2019-09-11, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Fastighetsskatten är en bättre skatt än inkomstskatten av två olika anledningar. Den tar från de förmögna och ger till icke-förmögna. Och den snedvriden ekonomin mindre än inkomstskatt, som ju gör att folk inte vill jobba.

"Den tar från de förmögna och ger till icke-förmögna."
Det där stämmer inte. Den tar pengar från personer som har hus med höga taxeringsvärden för att grannen har sålt dyrt. Den tar varken hänsyn till förmögenhet, inkomster eller belåningsgrad.

"Och den snedvriden ekonomin mindre än inkomstskatt, som ju gör att folk inte vill jobba."
Så om man återinför fastighetsskatten i Sverige så försvinner inkomstskatten?

Det finns vissa länder och områden som har svårt att få in skatter. Där kan fastighetsskatt vara lämpligt. Ett exempel är Texas, som gränsar mot Mexiko och har många illegala invandrare. Dessa är svåra att lönebeskatta. Texas har löst problemet genom att ha fastighetsskatt. Å andra sidan har man ingen inkomstskatt. Och man har en fungerande marknadsekonomi i byggsektorn och vettiga byggregler. Så det är relativt billigt att bygga nytt, vilket gör att priserna inte skenar.

I Sverige har man inga problem att få in skatter. Sverige tillhör toppskiktet i världen när det gäller att få in skatt. Nya skatter kommer att gå till det svarta hålet. Och sedan kommer ändå inkomstskatterna att höjas.
Senast redigerad av borskungen 2019-09-11 kl. 18:19.
2019-09-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Och vad är det som är bra med att ta från de produktiva, hårt arbetande, ärliga, artiga, intelligenta och väluppfostrade (förmögna) och ge till de lata, avundsjuka, våldsamma, brölande, smutsiga, oärliga och egoistiska (icke-förmögna)? Jag är såförbannat trött på att ni från vänstern kör på med ert äckliga narrativ år efter år och tror att ni är ”goda” när ni de facto är ondskan personifierad och med i förlängningen vapenhot roffar åt er hårt arbetande personers välförtjänta pengar och slänger över allsköns smuts från samhällets baksida.

Inkomst är hårt kopplat till arbete eftersom det allra oftast är lön för arbetsinsats. Det vill jag beskatta lägre. Förmögenhet är inte kopplat till arbete lika hårt eftersom en förmögenhet lika gärna kan bero på arv.

Så du har fel. Vill skatta produktiva människor mindre.
2019-09-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Den tar från de förmögna och ger till icke-förmögna."
Det där stämmer inte. Den tar pengar från personer som har hus med höga taxeringsvärden för att grannen har sålt dyrt. Den tar varken hänsyn till förmögenhet, inkomster eller belåningsgrad.

"Och den snedvriden ekonomin mindre än inkomstskatt, som ju gör att folk inte vill jobba."
Så om man återinför fastighetsskatten i Sverige så försvinner inkomstskatten?

Det finns vissa länder och områden som har svårt att få in skatter. Där kan fastighetsskatt vara lämpligt. Ett exempel är Texas, som gränsar mot Mexiko och har många illegala invandrare. Dessa är svåra att lönebeskatta. Texas har löst problemet genom att ha fastighetsskatt. Å andra sidan har man ingen inkomstskatt. Och man har en fungerande marknadsekonomi i byggsektorn och vettiga byggregler. Så det är relativt billigt att bygga nytt, vilket gör att priserna inte skenar.

I Sverige har man inga problem att få in skatter. Sverige tillhör toppskiktet i världen när det gäller att få in skatt. Nya skatter kommer att gå till det svarta hålet. Och sedan kommer ändå inkomstskatterna att höjas.

Funkar det i Texas så funkar det säkert också i Sverige.
2019-09-12, 09:24
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Men även långtidssjukskrivna svenskar i glesbygd som går på piller räknas in. Vi har helt enkelt inte råd att försörja alla dessa längre.

Så du tycker inte att sjuka och arbetsoförmöga ska ha rätt att överleva? Glöm inte att även den bäste kan råka ut för olyckor och sjukdom - så även du.
2019-09-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Så du tycker inte att sjuka och arbetsoförmöga ska ha rätt att överleva? Glöm inte att även den bäste kan råka ut för olyckor och sjukdom - så även du.
Sa jag det? Läs först vad jag skriver. Vi har inte råd. Folk måste arbeta. I ett välfärdssamhälle finns det alltid många ursäkter att inte arbeta men det har vi inte råd med. Gruppen som har obotliga sjukdomar eller liknande är rätt liten. Och sluta låta LSS-folket anställa sin familj och flytta utomlands.
2019-09-12, 10:17
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Sa jag det? Läs först vad jag skriver. Vi har inte råd. Folk måste arbeta. I ett välfärdssamhälle finns det alltid många ursäkter att inte arbeta men det har vi inte råd med. Gruppen som har obotliga sjukdomar eller liknande är rätt liten.

Du skrev: "Men även långtidssjukskrivna svenskar i glesbygd som går på piller räknas in. Vi har helt enkelt inte råd att försörja alla dessa längre.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt. Givetvis ska folk som har arbetsförmåga arbeta, det var ju inte det jag skrev.

Obotlig sjukdom behöver i sig inte innebära att man inte är arbetsför och vise versa att man kan vara arbetsoförmögen utan någon obotlig sjukdom. Rätten till sjukpenning avgörs hurvida man har arbetsförmåga eller ej, helt eller delvis.
2019-09-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Du skrev: "Men även långtidssjukskrivna svenskar i glesbygd som går på piller räknas in. Vi har helt enkelt inte råd att försörja alla dessa längre.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt. Givetvis ska folk som har arbetsförmåga arbeta, det var ju inte det jag skrev.

Obotlig sjukdom behöver i sig inte innebära att man inte är arbetsför och vise versa att man kan vara arbetsoförmögen utan någon obotlig sjukdom. Rätten till sjukpenning avgörs hurvida man har arbetsförmåga eller ej, helt eller delvis.
Japp. Och jag skrev "Vi har helt enkelt inte råd att försörja alla dessa längre", dvs vissa måste bort från försörjningsbördan. Glasklart, elker hur?

Det vill säga, vi har tagit på oss ett enormt lass med människor som skall försörja på livstid, pensionärerna ökar i antal och lever allt längre.

Att I detta läge bara gråta och säga" Alla ska med" till vi når the tipping point där de bästa emigrerar och den stora massan är helt inställd på att vara fuska så mycket det går eftersom skattetrycket gör att medelklassen inte har råd med hus är inte snällt, det är fegt och oansvarigt.

Därför måste försörjningsbördan minska och fler börja arbeta, och de måste arbeta fler år.

I detta scenarion måste vi börja titta även på de med psykiska åkommor och se vad de kan göra. Inte ett helt behagligt jobb men det måste göras.

Läs igen vad jag skrev. Jag skrev att vi inte har råd att försörja alla dessa. Jag skrev inte att vi inte har råd att försörja någon, men det måste ske en utgalkring.

Eller skall vi fortsätta acceptera att LSS - falken ökar och att vårdtagare konstigt nog får lika många heltidsassistenter som det finns familjemedlemmar och att hela familjen sedan flyttar till Thailand som jag sett skräckexempel om på TV?

Alla borde studera 70-talets ekonomiska historia.
2019-09-12, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Funkar det i Texas så funkar det säkert också i Sverige.

Så du tror att sossarna kommer att slopa inkomstskatten? Du tycker även att det går snabbt och billigt att bygga nytt i Sverige?
2019-09-12, 15:24
Medlem
Bronkens avatar
https://www.di.se/nyheter/ny-kritik-boende-rasar-mot-problem-i-lyxskrapan-tower-of-terror/

Tornet tycks att döma av vittnesberättelserna vara en svensk version av det beryktade Opal Tower-fiaskot i Sydney.
2019-09-12, 17:37
Medlem
Riksbankens räntehöjning skjuts på framtiden och bolånekalaset kan fortsätta?

ECB sänker inlåningsräntan till rekordlåga minus 0,50 procent och lanserar ett nytt stödköpsprogram.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ecb-sanker-inlaningsrantan
2019-09-12, 17:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad blir det för effekter av en fastighetsskatt jfr med den kommunala avgift som finns i nuläget?

Man lägger väl helt enkelt på fastighetskatt ovanpå avgiften, he he.

Ett argument för den kommunala fastighetsavgiften när den inrättades var att pengarna hamnade i kommunerna där fastigheterna var belägna istället för i statens kassa. På sätt och vis rimligt att kommunerna får in lite pengar från småhus där folk inte är skrivna, typ sommarstugor. Dessutom att kommunerna får in skattepengar från exploateringsprojekt t ex när man anlägger småhusområden. Med fastighetsskatten som det funkade förut så kunde kommunen stycka tomter och anlägga infrastruktur, bygga skolor, dagis, o s v, alltså investera. Investeringarna genererade sedan skatteintäkter till staten. Med den kommunala fastighetsavgiften hamnade ju dessa pengar lokalt, utöver att fastighetsägare av dyra fastigheter fick en dramatiskt sänkt skatt.

Huruvida det har någon betydelse att pengarna hamnar hos kommunen eller staten har väl i dag med kommunkriser och statliga tillskott kan man förstås diskutera.
2019-09-12, 17:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Och vad är det som är bra med att ta från de produktiva, hårt arbetande, ärliga, artiga, intelligenta och väluppfostrade (förmögna) och ge till de lata, avundsjuka, våldsamma, brölande, smutsiga, oärliga och egoistiska (icke-förmögna)? Jag är såförbannat trött på att ni från vänstern kör på med ert äckliga narrativ år efter år och tror att ni är ”goda” när ni de facto är ondskan personifierad och med i förlängningen vapenhot roffar åt er hårt arbetande personers välförtjänta pengar och slänger över allsköns smuts från samhällets baksida.
Fast vad man gör i sverige är att beskatta den hårt arbetande ärliga medelklassen och övre medelklassen som ingen annan. Det finns inget västland som har ett skattesytem där det är så svårt att jobba sig rik som anställd. De hårt arbetande läkarna, juristerna och ingenjörerna skattas högst i världen på sin inkomst av tjänst. Samtidigt är det få länder där det är så förmånligt att ärva, tjäna pengar på kapital eller ha köpt en fastighet vid rätt tidpunkt. Sveriges skattesystem är helt bakvänt. De flesta ser inte det, varken vänsterns eller högerns löneslavar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in