2019-09-12, 17:27
Medlem
Grandiosos avatar
"Kriminalvården ansåg att Lindberg hade en begränsad mottaglighet för behandling. Han ansågs uppfylla kriterierna för narcissistisk personlighetsstörning och sexuell sadism, vilket innebar att risken för brottsåterfall bedömdes som förhöjd och att Lindberg sju månader före den villkorliga frigivningen nekades obevakade permissioner.

Inte bara rektor för Polishögskolan hade han varit, där han hade fått smeknamnet ”Kapten Klänning”, utan även länspolismästare i Uppsala, med förlängt förordnande. Många kolleger ansåg dock att han sysslade mer med sin bisyssla, som föreläsare med dyra fakturor, istället för att bry sig om polisarbetet i länet.

I början av 80-talet fick han upp ögonen för jämställdhet, hans feministiskt intresserade hustru väckte hans intresse. Men Göran Lindberg var ingen konventionell människa utan hamnade ofta i blåsväder. Ofta älskad av en grupp men hatad av en annan. En del av de som jobbade under honom menade att han var en maktmänniska immun mot kritik. Ett stormöte hölls på Uppsala polishus efter att 197 poliser annonserat i lokalpressen efter nya arbeten som en följd av missnöjet med sin länspolismästare. Lindberg mötte personalen som i ord avrättade honom och efteråt frågade en kollega honom om han inte var ledsen för all kritik. Lindberg tittade oförstående på honom och sa:

”Det är alltid uppfriskande med lite debatt!”

Dock lär Göran Lindberg ha sagt att han upplevde det som att hans tillvaro förlorade mening när hans förordnade gick ut som länspolismästare 2006 och att han kompenserade tomrummet med att börja köpa sex."

Det som citeras ur förhörsprotokollet sist i texten ovan, händelsen där, kunde lika gärna
ha resulterat i ett dödsfall. Det var bara ren tur att inte så skedde faktiskt.

https://www.alba.nu/sidor/26214
Senast redigerad av Grandioso 2019-09-12 kl. 17:42.
Citera
2019-09-12, 18:56
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Består denna hemska historien av annat än offer nu?
Brottsoffer, familj och anhöriga och andra okända som har band i denna historien.
Jag tänker inte gissa hur många det är.
Men jag gissar att denna storm river mer sår än ger stöd.

G.L. är ur ett perspektiv 2019 ett offer för vad en nu avtjänad f.d. kriminell utsätts för av TV4.
Och med det även hans familj och andra nära anhöriga.

Jag anser att alla äger rätt till en åsikt men vi skall vara försiktig med att vädra åsikten i stora kanaler med den enorma spridning som TV4 förfogar över, när det gäller en idag fri man som har avtjänat sitt straff och personligen tagit en stor medial storm under lång tid.

Vad FB yrar om är inte det värsta straffet om nu G.L. skall livstidsstraffas godtyckligt av en medborgarepöbel.
Men den samlade bilden av samtlig medias godtyckliga uttryck i affekt just nu på initiativ av TV4 är naturligtvis inte ca. 10 år efter dom i domstol annat än helt förkastligt i ett demokratiskt och till fullo icke primitivt samhälle.

Ja så är livet och dessutom blir det värre om man tex varit i den position som GL var. Då får man leva med sina synder hela livet och som kändis blir det förevigt. Det finns flera exempel världsstjärnor på detta tex Michael Jackson eller R Kelly.
Det kommer aldrig att försvinna och så även för Göran.
Så är det oavsett vad du tycker.
Jag tror inte intresset för små tjejer försvinner oavsett det gäller bara för honom att hålla sig ifrån det typ som en alkoholist och alkohol och man vet aldrig när suget slår till igen.
Citera
2019-09-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Just i detta fall så har jag personligen aldrig varit intresserad av namn.. men offer och offer.. vet jag inte
absolut inte hänga ut nån 14 lr 90 åring.. det är ointressant...
läst förhör med dessa "offer".. nånting inte stämmer.. mycket som inte stämmer, därför påstår jag att mången av de är inte offer
Kanske du skulle läsa inlägget från 2011 innan du ifrågasätter offren.

(FB) Fd länspolismästare Göran Lindberg dömd för grov våldtäkt mm, hovrätt nov. 2010

Citat:
Testa skrev
En annan sak som jag har reflekterat över är hur GL m.fl. har valt ut sina offer. Samtliga flickor/kvinnor verkar ha någon form av drog eller psykiatrisk problematik. Flickor/kvinnor som borde ha fått hjälp i stället för att bli utsatta för ytterligare skit. Jag fattar inte att samhället i princip har lämnat dem i sticket. Dom har ju hela livet framför sig. Man blir så ledsen och förbannad. Vad gäller GL så har han bevisligen haft tillgång till känsligt sekretessbelagt material för att välja ut sina offer. Hur f-n fick han tillgång till det utan att någon uppmärksammade det?

Citat:
E.Merckx skrev

Inte alla tjejer, men en övervägande del verkar ha haft någon form av problem. Det har GL och SW varit snabba och utnyttja.

Man kan ju anta att GL genom sin egen position och genom sina många kontakter kunnat komma över sekretessbelagt material. Han kan ju kommit över material som t ex mapparna med "kvinnor i trångmål" från andra utan att de personerna vetat vad han skulle använda det till. Hans syster arbetade på socialförvaltningen i Uppsala, man får verkligen tro att han inte fått något material den vägen.
Citera
2019-09-12, 21:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Ja så är livet och dessutom blir det värre om man tex varit i den position som GL var. Då får man leva med sina synder hela livet och som kändis blir det förevigt. Det finns flera exempel världsstjärnor på detta tex Michael Jackson eller R Kelly.
Det kommer aldrig att försvinna och så även för Göran.
Så är det oavsett vad du tycker.
Jag tror inte intresset för små tjejer försvinner oavsett det gäller bara för honom att hålla sig ifrån det typ som en alkoholist och alkohol och man vet aldrig när suget slår till igen.

Visst kan du iskallt och pragmatiskt hävda detta.
Men är det rätt? (OBS! i GL:s fall)

Utveckla gärna ur ett icke privat känslomässigt perspektiv, utan ett hållbart juridiskt hållbart tänk.

,
Citera
2019-09-13, 00:55
Medlem
Jofs avatar
Läst tråden och minns när det var medialt.
Är han inte bara en trist person? Inte värd någon uppmärksamhet?

Då var det spännande, men det var för att han var hög polis. Men inte särklit spännande då heller. Men tråden om honom lever än idag. Till min förvåning.
Sitter där på sin gård och åker till återvinningen med skräp. Han lär inte ha några flickor som hyr stallplatser efter detta.

Finns det något att diskutera?

Finns det något som inte slutmanglat här?
Kanske om hans dubbla budskap. Varför han tyckte om att PRATA om jämlikhet och feminism. När han i praktiken var tvärtom.
Senast redigerad av Jof 2019-09-13 kl. 01:43.
Citera
2019-09-13, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Då var det spännande, men det var för att han var hög polis. Men inte särklit spännande då heller. Men tråden om honom lever än idag. Till min förvåning.
Sitter där på sin gård och åker till återvinningen med skräp. Han lär inte ha några flickor som hyr stallplatser efter detta.

Kanske om hans dubbla budskap. Varför han tyckte om att PRATA om jämlikhet och feminism. När han i praktiken var tvärtom.

Trots allt kan hela historien med G.L vara ganska sedelärande. Jag tror inte att G.L var eller är unik. Det finns förmodligen en del liknande fall som G.L. Personer som föreläser och indoktrinerar folk med en massa griller för att därefter leva ett personligt liv som är diagonalt motsatt och t.o.m i vissa fall är grovt brottsligt.

De finns därute just idag och de visar en fasad utåt medans det privata livet går stick i stäv. De måste bli avslöjade och få byxorna neddragna.
De som predikar om det ena och det andra men lever själva tvärtom för sin egen privata vinnings skull.

Frågan är hur man avslöjar dem och visar på deras dubbelagenda? Svensk media är i mitt tycke alltför lam just i dessa frågor. Oftast skyddar svensk media folk som inte lever som de lär. Särskilt de som har ett s.k positivt budskap utåt.
Senast redigerad av Konrad 2019-09-13 kl. 05:12.
Citera
2019-09-13, 05:11
Medlem
I dokumentären berättade de ju att han hade ett speciellt lås, hur upptäckte han inte att de hade gått in efter att de slagit sönder låset?

Är jag ensam om att faktiskt tycka synd om Kenneth? På något sätt verkar det som att Kenneth enbart hade en sexualitet som alla män och när han väl köpte sexet så agerade han vänligt och kärleksfullt, uppfattar jag det som. Tycker att gubbe klänning hade förtjänat de 2 timmarnas misshandel mycket bättre.

Jag misstänker att det är gubbe klänning som informerat Jussi om att flickvännen sålt sex till Kenneth, det är lite samtidigt som Kenneth bestämt sig för att avbryta kontakten med Gubbe klänning. Lite som straff för att Kenneth bryter kontakten tycker jag att det är rimligt att gubbe klänning informerat Jussi. Gubbe klänning vet troligtvis att Jussi är en våldsam typ så hämnden blir som önskad.

https://www.tv4play.se/program/kapten-kl%C3%A4nning-polischef-och-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsman/11982231

https://www.tv4play.se/program/kapten-kl%C3%A4nning-polischef-och-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsman/11982232
Citera
2019-09-13, 06:08
Medlem
Citat:

TV4 tycker uppenbarligen att GL: s agerande är intressant, sänder 3 timmar om det (knappt, reklamavbrott ingår i den tiden).
Citera
2019-09-13, 07:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
TV4 tycker uppenbarligen att GL: s agerande är intressant, sänder 3 timmar om det (knappt, reklamavbrott ingår i den tiden).

Såg några minuter av programmet; sen stängde jag av. Inte sånt jag vill belasta mitt psyke med.
Han dock höra en polis uttala sig om Lindbergs psyke. Och det var en felaktighet.
"Han har uppenbarligen tappat kontrollen över sitt psyke". Sa vederbörande om Lindberg. Trolle antagligen.

Allt tyder på att L. hade god kontroll. Både i sin egenskap av polis och i sin egenskap av sexförövare.
Tappar kontroll, gör man ex vi psykos eller under påverkan av droger.

Frågan återstår då hur dom här motsatta delarna av honom hänger ihop.
Det skulle filmen ant ge svar på.
Var han i grunden en förövare och använde sin sociala fasad bara för att nå kvinnor att missbruka?
Eller var han en dr Hyde och Mr Jekyll natur med dubbla och skilda agendor?
Jag kan tänka mig att han själv kunde argumentera för att han i båda situationerna var sig själv och att sidorna gick att förena.
Men ni som sett filerna har nog svaret på den frågan. (Jag är inte tillräckligt nyfiken för att tvinga mig att se skiten).
Citera
2019-09-13, 08:29
Medlem
Citat:
Såg några minuter av programmet; sen stängde jag av. Inte sånt jag vill belasta mitt psyke med.
Han dock höra en polis uttala sig om Lindbergs psyke. Och det var en felaktighet.
"Han har uppenbarligen tappat kontrollen över sitt psyke". Sa vederbörande om Lindberg. Trolle antagligen.

Allt tyder på att L. hade god kontroll. Både i sin egenskap av polis och i sin egenskap av sexförövare.

Var han i grunden en förövare och använde sin sociala fasad bara för att nå kvinnor att missbruka?
Jag kan tänka mig att han själv kunde argumentera för att han i båda situationerna var sig själv och att sidorna gick att förena.
Men ni som sett filerna har nog svaret på den frågan. (Jag är inte tillräckligt nyfiken för att tvinga mig att se skiten).

TV4-serien lär knappast ge insikter som inte redan finns i Trolles bok om Kapten Klänning. Du var inte tillräckligt nyfiken för att läsa boken heller, den har ju funnits ganska länge.
Citera
2019-09-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katterkokas
I dokumentären berättade de ju att han hade ett speciellt lås, hur upptäckte han inte att de hade gått in efter att de slagit sönder låset?

Är jag ensam om att faktiskt tycka synd om Kenneth? På något sätt verkar det som att Kenneth enbart hade en sexualitet som alla män och när han väl köpte sexet så agerade han vänligt och kärleksfullt, uppfattar jag det som. Tycker att gubbe klänning hade förtjänat de 2 timmarnas misshandel mycket bättre.

Jag misstänker att det är gubbe klänning som informerat Jussi om att flickvännen sålt sex till Kenneth, det är lite samtidigt som Kenneth bestämt sig för att avbryta kontakten med Gubbe klänning. Lite som straff för att Kenneth bryter kontakten tycker jag att det är rimligt att gubbe klänning informerat Jussi. Gubbe klänning vet troligtvis att Jussi är en våldsam typ så hämnden blir som önskad.

https://www.tv4play.se/program/kapten-kl%C3%A4nning-polischef-och-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsman/11982231

https://www.tv4play.se/program/kapten-kl%C3%A4nning-polischef-och-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsman/11982232

Gråhåret som hivades fr K*ms balkong "Kenneth", Sture Wiholm, var nämligen mest skrämmande för tjejerna.. framkommer i deras förhör vid fotokonfrontationer.. alla som kände igen hohom börjar gråta på direkten.. han var rå hänsynslös m ännu mer bizarra fantasier... Visst skulle det sitta perfekt på GL om han fick liksom hälften av vad Gråhåret fick .. Det är tjejen som berättade för Jussi.. Hon har varit prostituerad ganska länge, varför blev Jussi så arg o chockad plötsligt förstår inte jag.. Hennes förhör alltså är rena goja
Citera
2019-09-13, 09:32
Medlem
Citat:

Javisst han är en trist typ och jag tror också att hans psyke inte är speciellt komplicerat. Han är helt enkel så simpel att han tänker "ju mer makt jag har ju mer får jag göra som jag vill. Lagar och regler gäller mindre och mindre ju högre upp i hierarkin jag befinner mig. Har man nått toppen en gång så gäller det". Enligt radiodokumentären i P1 så var hans far en auktoritär person som arbetade som rektor. Görans förebild och han gick i sin fars fotspår och blev själv bl.a rektor precis som sin far. Lille Göran såg nog pappan som makten i sitt liv och hans mål var att bli som honom. Och Maktmänniska det blev han GL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in