2019-09-13, 13:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coche
Visst ingen tar en exmakens oro/problem på allvar, förutom hans allra närmaste (ett exempel för det är ju J. Möller, och alla ”historier” kring henne innan Arbogamordet). Vi vet att KL har farit med osanningar, och det är inte bara något hennes ex ”hittat på” men andra människor har träffat på den sidan av henne.
Vet inte var du (fortfarande) får ifrån, att allt hänger på HOL:s påståenden, när det är hennes egna beteenden & ord som mer än en gång (av andra) visat sig inte stämma.

Det har varit en mångårig följetång av rättsliga bråk mellan KL och HOL.
En person har 2015 vittnat om att KL erbjudit honom pengar för att skjuta HOL.
Tre dagar innan HOL blev beskjuten avgjordes den stora tvisten om lägenheten i domstol - HOL vann, KL förlorade.
HOL har tidigare vunnit vårdnadstvisten om barnen, han ensam har enskild vårdnad, vilket KL inte velat acceptera.
KL har omhändertagits enl lagen om berusade personer - hon har haft missbruksproblem.
KL är tidigare dömd för våldsbrott.
Kl har flera gånger vägrat sammarbeta för att lösa deras tvist.

Man vore ju en fullkomlig idiot som polisutredare om man inte började med att utreda KL när HOL blir skjuten!
Det är inte säkert det är hennes verk - men hon är naturligtvis den mest sannolika anstiftaren.
Det har inte att göra med vad HOL uppger - det har att göra med tidigare fakta!

Om man sedan kan finna hållbara bevis för att hon ligger bakom är en helt annan sak. Men hon blir naturligtvis huvudmisstänkt direkt. Det hade hon blivit också om HOL dött och inte kunnat prata.
Citera
2019-09-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
Någon som har läst eller vet vilka typ av kameror som gärningsmannen kan ha passerat på väg till platsen och därifrån?

Jag har inte läst något men stan är full av kameror som folk inte tänker på. Det finns ju en hel del kontor i området men framförallt i fastigheten där H blev skjuten. Jag kan tänka mig att polisen har en hel del material att gå igenom. Skytten och bilen har knappast gått upp i rök.
Citera
2019-09-13, 13:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgarAllaPoe
"Sådan egendom som, till följd av att den uppfyller något av villkoren i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken, inte ingår i en bodelning.

Dit hör bl.a egendom som på grund av äktenskapsförord eller förbehåll i testamente eller gåvobrev tillhör den ena parten som dennes enskilda egendom i ett äktenskap eller ett registrerat partnerskap. Om en viss egendom trätt i en annan egendoms ställe, exempelvis pengar från försäljning av den enskilda egendomen, blir den nya egendomen (pengarna) också enskild egendom. Avkastning från enskild egendom, exempelvis utdelning på aktier, blir däremot giftorättsgods om inget annat föreskrivits i samband med att egendomen gjordes enskild.

Den enskilda egendomen ingår, till skillnad från giftorättsgods, inte i bodelningen vid skilsmässa eller den ena partens dödsfall, om inte den ägande parten går med på det (10 kap.1 och 4 §§äktenskapsbalken)."

https://lagen.nu/begrepp/Enskild_egendom

Tack så mycket för det .

Men då verkar det som att K.L. inte behöver redovisa precis alla sina tillgångar i bodelningen, att det inte alls behöver vara konstigt att hon inte svarar på något som bodelningsmannen borde veta?

Om jag inte läste fel, så fick jag uppfattningen av att HOL var den som påstridigt ville veta vad K.L. hade för tillgångar och att de skulle tas med i bodelningen.

HOL verkar vara mycket intresserad av K.L.s tillgångar.
Citera
2019-09-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag har inte läst något men stan är full av kameror som folk inte tänker på. Det finns ju en hel del kontor i området men framförallt i fastigheten där H blev skjuten. Jag kan tänka mig att polisen har en hel del material att gå igenom. Skytten och bilen har knappast gått upp i rök.

Det vore ju bra om polisen gjorde det. Vet man vilket håll person rörde sig åt?

En karta över platsen vore inte dumt, så man kan se var det kan finnas kameror och vittnen.

För som du säger, han gick ju inte upp i rök.
Citera
2019-09-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tack så mycket för det .

Men då verkar det som att K.L. inte behöver redovisa precis alla sina tillgångar i bodelningen, att det inte alls behöver vara konstigt att hon inte svarar på något som bodelningsmannen borde veta?

Om jag inte läste fel, så fick jag uppfattningen av att HOL var den som påstridigt ville veta vad K.L. hade för tillgångar och att de skulle tas med i bodelningen.

Man har i boutredningen konstaterat att det inte finns några enskilda tillgångar. HOL har dessutom bett boutredningsförrättaren att bortse från de tillgångar som KL inte kommit in med. Så precis tvärtom mot ditt uttalande att han skulle vara påstridig. Han önskade INTE dra ut på det hela.

Karin Lilja har dock inte gjort gällande eller visat att någon av den i bodelningen nu aktuella egendomen skulle vara enskild egendom

Karin Lilja har inte uppgivit alla sina tillgångar. Då efterfrågade kompletteringar, bland annat angående bankmedel m.m., inte inkommit-trots långa uppskov, har Henrik Olsson Lilja slutligen begärt att ärendet företas till beslut på befintligt material
Citera
2019-09-13, 13:58
Medlem
Citat:
Tack så mycket för det .

H kanske har/hade skulder som det var högst angeläget att betala tillbaka. Han försökte sig kanske på att strippa K på mer pengar än han hade rätt till lagligt sett?
Citera
2019-09-13, 14:20
Medlem
Det finns så mycket konstigheter med det här fallet att man inte vet var man ska börja...

Om K varit så under isen i många år nu, vilket umgänge/nätverk har hon då kvar idag?
Finns det personer i hennes närhet som är kopplade till kriminalitet och hur går det då ihop med hennes kontakter/vänner inom polis och juristväsendet som nämnts i tråden? Gissar att hennes bekantskapskrets är ganska brokig även om den inte var det tidigare. Man umgås som man mår osv.

M a o hur ser hennes nätverk ut där hon skulle kunna finna en person att lyckas övertala att utföra ett mord eller skada på en annan person? Eller har hon själv blivit övertalad? Någon som sett en vinning i att utföra detta åt henne med ekonomiskt motiv. Hört hennes story om tvister kring dyr lägenhet, lantställe samt prat om arv. Fel sorts folk är beredda att göra fel sorts saker för mindre pengar än vad KL skulle kunna skaka fram som ersättning i förlängningen här. Eller så utpressar de sedan KL då uppdragstagaren minst sagt har en hake på anstiftaren.

Måste finnas en vinning (återigen, ersättning eller bli fri från skuld) för den som håller i vapnet, eller på annat sätt är inblandad, då risken att ställa sig mitt i stan en måndagmorgon nära polishus (har själv bott i området) kan tyckas rätt stor va?

En bekant till K skulle hypotetiskt då kunnat ställa upp med förmedling av uppdraget till villig (eller ovillig men skuldsatt och oerfaren) skytt och anstiftaren/uppdragstagaren har haft lång tid på sig att tänka ut en hyfsat vattentät plan. Finns säkert många forum där hon uttryckt att hon hellre såg HOL död än levande. Nu blev resultatet nåt mitt i mellan...

Finns alla gånger ett par steg (mellanhänder) mellan anstiftaren och skytten.

Våghalsigt att köra bil genom stan, falska skyltar eller ej. Ännu våghalsigare om hon lejt nån polare. Får se när polisen vänt upp och ner på hennes ekonomi och umgängeskrets.

Nåt bör komma fram snart och polisen borde väl ha ett mönster att gå efter om den som klev in på polisstationen och hävdade att han blivit ombedd att ’torpedera’ HOL tidigare nu existerar. Något mer lär han ha sagt än ”KL bad mig avliva HOL”.
Citera
2019-09-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon skall ju enligt uppgift även drabbats av någon slags stroke som förändrade personligheten.

Jag har haft 2 hjärnblödningar men läkarna vet inte när eller varför jag fått dom. Kan vara ända sedan barndomen...Jag är lika gammal som KL och kan tala om att jag har blivit lugnare med åren. Hjärntrött kan jag vara och trött rent allmänt men jag är ju ingen ungdom! Är 99.9% söker på att K.L hittar på andra orsaker till sina problem för att hon ej är villig att erkänna att hon är missbrukare/alkoholist.
Citera
2019-09-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Henrik är hemma, vet inte om det är för gott eller bara permission eller om det är för att visa polisen hur det hela gått till. Men enligt KL så är Henrik hemma för hon har fått kontaktförbud och får inte åka till bostaden när Henrik är där. Henrik har livvaktsskydd.

Är han ? Eller ska vi komma på K med ännu en lögn ?
Enligt Expressens artikel som publicerades 13.19 verkar det som han fortfarande befinner sig på sjukhuset.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/stodet-till-olsson-lilja-vid-sjuksangen-ett-mirakel/
Citera
2019-09-13, 14:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniara20
Jag har haft 2 hjärnblödningar men läkarna vet inte när eller varför jag fått dom. Kan vara ända sedan barndomen...Jag är lika gammal som KL och kan tala om att jag har blivit lugnare med åren. Hjärntrött kan jag vara och trött rent allmänt men jag är ju ingen ungdom! Är 99.9% söker på att K.L hittar på andra orsaker till sina problem för att hon ej är villig att erkänna att hon är missbrukare/alkoholist.
Så kan det vara, men vi vet inte.
Citera
2019-09-13, 14:25
Medlem
Citat:
Tack så mycket för det .

Det verkar vara hög tid för dig att börja läsa. Ta in de fakta, polisutredningar, rättegångsprotokoll, bodelning (det var KA:s banktillgodohavanden som inte redovisades och som HOL inte brydde sig om. Han ville vidare i processen) och annat som presenterats under flera dagar.

Du fortsätter bara på din inslagna väg med att skriva utan att ha en susning, ingen bakgrund, ingen faktakoll. Korkat beteende!
Citera
2019-09-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
H kanske har/hade skulder som det var högst angeläget att betala tillbaka. Han försökte sig kanske på att strippa K på mer pengar än han hade rätt till lagligt sett?

Då hade HOL tagit upp skulderna vid bodelning och fått betalt för dem den vägen. Helt lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in