• 1
  • 2
2019-09-14, 11:12
Medlem
Ska åka till Turkiet framöver och med mitt abbonemang med Telenor kommer det att kosta 19kr per minut att ringa och svara och 4kr att skicka sms/få sms osv. Jag förstår att jag får höra av mig till vänner och bekanta via messenger, snap, whats app osv. Men hur gör jag för att inte bli uppringd utomlands eller att vänner hemma skickar sms/mms? Kan man stänga av det trafiken på min iPhone X på något vis och ändå kunna använda ljudböcker, snap, etc?
Citera
2019-09-14, 11:36
Medlem
Jag trodde du läst fel, men sedan gick jag in och kollade på Telenors hemsida och det var de priserna som du skrev. Helt horribelt !

Jag kollade sedan Tele2 och de har ju 1/3-del av dessa priser. Fortfarande inte "billigt" men en jäkla skillnad mot 19 kr/min.

Tele2 Startavgift Minutpris
Samtal till Sverige 0.86 SEK 5.95 SEK

Telia vill ha 12.5 kr/minut så de går bort

Även min leverantör Hallon ska ha 9.50kr/min inom Turkiet, pinsamt dyrt även det.

Du får helt enkelt ringa tillbaka via messenger där du har tillgång till fritt Wifi och sms via snapchat eller messenger med. Skulle det vara ett riktigt akut samtal får du väl ta smällen

När abonnemanget går ut så byter du leverantör.

Jag var själv i Turkiet för några år sedan och jag har inte för mig att det var så jäkla dyrt att ringa, men antagligen har jag fel där. Minns inte vilken leverantör jag hade då eftersom jag byter ganska ofta.
Citera
2019-09-14, 11:37
Medlem
Lazienkis avatar
1. Flygläge på innan du lämnar Sverige och 2. Koppla aldrig upp telefonen till ett mobilnät i Turkiet och du bör vara säker på att slippa få extra kostnader på räkningen.
Citera
2019-09-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
1. Flygläge på innan du lämnar Sverige och 2. Koppla aldrig upp telefonen till ett mobilnät i Turkiet och du bör vara säker på att slippa få extra kostnader på räkningen.
Men om jag har flygplansläge kan jag väl inte använda messenger, snap, instagram eller whats app?
Citera
2019-09-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag trodde du läst fel, men sedan gick jag in och kollade på Telenors hemsida och det var de priserna som du skrev. Helt horribelt !

Jag kollade sedan Tele2 och de har ju 1/3-del av dessa priser. Fortfarande inte "billigt" men en jäkla skillnad mot 19 kr/min.

Tele2 Startavgift Minutpris
Samtal till Sverige 0.86 SEK 5.95 SEK

Telia vill ha 12.5 kr/minut så de går bort

Även min leverantör Hallon ska ha 9.50kr/min inom Turkiet, pinsamt dyrt även det.

Du får helt enkelt ringa tillbaka via messenger där du har tillgång till fritt Wifi och sms via snapchat eller messenger med. Skulle det vara ett riktigt akut samtal får du väl ta smällen

När abonnemanget går ut så byter du leverantör.

Jag var själv i Turkiet för några år sedan och jag har inte för mig att det var så jäkla dyrt att ringa, men antagligen har jag fel där. Minns inte vilken leverantör jag hade då eftersom jag byter ganska ofta.
Hur gör jag då för att inte debiteras kostnad om någon ringer mig eller skickar sms eller mms till mig. Går det att stänga av utan att jag stänger av min förmåga att använda min fria surf till tex snap, whats app etc?
Citera
2019-09-14, 11:50
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Men om jag har flygplansläge kan jag väl inte använda messenger, snap, instagram eller whats app?

Trådlöst internet ("wifi") bör fungera ändå.

Edit: Flygläge och Wifi går att kombinera på en Android-lur i alla fall.
Citera
2019-09-14, 11:52
Medlem
Citat:
Hur gör jag då för att inte debiteras kostnad om någon ringer mig eller skickar sms eller mms till mig. Går det att stänga av utan att jag stänger av min förmåga att använda min fria surf till tex snap, whats app etc?

Om du har mobilen i flygläge kan du ändå ha Wifi inkopplad så att snap och messenger kan användas. Inte en optimal lösning såklart, men i ditt fall hade jag nog gjort så.

Skicka annars ett sms till din kontaktlista och be dem att vara försiktig med annat än akuta sms och samtal till dig då du ska vara i ett högkostnadsland under period xxxx-xx-xx till xxxx-xx-xx

När jag flög sist så hade jag telefonen i flygläge och kunde ändå surfa ombord med deras gratis Wifi, så visst går det att göra så.
Senast redigerad av Revolutions 2019-09-14 kl. 12:04.
Citera
2019-09-14, 11:57
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:

När tecknade du ditt abonnemang? Det är bara abonnemang som är tecknade senaste året som har "fri "surf (fri i den utsträckningen avtalet säger).

Är ditt abonnemang äldre än så kommer det att kosta dig en arm och ett ben för att använda mobildata i Turkiet.
Citera
2019-09-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
När tecknade du ditt abonnemang? Det är bara abonnemang som är tecknade senaste året som har "fri "surf (fri i den utsträckningen avtalet säger).

Är ditt abonnemang äldre än så kommer det att kosta dig en arm och ett ben för att använda mobildata i Turkiet.

Enligt telenor ska jag kunna använda mina 30GB i Turkiet samt ringa och smsa till de som ingår i ”min familj” utomlands. Dock inte till andra. Jag har familjeabbonemang
Citera
2019-09-14, 21:02
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Enligt telenor ska jag kunna använda mina 30GB i Turkiet samt ringa och smsa till de som ingår i ”min familj” utomlands. Dock inte till andra. Jag har familjeabbonemang

Har du 30GB gratis i Turkiet så förstår jag att du vill använda mobildata under resan.

Du borde kunna starta ett Stör Ej-läge som bara släpper igenom favoritkontakter. Dock osäker på om det skyddar dig helt och hållet från avgifter. Använder du telesvar hade jag avaktiverat den under utlandsvistelsen.
Citera
2019-09-19, 17:52
Medlem
Fina Gubbens avatar
Telefoni: allmänna diskussioner --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2019-09-19, 17:54
Medlem
Fina Gubbens avatar
Jag kanske har fel men så länge du inte svarar på telefonsamtalen så ska det inte kosta något.

Känns konstigt att det ska kosta att ta emot sms också.

Kolla med telenors support om det verkligen stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in