2019-09-12, 19:52
Medlem
Min tjej från Balkan gjorde turkiskt kaffe till mig, det var fan det godaste kaffet jag provat. Har sedan provat det när jag rest ner till regionen och det är ju ett hantverk av högsta klass. Har lärt mig göra det och dricker det bara nuförtiden. Svenskt kaffe är ju vattnigt och smakar ju skit i jämförelse.

En kopp turkiskt kaffe, starkt, grynigt med brunt socker, vanilj, kardemumma och kanel är ju rena himmelriket när det gäller kaffe.

Här finns en video om turkiskt kaffe:

https://www.youtube.com/watch?v=UghjdGRhCPE

Har ni också provat turkiskt kaffe?
Citera
2019-09-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Min tjej från Balkan gjorde turkiskt kaffe till mig, det var fan det godaste kaffet jag provat. Har sedan provat det när jag rest ner till regionen och det är ju ett hantverk av högsta klass. Har lärt mig göra det och dricker det bara nuförtiden. Svenskt kaffe är ju vattnigt och smakar ju skit i jämförelse.

En kopp turkiskt kaffe, starkt, grynigt med brunt socker, vanilj, kardemumma och kanel är ju rena himmelriket när det gäller kaffe.

Jag har många gånger druckit grekiskt kaffe*, som är ett annat namn på samma sak. Men jag vill ha mjölk i. Bästa kaffet i min bok är spanskt café con leche.

*Och blivit spådd i sumpen...
Citera
2019-09-12, 20:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag kan inte minnas att jag druckit just Turkiskt kaffe. Däremot eritreanskt dito...

...dra BALLEN i GRUSET vad gott det var.

Blev bjuden på traditionell eritreansk påskmiddag av en kompis och hans familj, maten var nog så god, eller handen på hjärtat; det var inte så sensationellt gott, men ganska gott, manlig mat på nåt vis.

Sedan satte vi män oss i soffan och polarens mycket vackra fru satte sig på golvet med en liten elektrisk kokplatta, en kvarn och typ en kaffepress av italienskt snitt.

Hon rostade färska kaffebönor, malde och pressade. Det tog ca 45 minuter att få en kopp stor som en snaps, men det var DEFINITIVT värt väntan, så otroligt smakrikt, inte tillstymmelse till fetthinna på toppen eller garvsyra.

Rekommenderas starkt.
Citera
2019-09-12, 20:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Blattekaffe godare än svennekaffe.
?
Fattar inte.

Citera
2019-09-12, 20:29
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freescreech
Jag har många gånger druckit grekiskt kaffe*, som är ett annat namn på samma sak. Men jag vill ha mjölk i. Bästa kaffet i min bok är spanskt café con leche.

*Och blivit spådd i sumpen...

Med churros eller hur fan det stavas att doppa i mums!
Citera
2019-09-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Med churros eller hur fan det stavas att doppa i mums!
¡Sí!
Citera
2019-09-12, 20:34
Medlem
Inte svårt göra gott kaffe. Om man kan laga kaffe.
Citera
2019-09-12, 20:36
Medlem
Svensk kaffe smakar skit. Vattnigt filterkaffe, blä på det.

Tacka mig vet jag spansk kaffe.
Citera
2019-09-12, 20:36
Medlem
Cannibalizations avatar
Klart det blir bättre om man lägger manken till.
Citera
2019-09-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem

tycker du ska säga det till din flickvän. att hennes blattekaffe smakar gott.
Citera
2019-09-12, 20:51
Medlem
grungewhores avatar
Tramstråd.
Kaffet man dricker i olika varianter runt medelhavet kryddas och sockras eller dricks med mjölk för att det inte går att dricka annars. Kvaliteten på rostning och bönor som rostar är extremt låg.

Du gillar inte kaffe helt enkelt, om det inte är kryddat med en massa skit. Det är som att säga: jag älskar whisky om man dricker det med coca cola.
Citera
2019-09-12, 21:02
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag har druckit turkiskt kaffe (arabiskt kaffe). Araberna verkar dock inte gilla kaffesmaken så de häller i en massa socker, vanilj och annan skit så att det inte smakar kaffe. Smakar mest som sockervatten med kaffesump i. Tacka vet jag perkulatorbryggt Gevalia mellanrost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in