2019-09-13, 13:14
Medlem
Någon som har läst eller vet vilka typ av kameror som gärningsmannen kan ha passerat på väg till platsen och därifrån?
Citera
2019-09-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, allt det vet och förstår jag, men tack för klargörandet.

Frågan var om en av ena parten enskild egendom överhuvudtaget ska räknas med, eller tas upp i en bodelning?

"Sådan egendom som, till följd av att den uppfyller något av villkoren i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken, inte ingår i en bodelning.

Dit hör bl.a egendom som på grund av äktenskapsförord eller förbehåll i testamente eller gåvobrev tillhör den ena parten som dennes enskilda egendom i ett äktenskap eller ett registrerat partnerskap. Om en viss egendom trätt i en annan egendoms ställe, exempelvis pengar från försäljning av den enskilda egendomen, blir den nya egendomen (pengarna) också enskild egendom. Avkastning från enskild egendom, exempelvis utdelning på aktier, blir däremot giftorättsgods om inget annat föreskrivits i samband med att egendomen gjordes enskild.

Den enskilda egendomen ingår, till skillnad från giftorättsgods, inte i bodelningen vid skilsmässa eller den ena partens dödsfall, om inte den ägande parten går med på det (10 kap.1 och 4 §§äktenskapsbalken)."

https://lagen.nu/begrepp/Enskild_egendom
Citera
2019-09-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack! Man lär så länge man lever.

Skulle nog säga att jag mött åtskilliga som möter minst 5 av de kriterierna. Säkert utan att de skulle diagnosticeras som narcissister. Det finns väl gradskillnader i helvetet. Det måste vara svårt att diagnosticera någon enbart från uppgifter som kommit fram i en tråd på fb, inte minst eftersom en sådan tråd med nödvändighet innehåller an avsevärd ”bias”. Flera av de här särdragen är ju dessutom ganska vanliga, inte minst bland högpresterande och bortskämda.

Korrekt uppfattat, på alla punkter.

Det finns absolut grader i helvetet, därav att vissa personer hamnar just utanför det möjliga diagnosfältet, andra mitt i, och ytterligare några uppvisar nära nog alla drag av en ps.

Även de som uppfyller alla kriterier har ju dessa i olika grad, vilket gör att för tex borderline (som har 9 kriterier) kan du uppfylla alla, men ha helt olika mycket påverkan av dem i ditt dagliga liv. Det leder till att två personer med samma ps och samma antal uppfyllda kriterier, kan ha väldigt olika ”profil” och problematik, både gällande den egna inre problematiken, och det som spiller över på anhöriga och omgivningen.

Ja, det är helt omöjligt att diagnosticera en person utefter andrahandsuppgifter, för att inte tala om rykten på ett internetforum. Det blir, som bäst, kvalificerade spekulationer.
Citera
2019-09-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske det. Men hon kan ju inte ha varit lika galen tidigare, då hon ju hade en framgångsrik karriär.
Jo, det finns en anledning till att HOL lade in om äktenskapsskillnad. Det finns en anledning till att man gjort en intervention. Det finns en anledning till att hon endast, redan i slutet av 2013 endast fick träffa barnen övervakat 3 timmar varannan helg.

Galenskap syns inte alltid i ens yrkesliv, och man kan ha en stor intelligens på vissa områden och vara fullständigt stendum i andra.

Sen kan det vara så att när saker och ting inte är bra, så reagerar människan fel eftersom synapserna i hjärnan inte kopplar rätt. (min spekulation självklart).

Men normala människor gör inte som hon gjort. Det är bara så. Tonåringar kan göra det när de är i fel sällskap. Att filma en misshandel och lägga sig lugnt och stilla nedanför en trapp, och säga att man blivit misshandlad, det gör man bara inte. Den damen har inte alla hästar hemma och det handlar inte om nån stroke här. Galenskaperna började flera år innan hon påstod sig fått den.
Citera
2019-09-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notyourproblem
För mkt snack om sjukdomar osv.

Är ingen intresserad av skytten? Vem är han? Blond, grå tröja. Den där typen som KL var god man åt verkar vara en shady typ...

Jo jag. Jag är faktiskt mycket mer intresserad av skytten än av KL och HOL. Men det är svårt att föra en diskussion om en person, man inte vet något om, mer än att hen är ljushårig och tros ha lämnat platsen i en svart bil. Vapnet och skjutförmågan har det spekulerats åtskilligt om. Man kan kanske ana att det rör sig om en person med låg moral som upplever sig ha ett mycket stort behov av pengar. Alltså inte en advokat eller domare (hrmm, host, host).
Citera
2019-09-13, 13:22
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den där lilla blödningen syntes, enligt uppgift jag fått, knappt ens på röntgen. Den kom också väldigt lägligt precis efter att HOL fått både vårdnad och lägenhet. Hon tar ständigt på sig offerkoftan den kära KL. Det är något riktigt fel på henne, och det är INTE nån stroke.
Fast uppgifterna som dessa kommer ifrån är ju ifrån användaren som fritt verkar klippa och klistra från någon dom som han vägrar lämna ut med hänvisning till barnen.
Så KL skulle då alltså bankat huvudet i en dörrpost eller något för att framkalla en liten blödning i hjärnan och sedan åka in för en hjärnröntgen?
Citera
2019-09-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Fast uppgifterna som dessa kommer ifrån är ju ifrån användaren som fritt verkar klippa och klistra från någon dom som han vägrar lämna ut med hänvisning till barnen.
Så KL skulle då alltså bankat huvudet i en dörrpost eller något för att framkalla en liten blödning i hjärnan och sedan åka in för en hjärnröntgen?
Jag har sett utdrag ur domen, så det stämmer det användaren säger. Och det är delar av det utdraget jag skrivit ner här. Och jag håller med hen - det är alldeles för mycket uppgifter från olika myndigheter som kan vara känsliga att lägga ut. Och det är en bedömningsfråga. Vissa kan lägga ut den, andra vill inte. Och Timeout vill inte lägga ut den. Det får man ju respektera.
Citera
2019-09-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske det. Men hon kan ju inte ha varit lika galen tidigare, då hon ju hade en framgångsrik karriär.

Psykopater kan ha framgångsrika karriärer. Jag säger inte att hon är en psykopat för om det vet jag ingenting. Mer eller mindre galna människor finns det överallt. Får de riktigt galna inte som de vill i en fråga där de inte kan ge sig kan det börja urarta.
Citera
2019-09-13, 13:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Psykopater kan ha framgångsrika karriärer. Jag säger inte att hon är en psykopat för om det vet jag ingenting. Mer eller mindre galna människor finns det överallt. Får de riktigt galna inte som de vill i en fråga där de inte kan ge sig kan det börja urarta.
Nja, riktiga psykopater brukar vara tvungna att byta jobb & hemort ganska ofta, efterhand som dom blir avslöjade.

Anledningen till att jag återkom till hjärnskadan är att jag på ganska nära håll upplevt någon som blev totalt personlighetsförändrad efter en stroke.

Men jag har givetvis ingen insyn i det aktuella fallet. Det skulle kräva tillgång till journaler & röntgenbilder.
Citera
2019-09-13, 13:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallandeskala
Ganska grova anklagelser du kommer med. Du har antytt liknande tidigare utan att ha några som helst belägg för det. Din fula agenda lyser igenom.

Det är inte bara en ganska grov anglagelse, utav vissa kan det nog uppfattas som en väldigt grov.

Som respons till dig och även öppet i tråden, så är den allmänna frågan vad det det finns för belägg för att inte undersöka Henrik?
Citera
2019-09-13, 13:36
Medlem
Finns det butiker eller andra som har övervakningskameror i närheten?

Vilken väg är det mest troligt att skytten tog? Några idéer?
Citera
2019-09-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är inte bara en ganska grov anglagelse, utav vissa kan det nog uppfattas som en väldigt grov.

Som respons till dig och även öppet i tråden, så är den allmänna frågan vad det det finns för belägg för att inte undersöka Henrik?

Inga alls. Bara för Karin verkar var rent av störd av olika anledningar så finns det inget som talar för att Henrik är det. Inte för att det är rätt att skjuta på honom för det, men det kan finnas en intressant förklaring. För han var inte slumpmässigt utvald.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in