2019-09-13, 15:22
Medlem
Någon som kan lägga upp domen om äktenskapsskillnad ?
Citera
2019-09-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns väl tillgångar som kan vara ENSKILD egendom och som då inte ingår i en bodelning.

Nja, inte utan äktenskapsförord och det hade inte de enligt bouppteckningen.
Citera
2019-09-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
Tack för ett intressant första inlägg. Just det här med att röra sig och köra bil från platsen gör ju förmodligen att polisen kan följa färdvägen en bra bit. Och gångstil, kroppsform och huvudform kan studeras och kan leda till ett avslöjande av personen ifråga. Jag tror de redan har en hel del info här men det får man väl veta så småningom. Om man har tur.

Inte samma möjlighet att följa trafiken som de och Secret Service hade 2013 under Obamas besök då de låg uppe på taket på hotellet vid Lindhagensplan och lyste upp hela rondellen med starka strålkastare hela natten men absolut måste de nu i alla fall ha koll på vilket fordon, eller i alla fall fordonstyp, som lämnat platsen och kan då leta bland stulna/hyrda fordon.

Vore intressant om någon som bevittnade händelsen på Norr Mälarstrand ville dela med sig av vad de såg på platsen. Samtidigt gick det väl hyfsat snabbt för gärningsmannen att lämna platsen så är väl få som hunnit uppfatta vad som skett innan HOL själv uppmärksammade utanför byggnaden vad som hänt.
Citera
2019-09-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Nja, inte utan äktenskapsförord och det hade inte de enligt bouppteckningen.

Jo det kan det. Har man ärvt något eller fått något är det enskilt egendom om den avlidne eller gåvogivaren angett detta.
Citera
2019-09-13, 15:27
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har nu tagit del av en del aktbilagor från det dagboksblad som jag, via Avd.9, lagt ut tidigare i tråden (igår). T*ommy B*ulut är hennes f d hundvakt och studerande. Inget konstigare än så. Han har enbart hjälpt henne med att hålla kontakten med rätten. Varför? Jo, hon har ett flertal gånger gått och trillat (svimmat) så illa att blodvite uppstått, hamnat på sjukhus och blivit sydd. Ett par gånger. En gång påstås det dessutom att hon blivit knivhuggen i levern bl a. Hennes dator och mobil hade också blivit stulna vid något tillfälle. Det har varit ett turbulent år 2017 för henne.

Ovanstående säger mig att KL INTE umgås med det rätta klientelet. Hon verkar ha halkat långt ner på den samhällsskala som hon varit van vid att bevista.

De här aktbilagorna är alltså skrivelser (via mobil bl a) från denna T.B. Med andra ord kan man inte riktigt lita på vad som är sant eller ej, eftersom han helt enkelt vidarebefordrar KLs ord.

Vid något tillfälle har läkarintyg uppvisats - denna är dock sekretessbelagd.

Då kan man undra om hundvakten var den som hotade ägaren till zoo-affären...
Familjen B*ulut verkar finnas i en del rättsärenden.
Sen blir det mer intressant att hon då inte fick träffa sina barn, men att dom samtidigt med morsan hamnar i en fajt om denna hund Ester där dom binder hunden vid ratten när ägarinnan misshandlas.

Någon med facebook-konto som kan skicka bild på B*ulut" till zoo-affärens innehavare, hon har ju polisanmält detta ärende, här är länkarna:
(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Citat:
Utdrag från Facebook kista zoohörna

Fråga. Kund 2017

Hur går det? Har ni fått tillbaka ester?(ester är hunden Karin stal)

Svar kista zoohörna 2017

Tyvärr inte. Då vi inte står som ägare på pappret har vi inga rättigheter. För några mån sedan skickade även hon en Person till butiken som mord hotade mig gör att få tillbaka alla papper på Ester.

Lägg ut aktbilagorna med B*ulut, annars kommer vi att ha hundratals sidor med "tolkningar" baserat på urklippta texter från dessa dokument. Och det gäller alla dokument i ärendet KL och HOL.

EDIT: Visar sig nu att "Tommy" just har raderat sitt linked-in och stängt ner sina konton...
Senast redigerad av vittne-x 2019-09-13 kl. 15:48.
Citera
2019-09-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte samma möjlighet att följa trafiken som de och Secret Service hade 2013 under Obamas besök då de låg uppe på taket på hotellet vid Lindhagensplan och lyste upp hela rondellen med starka strålkastare hela natten men absolut måste de nu i alla fall ha koll på vilket fordon, eller i alla fall fordonstyp, som lämnat platsen och kan då leta bland stulna/hyrda fordon.

Vore intressant om någon som bevittnade händelsen på Norr Mälarstrand ville dela med sig av vad de såg på platsen. Samtidigt gick det väl hyfsat snabbt för gärningsmannen att lämna platsen så är väl få som hunnit uppfatta vad som skett innan HOL själv uppmärksammade utanför byggnaden vad som hänt.

Ha ha nä men det är ju synd. Det får man ju ändå säga.

Beroende på vad man ger gärningsmannen som trolig intelligens och planeringsförmåga, borde färden ha tagit sig på de ställen där man har störst chans att inte synas. Så att man på lämpligt ställe kan försvinna från radarn.
Citera
2019-09-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Gör det i så fall i en annan tråd. Att KL är alkoholiserad är en sak och att mycket av hennes tossigheter kan härledas dit kan man ju vara överens om, men själva sjukdomen rent allmänt behöver vi väl inte skräpa ner tråden med. Det hör inte hit.

Varför skräpar du ner den då med det?
Tråden ska väl handla om KL är skyldig Eller ej?
Och jag tror att det inte behöver vara KL som anstiftat till skjutningen. Verkar ju som att Herr Lilja med vänner
Var ganska så trött på hennes beteende.
Citera
2019-09-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coche
Visst ingen tar en exmakens oro/problem på allvar, förutom hans allra närmaste (ett exempel för det är ju J. Möller, och alla ”historier” kring henne innan Arbogamordet). Vi vet att KL har farit med osanningar, och det är inte bara något hennes ex ”hittat på” men andra människor har träffat på den sidan av henne.
Vet inte var du (fortfarande) får ifrån, att allt hänger på HOL:s påståenden, när det är hennes egna beteenden & ord som mer än en gång (av andra) visat sig inte stämma.

Det KL råkat ut för, är att hennes olämpliga beteende systematiskt polisanmäls. Saker som i jämförelse med andra fall bara passerar under en pågående skilsmässa.

När Exressen blir en källa som förmedlar att en kvinna ljuger, ger de indirekt HOL fri lejd att ta över delar av KLs förmögenhet. Rättssäkerheten i fara när journalistiken är omdömeslös.. HOL har blandat bodelning och vårdnad i en farlig symbios, där han nu går ut segrade ur tvisten, med en våning på Norr Mälarstrand till underpris och oskäliga avtalsvillkor för finansieringen av detta byte som grädde på moset.

Exressen borde ta reda på varför KL är så arg, genom att boka tid hos en familjerättsadvokat och fråga hur man hanterar bodelning m.m.

Att jämföra KL med Arbogakvinnan är omdömeslöst. Det visar bara på bristande kunskaper i diskussionen, och avsaknad av ett västerländskt rättsmedvetende. Jag skulle jämföra henne med Sture Bergwall och andra sköra människor som hamnar snett i livet när ödet sammanför dem med hänsynslösa personer.

Det centrala i detta fall är lägenheten. Utan begäret till lägenheten hade HOL inte lagt ner all denna energi på att framstå som den förträffliga pappan i olika domar. Vem som har vårdnad över barnen betyder inget, eftersom de är eniga om vilken skola barnens ska gå till, var de ska bo m.m. En part har rätt till umgänge, men i detta fall är barnen sedan länge i åldern där de bestämmer själva över vem de vill vara med.

Min slutsats blir därför att HOL har haft "vårdnaden" över lägenheten i fokus och vunnit den kampen genom att KL inte klarat av formalia och ens inkomma med en skrivelse i tid. Han har fått ett rättsvidrigt avtal att vinna laga kraft mot en svag motpart. Väl medveten om att motparten har alkoholproblen, och andra besvär efter en hjärnblödning.

De är av intresse hur lägenheten hanteras i HOLs lilla privata rättsordning där han avtalat till sig lägenheten och olika villkor för konfiskerandes av egendom, istället för att sälja lägenheten enligt samäganderättalagen, eller i en riktig bodelning, på den öppna marknaden, vid tiden han begärde skilsmässa. Om HOL inte tycker att en kvinna som han inte är gift med längre kan hantera pengar, ska boutredningsmannen tala om för honom att det inte är hans sak nu när de inte är gifta längre. Nu blev det KL som fråntas pengar till HOL för barnens framtida arv. En hantering av makes andel i boet som inte finns i den gängse rättsordningen.

Barnens framtida arv frän mamman är inget HOL har att göra med. Är det blodigt allvar som demens kan han vända sig till överförmyndaren i kommunen istället för att finansiera sitt eget boende i den lägenhet KL ägde störst andel i. Att förvalta hennes pengar för eget boende, för barnens framtida arv, i det som hon ser som sin lägenhet, är inget han hade fått igenom om bodelningen hade passerat en tingsrätt.

HOL bör informeras om att folk får ge alla sina pengar till hemlösa hundar om de vill, eller supa bort pengarna utan att man blir omyndigförklarad i Sverige.

Skjutningen avgör inte för mig om hur jag ser på KL. Jag tror inte hon har anlitat torped, men man vet inget än. När HOL kan hantera KL som han gjort skulle det inte förvåna mig att det finns arga klienter och motparter därute som vill skjuta honom!

Det jag tycker är intressant med denna skjutning är att det belyser hur det kan gå i livet, när man ser hemlösa förtvivlade människor, som förlorat allt. Av de intervjuer jag sett med K, noterar jag att hon kämpar med att behålla sin värdighet. I en verklighet där hennes liv inte är värt något när hennes egendom kan avtalas bort från henne. Till folk som "behöver" den bättre.
Senast redigerad av Vresrosen 2019-09-13 kl. 15:36.
Citera
2019-09-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Vi får väl se om denna skarpa info drunknar i flödet av försvarstal och jag är mäkta förvånad att det inte uppmärksammats tidigare, och uppgifterna borde ha kommit till medias kännedom...

KL har mellan 2001 (vet ej månad) och 2007 (vet ej månad) haft en anställning vid Åklagarmyndigheten i Stockholm. Dels vid 3:e kammaren (ca 2 år) och dels vid city-kammaren (ca 4 år).

Under 2007 och/eller 2008 är hon noterad som tjänstledig från Åklagarmyndigheten. Hon figurerar i en dom från 2007 som tillförordnad rådman vid Stockholms Tingsrätt.

2010 är KL omnämnd som hovrättsassessor i en dom från Svea Hovrätt. Det finns en del luckor i hennes karriär 2009, 2011 och 2012. November/december 2013 kan ha varit hennes sista insatser vid Svea Hovrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Den som googlar lite finner ett referat av en dom av Svea Hovrätt i oktober 1999 där en KL figurerar som tf hovrättsassessor och referent.

Absolut finns det spår på nätet från KL:s karriär!

Det som var nytt häromdagen (än så länge har hon mest omnämnts som toppjuristen och domare i hovrätten) är att hon verkat som åklagare i Stockholm, dessutom under rätt många år. Alltså har hon både kunskap och känningar på det området, vilket är ytterligare iögonfallande i min mening. Rätt ruttet om hon nu kan bindas till mordförsöket.

1998 verkade KL vid Svea Hovrätt som tingsfiskal.
1999 tf hovrättsassessor, fortsatt vid Svea Hovrätt.
2000 hovrättsassessor, Svea Hovrätt.
2001 var hon tjänstledig därifrån.

... 2002 ... ska hon då ha bytt domstolen mot Åklagarmyndigheten.

Någonstans i detta kan man ju även utgå från en hel del (tjänst-)ledighet i samband med dubbla graviditeter och barn under 2001-2002 och 2003-2004. Ifall hon gett upp en fullmaktsanställning som domare 2001 är det ganska anmärkningsvärt. Å andra sidan var hon välkommen tillbaka igen 2009 eller 2010.
Citera
2019-09-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
Finns det butiker eller andra som har övervakningskameror i närheten?

Vilken väg är det mest troligt att skytten tog? Några idéer?

Jag skulle köra raka vägen till Värtahamnen och låta bilen stå där till på kvällen. Tror man undviker de flesta kamerorna. Att köra genom biltullarna är bara dumt.
Citera
2019-09-13, 15:42
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns väl tillgångar som kan vara ENSKILD egendom och som då inte ingår i en bodelning.

Oftast skriver man in i äktenskapsförord vad som skall anses enskild egendom.

Äktenskapsförord kan förändras under tidens gång.

Ex.vis ange att arv och framtida arv, smycken skall anses enskild egendom.
Citera
2019-09-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Jag skulle köra raka vägen till Värtahamnen och låta bilen stå där till på kvällen. Tror man undviker de flesta kamerorna. Att köra genom biltullarna är bara dumt.

Tack för tipset! Är inte bekant i området alls. Var längs vägen till Värtahamnen kan det finnas kameror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in