedande försvagningar av bärande strukturer. T.ex. skärningar i stålkollumner = mindre laddningar = mindre ljud.
- Genomför i största möjliga mån sprängningarna under markplanet.
- Använd ljuddämpande material, t.ex. vanliga sprängmattor.
- Genomför i största möjliga mån sprängningarna i skydd av larmet från kollapsen när den väl har inletts.
- Använd former av explosiv termit, t.ex. thermate (vanlig termit + svavel). Här spränger en hemmasnickrare stålbalkar av en typ förekommande i WTC. Låter inte starkare än barnens smatterband på Nyårsafton. https://youtu.be/5d5iIoCiI8g Tänk då vad som går att åstadkomma med militär nanotermit och experter inom området.

Med det här sagt så jo, det finns en mängd vittnesmål som rapporterar kraftiga explosioner i samband med samtliga tre kollapser. Det finns också åtminstone fyra videor som har registrerat vad som mycket väl kan utgöra ljuden från detonerade sprängmedel i samband med kollapserna. Det finns nu även seismologiska data som indikerar mycket kraftiga explosioner precis innan WRC 1 och 2 träffades av planen och precis innan de kollapsar.

Citat:
Jag vet det alltså av samma anledning som jag vet att det inte åkte ett enormt eldklot över himmlen hela kvällen igår som sett från jorden framstått som lika stor som solen. Hade någonting sådant hänt så hade jag förväntat mig många, många människor bekräfta detta.
Nu tar du i så byxorna spricker. Se ovan avseende ljudvolymer.

Citat:
Det enda vi hört om explosioner är många oregelbundna mindre explosioner, vilket är normalt i en fullt utrustad byggnad som brinner.
Vad menar du med ”mindre” här? Och hur vet du att dessa inte var exploderande sprängmedel?

Citat:
Så den typen av konventionella explosiva medel som varje expert skulle ha hänvisat till att använda för att demolera en så här stor byggnad, kan vi utesluta.
Var det i så fall en ”konventionell” demolering, menar du?

Citat:
Det är ju den anledningen som gör att konspirationstomtar
Har du något annat än halmdockor, ad hominem eller svepande omdömen utan vare sig underlag eller precision?

Substans?

Citat:
har rört sig till det här med termiter från första början, då dem [de!!! för helvete!!! lär dig!!!] själva förstår att konventionella explosiva ämnen är uteslutet...
Se ovan.
Citera
2019-09-15, 13:29
Medlem
5.
Citat:
3/4

Varför? Vi har två huvudsakliga typer av personer här. Dem [ https://sprakutvecklarna.wordpress.com/2015/02/16/de-dem-dom-vad-ska-det-vara/comment-page-1/ ] som tyckte det var uppenbart att konsekvenserna från WTC1/2's fall resulterade även i WTC7's fall på något sätt,
Trots att du själv tillstår att kollapsen ser ut som en typisk CD?

Citat:
och snarare oroade sig vid tidpunkten för eventuell domino-effekt, att många fler byggnader i Manhattan skulle rasa.
Sedan har vi dem [de] som såg videon, bestämde sig för att detta är en CD och Amerikanska regeringen ligger bakom.
Ca 50% av USA’s befolkning är fortfarande ovetande om att en tredje skyskrapa i WTC totalkollapsade den dagen. Vad tror du det kan bero på?

Citat:
Den första typen behöver inte se någon undersökning gällande något patetiskt eld-medel som aldrig använts för att ens rasera en liten byggnad, lika lite som dem [de] behövde se bekräftelse för att Ryska rymdlasrar från omloppsbana runt jorden inte orsakade raset.
Ditt sätt att debattera är inte bara infantilt, det är givetvis djupt ohederligt. Har du någon förklaring till vad det kan bero på?

Citat:
Den andra typen går inte att övertyga,
Jag kan bara tala för mig själv. Det som kan övertyga mig är en rättsprocess där hela soppan utreds, med discovery, korsförhör och fullständig transparens. Precis som i varje annat fall där brott har begåtts mao.

Citat:
för i deras föreställningsvärld är NIST styrd direkt från vita huset,
Exakt. Både i formell och informell mening. NIST lyder under Department of Commerce som lyder direkt under Secretary of Commerce, som lyder direkt under den sittande presidenten som ju förvisso ’sitter’ i Vita huset. Vid tiden för NIST’s ’studie’ var det krigsförbrytaren och valfuskaren, George W. Busch (i.e. VP Dick Cheney).

Citat:
som bara berättar för människor det vita huset vill att dem [de] skall berätta. Allt som inte passar in i deras berättelse har redan en default-förklaring man omöjligen kommer runt – en konspiration.
Det är djävligt enkelt att styra en utredning enligt önskemål om man kontrollerar samma utredning. Ignorera, bortförklara, tysta ner, undvik, fuska bort varje tecken som tyder på att explosiver och/eller former av termit användes. Det övergripande motivet brukar vara ”National Security” vilket dels ger både falsk juridisk legitimitet och falsk moralisk legitimitet och än viktigare, hot om konsekvenser om någon får för sig att blåsa i visslan. Och nej, det krävs inte många aktörer som är insatta i hela scenariot för att genomföra det här. Need to know. Plausible deniability.

Citat:
Den större gruppen
En majoritet av amerikaner tror/misstänker att t.ex. WTC 7 kollapsade av en CD. Endast ca 20% tror att den kollapsade av eld.

Citat:
betraktar alltså detta som non-sense och skulle se det som konstigt att specifikt undersöka detta överhuvudtaget. Den andra gruppen skulle inte tro på det, oavsett vad som förmedlas. Så vad skulle poängen vara med att undersöka CD...?
Poängen är att ta reda på om byggnaden faktiskt togs ner med en CD.

Citat:
Även du, som inte direkt framstår som den mest inbitna av konspirationsteoretiker
För enkelhetens skull så definierar jag ”konspirationsteori” = teori på en konspiration som bevisligen (utan rimligt tvivel) inte är sann. I den meningen så är jag INTE en ”konspirationsteoretiker”. Är du?

Citat:
(än så länge) har ju redan beskrivit det som att bara faktumet att det är NIST som genomfört utredning, som ligger under ett departement, gör det till en 'politiskt styrd utredning' som inte är pålitlig.
Nja, jag visade dig att ditt påstående om att Hulsey som medlem av A&E inte går att lita på när han genomför en studie, vilket i så fall med samma logik gäller även Sundar och NIST/Vita huset.

Same same.

Att sedan jag personligen inte litar på de som vid tiden befolkade Vita huset är en annan femma. Här går jag på robust empiri. Serielögnare. Valfuskare. Krigsförbrytare. Massmördare ... take your pick.

Citat:
Hade NIST undersökt CD, och kommit fram till att så inte var fallet, skulle du plötsligt ha en annan uppfattning gällande det..? Jag tvivlar...
Det beror i så fall självklart på underlaget. Precis som i alla andra fall där brott har begåtts.

Citat:
Tror du ens själv på att du hade accepterat ett sådant resultat om NIST framfört det?
Absolut. Om studien är vetenskapligt korrekt genomförd och alla korten på bordet, så självklart, ja.

Citat:
Det hade varit en teknisk orsak om det vore sant, ja. Vid en undersökning av punkt 1, så behöver man dock inte specifikt försöka bekräfta eller dementera en viss hypotes.
Man kan nå sin slutsats genom att förutsättningslöst eftersöka svaret på frågan, även utan att 'kontrollera efter bevis från sprängmedel'.
Om man utesluter en fullt möjlig hypotes så söker man inte förutsättningslöst svaret på frågan. Sedan så var det ju så att NIST utgick ifrån att byggnaden kollapsade av brand och/eller mekaniska skador varpå man i åratal torrlabbade en datormodell och till och med fuskade fram vad man påstår är en initiering av kollapsen. Att endast simulera en initiering utan att simulera resten av kollapsen är givetvis rent vanvett. Det är omöjligt att veta om en ’initiering’ är en ’initiering’ om inte efterföljande event går att knyta till samma ’initiering’.

Det blir istället bara en klassisk, ”just so”.

Citat:
Det är inte materiellt bevis... Man har observerat orsaken när man såg planen åka in i tornen, allting annat är bara som följd av en reaktion från detta. Givet de förutsättningarna finns det ingen anledning att betrakta skräpet från byggnaderna som 'materiella bevis'.
Struntprat. Det var som bekant inget plan som flög in i WTC 7. Byggnaden föll dessutom i fritt fall hela 7 timmar efter WTC 1 totalkollapsade.

Istället för att titta på den mest logiska och självklara orsaken, sprängmedel och/eller former av termit, så ägnade NIST mycket större resurser, pengar och tid till att aktivt INTE titta på det.

Det säger egentligen allt.

Citat:
Nej, det finns ingenting som utesluter det. Det finns heller ingen anledning att lägga resurser på det.
Hur vet du det?

Citat:
Som sagt, dem [de] från 'min sida' hade betraktat det som märkligt, löjligt och anmärkningsvärt konstigt att dem [de] ens fått tanken i deras huvuden att undersöka detta, och dem [de] från 'din sida' hade aldrig godtagit resultaten, då det bara hade vävts in i konspirationsberättelsen som en del av maktens försök att leda människor fel. Så för vem skulle detta ens undersökas för?

Dem [de] som inte ser skäl till att det behövs, eller dem [de] som inte skulle acceptera resultaten ens om det gjordes?
Pladder. Se ovan.

Citat:
Varför spelar du dum?
Nej. Jag söker klarhet i vad du menar.
Citera
2019-09-15, 15:47
Medlem
7.
Citat:
4/4

1 – Ja, explosioner fullt konsekvent med "brinnande byggnad". Inte explosioner i paritet med 'största byggnaden som någonsin demolerats' (vilket detta hade varit, om det vore en CD med konventionella metoder).
Men här var det ju i så fall knappast fråga om ”en CD med konventionella metoder”, eller hur.

Citat:
Hade en person befunnit sig i byggnaden när sådana sprängämnen exploderat utan skyddsutrustning, så hade denna person till 100% aldrig hört ett ljud till i sitt liv.
Det beror helt på vilka sprängmedel som användes när och var i byggnaden, eller hur.

Citat:
CD-explosioner sker vid ett, eller en kort serie tillfällen för att kollapsen skall ske på rätt sätt, det är ett mycket hastigt och mycket högt ljud.
Igen. Att referera till ”konventionella CD’s” är givetvis vanvett, givet att det i så fall handlade om att i största möjliga mån kamouflera dessa som varandes ’naturliga’ kollapser orsakade av mekaniska skador + brand = inte ett inside job.

Citat:
Vad som rapporterats här är massa mindre explosioner,
Definiera ”mindre”.

Citat:
oregelbundet och över en längre tid.
I så fall helt konsekvent om motivet var att försöka dölja att det var just en CD.

Citat:
Elektroniska prylar som brinner kan orsaka detta.
Eventuellt kan ha orsakat ≠ orsakade. Det är precis det som en gängse forensisk utredning ska försöka klargöra.

Citat:
CD-explosioner orsakar inte explosioner av denna karaktären.
Vilken ”karaktär”?

Citat:
Termit-CD hade inte heller orsakat den typen av explosioner som är rapporterade.
Varför inte då?

Citat:
2 – Mmm... Är dessa möjligen inklippt i en konspirationsfilm? Länka.
Vad anser du att detta är mest konsekvent med, insidan av byggnaden som rasar ihop, eller explosiva medel?

3 – Mmm... Se ovan.
Det vore inte precis första gången jag ser detta bli inklippt i ett wtc7-klipp för övrigt, där detta ljud ej finns på originalfilmen. Länka.
https://youtu.be/iYgMdmMYQoQ

Citat:
4 – Det stämmer, men ljudet från konventionella explosiva medel hade hörts långt, långt bortom detta evakueringsområde. Säg, varför tror du att området evakuerades? Kan det ha varit för att man såg en viss risk i att ytterligare byggnader skulle rasa...? Varför skulle man tro det, om det nu inte kan hända...?
Ditt pladder om ”konventionella” är just bara pladder. Jag har listat en stor mängd skäl till att ”ingen hörde”-argumentet är nonsens. Se tidigare inlägg.

Citat:
5 – Sprängmattor har ingenting att göra med att reducera ljudnivåer, dess funktion är att förhindra räckvidden av material som flyger iväg vid en explosion... Så massa personer skall ha spenderat massa tid på att lägga in detta i flera våningar av byggnaden, och ingen av de tusentals som dagligen befann sig där anade misstankar, varken före eller efter...?
Säg, hur reagerar gummi av att brinna i flera timmar...?
Sprängmattor absorberar även ljud. Det är EN möjlig delförklaring i en lång rad sådana. Vad gäller risk för uppräckt så är det givetvis inget problem om ansvariga äger och kontrollerar byggnaderna fullt ut. Det pågick även ständiga renoveringar och underhållsarbeten och då i utrymmen, våningar, hiss-schakt, etc, som var stängda för övrig personal och allmänheten.

Och nej, det stod förmodligen inte ”Terrorist Inc” på jobbarkläderna eller lådorna med sprängämnen.

Citat:
6 – Okej, så utöver demoleringsteamet, sprängmattningsteamet
Samma team.

Citat:
så har vi också ett 'försvaga byggnadens grundstruktur'-team som arbetat med demoleringen veckorna innan elfte september?
Samma team.

Citat:
Hur många personer tror du medverkade i detta egentligen?
Det beror på hur länge arbetena pågick.

Citat:
7 – Visst, och det hade fortfarande hörts. Ordentligt.
Något som också samstämmigt rapporterats av sinsemellan oberoende vittnen och som har registrerats seismografiskt. Precis innan tornen träffades av respektive plan. Precis innan respektive torn totalkollapsade i snudd på fritt fall.

Citat:
8- Mmm.

Citat:
Säg, varför tror du att man INTE använder termit när man demolerar byggnader i normala fall?
Därför att man i normala fall inte vill försöka dölja att byggnader tas ner med kontrollerade demoleringar.

Citat:
Finns det några svagheter, som du ser det? Jag instämmer i ljudnivån,
Va? Snacka om helomvändning. Men gratulerar, det börjar röra på sig.

Citat:
men termit har andra problem som gör det helt orimligt att använda för kontrollerade demolisioner av skyskrapor, i synnerhet inom en byggnad som är i brand...
Lista dem och vi betar av dem ett i taget. No worries.
Citera
2019-09-15, 19:57
Medlem
8.
Citat:
Okej, och sedan skall denna hemliga specialdesignade militärtermit, som på något vänster är allmän kännedom i konspirationskretsar, ha sidledskapat de bärande balkarna i byggnaden samtidigt?
Om attackerna utfördes av civila/militära amerikanska/israeliska säkerhetstjänster så kan du hoppa upp och klappa dig på att de hade tillgång till state of the art både vad gäller mer konventionella sprängmedel och former av termit.

Citat:
Kan du visa något exempel på detta? Då menar jag inte en liten metallbalk i trädgården, utan någonting i paritet med en 50 våningar hög skyskrapa som är hundra meter lång.
Kanske ett 5-våningshus i alla fall, 10% i höjd, det skall väl gå att hitta? Eller? Varför inte?
Att något görs för första gången (vad vi vet) innebär inte att det är omöjligt. Stålbalkarna som snubben i videon enkelt kapar och spränger är av samma typ som de som fanns i WTC. Låter inte mer än smatterband.

Att det går med helt vanlig thermate hemma i trädgården innebär att det går fan så mycket bättre med State of the art miltär nano-termit.

Eller du menar kanske att något som militär nano-termit inte fanns 2001?

Citat:
Ja, men varför? Det är ju inte som att WTC7 fick massa publicetet som del av en psyops, det var ett sidospår som alla struntade i då byggnaden hann evakueras och få personer dog i den, och den var heller inte ett landmärke på samma sätt som tornen.
En splingans ny ultramodern skyskrapa helt gratis? Ännu mer mayhem = shock and awe? Arkiv fyllda med handlingar från jättelik ekonomisk brottslighet, t.ex. Enron-fallet?

Du börjar hela tiden i fel ände. Det kvittar inledningsvis varför byggnaden i så fall togs ner med sprängmedel/termit. Är det vad bevisen pekar mot så är eventuella motiv helt underordnade. Följ bevisen.

Citat:
1 – Okej, så det var ett demoleringsteam, beställda av konspiratörerna, som stod beredda väntandes här, gick in i byggnaden medans den brann och saker och ting exploderade här och var efter att den inte rasade enligt plan, och 'åtgärdade' det?
Ungefär så, ja.

Citat:
Hur många personer tror du var medvetet delaktiga i denna konspiration? Detta demoleringsteam måste ju rimligen känna till att dem är landsförrädare, delaktiga i massmord mot sina grannar och landsmän utan något behov av att tala,
Om det var israeler som utförde apteringarna så faller även det argumentet. Med det sagt, hur många inblandade var det i NATO’s Stay Behind-organisationer mellan slutet av 40-talet och början av 90-talet? Något som pågick i det fördolda i nästan ett halvt sekel, där inte ens sittande regeringar visste vad som pågick. Än mindre lagstiftande församling eller respektive lands befolkning. Hur många terrordåd som skylldes på vänstern utfördes av dessa? Hur många döda och lämlästade landsmän, kvinnor och barn?

Vi vet i dag att den Japanska attacken på Pearl Harbor inte alls var en överraskning för den militära och politiska ledningen i D.C., bara för det lokala befälet på plats. Ca 3000 döda amerikanska soldater för att man visste att det skulle ge samma politiska ledning folkets mandat att gå med i Andra världskriget på de Allierades sida.

Det här ger 9/11 som ett ”New Pearl Harbor” en helt annan och illavarslande dimension, eller hur.

Citat:
hur många fler tror du var med på det?
Det beror på hur lång tid de hade på sig. Ju längre tid, ju färre inblandade i apteringarna. Låt säga 10-15 personer som hade någon månad på sig för varje byggnad? Två månader för varje byggnad?

Citat:
Säg, skulle du själv gå med på detta? Låt säga att du är demoleringsexpert. En agent kommer fram till dig, och på något vis säger ungefär; "vi behöver dig till ett projekt, vi skall demolera en skyskrapa i centrala Manhattan och det måste göras helt i det dolda och med okonventionella sprängmedel som inte avger ljud". Hur hade du reagerat? Hur tror du att vilken normal människa som helst hade reagerat? Du hade inte misstänkt att detta kanske inte alls är en agent, utan någon som försöker nyttja dig till ett terrårdåd?
Om du gått med på det, hur hade du känt efteråt? Du hade inte känt något behov av att snacka av dig med någon, eller skicka dokumentation till media, wikileaks, Glenn Greenwald eller någonting sådant alls...?
Både USA och Israel har folk som utan att ställa frågor gör sådant här. Hur många har läckt om Israels kärnvapenprogram under mer än ett halvt sekel?

Vad jag vet, en.

Citat:
Hur många sådana här icke-människor, med fullkomligt omänskliga reaktioner, psykopatiska drag och total avsaknad av moral eller samvete, som samtidigt är sakkunniga experter och villiga kollaboratörer till landsförräderi villiga att riskera att bli avrättade som landsförrädare, som helt saknar det mänskliga behovet att dela med sig av sina extraordinära erfarenheter och informationen de besitter som kraftfull nog att förändra världshistorien tror du att statsapparaten bara kan vaska fram vid behov...?
Har du någonsin under hela ditt liv mött en människa som passar in på beskrivningen ovan?
De som genomförde attackerna gjorde så helt övertygade om att det var det enda rätta. Att förhindra ett större ont med ett mindre. Det är jag säker på. Som sagt, var det israeler så hade de inga som helst betänkligheter. Det visade om inte annat de dansande Mossadagenterna när tornen totalkollapsade med tusentals oskyldiga människor som krossades till döds i dem.

Tjohoo!!

Citat:
Låt säga att du är CIA-agent. Du skall hitta en landsförrädar-CD-expert, villig att mörda tusentals amerikaner i centrala New York. Förklara hur du går tillväga, steg för steg, utan att riskera hela operationen vilket hade fått huvudena på såväl dig som dina chefer i vita huset att avlägnas från deras kroppar.
Det är besvarandet av sådana här frågor som gör det jäääävligt svårt för mig att ta sådant här på allvar, när tillräckligt många människor måste vara med på det...
Det är den här typen av thought stopper som hindrar dig att titta på bevisen på ett objektivt och förutsättningslöst sätt.

Citat:
2 – Avståndet vilket detta hade hörts inom hade inkluderat säkert en miljon människor. Evakueringsavståndet är ingenting i jämförelse.
Alltså, i egenskap av Malmö-bo får jag ju höra explosioner emellanåt. Dem hörs ganska långt, och då handlar det om liksom en handgranat eller bomber av 'bilbombs-styrka' som spränger sönder en entré till en butik... Pytte-pytte-pyttesmå i paritet med det som krävts för att få ned en skyskrapa, och de hörs ändå över halva stan...
Se mina listade invändningar ovan. ”Måste ha hörts”-argumentet håller inte för en närmare granskning.

Det är punkterat.

Har du något annat?
Senast redigerad av onopono 2019-09-15 kl. 20:02.
Citera
2019-09-15, 20:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Jag fascineras av:

1: Din ork

2: Din förmåga att ignorera fakta som inte stödjer din slutsats

Ett roligt exempel på Pkt. 2 är den här ”analysen” av din kompis Mick:

https://youtu.be/luplz1zMU7g

Där han faktiskt på allvar säger att NIST version av animation liknar det verkliga förloppet mer än rapporten som det här tråden handlar om

😂😂😂
Nu har jag iofs varken ignorerat eller ens sett det där tidigare.. dessutom säger väl inte Mick nånting alls. Men det han skriver under filmen är ju helt korrekt:
Modeling complex events is hard. Here's a comparison between the NIST simulation of the collapse of WTC7 (left), the actual collapse (center) and a new simulation from Professor Hulsey and his students at the University of Alaska. Notice how NIST is far more accurate in the initial phases of the collapse.

The penthouse on the left is the most obvious difference. With NIST (left) the penthouse folds inwards, the sides pivoting at their bases, this matches reality. With Hulsey (right) the East penthouse (on the left) performs a weird pivot, the base spreading outwards. Very different from reality.

Then when the longer west penthouse collapses, NIST and reality both show it deforming as it collapses. Hulsey's model just slides into the building with zero deformation.

Then when the exterior collapses the NIST model deforms far more than reality, but the Hulsey model hardly deforms at all. NIST also shows a huge amount of interior detail. Hulsey does not seem to show ANY damage, and only shows the top 2/3 of the building.
Citera
2019-09-15, 20:52
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nu har jag iofs varken ignorerat eller ens sett det där tidigare.. dessutom säger väl inte Mick nånting alls. Men det han skriver under filmen är ju helt korrekt:
Modeling complex events is hard. Here's a comparison between the NIST simulation of the collapse of WTC7 (left), the actual collapse (center) and a new simulation from Professor Hulsey and his students at the University of Alaska. Notice how NIST is far more accurate in the initial phases of the collapse.

The penthouse on the left is the most obvious difference. With NIST (left) the penthouse folds inwards, the sides pivoting at their bases, this matches reality. With Hulsey (right) the East penthouse (on the left) performs a weird pivot, the base spreading outwards. Very different from reality.

Then when the longer west penthouse collapses, NIST and reality both show it deforming as it collapses. Hulsey's model just slides into the building with zero deformation.

Then when the exterior collapses the NIST model deforms far more than reality, but the Hulsey model hardly deforms at all. NIST also shows a huge amount of interior detail. Hulsey does not seem to show ANY damage, and only shows the top 2/3 of the building.

Ja du.

1: NIST har ju valt att inte visa fortsättningen av sin simulering så det finns ju inte mer än det initiala att jämföra

2: Det är ju HELT uppenbart så att Hulseys ”animation” av din i initala kollapsen liknar verkligheten mycket mer

Men visst, det kanske är jag som läser in något här, han kanske menar att den är mer ”korrekt” även om den avviker mer från verkligheten 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in