Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Oj, en medlem av USA’s regering har i en studie finansierad av samma regering kommit fram till att den 'officiella storyn' stämmer. Shit, det kunde man ju inte anat...
NIST är en offentlig forskningsorganisation som sysslar med just sådant här, och genomförde denna studie i syfte att bland annat se om man behövde göra ändringar och åtgärder i hur man bör konstruera skyskrapor.
Det fanns mig veterligen inte någon "officiell story" för vad som resulterade i wtc7's kollaps innan dess att deras resultat redovisades, annat än de slutsatser vem som helst kunde spekulera fram utifrån observationerna.
Vill du att jag ska göra som vissa av dina gelikar i tråden och utge mig själv för att besitta sakkunskaper jag inte har...?
Du tycker inte att det är ärligare av mig att jag skriver rakt ut att jag inte har erfarenhet av att planera konstruktionen av skyskrapor, eller kunskap gällande facktermerna byggnadsingenjörer använder sig av?
Det är ju inte som att någon av er har det heller, i bästa fall finns det någon som har ingenjörsutbildning och förstår sig på merparten av facktermerna, men som ändå inte har de specifika sakkunskaperna gällande merparten av det rapporten berör.
Det finns liksom inte så många skyskrapor i Sverige om du nu inte har noterat det, så jag anar att antalet som besitter sådan kunskap i Sverige lär kunna räknas på ett fåtal händer.
Jag tror inte att någon av dessa hyser konspirationsteorier kring elfte september som de ger uttryck för på flashback, jag tror att vi alla är glada amatörer, om än möjligen olika nivåer av amatörer…
Citat:
Inte eld = något annat. Vad?
Om inte eld, så är vi fast på "okänd anledning". Vill du köra på ett argument from ignorance och utifrån okunskap hävda en obekräftad förklaring, så kan du göra det om du vill.
Jag försöker i den mån det går att inte bygga upp trosuppfattningar utifrån logiska felsteg.
Köper dock ej att Husley har bekräftat att eld inte
kan vara orsaken.
Vad sägs som att framföra en specifik hypotes?
Vi har en byggnad, träffad av massa föremål från wct1/2's fall, som sedan brinner på mängder av våningar närmast okontrollerat i flera timmar, innan den hastigt rasar samman. Insidan av byggnaden faller ihop först, och sedan skalet av byggnaden strax efteråt.
Inga ljudnivåer som ens närmar sig explosiva medel för demolition av skyskrapor har hörts eller spelats in i samband med detta.
Om vi förutsätter att det är 'folk', förklara hur dessa folk
kan ha gått
tillväga på ett sätt som inte utesluts av de fakta som finns kring detta.
Citat:
Ur vilken not drar vem vilka väldigt många slutsatser? Och så vidare? Vad?
X = eld.
Husley menar att förklaringen bakom byggnadens fall är "inte X".
Y och Z = andra potentiella förklaringar.
Du kan inte nå Y eller Z genom att bekräfta "inte X". Y eller Z behöver själva bekräftas helt på egen hand, och att förkasta X gör varken Y eller Z till mer troliga förklaringar till raset av byggnaden.
Bara några grundläggande logiska pelare att utgå ifrån i sina tankegångar, vilket åtminstone vissa konspiratoriker verkar ha ytterst svårt att förstå.
Skulle Husleys hypotes om "inte X" stämma, så innebär det heller
inte att det föreligger någon konspiration, att NIST ljuger, eller någonting annat.
Folk kan på ett hederligt sätt nå olika slutsatser om saker givet olika data och/eller olika modeller utan att vara lögnare som försöker manipulera.
Citat:
Såg du någon annan byggnad utöver WTC 1, 2 och 7 som totalförstördes den dagen? Vilka då?
WTC3, WTC4, WTC5, WTC6 såväl som broar och torg omkring. Även andra byggnader fick så stora skador att dem antingen fick rivas eller genomgå långvariga ombyggnationer.
Så här såg liksom intilliggande WTC6 ut några dagar efteråt, som bara var några meter från WTC7;
https://en.wikipedia.org/wiki/File:September_17_2001.jpg
Är detta liksom nyheter för dig...?
Citat:
Betongblock? Stora som hus? Källa på det?
Jag har redan länkat detta i tråden.
https://youtu.be/0VixEL9h9pk
Citat:
Lite överallt? Ca 10 våningar varav endast tre enligt NIST brann tillräckligt länge för att i så fall ska ha kunnat ha orsakat kollapsen. I så fall.
Och det menar du bevisar att byggnaden kollapsade av eld?
Jag menar att givet alla fakta kring det hela, raset och den omkringliggande förödelsen den orsakade, så är själva viljan att ens undersöka "andra förklaringar" än dessa från första början högst suspekt, menar jag.
Sedan 'bevisar' självklart inte mina simpla observationer de
tekniska förklaringarna bakom raset, vill man ha dem så kan man djupdyka ned i NIST's rapport.
Citat:
Och hur tar man i så fall lämpligtvis reda på det, menar du? Förstör brottsplatsen och förstör/sälj allt stål/bevis utan att undersöka det för spår av ’andra orsaker’?
Vilken anledning skulle ens finnas att undersöka "andra orsaker", givet de rena fakta som finns om händelseförloppet?
Att NIST undersöker det hela är ju bara av ingenjörsskäl, för att se om man bör förändra standarder vid konstruktion av skyskrapor och dylikt, om det finns något att lära av det hela för ingenjörer och andra inblandade i konstruktionen av nya skyskrapor. Det är inte någon 'brottsplatsundersökning' för att hitta 'förövare' eller bevis mot dessa...
Efteråt påbörjade man arbetet att göra sig av med allt tonvis av skräp som samlades på platsen ja. Man
kanske inte ville att centrala Manhattan skulle vara en gigantisk sophög av terror-förstörda skyskrapor i åratal framöver?
Det tog trots detta
över ett halvår att få bort allting, det var inte precis som att det var 'wiped clean' efter en vecka...
Citat:
Vilka ”andra” tänker du på här?
Människor av den konspiratoriska mentaliteten. Dem som förutsätter att en konspiration är förklaringen, vilket redan överensstämmer med deras generella världsbild, och letar sedan efter anledningar att rationalisera denna redan accepterade trosuppfattning.
Givet att ingen kan ge något skäl till denna uppfattning annat än att
"det 'ser ut' som att byggnaden sprängs", så blir det svårt att tro någonting annat om er.
Kanske dags att vidga sin syn till att inkludera fler sinnen, och ifrågasätta hur konsekvent denna hypotes är med dessa? Så som, hörsel exempelvis.
Är raset av wtc7, och ljudet det orsakade, konsekvent med hypotesen om sprängning anser du?
Är hypotesen om termit-användning konsekvent med rasering av en skyskrapa generellt, och av rasering av en skyskrapa som brunnit i många timmar i synnerhet?
Varför vänta 7 timmar? Hur klarade sig sprängämnena sig så länge i en brinnande byggnad utan att självantända? Varför spränga byggnaden från första början? Hur kom det sig att insidan av byggnaden faller ihop innan skalet av byggnaden, är det konsekvent med en sprängning?
Du tror inte att wtc1+2+pentagon hade varit tillräckliga för att uppnå sina mål, givet att vi utgår ifrån konspirationen är korrekt?
Några grundläggande frågor...
Om du ej lyckas ge förståndiga
tänkbara svar dessa, vad sägs som att återgå till grunderna, titta på grundfakta kring vad som hände (sådant vi båda rimligen bör instämma om, som att två flygplan flög in i WTC1/2, dem rasade och orsakade stor skada på byggnaderna omkring sig), hålla de två hypoteserna framför sig som vi kan kalla för 'den officiella berättelsen'
(wtc7 rasade som någon form av konsekvens av någon de efterföljande skadorna efter raset av torn1/2) och 'konspirationen'
(något form av sprängmedel utplacerade av någon orsakade raset av wtc7), applicera
occams razor på dessa två och fundera lite över vilken hypotes som bör ha företräde tills dess att det finns
starka skäl att tro någonting annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
1: Håll dig till ämnet. Det kanske finns ett underforum om psykologi där du kan skriva den här skiten?
2: Du lyckas missa det enkla faktum att det är förespråkarna för ”Al Qaida gjorde allt ensamma” som hela tiden tvingas bortförklara fakta och hitta på en ny förklaring när den tidigare var fel. Det är (lustigt nog) för att det är du själv som är offer för den teori du försöker beskriva.
Kul va?
(1)Min ämnesförklaring var för att visa att mitt inlägg aldrig berörde 'auktoritetstro', vilket påstods.
Att ämnet togs upp hade att göra med den epistemologiska utgångspunkten, hur man rent metodologiskt utvinner kunskap, och framförallt hur man inte gör detta. Detta är i praktiken relevant i samtliga sådana här konspirationstrådar, då olika typer av feltänk närmast alltid hänvisas till vilket gör det relevant i sammanhanget.
(2)Alltså, en normal vetenskaplig inställning gör så klart att man förändrar sina slutsatser om den tillgängliga informationen förändras. Det är så förståndiga människor organiserar sina trosuppfattningar, att dem är relativa till summan av de tillgängliga fakta som finns.
Jag anar dock att du inte syftar på någonting vettigt här...
Vilka fakta är det
du syftar på med
"...hela tiden tvingas bortförklara fakta...", och vilka förklaringar är det du menar har "bytts ut" till vilka andra förklaringar med meningen
"... hitta på en ny förklaring när den tidigare var fel".
Vilka fakta, och vilka förklaringar?
Då ditt inlägg till skillnad ifrån mitt inte ens berör Husleys studie
ALLS, vilket mitt åtminstone delvis gör, bör jag påtala att allt du skriver är OT också?