2019-09-12, 17:33
Medlem
Flamsans avatar
Jag har problem med mina blodvärden och då kärnvärdena.
Inga problem längre med läkarna utan när jag börjar må dåligt går jag bara och tar blodprover och är värdena dåliga får jag blod.

Nu fick jag för första gången veta järn och ferritinvrdena. Brukar bara få veta HBvärdet annars.

Järn var 4 Ferritin var 7 HB113 vilket inte är så katastrofalt lågt som det har varit typ 80.
Men jag är värdelös på att googla så jag hittar inte vad referensvärdena är.
Skulle vara intressant att veta.

De diskuterar om jag ska få blod nu eller avvakt lite.

Jag har blödande sår ibådemagsäck och tarmar därav den kroniska anemin.
Citera
2019-09-12, 17:51
Medlem
Trulfs avatar
Du lär nog inte få blod vid ett HB-värde på 113.
Det du lär få är järntabletter.

Det viktigaste är ett stoppa orsaken till anemin.
Citera
2019-09-12, 18:16
Medlem
Nej, ingen blodtransfusion för dig. Ej indicerat vid dig Hb-värde. Det är helt enkelt inte värt risken med hyperkalcemi och annat som kan hända efter en transfusion.

Nej, du ska få behandling för dina sår i GI-kanalen. Du behöver protonpumpshämmare, antacid och eventuellt vismut.
Citera
2019-09-12, 20:44
Medlem
Flamsans avatar
Jag får blod lite då och då.
Hittills fått fyra-fem blodtransfusioner.

Kan ej ta järn tabletter för då rasar magen ännu mer och får anafylatisk chock vid järndropp och järntranfusion.

Det blödande magsåret är kroniskt haft sedan 2010 och går ej att operera på grund av läget.
Att jag har blödande sår i tarmarna upptäcktes i somras.
Så nu ska jag nog få ordentlig medicinering.
Crohns som inte sitter där det brukar sitta på andra patienter.
Förutom såret på bedra magmunnen ser det bra ut det som syns genom gastroskopi och det som syns genom koloskopi ser bra ut.
Det är biten däremellan som tydligen är en katastrof.
Upptäcktes genom kapselkamera i somras.
Där det blev panik hos läkarna för kapseln hade fastnat i en förträngning i tunntarmen och de vart rädda att kameran var kvar i magen, det var den inte men innan den fastna fotade den fyra olika sår.

Det har hattas med min diagnos genom åren om jag har Crohns eller om det är IBS.

Att jag får blod även när HB inte sjunkit katastrofalt beror på att jag även är hjärtpatient.

Fick blod i februari tre påsar.
Sedan var det dags igen i maj.
Då fick jag fyra påsar och HB gick efter det upp på 129 inte mått så bra på flera år.
Och nu går kurvan brant ner igen.
Med bla ökande hjärtbesvär som resultat.

Vad är referensvärdena någon som vet?
Citera
2019-09-13, 12:05
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Vad är referensvärdena någon som vet?
Här står det lite: https://www.karolinska.se/KUL/Alla-anvisningar/Anvisning/9074
Ferritin 10-150 mikrogram/L
P-Järn 9-34 mikromol/L

Båda värdena gäller för vuxen kvinna, ifall någon kille nu sitter här och jämför sig med dessa.
Citera
2019-09-13, 12:48
Medlem
Vad låg ditt HB på innan hela den här karusellen startade? Dvs, vad är ett normalt HB för dig?
Citera
2019-09-13, 15:23
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edeninne
Vad låg ditt HB på innan hela den här karusellen startade? Dvs, vad är ett normalt HB för dig?

130-135 ärvad jag legat på sedan jag var ca 29-30 efter jag opererade bort min livmoder.
Och legat på det till ca 2012 då jag fick min första blodtransfusion sen efter det har det svängt upp och ner.
Sett på Facebook när jag fått blod och sedan 2014 var det första 8-9 månader emellan för att bli som minst två månader emellan.
Nu har det hållit i sig fyra månader.

Järnvärdena har jag ingen aning om vad de brukar ligga på.
Citera
2019-09-13, 20:15
Medlem
Flamsans avatar
Pratat med läkare blir blodtransfusion igen. Och redan för jag ska slippa gå ner mig så igen.

Och för att jag ska börja en rejäl kortisonbehandling följt av någon annan behandling mot Crohns. Något antingen det var det imundämpande eller något annat. Det var i alla fall att ge mig själv sprutor 🤪

Skiter i vad det är bara det hjälper.
Kan ej äta någonting utan att få ont som fan i magen nu. Från magsäcken och ner i hela buken skitjobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in