2019-09-13, 10:27
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Såg några minuter av programmet; sen stängde jag av. Inte sånt jag vill belasta mitt psyke med.
Han dock höra en polis uttala sig om Lindbergs psyke. Och det var en felaktighet.
"Han har uppenbarligen tappat kontrollen över sitt psyke". Sa vederbörande om Lindberg. Trolle antagligen.

Allt tyder på att L. hade god kontroll. Både i sin egenskap av polis och i sin egenskap av sexförövare.
Tappar kontroll, gör man ex vi psykos eller under påverkan av droger.

Frågan återstår då hur dom här motsatta delarna av honom hänger ihop.
Det skulle filmen ant ge svar på.
Var han i grunden en förövare och använde sin sociala fasad bara för att nå kvinnor att missbruka?
Eller var han en dr Hyde och Mr Jekyll natur med dubbla och skilda agendor?
Jag kan tänka mig att han själv kunde argumentera för att han i båda situationerna var sig själv och att sidorna gick att förena.
Men ni som sett filerna har nog svaret på den frågan. (Jag är inte tillräckligt nyfiken för att tvinga mig att se skiten).

En lustig konsekvens av "kvinnosaksmannen" Lindbergs kamp för jämställdhet kan ha varit att polisen lagt mer fokus och resurser på sexualbrott och brott mot sexköpslagen, vilket kan ha bidragit till att han själv åkte dit.
Görans grävde en grop som han själv föll ner i.
Citera
2019-09-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Javisst han är en trist typ och jag tror också att hans psyke inte är speciellt komplicerat. Han är helt enkel så simpel att han tänker "ju mer makt jag har ju mer får jag göra som jag vill. Lagar och regler gäller mindre och mindre ju högre upp i hierarkin jag befinner mig. Har man nått toppen en gång så gäller det". Enligt radiodokumentären i P1 så var hans far en auktoritär person som arbetade som rektor. Görans förebild och han gick i sin fars fotspår och blev själv bl.a rektor precis som sin far. Lille Göran såg nog pappan som makten i sitt liv och hans mål var att bli som honom. Och Maktmänniska det blev han GL.

Plus att mamman beskrivs som tystlåten för det mesta, dominerad? .. det måste ligga många komples hemifrån.. det lustigaste att han själv har ju en dotter.. hur ser han på henne när de träffas typ?!
Citera
2019-09-13, 11:15
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Javisst han är en trist typ och jag tror också att hans psyke inte är speciellt komplicerat. Han är helt enkel så simpel att han tänker "ju mer makt jag har ju mer får jag göra som jag vill. Lagar och regler gäller mindre och mindre ju högre upp i hierarkin jag befinner mig. Har man nått toppen en gång så gäller det". Enligt radiodokumentären i P1 så var hans far en auktoritär person som arbetade som rektor. Görans förebild och han gick i sin fars fotspår och blev själv bl.a rektor precis som sin far. Lille Göran såg nog pappan som makten i sitt liv och hans mål var att bli som honom. Och Maktmänniska det blev han GL.

Makt på jobbet, makt i förh. till kvinnor.
Vad han talade om på jobbet kanske han inte tänkte så mycket på. Var en form för maktutövning bara.
Var som många politiker och chefer; säger det som ska sägas, utan att dom tänker så mycket på innehållet. När dom byter jobb så byter dom åsikter.
Och i så fall ingen inre motsättning för honom. Bara vi utomstående som tycker det. Dubbelmoral.
För honom same/same but different.
Citera
2019-09-13, 17:20
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katterkokas
I dokumentären berättade de ju att han hade ett speciellt lås, hur upptäckte han inte att de hade gått in efter att de slagit sönder låset?

Funderade också på det, normalt när man gör dold husrannsakan försöker man öppna dörrar med icke-destruktiva metoder (dyrkning etc). Men nu verkar dom ju borrat upp låset.

En tanke kan vara att man rekat tidigare och visste vilken låstyp det var och låssmeden hade med sig ett lås av samma typ och kunde flytta över stiften från det gamla uppborrade låset till det nya och monterade det så samma nyckel passade.
Citera
2019-09-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Är det något som jag hade velat läsa i detta fallet så är det slasken! Är det någon som vet om det är någon advokat/målsägarbiträde som har titta igenom slasken i denna utredning?

Har en känsla av att där finns nog det mest intressanta i denna utredning

Det är egentligen det enda riktigt kvarvarande intressanta i hela den här härvan. Vem skulle inte vilja veta vilka namn som döljer sig där? Det borde vara av allmänintresse. Sanningen måste någon gång komma fram. Att inte media och rättsväsendet grävde djupare i detta är ett stort svek mot det svenska folket.
Citera
2019-09-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Gråhåret som hivades fr K*ms balkong "Kenneth", Sture Wiholm, var nämligen mest skrämmande för tjejerna.. framkommer i deras förhör vid fotokonfrontationer.. alla som kände igen hohom börjar gråta på direkten.. han var rå hänsynslös m ännu mer bizarra fantasier... Visst skulle det sitta perfekt på GL om han fick liksom hälften av vad Gråhåret fick .. Det är tjejen som berättade för Jussi.. Hon har varit prostituerad ganska länge, varför blev Jussi så arg o chockad plötsligt förstår inte jag.. Hennes förhör alltså är rena goja

Du vet säkert bättre medan jag bara sett dokumentären, men i så fall är det märkligt med tanke på att t.ex. Ulrika i dokumentären träffat Kenneth massa gånger innan och aldrig upplevt att hon blivit dåligt behandlad förutom den gången när gubbe klänning är med. Det krävs faktiskt en viss personlighet för att kunna misshandla på detta sätt, trots att det var skådespeleri så blev jag rädd av att han sparkades mellan benen och misshandeln har alltså pågått i 2 timmar usch.

Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Funderade också på det, normalt när man gör dold husrannsakan försöker man öppna dörrar med icke-destruktiva metoder (dyrkning etc). Men nu verkar dom ju borrat upp låset.

En tanke kan vara att man rekat tidigare och visste vilken låstyp det var och låssmeden hade med sig ett lås av samma typ och kunde flytta över stiften från det gamla uppborrade låset till det nya och monterade det så samma nyckel passade.

Tänkte också så, men sen tänkte jag att de i så fall också kunde väldigt enkelt ta med sig en nyckel också att låsa upp med istället för att slå låset sönder och på så sätt hade de också lugnt kunnat dra sig ur om gubbe klänning skulle ta sig till kontoret plötsligt. Så jag tycker fortfarande att det är konstigt att man inte vet hur det gick till.
Citera
2019-09-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
TV4 tycker uppenbarligen att GL: s agerande är intressant, sänder 3 timmar om det (knappt, reklamavbrott ingår i den tiden).

I alla fall producenten lär tycka det.
https://www.femina.se/kritiken-mot-dokumentarserien-kapten-klanning/
Citera
2019-09-13, 22:15
Medlem
labambass avatar
Citat:
Tänkte också så, men sen tänkte jag att de i så fall också kunde väldigt enkelt ta med sig en nyckel också att låsa upp med istället för att slå låset sönder och på så sätt hade de också lugnt kunnat dra sig ur om gubbe klänning skulle ta sig till kontoret plötsligt. Så jag tycker fortfarande att det är konstigt att man inte vet hur det gick till.

Var skulle dom få nyckeln ifrån menar du? Var förmodligen bara Lindberg som hade nyckel till kontoret, och dessutom om dom skulle frågat runt på Polisskolan efter den kunde det väckt misstanke.
Citera
2019-09-13, 22:34
Medlem
Citat:
Var skulle dom få nyckeln ifrån menar du? Var förmodligen bara Lindberg som hade nyckel till kontoret, och dessutom om dom skulle frågat runt på Polisskolan efter den kunde det väckt misstanke.

Du skrev ju att smeden troligtvis satt dit ett nytt liknande lås? Har man lyckats att sätta dit ett nytt liknande lås så gubbe klänning fortfarande kan använda sin nyckel så borde det inte vara svårt att dessutom göra en nyckel till det nya låset?
Citera
2019-09-13, 22:47
Medlem
Citat:
I alla fall producenten lär tycka det.
https://www.femina.se/kritiken-mot-dokumentarserien-kapten-klanning/

Visst, närbon kommenterade direkt producentens namn med tanke på vad han tidigare varit inblandad i.
Citera
2019-09-13, 22:57
Medlem
labambass avatar
Citat:
Du skrev ju att smeden troligtvis satt dit ett nytt liknande lås? Har man lyckats att sätta dit ett nytt liknande lås så gubbe klänning fortfarande kan använda sin nyckel så borde det inte vara svårt att dessutom göra en nyckel till det nya låset?

Jo kunde nog gjort en nyckel också men han måste ju ändå borra upp låset då är dom ju redan inne varför göra en nyckel då?
Citera
2019-09-13, 23:02
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Om jag minns rätt var låset utbytt i den svit Lindberg hade kvar på Sörentorp och ingen utom Lindberg hade tillträde in dit. Sviten städades inte av anläggningens städare och var mycket dammig.

2013 års inlägg beskriver låset såhär --> (FB) Fd länspolismästare Göran Lindberg dömd för grov våldtäkt mm, hovrätt nov. 2010
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in