Citat:
Ursprungligen postat av
ElectricLadyland
Vilket extremt trkigt klipp du lnkade till. Det verkade mest vara en monolog av Douglas.
Haha, ja jag hller med. Jag har den yttersta respekt fr Douglas Hofstadter, han r en matematiker, logiker, fysiker (han har gjort egna upptkter inom omrdet), han pratar kanske 10 sprk, inklusive Svenska och Kinesiska. Mannen r ett levande universalgeni (Polymath p engelska).
Under Singularity Summit p Stanford (!!) i YT klippet ovan utmanade han hr alla AI forskare att de var alldeles fr optimistiska och gjorde Ray Kurtzweil till sin egen slagpse. Man mste se hela 2 timmars klippet fr att uppskatta hur roligt det hela var.
Niklas Bostrm var med men hll bara ett kort anfrande om existentiell risk som verkade flyga lngt ver huvudena p hela panelen, tom Douglas Hofstadter. Om du r intresserad av hur debatten lt runt 2011 s leta grna reda p det kompletta klippet men var beredd p att "Nick" mest bara sitter och lyssnar och verkar lite ltt road av hela spektaklet.
Vid den tidpunkten var Nick Bostrom troligen endast knd inom akademia och sgs kanske som en udda fgel. Han var inte p Douglas sida .. men heller inte p Kurtzweils super-optimistiska sida.
Nicklas Bostrm var -- och r -- rdd fr AI.
Citat:
Intervjun av Joe Rogan sgs jag in i direkt.
Mnga fredrag / intervjuer nr inte fram till lyssnaren nr den som talar verkar helt
oengagerad sjlv - visst jag har sett vrre exempel. Men nu nr vi har YouTube s r det hrd konkurrens s dom som inte r bst frsvinner.
Ja jag tyckte/tycker det var intressant hos JR men tyvrr verkar JR ha ntt sitt abstraktions-tak och saknar frmga att greppa argumenten. Rogan r vldigt begvad verbalt, men inte p lnga vgar lika begvad i matematik och logik.
Citat:
Har du hrt Nick Bostrms intervju med Sam Harris?
Ja den var mycket bra fr Sam Harris har verktygen att frst argumenten. Det var frvrigt en intervju med Nick Bostrom av Sam Harris, inte det omvnda vilket man kan frledas att tro av din mening ovan.
Det finns en lng artikel om Bostrom i New Yorker Magazine som r fantastisk .. ska se om jag kan hitta lnken .. hr r den:
https://www.newyorker.com/magazine/2...e-nick-bostrom
Ls den!!
Niklas Bostrm r rdd fr dden (r vi inte alla) och framstr i artikeln som en slags guru. Vi fr veta hur han ter, bitar ur barndomen .. visste ni frresten att Nick fredrar att lyssna p ljudbcker fre att lsa dem? Det tar tydligen fr lng tid att lsa s han lyssnar p bcker p tv till tre gngers hastighet om han kan !!
Han verkar ha en omttlig lust efter och kapacitet fr kunskap. Jag gissar att han r en fyra sigma person (>160).
Hr r min plugg fr New Yorker Magazine: en prenumeration kostar runt en tusing, men du fr mycket fr de pengarna. Ett tjockt magasin i brevldan VARJE vecka (inklusive julveckorna) sprngfyllt med fantastiskt skrivande. Mnga knda frfattare, fr skrck-fansen s finns exempelvis ibland korta historier av Steven King skrivna specifikt fr New Yorker.
Den r s vlskriven och illustrerad att man nstan skms att de dessutom lgger ut materialet gratis p internet eftert. Det r den bsta blaskan p planeten om du lskar det skrivna ordet.
Ses! .. stt i gng och ls lnken ovan fr tusan

D kanske vi har mera att diskutera n Joe Rogans intervju med Niklas.
Pro!