2019-09-14, 12:53
Medlem
[quote=agvvv|68698522]
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg

Vi har kun sett bildet av et avtrykk. Er det dette avtrykket de snakker om, så er det i 1.etasje. Gitt at opplysninger fra kilder her inne som har vært i huset stemmer. Men hvorfor bevege seg mer enn nødvendig? Jeg tenker vi snakker om entreen og gjestetoalettet. Valpen ble stengt inne bak en dør. En valp stenges gjerne inne hvis det ringer på døren, da er det sannsynlig AE som har gjort det. Hvis MGM har stengt den inne, så er det for å "jobbe" i fred. AE kan da ha befunnet seg på toalettet. Men ville det være naturlig å benytte et slikt toalett fremfor hovedbadet? Slippe trappen opp er jo kanskje greit når du er gammel. Eller har hun flyktet inn dit fordi det har oppstått en truende situasjon? Ringte det på, hun åpnet og ble overfalt vel inne, men klarte å flykte inn på toalettet i gangen? Ukjente GM ville ikke risikert å liste seg inn tror jeg, da kunne hun ha hørt lyder, og ringt noen, eller flyktet ut andre veien, man ser det er en stor dør ut mot baksiden. Planen var nok å få henne ut i entreen. Spørsmålet er om hun kjente den som overfalt henne. Og når hun den truende situasjonen oppsto. Hvis TH står bak alt selv, og har planlagt i måneder, hvorfor skape et så uryddig og makabert åsted? Hvis tanken var å peke på profesjonelle kidnappere, var det da nødvendig med spor etter kamp? Kan politiet ta feil. Kan det ha skjedd i affekt, og blitt konstruert på strak arm? Eller ble planen framskyndet, så vi ser litt av begge deler. Og fikk han i så fall hjelp av noen til å sikre alibi. Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?
Du har gode poeng! Jeg har også tenkt på muligheten for at AEH flyktet inn til det toalettet fordi hun forsto at hun var i fare.
Hvis GM stengte hunden inne på det rommet, så er det ikke logisk at han stengte hunden inne før han angrep AEH. For meg høres det da logisk ut at GM (hvis det var han som stengte hunden inne) først angrep AEH og satte henne ut av stand til å bevege seg/ute av stand til komme seg unna, og at GM deretter stengte hunden inne på det rommet, og ev plasserte trusselbrevet i huset, før han tok med seg AEH ut fra huset. Etterforskerne vil vel forhåpentligvis kunne se rekkefølgen på GM's bevegelser i huset ut i fra såleavtrykkene. Og hvis rekkefølgen på GM's bevegelser (ut i fra såleavtrykkene) ikke er logisk, vil vel politiet se på det som mistenkelig?

Hvis ting har blitt konstruert på strak arm, hvordan kan GM ha skaffet utpressningsbrevet og Sprox-skoene på strak arm, og i tillegg greid å planlegge alt det andre så raskt? (Eller jo, det kan være mulig, hvis det var planlagt i uker/måneder, og at planen ble fremskyndet som du skriver).

Du spurte: ". Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?" Grunner som jeg kan komme på er: Lojalitet eller felles interesser eller at noen er under press ved hjelp av trusler eller at GM har makt over vedkommende f.eks.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-14 kl. 13:07.
Citera
2019-09-14, 13:27
Medlem
[quote=agvvv|68698522]
Citat:

Vi har kun sett bildet av et avtrykk. Er det dette avtrykket de snakker om, så er det i 1.etasje. Gitt at opplysninger fra kilder her inne som har vært i huset stemmer. Men hvorfor bevege seg mer enn nødvendig? Jeg tenker vi snakker om entreen og gjestetoalettet. Valpen ble stengt inne bak en dør. En valp stenges gjerne inne hvis det ringer på døren, da er det sannsynlig AE som har gjort det. Hvis MGM har stengt den inne, så er det for å "jobbe" i fred. AE kan da ha befunnet seg på toalettet. Men ville det være naturlig å benytte et slikt toalett fremfor hovedbadet? Slippe trappen opp er jo kanskje greit når du er gammel. Eller har hun flyktet inn dit fordi det har oppstått en truende situasjon? Ringte det på, hun åpnet og ble overfalt vel inne, men klarte å flykte inn på toalettet i gangen? Ukjente GM ville ikke risikert å liste seg inn tror jeg, da kunne hun ha hørt lyder, og ringt noen, eller flyktet ut andre veien, man ser det er en stor dør ut mot baksiden. Planen var nok å få henne ut i entreen. Spørsmålet er om hun kjente den som overfalt henne. Og når hun den truende situasjonen oppsto. Hvis TH står bak alt selv, og har planlagt i måneder, hvorfor skape et så uryddig og makabert åsted? Hvis tanken var å peke på profesjonelle kidnappere, var det da nødvendig med spor etter kamp? Kan politiet ta feil. Kan det ha skjedd i affekt, og blitt konstruert på strak arm? Eller ble planen framskyndet, så vi ser litt av begge deler. Og fikk han i så fall hjelp av noen til å sikre alibi. Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?
Hvis det var slik (noe som jeg ikke tror) og at han også fjernet henne fra huset (noe som jeg ikke tror), så høres det mest logisk ut at AEH ble fjernet fra huset før TH dro til jobb. For hvem ville greid å dra til jobb i en slik situasjon, når noen kan komme innom huset på besøk og finne AEH død i huset?
Jeg er enig med deg i at ukjente GM ikke ville listet seg inn. Jeg tenker at den/de GM ev har ringt på og utgitt seg for å være f.eks arbeidere som kom i forbindelse med arbeid på huset el.l. og at AEH i et slikt tilfelle kan ha åpnet og sluppet GM inn i huset, før GM gikk til angrep og AEH søkte tilflukt på toalettet.
Citera
2019-09-14, 13:47
Medlem
[quote=agvvv|68698522]
Citat:

Hvis det var slik, så kan en eventuell medhjelper som ev hjalp til med å sikre alibi også ha vært delaktig i planleggingen i uker/måneder.
Citera
2019-09-14, 13:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tror de har en idé om at kroppen kan være i nærområdet. Minnimus hadde en post som omtalte mulige steder. Jeg tenker at at kroppen er hel. MGM må ha unngått å bi fanget opp av kameraer. Politiet har selv sagt at de har mengder av materiale å gå igjennom. Jeg vil tro de prøver å identifisere alle biler som er sett på kameraer i en gitt radius. Så godt det er mulig. For å utelukke bilen de er interessert i.
Jeg har også tenkt på denne turen til Kvitfjell. Kan det være at planen var at hun skulle forsvinne der? Men så skjedde det noe som gjorde at den ble fremskyndet. Det kan være Verisure-besøket, det kan være en krangel som oppsto, og det ble ukontrollert, sinne og psyke kokte over? Eller AE ombestemte deg, ville ikke dra allikevel? Det kan virke som om planen feilet her et sted. At det som var planlagt i måneder, plutselig endte i noe ukontrollert. Hvis vi tenker at det ikke er flere involvert enn en. Jeg tror det er biologiske spor på åstedet, som indikerer traume, og at Sprox-skoen har tråkket i noe av det. Men hvorfor bare dette ene avtrykket? Og 09:14, som ble ringt til et "familiemedlem". Og som danner grunnlaget for et alibi. Jeg tror ikke det er et av barna det ble ringt til. Men til arbeidsplassen, hvor det vel vitterlig jobber en annen som er et "familiemedlem", og som det kanskje ville være naturlig å ringe til hvis TH er i møte med ham, og ikke svarer på egen telefon. Men vil noen lyve om at de var den siste som snakket med AE i en slik sak? Da skal du være iskald, eller ha mye å tape.

Förberedelser kan ju tyckas vara gjorda för slöraveien snarare än kvittfjell. Skorna exv. Alibit. Men det är klart att han teoretiskt kan ha arbetat med alternativ eller paniklösningar. Sproxskorna kan ha inköpts utan specifik tanke på brottet men legat på lager hemmavid. Alibit kan ha snotts ihop.

AE kan ha meddelat att hon inte ville följa med till kvitfjell längre utan vara hemma (och flörta med larmkillen; eller förbereda utflytt ur hemmet). Tanken kan ha varit att AE skulle försvinna på fjellet eller längs vägen, med en annan cover-historia. Trillat i en ravin, blivit olyckligt påkörd. Men det kan nog vara svårt att få med sig nån med aldrig så lite överdriven nit.

Men det kan ju exv ha funnits en grav förberedd längs vägen norrut. Eller ett hål, kanske riktigare, och en bit från allfartsvägen förstås. Om han kan ha kört på natten och undgått kameror.

Bara en tankegång.
Citera
2019-09-14, 13:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
"Skoavtrykket ble funnet flere steder inne på åstedet."
"Alle avtrykkene har blitt identifisert og knyttet opp til en eier, bortsett fra ett som stammer fra en et par fritidssko i størrelse 45. Brøske bekrefter at avtrykkene viser at den ukjente personen har beveget seg rundt inne i huset, men ønsker ikke å gi noen ytterligere detaljer.
– Men stedene er meget relevante, uttalte han til NRK onsdag ettermiddag."
https://www.nrk.no/norge/politiet_-flere-har-tatt-kontakt-angaende-skokjop-1.14678290

VG skrev: "Klokken 09.14. Siste livstegn. Tom Hagen har telefonisk kontakt med kona. Han skal på dette tidspunktet ha befunnet seg på kontoret i Futurum Næringspark. Elektroniske spor fra basestasjoner gjør at politiet plasserer milliardærens mobiltelefon på arbeidsplassen."
"Ukjent tidspunkt. Ubesvart telefonsamtale
Et annet familiemedlem skal ha forsøkt å ringe til Anne-Elisabeth Hagen, men får ikke svar. Ifølge VGs opplysninger skjedde oppringningen kort tid etter at 68-åringen var i kontakt med ektemannen."

https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje

Jag ser ingen tidstämpel på artikeln, men här är det ju inget snack om vem kontakten 9:14 var till:

Klokken 09.14 / Siste livstegn
Tom Hagen har telefonisk kontakt med kona. Han skal på dette tidspunktet ha befunnet seg på kontoret i Futurum Næringspark. Elektroniske spor fra basestasjoner gjør at politiet plasserer milliardærens mobiltelefon på arbeidsplassen.”

Vad är förresten parordet (maken) till ordet kona? Kon? ’Jag förklarar er härmed ko och kona’?
Är det nynorsk?
Citera
2019-09-14, 13:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg beklager om jeg misforsto det i ditt innlegg som jeg siterte. VG-s tidslinjeartikkel er den eneste artikkelen jeg har funnet der det er omtalt hvem AEH snakket med på 9:14-samtalen. Det er også rart at VG velger å la denne informasjonen stå i artikkelen, når Brøske har uttalt at han ikke ønsket å opplyse om hvem den 9:14-oppringningen fra AEH's telefon gikk til.
"Hvem ringte Anne-Elisabeth Hagen dagen hun forsvant? Og hva gjorde politiet ved milliardær Tom Hagens hytte etter at kona hans ble borte? Dette er bare noen av spørsmålene politiet nekter å svare på i den antatte bortføringssaken."
https://www.dagbladet.no/nyheter/sporsmalene-politiet-nekter-a-svare-pa/71206207

"VG er også kjent med at Anne-Elisabeth Hagen skal ha vært i telefonisk kontakt med ett eller flere familiemedlemmer denne dagen. Men om det var noen av disse som sist snakket med henne, er ikke kjent."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEov95/telefonsamtale-sentral-i-etterforskningen-skal-vaere-siste-sikre-livstegn

Noterat...
Citera
2019-09-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag ser ingen tidstämpel på artikeln, men här är det ju inget snack om vem kontakten 9:14 var till:

Klokken 09.14 / Siste livstegn
Tom Hagen har telefonisk kontakt med kona. Han skal på dette tidspunktet ha befunnet seg på kontoret i Futurum Næringspark. Elektroniske spor fra basestasjoner gjør at politiet plasserer milliardærens mobiltelefon på arbeidsplassen.”

Vad är förresten parordet (maken) till ordet kona? Kon? ’Jag förklarar er härmed ko och kona’?
Är det nynorsk?
Jeg finner heller ikke tidspunkt for artikkelen. Det står om oppringningen kort tid etter 9:14-samtalen: " Ifølge VGs opplysninger skjedde oppringningen kort tid etter at 68-åringen var i kontakt med ektemannen", og du har rett i at det ikke i denne artikkelen står at denne 9:14-samtalen var en utgående samtale fra AEH sin telefon. Men det har vært beskrevet i andre avisartikler, at 9:14 samtalen var fra AEH's telefon.
Kona = en kvinnelig ektefelle. Både på bokmål og på nynorsk kan man skrive kone og kona https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+kona&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&b egge=+&ordbok=begge
Mannen er parordet til kona. Mann og kone (som = man och hustru på svensk?)
Mannen og kona = mannen och fruen.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-14 kl. 14:24.
Citera
2019-09-14, 14:12
Medlem
Citat:
Förberedelser kan ju tyckas vara gjorda för slöraveien snarare än kvittfjell. Skorna exv. Alibit. Men det är klart att han teoretiskt kan ha arbetat med alternativ eller paniklösningar. Sproxskorna kan ha inköpts utan specifik tanke på brottet men legat på lager hemmavid. Alibit kan ha snotts ihop.

AE kan ha meddelat att hon inte ville följa med till kvitfjell längre utan vara hemma (och flörta med larmkillen; eller förbereda utflytt ur hemmet). Tanken kan ha varit att AE skulle försvinna på fjellet eller längs vägen, med en annan cover-historia. Trillat i en ravin, blivit olyckligt påkörd. Men det kan nog vara svårt att få med sig nån med aldrig så lite överdriven nit.

Men det kan ju exv ha funnits en grav förberedd längs vägen norrut. Eller ett hål, kanske riktigare, och en bit från allfartsvägen förstås. Om han kan ha kört på natten och undgått kameror.

Bara en tankegång.
Ja det er klart at gravstedet var kartlagt og klargjort, kanskje et hull i bakken var gravd ferdig eller at han har benyttet en båt i båtklubben han er medeier i og dumpet henne i Øyeren.
Citera
2019-09-14, 14:14
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=FruCarlsberg|68698240]
Citat:
[b]

Takk for svar! Jeg tror at du har rett i at skosålesporene er direkte knyttet til handlingen, og ikke oppkonstruerte.

Jeg poster også link til VG-artikkelen fra i går som ble oppdatert i går 17:22, i tilfelle noen i tråden ikke har sett den.
Fra artikkelen: "Etter det VG har fått opplyst er det klare indikasjoner på at badet er et meget sentral del av åstedet i Sloraveien, og at hun kan ha blitt angrepet der. I tillegg jobber politiet nå med et skoavtrykk av typen Sprox i størrelse 45 som er avsatt flere steder i boligen, blant annet på et sted politiet mener er svært sentralt for den straffbare handlingen de etterforsker."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9m4W6/polititeori-kan-ha-blitt-drept-i-hjemmet

Det är omöjligt att från kända upplysningar avgöra ngn meningsfull skillnad mellan ”oppkonstruert” och ’tillhöriga den straffbara handlingen’. Polisen har inte givit upplysningar om GM gått på händerna eller fötterna i skorna eller om avtrycken är realistiskt placerade el ikke. Th är en kille som säkert ogärna gör samma sak två ggr om en räcker så det finns inget som hindrar att han tagit på sig skorna innan han utförde gärningen eller delar av den. Å andra sidan kan man sällan planera ett mord i affekt på ett sådant sätt att man har skorna på redan innan; dock kan ju bortförsel och trussselbrevutplacering höra till samma skeende. Eller ikke.

Men tror man få mord i affekt är det sannolikare att mordet utförs i strumplästen och sedan planläggs som fingerad kidnappning i strumplästen, för att sist utföras i sproxskor, med varianter på det. Där avtryck kan ha placerats ut i ett sent skede när trusselbrevet lagts på plats.

Är saken planerad i förväg så har GM kanske haft sproxisarna på sig hela tiden.

För oss dödliga tidningsläsare kan bara spekulation råda tror jag.
Citera
2019-09-14, 14:16
Medlem
[quote=FruCarlsberg|68699270]
Citat:
Hvis det var slik, så kan en eventuell medhjelper som ev hjalp til med å sikre alibi også ha vært delaktig i planleggingen i uker/måneder.

Det kan være. Familiemedlemmet er nok grillet i avhør vil jeg tro. Som nær kollega, og eneste utenom TH og barna som sitter i styret, nylig innsatt. Omtrent samtidig som AE røk ut.
Hvis planen ble fremskyndet, og det ble en ukontrollert avslutning, så må det ha skjedd natt til/tidlig morgen. Men han må ha dratt på jobb, for å legge telefonen der, så dratt hjem for å ringe fra fra AE sin telefon. Det blir veldig masete alt sammen. Det mest troverdige er nok at ukjent/e gjerningsmann/menn har hentet henne. Og at AE ringte selv 09:14. Men at telefonen gikk til en annen enn TH tror jeg ikke var tilfeldig. At han ikke svarte på sin. Kanskje telefonene i firmaet kobles videre når en ikke svarer? Det må ha vært viktig med et alibi. Hvis TH var på jobb før 09:14 (rundt ni har vel det vel stått), og AE snakket med noen 09:14, så har TH alibi. Hvis denne personen snakker sant. Vi får håpe ikke flere i familien er involvert i denne grusomme historien. Noen må i alle fall ha ringt fra AE sin telefon 09:14, og den befant seg i Sloraveien 4.
En ting som peker for at datoen var en del av planen er at det er samme datoen som Pareto-saken ble avsluttet. Som kan bruke for å peke på et mulig hevnmotiv.
Jeg har tenkt gjennom alle de ulike hypotesen fremsatt. Men som VG`s kommentator spør: Hvem har hatt et motiv for å drepe henne? Og prøve å skjule drapet som kidnapping. På den ene eller den andre måte. Det spørsmålet besvarer seg selv. Dessverre.
Citera
2019-09-14, 14:18
Medlem
Citat:
Noterat...
Takk! Her står det også:
"Klokka 09.14, samme dag som Anne-Elisabeth Hagen forsvant, var det en utgående samtale til et identifisert nummer og at det var Anne-Elisabeth Hagen som selv snakket.
Hun snakket da med et familiemedlem og det var det siste livstegnet fra Hagen."
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-kan-svaret-ligge/71283855

Også interessant:
"– Mobiltelefonen betraktes som et potensielt bevis. Dette gjelder selve telefonen, men også innholdet. Det er derfor gjort ulike undersøkelser knyttet opp til telefonen, uten at vi ønsker å gå i ytterligere detaljer om hvilke type undersøkelser eller hvilke funn som eventuelt er gjort, sier politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt til avisen.

Naturlig funnsted
Politiet beskriver funnstedet som et naturlig sted å legge fra seg en telefon, og det skal ikke ha vært spor i umiddelbar nærhet som tyder på tegn til kamp.

Det er ikke kjent om det er det er Anne-Elisabeth Hagen selv som skal ha lagt fra seg mobilen, men VG skriver at funnstedet skal være i boligens førsteetasje.

Det er denne etasjen politiet mener at Hagen skal ha befunnet seg i dagen hun forsvant
"
https://www.rb.no/kidnappingssaken/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/vg-fant-mobilen-til-anne-elisabeth-hagen-i-huset/s/5-43-1078976
Citera
2019-09-14, 14:24
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=FruCarlsberg|68698808]
Citat:
Du har gode poeng! Jeg har også tenkt på muligheten for at AEH flyktet inn til det toalettet fordi hun forsto at hun var i fare.
Hvis GM stengte hunden inne på det rommet, så er det ikke logisk at han stengte hunden inne før han angrep AEH. For meg høres det da logisk ut at GM (hvis det var han som stengte hunden inne) først angrep AEH og satte henne ut av stand til å bevege seg/ute av stand til komme seg unna, og at GM deretter stengte hunden inne på det rommet, og ev plasserte trusselbrevet i huset, før han tok med seg AEH ut fra huset. Etterforskerne vil vel forhåpentligvis kunne se rekkefølgen på GM's bevegelser i huset ut i fra såleavtrykkene. Og hvis rekkefølgen på GM's bevegelser (ut i fra såleavtrykkene) ikke er logisk, vil vel politiet se på det som mistenkelig?

Hvis ting har blitt konstruert på strak arm, hvordan kan GM ha skaffet utpressningsbrevet og Sprox-skoene på strak arm, og i tillegg greid å planlegge alt det andre så raskt? (Eller jo, det kan være mulig, hvis det var planlagt i uker/måneder, og at planen ble fremskyndet som du skriver).

Du spurte: ". Hva skal til for å få noen til å lyve om noe sånt på strak arm, og holde ut med løgnen over tid?" Grunner som jeg kan komme på er: Lojalitet eller felles interesser eller at noen er under press ved hjelp av trusler eller at GM har makt over vedkommende f.eks.

Det vore intressant om det av fiber från kläder (damm) skulle kunna gå att åtminstone gissa hur AE var klädd när hon överfölls. Om hon överfölls på toa. Likaså om hunden gjort ifrån sig i rummet den blev instängd i. Skulle det gå att avgöra om det var på kvällen eller morgonen?

Om th är morgonpigg så kan han ha dräpt henne i anslutning till att hon förberedde sig för sin morgontur med jycken. (Eller kvällstur).

Och sen jobbat ganska raskt då, om det var på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in