2019-09-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ingen, enligt mig.
Jag har aldrig påstått att Gud ville att
hon skulle mördas.
Var får du allt ifrån???!!!
Jag tror att du missförstår med flit.

Jag försöker bara förstå hur det kunde
bli så här för LW.
Varför hon valde att ha en intim relation
med en gift man.

Det valet kan vara orsaken till att
hon inte längre lever.
Våra val får konsekvenser.
Om hon inte valt att ha en relation med
den gifte SD så hade hon förmodligen levt
idag.

Våra val får absolut konsekvenser. Men jag tror inte Lena valde att bli förälskad i SD. Eller valde & valde, uppenbarligen valde hon att inleda ett förhållande med honom men våra känslor rår vi inte över. Jag tror att det var på vänskapsnivå till en början men så blev den magiska vänskapen allt djupare. Lena var inte den första kvinnan på vår jord som föll för en gift man och inte den sista heller.
Det går inte anklaga henne för att hon gjorde fel val.
Citera
2019-09-13, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oftast läses aktuellt parti från förhöret upp. Så här sade du då......

Vanligtvis, om lång tid förflutit sedan händelsen är att den tilltalade vidhåller sin tidigare utsaga.

Ok, tack.
Jag försöker tänka in mig i hur svårt det kan bli ändå.

Jag vet att jag har sagt så i ett förhör tidigare, och nu minns jag det så här...
Hm, så är jag en ärlig person som vet med mig att jag försökt berätta så ärligt jag kunnat hela vägen.

Jag skulle förmodligen säga i rätten att om jag har svarat så vid första förhöret, borde det vara den minnesbild som är den som ligger närmast sanningen. Och att det som jag nu minns tre år efteråt kan ha blivit förvrängd med tiden.

Hur kan rätten bedöma detta?
Inte lätt när en mängd personer ljuger i en rättegång.
Citera
2019-09-13, 14:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Han vågade kanske inte närma sig LW och tjata till sig en delad FTF? Dagen innan (3/11 -16) hade ju LW anmält honom för trakasseri och hon hade kanske berättat det för honom?

-----------------

Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245

Ja, han kanske kände att det blev lite väl "nära" och hotfullt att visa sig.
Men det kan inte ha varit för honom helt uteslutet att LW skulle åka dit.

Frågan är om han t o m såg hennes bil när han kom dit.
Usch, han kanske stod och spejade på henne där i skogen.

(Spekulation, förstås)
Citera
2019-09-13, 14:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Man vill ju alltid ha någon att skylla på. Peter Springare är nog en av de bättre på Örebropolisen, dock är han inte omtyckt av ledningen då han säger vad han tycker och tänker, med rätta.
Hans "omflyttning" hade inget med utredning i detta ärende att göra, det var helt andra orsaker. Nu fanns det en anledning. Sedan skall polisen givetvis ha kritik för hur de initialt misskötte utredningen, det fanns en hel del övrigt att önska, man det kan inte enkom skyllas på Springare.

Instämmer nog att han efter många år i sitt hantverk är en av dom bättre vilket egentligen säger mer om hur många olämpliga poliser det finns. Tyvärr har han en sällsynt kombo av rättshaveristmentalitet/mediakåthet som ställer till stora problem.

I detta fallet finns starka indikationer på att Springare/Rydén blev så förbaskade av att kickas att dom obstruerade överlämnandet av utredningen med stort förfång för Nyqvist och & som fick börja om från start. Vilket givetvis var skälet. Mordet på Lena blev så sekundärt dom interna problemen på polishuset.

Minns inte riktigt när Nyqvist och & dörrknackning utfördes. Tror 2:an var så sent som tidigt i Juli. Kanske någon annan minns det?

M.a.o så uteblev överlämnandet så utredningen fick starta från scratch igen. Man kunde tänka sig Springare haft den karaktär som hade behövts till att svälja förtreten till efter överlämnandet och inte använt mordet på LW som slagträ.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-13 kl. 15:00.
Citera
2019-09-13, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vänner?
När han skriver "svarthårig bekant" så tycker jag att det är väldigt nedlåtande.

Ja, skarpt på något sätt.

VARFÖR han skriver att han har varit där, sett henne med hennes ryggtavla mot honom.

Utan att hon märkt det...

En del i hans spel...???

Jag vet var du är 🤡

(Spekulation)

----------------------------

Det kan också vara så att han MÅSTE tala om att han faktiskt var FTF (nästan på sekunden, så mycket att han hade faktiskt rätt att få en FTF), och han är nu en sådan person att han avstår.
Citera
2019-09-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack.
Jag försöker tänka in mig i hur svårt det kan bli ändå.

Jag vet att jag har sagt så i ett förhör tidigare, och nu minns jag det så här...
Hm, så är jag en ärlig person som vet med mig att jag försökt berätta så ärligt jag kunnat hela vägen.

Jag skulle förmodligen säga i rätten att om jag har svarat så vid första förhöret, borde det vara den minnesbild som är den som ligger närmast sanningen. Och att det som jag nu minns tre år efteråt kan ha blivit förvrängd med tiden.

Hur kan rätten bedöma detta?
Inte lätt när en mängd personer ljuger i en rättegång.

Ja, det är väl det enda rimliga kan jag tycka. Att svaret då baserades på den information som då också var känd.
Citera
2019-09-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Fast det är ju mer troligt att det är SD egna sexuella behov som fick honom att uppvakta LW, och då var han tvungen att låtsas att han var upp över öronen förälskad och därför byggde upp lögner om en framtid tillsammans med henne. Där är det också mycket troligt att SD även svärtade ner bilden av sin egen fru för att få LW att tycka synd om honom, och för att LW inte skulle plågas av dåligt samvete, allt för sin egen skull. Sex år dessutom. Det är fel att lägga skuldbördan på LW, rent av sjukt, hon blev lika lurad av lögner som hans fru blev, SD är boven till allt ont och han är dessutom ond nog att mörda dessutom, häktad för mord, inte sant ?
Jag kan tycka att båda parter har del i ett fruktansvärt brott.
Jag kan inte förstå hur hon blint kunde lita på hans ord.I 6 år.Det är riktigt naivt enligt mitt sätt att se.Han hade ju familj,hus,barn bil/ar,ekonomi o status.Vad kunde hon ha tillfört honom (om man undantar sex?)Ingenting skulle jag säga.För honom var hon just ingenting.Hade han värdesatt henne och velat ha henne i sitt liv så hade han synliggjort henne offentligt.
Ett av spelets regler är ju att
Inte ifrågasätta,
Inte inte avslöja för frun i något läge.(hon polisanmälde honom..kanske i hopp om att HD skulle få vetskap om affären då?)
En älskarinna får inte den kärlek de suktar efter.De står inte högt i kurs.Mannen kan således behandla dem hur som helst.Mannen vet ju att älskarinnan har en låg moral.Det kanske inte är något att gifta sig med.(de har så klart låg moral båda två,skillnaden är väl att LW ville fått det seriöst med Sd.Det skulle aldrig SD velat.Ja,han ljög för LW och HD.)Om LW var vän med HD så var hon en falsk "väninna" då hon försökte ta hennes man.
Tror det gav en extra krydda för SD och LW att hålla på med denna affär eftersom han erövrade en tidigare pastor dessutom i henne.Skymfligt betéende)
Citera
2019-09-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ingen, enligt mig.
Jag har aldrig påstått att Gud ville att
hon skulle mördas.
Var får du allt ifrån???!!!
Jag tror att du missförstår med flit.

Jag försöker bara förstå hur det kunde
bli så här för LW.
Varför hon valde att ha en intim relation
med en gift man.
Det valet kan vara orsaken till att
hon inte längre lever.
Våra val får konsekvenser.
Om hon inte valt att ha en relation med
den gifte SD så hade hon förmodligen levt
idag.

Hon tyckte han var attraktiv och spännande.De gav varandra MAGISK tid.Tyvärr tror jag att hon ville ha honom för sig själv.Ställde krav och ultimatum.Stressade honom.Hade hon lämnat honom hade hon levt idag.Det tror jag.
Citera
2019-09-13, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Absolut är nått fel, LW är ju död!

Men som jag skrev tidigare och syftade på här, så är det inte via SD, utan via LW. : Vart detta landade i och vilka beteenden som var värst vet vi nog inte. Den känslan jag fått, utan att faktiskt veta, är att LW spelade mot SD ganska hårt, alternativt att dom båda var med på spelplanen. Att LW "beklagade" sig är kanske ett för svagt ord, så andra sagt att hon kände sig hotad, men jag tror att det var mer ett spel för galleriet. Detta finns det minst två vittnen som oberoende säger samma sak.

Att anmäla någon för något som inte stämmer, som en del i ett spel för galleriet, är en mycket allvarlig sak att göra.

Det kan förstöra en människas liv helt.
Tror du verkligen att hon skulle gå så långt?

Dessutom kan jag inte slå ifrån mig "det finns mer" som så många i tråden hävdar.
Och, med tanke på vad man kan ana genom tråden, är att SD gärna har delat med sig han också. Då av sin version.
Det ligger i sakens natur, att man ser det ur sin egen vinkel. Men det finns en risk att han är den skyldige till mordet.

Det finns en risk att han inte varit helt sanningsenlig i förhör m a o.
Då finns det en risk att han inte varit sanningsenlig mot HD, LW, nära vänner, grannar.

Man bör fundera både en och två gånger på om det som kommit från hans mun och sedan spridit sig, kan vara sanningen. Eller ens nära sanningen?
Citera
2019-09-13, 14:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hade hon varit brunhårig och han skulle skrivit "brunhårig bekant", skulle det vara mindre kränkande då???

Håret är ju nått igenkännande för LW, det det är ju bland det första man lägger märke till.
Ditt resonemang är direkt rasistiskt och kränkande i grunden, hur du tolkar det.

Nu vet jag inte om det var det som Hoppsann vände sig emot, det kan det ju vara.

Själv tänker jag mer på den ytliga benämningen han har, mer som om det verkligen var någon som han knappt kände. Det blir ju en ännu mer distansering till "objektet" genom att han inte ens hälsar på henne, utan drar vidare.

Svarthårig, det tror jag inte att SD tycker illa om. Han har ju haft en förbindelse med henne i sex år?
Citera
2019-09-13, 14:41
Medlem
[quote=izzisbell|68689766]Våra val får absolut konsekvenser. Men jag tror inte Lena valde att bli förälskad i SD. Eller valde & valde, uppenbarligen valde hon att inleda ett förhållande med honom men våra känslor rår vi inte över. Jag tror att det var på vänskapsnivå till en början men så blev den magiska vänskapen allt djupare. Lena var inte den första kvinnan på vår jord som föll för en gift man och inte den sista heller.
Det går inte anklaga henne för att hon gjorde de val hon gjorde.Det är upp till var och en.
Vi anklagar ingen.Det hela är en tråkig historia.
Det är så lätt att vara efterklok.
Jag vet nu i efterhand spelets regler och det är i alla fall inget för mig mer.
Citera
2019-09-13, 14:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att anmäla någon för något som inte stämmer, som en del i ett spel för galleriet, är en mycket allvarlig sak att göra.

Det kan förstöra en människas liv helt.
Tror du verkligen att hon skulle gå så långt?

Dessutom kan jag inte slå ifrån mig "det finns mer" som så många i tråden hävdar.
Och, med tanke på vad man kan ana genom tråden, är att SD gärna har delat med sig han också. Då av sin version.
Det ligger i sakens natur, att man ser det ur sin egen vinkel. Men det finns en risk att han är den skyldige till mordet.

Det finns en risk att han inte varit helt sanningsenlig i förhör m a o.
Då finns det en risk att han inte varit sanningsenlig mot HD, LW, nära vänner, grannar.

Man bör fundera både en och två gånger på om det som kommit från hans mun och sedan spridit sig, kan vara sanningen. Eller ens nära sanningen?

Varför skulle Lena oroa sig för att hennes val att anmäla förstör hans liv när hon inte ens oroade sig för att hennes val att inleda en affär med honom skulle förstöra hans familj dvs en stackars sjuk kvinna och två oskyldiga barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in