• 1
  • 2
2019-09-12, 08:12
Bannlyst
Den Svenska filosofen Nick Bostrm gstar Joe Rogans podcast
i avsnitt #1350 - 2 tim 32 min

https://www.youtube.com/watch?v=5c4cv7rVlE8
(Avsnittet sndes igr 11 sep 2019)

Jag har inte lyssnar klart p hela avsnittet n
men tycker det verkar extremt intressant och
kul att han r svensk dessutom.
Konstigt att jag inte knde till Nick Bostrm tidigare.
https://nickbostrom.com/
Han r frfattare till boken:
Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies
(New York Bestseller)
I highly recommend this book.Bill Gates
Han r ven filosofilrare p oxford university i London.

Vad tycker ni om Nick Bostrm?
Senast redigerad av ElectricLadyland 2019-09-12 kl. 08:18.
Citera
2019-09-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElectricLadyland

(New York Bestseller)

En helt okej mnniska.
Boken var inte direkt en wow upplevelse.
Citera
2019-09-12, 10:08
Medlem
slagskotts avatar
nnu en flummare? Fattar inte hur Rogan hittar alla och kvaliteten har sjunkit en ngra hack den sista tiden. Vntar spnt p sober october ☺
Citera
2019-09-12, 10:15
Medlem
Lyssnade p hans sommarprat. Lter som en riktig nrd.
Citera
2019-09-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caMeZat
Boken var inte direkt en wow upplevelse.

Om du inte skriver en aning mer uttmmande s r det omjligt att utrna huruvida den inte var en wow-upplevelse fr att den inte r s tnkvrd, eller om den inte var en wow-upplevelse fr dig fr att du inte frstod wow-faktorn i det du lste. Vad gller lsryckta omdmen s finns ett par fler att lsa, d boken varit vldigt omtalad.

Citera
2019-09-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Om du inte skriver en aning mer uttmmande s r det omjligt att utrna huruvida den inte var en wow-upplevelse fr att den inte r s tnkvrd, eller om den inte var en wow-upplevelse fr dig fr att du inte frstod wow-faktorn i det du lste. Vad gller lsryckta omdmen s finns ett par fler att lsa, d boken varit vldigt omtalad.

Folk hade mlat upp den som den vore s jvla mindblowing, men de var den inte.
Jag tyckte de var en pyspunka, frlt om jag gav dligt med information, skall inte upprepas.
Citera
2019-09-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caMeZat
Folk hade mlat upp den som den vore s jvla mindblowing, men de var den inte.
Jag tyckte de var en pyspunka, frlt om jag gav dligt med information, skall inte upprepas.

Hehe, jag har inte lst ut den sjlv (nnu) utan lste ungefr halva boken men den r ju gediget genomarbetad. nnu spekulativa skerhetsanalyser r ju inte ett s vrst spnnande mne, utan mer ngot som r potentiellt viktigt att integrera i forskningsfltet, enl. argument som framgr i boken.

Vad man br beakta fr att ev. i framtiden kunna utveckla robusta AGI-system r ju inte ndvndigt roligare fr lekmannen att lsa om n en djupgende analys fr hur man bygger robusta krnkraftverk, tnker jag mig annat n wow-faktorn i saker som handlar om "AI".

Jag tycker mest det r kul nr en internationellt knd filosofiprofessor utan vidare vrderas som "en helt okej mnniska", "nnu en flummare" och "lter som en riktig nrd" av anonyma skribenter, som inte bemdar sig med att ha ngot utver det att tillgga om en mnniska som arbetar med frgor som berr mnsklighetens framtid och som har arbetat mycket produktivt med att lyfta en akademisk hgnivdiskussion om existentiella risker mot hela vr civilisation.
Citera
2019-09-13, 21:31
Medlem
Citat:

(New York Bestseller)

Vr alldeles egen mrkliga filosof .. ja du. Vi har diskuterat honom hr tidigare fr ngot r sedan .. minns inte trden men det var det gamla vanliga om simulationsargumentet.

Frsta intresset fr mig kom med denna artikel om varfr den andra kn alltid verkar g fortare:

https://plus.maths.org/content/os/is.../traffic/index (helt underbar kort artikel)

Sen skrev han en bok som d .. runt 2010 allts, och n idag tyvrr, r alldeles fr dyr fr mitt bibliotek. Anthropic Bias - Nick Bostrom (ISBN-13: 978-0415883948) Du kan googla p ISBN nummret.

Dr r dr det startar; Observation selection effects.

Niklas Bostrms strsta bidrag till filosofi (och vrlden) r formaliseringen av "Observation selection effects". Han anvnder sedan denna princip till god effekt i det mesta han skriver. Mer allmnt r principen knd som the Anthropic Principle.

Det r sllsynt att rent abstrakt resonerande har effekt p vrt tnkande. Det han sger r vl vrt att fundera ver. Han har en mycket omfattande produktion och jag har inte lst allt. Eller ens frsttt allt. Frsta gngen jag sg honom p video p YT var en diskussion med Douglas Hofstadter och Raymond Kurtzweil bland andra .. han finns i panelen hr under Douglas Hofstadters fantastiska "rant" om artificiell intelligens: https://youtu.be/Nhj6fDDnckE (kom ihg att detta r 2011 cirka .. s Nick Bostrom har varit med en lngre tid n folk tror)

Han har dessutom hr p huvudet och sitter bredvid Kurtzweil (bara s ni vet).

Vad gller Joe Rogan .. jag r frvnad att Joe Rogan saknar abstraktionsfrmga att frst fundamentet i argumentet .. dvs Antropiskt resonerande.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av Proprioception 2019-09-13 kl. 21:36. Anledning: Hr p huvudet
Citera
2019-09-13, 23:41
Medlem
Gillar delen dr Bostrm sger ngot om att det r lite too much of a coincidence att vi skulle leva i den mest intressanta delen av historien.
Citera
2019-09-14, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Vr alldeles egen mrkliga filosof .. ja du. Vi har diskuterat honom hr tidigare fr ngot r sedan .. minns inte trden men det var det gamla vanliga om simulationsargumentet.

Frsta intresset fr mig kom med denna artikel om varfr den andra kn alltid verkar g fortare:

https://plus.maths.org/content/os/is.../traffic/index (helt underbar kort artikel)

Sen skrev han en bok som d .. runt 2010 allts, och n idag tyvrr, r alldeles fr dyr fr mitt bibliotek. Anthropic Bias - Nick Bostrom (ISBN-13: 978-0415883948) Du kan googla p ISBN nummret.

Dr r dr det startar; Observation selection effects.

Niklas Bostrms strsta bidrag till filosofi (och vrlden) r formaliseringen av "Observation selection effects". Han anvnder sedan denna princip till god effekt i det mesta han skriver. Mer allmnt r principen knd som the Anthropic Principle.

Det r sllsynt att rent abstrakt resonerande har effekt p vrt tnkande. Det han sger r vl vrt att fundera ver. Han har en mycket omfattande produktion och jag har inte lst allt. Eller ens frsttt allt. Frsta gngen jag sg honom p video p YT var en diskussion med Douglas Hofstadter och Raymond Kurtzweil bland andra .. han finns i panelen hr under Douglas Hofstadters fantastiska "rant" om artificiell intelligens: https://youtu.be/Nhj6fDDnckE (kom ihg att detta r 2011 cirka .. s Nick Bostrom har varit med en lngre tid n folk tror)

Han har dessutom hr p huvudet och sitter bredvid Kurtzweil (bara s ni vet).

Vad gller Joe Rogan .. jag r frvnad att Joe Rogan saknar abstraktionsfrmga att frst fundamentet i argumentet .. dvs Antropiskt resonerande.

Vad tycker ni?

Vilket extremt trkigt klipp du lnkade till. Det verkade mest vara en monolog av Douglas.
Intervjun av Joe Rogan sgs jag in i direkt.
Mnga fredrag / intervjuer nr inte fram till lyssnaren nr den som talar verkar helt
oengagerad sjlv - visst jag har sett vrre exempel. Men nu nr vi har YouTube s r det hrd konkurrens s dom som inte r bst frsvinner.
Har du hrt Nick Bostrms intervju med Sam Harris?
Citera
2019-09-14, 13:04
Medlem
Citat:
Vilket extremt trkigt klipp du lnkade till. Det verkade mest vara en monolog av Douglas.

Haha, ja jag hller med. Jag har den yttersta respekt fr Douglas Hofstadter, han r en matematiker, logiker, fysiker (han har gjort egna upptkter inom omrdet), han pratar kanske 10 sprk, inklusive Svenska och Kinesiska. Mannen r ett levande universalgeni (Polymath p engelska).

Under Singularity Summit p Stanford (!!) i YT klippet ovan utmanade han hr alla AI forskare att de var alldeles fr optimistiska och gjorde Ray Kurtzweil till sin egen slagpse. Man mste se hela 2 timmars klippet fr att uppskatta hur roligt det hela var.

Niklas Bostrm var med men hll bara ett kort anfrande om existentiell risk som verkade flyga lngt ver huvudena p hela panelen, tom Douglas Hofstadter. Om du r intresserad av hur debatten lt runt 2011 s leta grna reda p det kompletta klippet men var beredd p att "Nick" mest bara sitter och lyssnar och verkar lite ltt road av hela spektaklet.

Vid den tidpunkten var Nick Bostrom troligen endast knd inom akademia och sgs kanske som en udda fgel. Han var inte p Douglas sida .. men heller inte p Kurtzweils super-optimistiska sida.

Nicklas Bostrm var -- och r -- rdd fr AI.

Citat:
Intervjun av Joe Rogan sgs jag in i direkt.
Mnga fredrag / intervjuer nr inte fram till lyssnaren nr den som talar verkar helt
oengagerad sjlv - visst jag har sett vrre exempel. Men nu nr vi har YouTube s r det hrd konkurrens s dom som inte r bst frsvinner.

Ja jag tyckte/tycker det var intressant hos JR men tyvrr verkar JR ha ntt sitt abstraktions-tak och saknar frmga att greppa argumenten. Rogan r vldigt begvad verbalt, men inte p lnga vgar lika begvad i matematik och logik.

Citat:
Har du hrt Nick Bostrms intervju med Sam Harris?

Ja den var mycket bra fr Sam Harris har verktygen att frst argumenten. Det var frvrigt en intervju med Nick Bostrom av Sam Harris, inte det omvnda vilket man kan frledas att tro av din mening ovan.

Det finns en lng artikel om Bostrom i New Yorker Magazine som r fantastisk .. ska se om jag kan hitta lnken .. hr r den: https://www.newyorker.com/magazine/2...e-nick-bostrom

Ls den!!

Niklas Bostrm r rdd fr dden (r vi inte alla) och framstr i artikeln som en slags guru. Vi fr veta hur han ter, bitar ur barndomen .. visste ni frresten att Nick fredrar att lyssna p ljudbcker fre att lsa dem? Det tar tydligen fr lng tid att lsa s han lyssnar p bcker p tv till tre gngers hastighet om han kan !!

Han verkar ha en omttlig lust efter och kapacitet fr kunskap. Jag gissar att han r en fyra sigma person (>160).

Hr r min plugg fr New Yorker Magazine: en prenumeration kostar runt en tusing, men du fr mycket fr de pengarna. Ett tjockt magasin i brevldan VARJE vecka (inklusive julveckorna) sprngfyllt med fantastiskt skrivande. Mnga knda frfattare, fr skrck-fansen s finns exempelvis ibland korta historier av Steven King skrivna specifikt fr New Yorker.

Den r s vlskriven och illustrerad att man nstan skms att de dessutom lgger ut materialet gratis p internet eftert. Det r den bsta blaskan p planeten om du lskar det skrivna ordet.

Ses! .. stt i gng och ls lnken ovan fr tusan D kanske vi har mera att diskutera n Joe Rogans intervju med Niklas.

Pro!
Citera
2019-09-14, 18:15
Medlem
I mitt tycke en pajas som frsker ta pong p absurda tillmpningar av antropiska principen. Om vi inte hittar liv p mnen s r vi sjlva s osannolika att vi inte borde finnas, drfr kommer vi att utplnas av en meteorit imorgon osv.

Vetenskapliga metoden gr ut p att observera, frklara observationerna med modeller, fr att sedan frkasta modellerna om de inte gr anvndbara frutsgelser. Vi kan t.ex. direkt avfrda att vi skulle vara Boltzmannhjrnor eller simulerade drfr att sdana modeller r oanvndbara, oavsett om de visar sig vara fel eller rtt. Drfr utgr seris vetenskap frn att vrlden inte r s absurd att allt r meningslst, medan Bostrm tillhr den fniga skaran viktigpettrar som gr tvrt om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in