Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Även åklagaren som la ner FU om bilincidenten:
” Den första september, alltså drygt åtta månader efter anmälan, lade den ansvarige, kammaråklagare Mats Berg, ner polisutredningen.
Han vill inte kommentera sitt beslut:
– Jag kan inte berätta någonting om den utredningen för den hänger ihop med mordutredningen, där de misstänker ett samband, säger Mats Berg till Expressen under onsdagen. Av den anledningen tänker jag inte säga något.”
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Tack 'T34Panzer', den här mannen Mats Berg hade jag missat. Ännu en bit i pusslet som antyder att kvinnor kan vara mer benägna än män att misstänka SD för brott:
Till de som möjligen tycks luta åt att det finns skäl att misstänka SD hör alltså följande
kvinnor:
Åklagare Åsa Hiding, som sedan 16 månader tillbaka misstänker den ständige misstänkte
Chefsåklagare Sarah Hajslund Hansen, Åsas chef som hårt driver frågor om "våld i nära relation".
Rådman Ulla Simpampen Gustavsson som beslutade om häktning av SD på sannolika skäl.
Hovrättslagman Linda Hallstedt som avslog SD:s överklagan av Simpampens häktningsbeslut.
Och till de som möjligen kan ha en annan uppfattning hör följande
män:
Rådman Lars-Erik Hulth som två gånger gick emot Åsa Hiding.
Rådman Jens Lindborg som tog beslut om att häkta exfrun HD.
Kammaråklagare Mats Berg som lade ner utredningen mot SD ang. bilincidenten.
De som återstår att könsbestämma är väl då följande två (för mig okända) befattningshavare. Någon som vet?:
1. Åklagaren (tydligen inte Åsa Hiding) som fattade beslutet om att anhålla SD som skäligen misstänkt samma dag som LW anmäldes försvunnen.
2. Åklagaren (tydligen inte Åsa Hiding) som representerade åklagarmyndigheten vid häktningsförhandlingen rörande SD efter insatsstyrkans ingripande häromveckan.