2019-09-13, 22:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej. Det värsta är att servera utredarna en motivbild på ett silverfat. Man ska inte underskatta kraften och vikten som en motivbild har i en mordutredning.
Spännande att spekulera om i media och på Flashback i alla fall.
För rättsväsendet är det annorlunda. "Ett njutningsmedel för överklassen" brukar Leif GW Persson avfärda journalisters intresse för varför någon har blivit mördad. Det är inte intressant för polisen – motivet löser inte brottet.
https://www.sydsvenskan.se/2012-05-08/motivet-betyder-allt--och-inget
Senast redigerad av Draifos 2019-09-13 kl. 22:28.
Citera
2019-09-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Var har du läst om släpspår? Var/Är det inte fastslaget att FP är BP?
Fanns det släpspår?
Fyndplats kan ändå vara mordplats.
Hon kan ha blivit t ex neddrogad/nedslagen så hon tappad medvetandet där släpspåren startar.
Det stod inte sparkspår/tecken på strid?Det stod släpspår.Någon skrev släpspår i denna tråd.
(Det kan förklara hennes smutsiga ben.)
Citera
2019-09-13, 22:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej. Det värsta är att servera utredarna en motivbild på ett silverfat. Man ska inte underskatta kraften och vikten som en motivbild har i en mordutredning.

Men för fällande dom är det vare sig tillräckligt eller nödvändigt. Men i utredningen kan det nog vara av intresse, för att ringa in misstänkt och ev för att för att ge någon riktning till att finna bevisning.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-13 kl. 22:28.
Citera
2019-09-13, 22:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Edit: Det blir väldigt svårt för utredare att bevisa vad någon känner eller inte känner. Det vet ju bara en själv. Inte sant?

Det är klart. Alla blir ju inte störda utan tar det mesta med ro. SD får väl hävda han är likadan även om jag ändå tror att det finns vittnen som kommer motsäga hans utsaga vilket i sin tur bara kommer öka polisens misstankar mot honom.
Citera
2019-09-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag läste att det stod släpspår någon stans här i denna tråd.
FP=BP

Hon kan ha blivit släpad till BP
Därav smutsiga ben.
Min gissning.
Citera
2019-09-13, 22:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Men hon menar ju vem du blir kär i, eller styr du över vem du blir kär i och noga väljer ut metodiskt, helt utan känslor Snor-Johan?
Alls inte. Känslor kan aldrig vara fel. Dom bara är till sin beskaffenhet. Vilket innebär att det aldrig kan vara fel att bli kär i någon.

Det Izibell78 skrev var att inleda ett förhållande med SD inte kunde vara fel "för våra känslor rår vi inte över." Känslorna rådde inte LW över men dom handlingar som var konsekvensen av känslorna är hon liksom SD ansvariga för.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-13 kl. 22:31.
Citera
2019-09-13, 22:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
För rättsväsendet är det annorlunda. "Ett njutningsmedel för överklassen" brukar Leif GW Persson avfärda journalisters intresse för varför någon har blivit mördad. Det är inte intressant för polisen – motivet löser inte brottet.

Läste du ens hela artikeln? Om du gjorde det, så tror jag du missförstod poängen som skribenten ville få fram rörande Mangsutredningen.
Citera
2019-09-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Fanns det släpspår?
Fyndplats kan ändå vara mordplats.
Hon kan ha blivit t ex neddrogad/nedslagen så hon tappad medvetandet där släpspåren startar.
Det stod inte sparkspår/tecken på strid?Det stod släpspår.Någon skrev släpspår i denna tråd.
(Det kan förklara hennes smutsiga ben.)

Det var det jag frågade dig om, jag har inte läst något om "släpspår" i tråden...endast att FP=BP.
Citera
Medlem
Alla dessa foton på det skilda paret Davidsson.Deras gemensamma resor och förehavanden som publicerats så mycket efter mordet.Allt som sagts.SD som bedyrar sin oskuld.Hd som bedyrar SD oskuld.
SD som sägs vara med vid begravningen och gråta.
Det är typiskt att försöka visa den stora massan hur oskyldiga de är genom dessa handlingar.
Hade de varit oskyldiga hade inga foton behövts på dem gemensamt(nu har de en gemensam hemlighet o svetsas samman av den).Ingen hade behövt bedyra någons oskuld heller.
Det är enbart min tankegång.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Läste du ens hela artikeln? Om du gjorde det, så tror jag du missförstod poängen som skribenten ville få fram rörande Mangsutredningen.
De misstog sig inledningsvis på just motivet och trodde att morden var gängrelaterade, så hela utredningen hamnade snett. Det skulle senare visa sig att det i själva verket rörde sig om en seriemördare.
Citera
2019-09-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Något som "det fanns inget som störde mig" är nog det värsta man kan säga. Då blir man påkommen med att ljuga och det är bara skyldiga som har behov av att dölja saker och fara med osanning inför polisen i ett mordfall.

Eller du tror inte det finns många som i de 700 förhör vittnat om att SD och LW båda behandlade varandra illa?

Med tanke på att dom försökt dölja det inför HD, tror jag få visste att det kanske var mer än SDs vanliga flirtandet med kvinnor.

Däremot antydde säkert SD en hel del. Vittnen återger väl vad SD sagt, vad man själv upplevt osv. Givet dom "glasögon" SD försett dom med.

Att andra sett så mycket av konflikt tvivlar jag på.
Citera
2019-09-13, 22:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Motiv är väl kanske mest intressant när man letar potentiella gärningsmän. Tack och lov är det väl få som oförhappandes tar sig för att slå ihjäl någon utan något som helst orsak när de står och väntar på bussen. Även människor i svår psykos tror ju ofta sig exempelvis omedelbart och allvarligt hotade.

Men motiv kan ju också indikera på om något är överlagt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in