1/4?
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Då missade du helt min poäng. NIST lyder under Department of Commerce vilket i sin tur ingår som en del i George W Bush’s regering = politiskt styrd utredning.
Bara för att en institution är under ett visst department innebär inte det att det finns en (laglig) styrning från vita huset till institutionen. Forskningsinstitutioner i synnerhet är inte någonting politiker bara kan blanda sig i bara för att det ligger under ett department. Dem kan säkert begära en utredning av dem, men dem kan inte styra utredningen utan att bryta mot lagstiftning vilket samtliga inblandade är medvetna om.
Men jag tolkar det som att du tror att någon agent tagit kontakt med dessa forskare vid NIST, sagt att
'detta är resultaten vi vill att ni kommer fram till', och forskarna har besvarat den olagliga förfrågan med 'Jawol mein fuhrer' utan att ifrågasätta eller dra några slutsatser om vad detta innebär.
Om inte, hur menar du att det skulle ha gått till i praktiken?
Du ser inte något problem i att mer eller mindre berätta för massa utomstående människor att det var något fuffens här som makten vill dölja?
Jag säger inte att det är omöjligt, men det är ju en ganska stor risk att ta, eller hur?
Du säger ju själv att 'bevismaterialet har undanröjts', så varför skulle någon ens behöva påverka NIST?
Citat:
Den officiella storyn var att 19 medlemmar tillhörande föreningen Al Qaida kapade 4 passagerarplan varav två styrdes in i WTC 1 och 2, respektive, vilka tillsammans med WTC 7 därför totalkollapsade.
För elfte september-attackerna som helhet ja.
Inte för wtc7's kollaps specifikt, där fanns det mig veterligen inte någon 'officiell story' före NISTs rapport.
Citat:
Om det nu skulle visa sig att byggnaderna i stället totalkollapsade som ett resultat av sprängningar i kontrollerade demoleringar så blir det ju lite svårt att förklara givet den officiella storyn, eller hur.
Det blir lite svårt att förklara helt oavsett någon officiell story. Det är inte precis som att någon kan ge en sammanhängande teori som på något vis är rimlig.
Men självfallet hade det förändrat helhetsbilden om någonting sådant hade demonstrerats.
Citat:
Nja, du skrev:
Vad menar Du med: ”men ändå...”?
Jag tolkade din repetition av 'Men ändå' som en diss mot det som sades, men det var kanske inte korrekt.
Min poäng var bara att jag tar mig rätten att blanda mig trots avsaknad av expertis av konstruktion av skyskrapor, då detta gäller även för alla andra.
Citat:
Flashback är ett forum där deltagarna är anonyma. Det i sin tur ger att det är omöjligt att argumentera i egenskap av erkänd expert. Det är ALLTID argumenten och sakförhållandena som är auktoriteten.
Problemet är att kunskapsnivåerna generellt är för låga för att ens FÖRSTÅ argumenten och sakförhållandena nog för att kunna kritisera dem vettigt, för dem flesta.
De flesta argument som sker i sådana här tekniska diskussioner framförda av amatörer är missuppfattningar på missuppfattningar på missuppfattningar in absurdum...
Det är lite som att se kreationister kritisera evolutionsteorin, dem förstår inte nog av vad den ens innebär för att kunna kritisera den.
Delar dock uppfattningen att argumenten och sakförhållandena är det viktiga,
även i det fall att erkänd expertis finns tillhanda.
Citat:
Läs vad jag skriver. Igen. Om inte eld så vad?
Har du någon idé här? Magi?
Behöver jag ha det? Det var liksom detta som var poängen. Att exkludera anledning X, gör bara att vi "inte vet". Inte att vi "vet att det var Y". Om inte eld så kan jag stanna vid "vi vet inte". Kan du?
Vill du att jag skall spekulera i potentiella förklaringar, givet förutsättningen att eld inte stämmer?
Då säger jag att det var ett resultat av de fysiska smällarna av materialet från tornen.
Tryckvågen från fallen var så hög att byggnaden blev instabil. Alla andra byggnader hade 'tryckvågsskydd'.
Al Qaida hade ytterligare en terrorist, som med en såg kapade av alla balkar i WTC7.
Judarna blåste och puffade tills dess att byggnaden rasade.
Utomjordingar sköt sönder ner den med rymdlaser.
Larry Silverstein behövde få in snabba cash, ringde Bush och sa
"ey mannen, kan inte du spendera några veckor att placera ut sprängmedel i min byggnad lite diskret och detonera den i samband med den där dagen i September du tänkte skicka flygplan och missiler på våra egna byggnader som du tänkte skylla på en ökänd Saudisk terrorgrupp baserad i Afghanistan i syfte att ge de bästa förutsättningarna för offentlig stöd till att anfalla Irak för att sno olja som du berättade om på fyllan förra månaden, så jag får lite försäkringspengar för jag är så fattig ju?" Bush svarade
"klart vi spränger din skyskrapa i centrala Manhattan Larry, vad gör man inte för sina vänner? Jag skickar ett team bombexperter, det är ju inte som att det skulle riskera hela operationen på något sätt, dem är alla helt med på noterna att spränga Manhattan för att genomföra en psy-ops! För rikets bästa, du vet. Det var förresten den 11 September, så se till att hålla dig undan då."
Skall jag fortsätta hitta på nonsens, och anser du att dessa föreslagna lösningar alla bör undersökas likvärdigt av myndigheterna som om de alla vore precis lika trovärdiga hypoteser?
Citat:
Så här långt ser det ju mindre lovande ut.
Om jag skulle acceptera Husleys slutsatser, så hade min slutsats varit att vi inte vet dem tekniska orsakerna bakom WTC7's kollaps. Du vet, man kan ha avsaknad av en trosuppfattning i en fråga, tills dess att det finns skäl att acceptera en viss tes. Den positionen är jag bekväm att ha i avsaknad av skäl att acceptera någonting annat. Är du?
Vilket slutsats menar du att jag skulle ha dragit till följd av vilket logiskt felsteg?
Citat:
Det gör inte jag heller. För tidigt att säga. Jag väntar på att den publiceras i sin slutversion samt att kritiken från expertisen får säga sitt.
Jag är på det hela taget mycket skeptisk till att försöka dator-simulera så enorma komplexa förlopp som kollapsen av WTC 7.
Må det vara Husley eller NIST.
Givet formuleringarna av dina frågor, så skulle jag snarare gissa att du accepterade Husleys slutsatser redan innan han lade fram dem... Har jag fel?
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Vilka personer menar du när du skriver ”folk”?
Då du bara skrev "folk?", i direkt anslutning till orsakerna bakom fallet, tolkade jag detta som att du menade att 'folk var orsaken?'.
Du får gärna skriva i fullständiga meningar om du vill bli förstådd...
Med "folk" menades folket i tråden, huvudsakligen meningsmotståndare i frågan.
Citat:
Hastigt? Den går från 0 till fritt fall på bråkdelen av en sekund och faller symmetriskt i fritt fall under minst 2,25 sekunder = 8 våningar.
Ja, alltså är min beskrivning som "hastigt" korrekt, eller hur?
Skyskrapor väger rätt mycket... Om låt säga våning nr10 brakar samman i en byggnad som är 100 våningar hög, så kommer dessa 90 våningar ovanför kollaps-ytan (vån10) falla och krossa de 9 kvarvarande våningarna under kollaps-ytan en och en ganska snabbt...
Du vet, det finns två andra exempel på just det här där man tydligare ser hela händelseförloppet med exakt denna kedjereaktion från en yta mycket högre upp så att det syns jättetydligt.
Det skedde 7 timmar tidigare, precis bredvid...
Eller tror du även att det var explosiva medel längst HELA WTC1/2 som systematiskt exploderade våning för våning uppifrån och ned från planets träffyta ända ned till marken i bamband med deras ras?
Den enda skillnaden är att WTC7's 'problemvåning(ar)' är mycket lägre ned, blockerade av andra byggnader och inte direkt synliga på videofilmerna.
Vad anser du att den mest trovärdiga förklaringen är bakom WTC1/2's kollaps? Också CD?
Citat:
Hela insidan? Hur vet du det?
Jag skrev "insidan". Inte "hela insidan". Man ser detta på de otaligt många videosekvenser som finns av det, att taket rasar in, och fönster flyger systematiskt ut uppifrån och ned längs åtminstone ena sidan av byggnaden.
Citat:
Om det nu stämmer så är det fortfarande så att en enorm stålkonstruktion i ett 8 våningar brett band runt hela konstruktionen försvinner exakt samtidigt på bråkdelen av en sekund.
Hur gick det till, menar du?
Som förklarat ovan. Om våning 10 i ett 100-våningshus brakar ihop,
en endaste våning alltså, då faller de 90st våningarna ovanför detta ned, och träffar våning 9.
Våning 9 är inte i
närheten av kapabel att hantera detta tryck, och brakar samman. De 90 våningarna fortsätter med att krossa våning 8, följt av våning 7 och så vidare, tills dess att de når fast mark och istället krossar våning 11, 12 och så vidare.
För att ljudnivåerna som hade krävts för att rasera en så här stor byggnad med konventionella explosiva medel som används för sådant här i normala fall hade varit av magnituder som hörts över hela New York...
Det är den här typen av sak som, om det vore sant, så hade man förväntat sig mängder av bekräftande vittnesmål för det hela...
Jag vet det alltså av samma anledning som jag vet att det inte åkte ett enormt eldklot över himmlen hela kvällen igår som sett från jorden framstått som lika stor som solen. Hade någonting sådant hänt så hade jag förväntat mig många, många människor bekräfta detta.
Det enda vi hört om explosioner är många oregelbundna mindre explosioner, vilket är normalt i en fullt utrustad byggnad som brinner.
Så den typen av konventionella explosiva medel som varje expert skulle ha hänvisat till att använda för att demolera en så här stor byggnad, kan vi utesluta.
Det är ju den anledningen som gör att konspirationstomtar har rört sig till det här med termiter från första början, då dem själva förstår att konventionella explosiva ämnen är uteslutet...