2019-09-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Tack för info. För en idiot som mig utan kunskap om hur en airbag fungerar. Kan du förklara varför en airbag skulle göra mer skada än nytta om personen i framsätet inte bär bilbälte? Detta är alltså en seriöst ställd fråga pga okunskap.
Du slungas framåt när kollisionen händer och sedan skjuts du tillbaka när airbagen trycks ut gissar jag på. Är inte inläst alls på hur det brukar gå till dock.
Citera
2019-09-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Tack för info. För en idiot som mig utan kunskap om hur en airbag fungerar. Kan du förklara varför en airbag skulle göra mer skada än nytta om personen i framsätet inte bär bilbälte? Detta är alltså en seriöst ställd fråga pga okunskap.

Krockkudden är till stor del tänkt att hjälpa till att skydda huvudet. Säkerhetsbältet är tänkt att fånga upp hela kroppen från att åka fram.

Utan säkerhetsbälte så skulle alltså krockkudden i stället försöka slå av nacken när airbagen trycker huvudet bakåt samtidigt som resten av kroppen åker framåt.

Krutmängden i krockkudden är dimensionerad utifrån att du sitter lågt från kudden och att huvudet slår in i kudden på slutet när kudden är nästan helt uppblåst. Om du i stället åker halvvägs fram och möter kudden så kommer den ju inte bara att bromsa upp utan försöka trycka tillbaka huvudet mot ryggstödet.

Kraften i kudden är enorm när du kommer för nära - därför som krockkuddar kan döda småbarn varför det är viktigt att krockkudden för passagerarstolen är blockerad om man har barnstol där.
Citera
2019-09-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jaha, annars ser det ut som att du är en mytoman som alltid råkar ha anknytning till orten där det hänt en tragisk händelse.

Kramfors och Hudiksvall är olika orter. Säkert 20 mil emellan.

Hahaha ja det finns ju faktiskt något som kallas flytta. Eller att man har föräldrar på två ställen 👍 Alla människor bor inte kvar på samma ställe hela sitt liv heller. Herregud så korkad du är. För att vara mer exakt är det 24 mil mellan där jag bodde i Kramfors då och vart jag bor nu. Skicka ett PM så kan jag reda ut dina frågetecken.
Senast redigerad av Bananacare 2019-09-12 kl. 15:19. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-12, 15:49
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiswe
Bara du gått på körskolan så har du fått rådet att väja till höger och styra ner i diket. Har jag fri sikt och ser att ingen är på vänster körfält så kommer jag väja vänster alla dagar i veckan dock. Har dock varit ner i diket och vänt bra många gånger pga att folk i trafiken är idioter som gör omkörningar där dom inte borde.

Men vi tar det igen då: Det han berättat (S, föraren i golfen) är att dom skulle köra på SITT körfält så nära mittlinjen som möjligt, men att v70 vek över på S körfält vilket är varför han väjt vänster.
Jag tvivlar starkt på att du med dina progressive driving kurser kommer ha det i tanke om du hamnar i samma situation. (inte chicken race utan någon som viker ut och kör mot dig i full fart)

Du bör inse att jag inte tycker synd om han på något sätt utan att jag endast försöker förstå hur det gått till. Killarna är idioter som valt att köra "chicken race" och dom förtjänar sina skador. Det kan jag inte säga emot. Har sagt exakt samma sak till alla jag pratat med detta om. Även dom som är närmare kompis med dom inblandade och dom håller med mig.
Jag ber om ursäkt om jag retade upp dig med progressive driving. Där fick man öva flertalet gånger i realiteten (med konor) med högre och högre hastighet. Det får du inte på körskolan. Men det är OT och jag skall hålla mig till ämnet.

Ditt exempel funkar jättefint kompis. Problemet är att jag talar om att du ser faran typ 1 sek innan du riskerar damma in i framförvarande stillastående bil. Inte ens du, Ayrton, hinner se om det är ledigt på motsatta sidan. I märgen sitter att väja höger.

I övrigt är vi överens så klart. Jag är klart förvånad över att alla dessa fjunisar som ju läser om andras idioti inte kammar till sig och slutar spela Allan...

Jag är kanske dum, men jag fattar fan inte att dom inte "tar varning" av all skit som händer
Citera
2019-09-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jag ber om ursäkt om jag retade upp dig med progressive driving. Där fick man öva flertalet gånger i realiteten (med konor) med högre och högre hastighet. Det får du inte på körskolan. Men det är OT och jag skall hålla mig till ämnet.

Ditt exempel funkar jättefint kompis. Problemet är att jag talar om att du ser faran typ 1 sek innan du riskerar damma in i framförvarande stillastående bil. Inte ens du, Ayrton, hinner se om det är ledigt på motsatta sidan. I märgen sitter att väja höger.

I övrigt är vi överens så klart. Jag är klart förvånad över att alla dessa fjunisar som ju läser om andras idioti inte kammar till sig och slutar spela Allan...

Jag är kanske dum, men jag fattar fan inte att dom inte "tar varning" av all skit som händer
Ja men då hänger jag med vad du menar. Har endast varit med om något liknande en gång. Då var det en lastbil som hade ställt sig mitt i vägen precis bakom ett krön och inte ställt fram någon varningstriangel. Som tur är så såg jag toppen på lastbilen tidigt och hann komma till ett stopp tidigt.
Resterande gånger så har vägen varit så pass öppen och platt att jag kunnat se långt innan ifall en bil på min sida stått still och ifall det kommer någon på vänster sida eller ej. Det framgick nog inte på det förra jag skrev.
Men om jag får en mötande bil emot mig som gör en omkörning (eller bara är och vinglar på över mittlinjen) så viker jag så långt ut till höger som möjligt.

Men det är väl vissa ungdomar som det måste gå riktigt snett för innan dom lär sig tyvärr.
Citera
2019-09-12, 16:57
Medlem
Knivur-273s avatar
Att leka med bilar och köra väldigt fort är vanligt bland ungdomar. Det kan straffa sig med döden eller invaliditet.

Jag har själv gjord det, men på en mindre skala, kört i diket och skadat bilen allvarligt. Jag upphörde med vansinnet när jag blev litet äldre.
Citera
2019-09-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Att leka med bilar och köra väldigt fort är vanligt bland ungdomar. Det kan straffa sig med döden eller invaliditet.

Jag har själv gjord det, men på en mindre skala, kört i diket och skadat bilen allvarligt. Jag upphörde med vansinnet när jag blev litet äldre.

Samma här. Och jag gör det än idag 30 år senare.
Men jag gör det på avstängda skogsvägar, på folkracebanor, nedlagt flygfält eller eller på sjöisen. OCH UTAN PASSAGERARE!
Det är väl ändå så självklart att det står i stjärnhimlen..
Citera
2019-09-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Samma här. Och jag gör det än idag 30 år senare.
Men jag gör det på avstängda skogsvägar, på folkracebanor, nedlagt flygfält eller eller på sjöisen. OCH UTAN PASSAGERARE!
Det är väl ändå så självklart att det står i stjärnhimlen..

Men där finns ju inga tjejer, och det är ju dom man vill imponera på och visa sig tuff inför.
Citera
2019-09-12, 21:59
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Min far lärde mig tidigt att ha respekt för trafiken och aldrig leka på vägarna så jag lät bli. Mina vänner gjorde inte det och 4 stycken förolyckades innan jag fyllde 20.

Gissar på att farsan till denne chafför också skyller denna olycka på väder, kurvan eller potthål.
Citera
2019-09-13, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananacare
Han som är född 1990?? Skulle inte förvåna mig direkt.. Han va "cool" när jag va i 15-16 års åldern. Åkte bil med honom flera gånger och nog fan körde han som en idiot då iaf. Han är en typisk "fordonskille/volvoraggare" för er andra som inte känner honom. Har, alltid dragits till yngre. Jag själv är 4 år yngre än honom och tjej.

Svar till buggenbu:

Om man bor i Sveriges inland så spelar det ingen roll hur långt det tycks vara mellan orterna. Det finns knappt nå folk ändå.
Det är därför inte så ovanligt att vissa personer har kontaktnät ända från Norr och Västerbotten till Jämtland, Ångermanland, Hälsingland, Dalarna. Man känner nån som känner nån osv.

Själv är jag i den gyllene medelåldern, och så mycket folk jag har koll på och vet saker om fast de inte bor på min ort, skulle du bli utmattad av att veta.

Ungdomar idag använder sociala medier på ett helt annat sätt än vad det skapades för.
De kan i story's se pågående våldtäkter ex, så visst fan kan man känna folk i både pulvercity och Huddik samtidigt också utan att "trolla".

Jag skulle kunna kartlägga ett bostadsområde och dess invånare på en dag om jag skulle behöva. Utan att känna till området eller dess invånare. Allt finns på internet, vare sig vi vill tro det eller ej.

Det jag vill få fram med mitt inlägg är alltså: ropa inte troll för fort.
Senast redigerad av Bayerndortmundbvb 2019-09-13 kl. 07:41. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-13, 07:41
Medlem
Hur är status på tjejen som låg/ligger i Umeå nu?
Citera
2019-09-13, 14:00
Medlem
Ny olycka på samma ställe idag. Vägen avstängd sa dem just nu på radio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in