2019-09-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan du länka till karta eller skriva en adress?

Återbruksvägen 1, Örebro
Citera
2019-09-13, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men det var väl ändå Springare som var ansvarig polis under de första dagarna?

Så har jag också fattat det, och att springare inte var på tårna i början. Det snackades om nåt poker-spel och nån semester som han skulle gå på, så uppenbarligen skötte han inte sitt jobb inledningsvis.

Om Springare hade agerat efter "boken" så skulle följande ha skett inledningsvis.

Då ett grovt brott har inträffat måste man bedöma
* behovet av omedelbara åtgärder
* behovet av resurser och särskild kompetens
* tillgång till resurser och särskild kompetens.
Det kan vara direkt avgörande att rätt åtgärder vidtas på ett professionellt sätt. Alla befattningshavare måste tänka taktiskt direkt.

Jag tror inte Springare agerade så.

Sen skall ALLTID en Åkl informeras genast, även om det inte finns nån skälig misstänkt.
Sen "äger" Åkl utredningen och kan när som helst ta över förundersökningen.

Det känns som att Springare hade annat att göra och inte tog den inledande undersökningen på allvar.
Han blev ju trotts allt bortplockad.
Citera
2019-09-13, 19:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Nej precis det var slut diskuterat för hans del.. det blev härdsmälta den gången också.
Det är ingen maktdemonstration att dansa ut julen..

Jag har ingen susning om vad hon ville, hennes agerande var knappast rationellt, vilket kanske är orsaken till att hon ville återta även den anmälningen ett par dagar senare. Men jag tror inte det handlade om att dansa ut julen.
Citera
2019-09-13, 19:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja ditresan ifrågasätter jag inte alls, den är jag med på:-)

Det var återresan.

Om de mellanlandade i London - åkte de direkt hem eller stannade de några dagar?
Den ursprungliga frågan var om de var hemma i Sverige den 19 maj när L påträffades?

Det finns ingen GC-statisyik som ger nån fingervisning var de varit eller gjort.
Varken SD eller HD loggade in på sina geokonton mellan 20-24 maj.
SD och HD loggade sin första cache den 24 maj (första sen 10.maj)

Vet du något om var de de befann sig?

Nej, jag vet inte var de befann sig.
Jag ville bara visa att det var möjligt för
dem att ha hunnit hem tills LW hittades
och att det kan ha varit de som startade
LWs mobil för att polisen skulle söka i
motsatt riktning från där LW var.
Citera
2019-09-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vet du varför jag skriver rappakalja?

Joo, det är för att du inte med ett enda ord nämner den aktiva handling som gjorde att han använde sin rätt att freda sin egendom. Virrpanna.

Förklaringen till vantolkningarna om bilincidenten är att händelsen tydliggör dom svårigheter LW hade att respektera ett nej, vilket är min tes, sannolikt gav mördaren/na motiv till mordet.

Låt mig förekomma det automatiska svaret jag vet kommer.

Kan du förstå att Lena Wesström inte bär ansvaret för gäringen som tog hennes liv för att hon hade en roll i vad som föregick det? Lika lite som att hon görs ansvarig för gärningen om det diskuteras om hon självmant gick till planket. Punkt!

Vad som intresserar mig är vad som fick en/två till synes normala människor att go bananas och blir mördare.
Är det inte så att paret D lider av någon mental åkomma vilket framgår efter en eventuell § 7:a är jag ytterst nyfiken på vad kan få en "vanlig" människa som du och jag att begå en sån fruktansvärd handling.

Freda sin egendom hahaha
Är det normalt att tänka så om en vän, att skylla på det inför polisen?
Citera
2019-09-13, 19:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Så har jag också fattat det, och att springare inte var på tårna i början. Det snackades om nåt poker-spel och nån semester som han skulle gå på, så uppenbarligen skötte han inte sitt jobb inledningsvis.

Om Springare hade agerat efter "boken" så skulle följande ha skett inledningsvis.

Då ett grovt brott har inträffat måste man bedöma
* behovet av omedelbara åtgärder
* behovet av resurser och särskild kompetens
* tillgång till resurser och särskild kompetens.
Det kan vara direkt avgörande att rätt åtgärder vidtas på ett professionellt sätt. Alla befattningshavare måste tänka taktiskt direkt.

Jag tror inte Springare agerade så.

Sen skall ALLTID en Åkl informeras genast, även om det inte finns nån skälig misstänkt.
Sen "äger" Åkl utredningen och kan när som helst ta över förundersökningen.

Det känns som att Springare hade annat att göra och inte tog den inledande undersökningen på allvar.
Han blev ju trotts allt bortplockad.

Inledningsvis sade han väl att det var något komplicerat. Sedan läckte en hel del information ut, som signaturen Draifos påpekat. Om man nu tror att SD är skyldig så kanske man tänker att det inte gör något men det kan ju ställa till problem om domstolen om och när åtal väcks är oklar över om ev vittnen vet vad de säger sig veta från något de blivit direkt varseblivna eller läst sig till i tidningar eller uppgift från poliser i förhören.
Citera
2019-09-13, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Spot on!
Jag tror Springares chefer redan tidigare antytt att han skulle få klä skott för "Jag blir så jävla trött".
Ok, tänkte Springare, dra åt fanders, jag tar semester!
Inte PK att säga sanningen...

Nu menar jag inte dej....
Men det många inte förstår är att när ett grovt brott har inträffat så måste polisen rulla igång en jätte-apparat med personal och resursen direkt. Och inte minst i rätt ordning.

Har man då inte en Gubbe som seriöst hoppar in och styr upp detta direkt, så är risken stor att man går miste om viktigt arbete och personal inledningsvis.
Springare hade tydligen tankarna på annat håll just då.
Citera
2019-09-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, kan ligga något i det om det är så att SD befinns skyldig. De kan ha haft olika förväntningar från start om vad relationen betydde för dem själva och vad de trott att den andre förväntat sig. En vill ha en k. k. relation och varesig mer eller mindre medan den andre tänker sig en fördjupning av förhållandet.
Ja visst.
Vad gäller bilresan.. SD hade mkt väl kunnat ringt polisen eller släpat ut henne ur bilen själv.Hon ockupperade tydligen hans bil och vägrade att lämna den och honom.
Jag gissar att hon pressade honom på något.
Något han ej hade ett bra svar på.
Jag förstår att han i så fall blev rasande på henne.
Hon kunde valt att lämna honom och (hans fru/familj )i fred och dragit slutsatsen att han inte ville ha med henne och hennes frågor press m m att göra.Det hela rörde sig ju bara om sex för SD:s del Hon ville inte inse det.Hon ville inte se sig som utnyttjad förlorare i spelet.Hon ville inte acceptera att hon blivit grundlurad.Han kunde inte leverera några bra svar och pressen på honom blev för stor.
Allt trappades på så sätt upp successivt.Man ligger risigt till som älskare/älskarinna om man röjer den som är gift.Det blir taggarna utåt då.
Citera
2019-09-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om du inte tror vi rår över våra känslor så går det givetvis inte anklaga någon för att göra fel. Då tror du inte heller någon kan anklagas för att slå ihjäl någon p.ga, överväldigande känslor av svartsjuka och raseri? Såtillvida du inte påstår att det bara är vissa, av dig utvalda, känslors konsekvenser vi inte har ansvar för? Var medveten om att våra fängelser är till bredden fyllda av människor som inte rått över sina känslor.

Så låt mig rätta dig. Vi måste rå över våra känslor så att vi inte gör fel.

Inte riktigt så jag menade, dom flesta av oss är förnuftigare än så.
Citera
2019-09-13, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inledningsvis sade han väl att det var något komplicerat. Sedan läckte en hel del information ut, som signaturen Draifos påpekat. Om man nu tror att SD är skyldig så kanske man tänker att det inte gör något men det kan ju ställa till problem om domstolen om och när åtal väcks är oklar över om ev vittnen vet vad de säger sig veta från något de blivit direkt varseblivna eller läst sig till i tidningar eller uppgift från poliser i förhören.

Det finns massor med saker polisen skall göra inledningsvis, och oavsett vad Springare gjorde eller råkade ut för så känns inledningen lite tafflig från polisen.
Springare eller inte, Polisen gjorde nog en del misstag i början, på grund av dåligt ledarskap.
Vittnen kan säkert ha påverkats......
Håller med dej.
Citera
2019-09-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Rosamund

Nu skall du få förklara en sak för @JokerMannen, vad är det egentligen som får dig att luta dig mot den sidan som talar för att det verkligen var Lena Wesström som plötsligt en dag bestämde sig för att bjuda hem HD👤 och för att därinom, inom henne's bostadsrätt berätta för HD👤 att hon då hade ett förhållande med henne's make, det kommer att bli ytterst intressant att få ta del av dina tankar kring detta ovan sagda.

Mvh/ @JokerMannen
Det skedde troligtvis mer sofistikerat än så.
Kanske genom en polisanmälan?
Av vilken anledning satt LW i deras bil över huvud taget?
Det framgår ju av anmälan att det förelåg så.
Citera
2019-09-13, 19:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Jag har inte missförstått dig.
Du skriver att våra val får konsekvenser och du refererar särskilt till lw religiösa tro.
Det är där du faktiskt påstår att mordet är Lenas eget fel och lägger skulden helt på Lena
och du visar tydligt att du förstår mördaren, och att mördaren har gjort rätt.

Det är lite konstigt när en religiös person uttrycker sig som du gör, men du kanske är av den gamla förlegade tron, och håller hårt på kyrkans fyrkantighet?

Du behöver inte försöka tolka mig och
förklara vad jag tycker för det klarar du
ändå inte av
Du bestämmer inte vad jag tycker!

Jag tycker INTE att mördaren har gjort
rätt! Jag lägger inte skulden helt på
Lena. Eftersom jag inte vet vem som är GP eller varför LW mördades så kan jag ju inte förstå mördaren.

FYI; Jag är inte religiös. Jag är kristen.
Min tro är inte förlegad och jag är inte
ens med i någon kyrka så hur jag skulle
kunna hålla på någon kyrkas fyrkantighet
vet jag inte.
Jag tror på personligt ansvar och Karma.
Dåliga val ger dåliga konsekvenser och
bra val ger goda konsekvenser.
Och jag tycker att bibeln ger bra råd och
riktlinjer för hur vi ska kunna leva i
harmoni och med respekt för varandra.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-13 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in