2019-09-12, 10:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Börjar bli lite skeptisk ändå, ang S. E
Finns det bekräftat eller källa på en sån sak som att ett vittne stod och lämnade signalement till en polis, hur S. E såg ut.
Enligt S. E så hörde S. E att denne uppgiftslämnare beskrev S. E till polismannen.
Vem var det vittne?
Och vem var polismannen?
http://1.bp.blogspot.com/-3rW0i5tzQMs/VVPsEo3M_SI/AAAAAAAATeI/hUbBc7Pq_jw/s1600/Stig%2BEngstr%C3%B6m%2Bf%C3%B6rsta%2Bf%C3%B6rh%C3% B6ren%2Bredigerade%2B6.png
Det finns väl inget som inte säger att SE hade ngn roll.
Det som beskrivits tidigare om Svarta Rosen, en kriminell politisk organisation kan ju ännu utvecklas mera. Även spaningsledaren i PU's vittnesmål om de 500 personerna i något slags kriminellt missnöjesparti.
Alla vet vilket parti som Kauklija delade kontor med.
Citera
2019-09-12, 10:42
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har inte hängt med riktigt i er diskussion men har en fråga då jag inte är särskilt insatt i det tekniska.

Min fråga är:

Kan någon som "kör dx" förmedla ett meddelande till en person som "gick på bio" samtidigt som paret Palme och tog emot meddelandet om Palmes död kort efter händelsen?

Dvs fanns det "mottagare" som var så små, inte typ en "mindre" trälåda utan en typ "fickmodell"?

Ursäkta min amatörmässiga formulering.
Jag har några funderingar med anledning av denna fråga och utifrån tipset om tak-männen av fotografen Åke Malmström/DN.

Åke Malmström tipsade polisen några timmar efter radions första nyhetsutsändning kl. 01.10. Tipset daterades hos polisen den 1986-03-23 (efter att ha blivit liggande på en lös lapp troligtivs) och ÅM förhördes den 1987-05-14, då även hans polisradio undersöktes.

Vid undersökningen av radion framkom att den hade två kristaller varav en kristall för Rikspolisens kanal K1 79.9125 MHz och att det troligtvis var den kanalen ÅM hört. De på taket/vinden gjorde inte radioanrop enligt reglementet och de talade öppet om skjuten, annars använder poliserna koder vid radiokommunikation. Det första allanropet till alla poliser i Stockholm dröjde till kl. 05.14, enligt vissa källor.

Frågan är vad dessa gjorde uppe på ett hustak eller möjligen ett vindsutrymme, som man kan anta de vistades på eftersom det talas om "däruppe" och att det var "kallt"?

Ett tänkbart scenario är att de hade en antenn med sig för att ge en FM-sändare god räckvidd. Den FM-sändaren användes för att de på taket skulle ge kommunikation till en person i Olof Palmes omedelbara närhet, som inte hade en handburen walkie-talkie (de syns) utan en mindre vanlig men modifierad FM-radio i innerfickan med hörsnäcka. Den personen kunde sitta på samma bioföreställning som Olof Palme och under filmen få fortlöpande underrättelser via FM-sändaren, för att ha läget utanför biografen under full kontroll.

Tänkbart är då att männen på taket stod i kontakt med någon slags "sambandscentral" via Rikspolisens kanal K1 79.9125 MHz. Polisen har givetvis fler kanaler än så, bl a för trafikpoliserna.

När männen på taket/vinden fått höra att "statsministern är skjuten" - det Åke Malmström hörde - kan de förmedla detta till mannen med den modifierande FM-radion som hållit sig nära Olof Palme och som i sin tur nu ansvarar för att en kedja av händelser ska klaffa: mordvapnet överlämnas och undanskaffas (förmodligen redan gjort men den saken ska verifieras), en flyktbil väntar gm för att ta honom ut ur Stockholm samt ännu en flyktbil för senare bilbyte osv. Kort sagt är han en slags commander in chief på fältet.

Detta är förstås spekulationer men Polisen kom inte vidare med Malmströms tips.

Källa till Åke Malmströms tips: http://runeberg.org/palmenytt/1998/0030.html

Teorin om ett mordkommando finns i Palmeutredningen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme
Senast redigerad av MossTrums 2019-09-12 kl. 11:35.
Citera
2019-09-12, 10:45
Medlem
sankmarks avatar
Sen är väl SE den människa som är längst ifrån det signalement som givits. Fantombild/teckningar och beskrivningar från Grand och mordplats ingen beskriver de gärningsmannen som en rundlätt (ansiktet), rödlätt, närmast flintskallig 50 årig "gubbe".
Senast redigerad av sankmark 2019-09-12 kl. 10:47.
Citera
2019-09-12, 12:37
Medlem
godhetsapostelns avatar
"– Man spekulerar ju i om det skulle kunna vara en grupp som på något sätt är här för att utföra det här dådet och att de håller samband med hjälp av walkie-talkies

Att det skulle vara inhemsk organisation finns inte på kartan när Dag Andersson uttalar sig i expressen 2016:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

Lol, lycka till att lösa det mordet...
Citera
2019-09-12, 12:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Personer kom under upprepade tillfällen 1982-85 hem till Alf Enerström och bad om pengar för att ta bort Palme med våld. De sa att de hade 500 man, att 250 skulle besätta Rosenbad och 250 Radiohuset. De räknade med att varken polis eller militär skulle stoppa dem. Det låter lite som i tidningsuppgifter om Barbrogruppen tio år tidigare.

Finns i samma klipp som nedan där Gro Harlem Brundtland berättar vad Palme sa om att han kände sig förföljd över hela världen:

https://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk&feature=youtu.be&t=52m22s
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"Den 4 september 1987, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:
"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren...".

Ingvar Eriksson´s uttalande talar sitt eget tydliga språk, de hade något avgörande på gång, men vad?

Och varför finns ingen information om den tiden när Ingvar Eriksson var Spaningsledningens talesman

Det är tydligen flera som träffar på dessa 500 män.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-12 kl. 12:52.
Citera
2019-09-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Sen är väl SE den människa som är längst ifrån det signalement som givits. Fantombild/teckningar och beskrivningar från Grand och mordplats ingen beskriver de gärningsmannen som en rundlätt (ansiktet), rödlätt, närmast flintskallig 50 årig "gubbe".

Läs igenom vittnes förhören från mordplatsen igen. Läs signalementet som Mårten Palme lämnade ang grand mannen.
Läs dessutom vad Jeppsson säger till expressen när han får frågan om det kunds vara SE som han förföljde i trappan. Läs vad YN har att säga om den man hon såg greja med handledsväskan kort efter skotten.

Jag tror att du får en annan bild av Mördarens Signalement då.
Citera
2019-09-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Läs igenom vittnes förhören från mordplatsen igen. Läs signalementet som Mårten Palme lämnade ang grand mannen.
.....
Om SE passer til MP-versjonen av Grandmannens signalement, hva sier det da om observasjoner som minner om SE?
Citera
2019-09-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja det hade absolut gått men vore opraktiskt. Tänk reseradio med hörsnäcka, får lätt plats i en mindre väska/ryggsäck. DX är dock att man sänder till annan kontinent, men det var min gissning pga trafiksättet morse (cw). Någon som vill sända till en bio hade mest troligt använt foni, dvs vanligt tal, och mellan 140-450 MHz vilket lämpar sig bättre i stan. Morse sänds normalt över kortvåg (3,5 - 30 MHz) och når hela världen. Sorry för tekniknörderi men hoppas att det hjälpte.

Edit: Missade MossTrums inlägg, det hade självklart också funkat typ modifierad vanlig mottagare.

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag har några funderingar med anledning av denna fråga och utifrån tipset om tak-männen av fotografen Åke Malmström/DN.

Åke Malmström tipsade polisen några timmar efter radions första nyhetsutsändning kl. 01.10. Tipset daterades hos polisen den 1986-03-23 (efter att ha blivit liggande på en lös lapp troligtivs) och ÅM förhördes den 1987-05-14, då även hans polisradio undersöktes.

Vid undersökningen av radion framkom att den hade två kristaller varav en kristall för Rikspolisens kanal K1 79.9125 MHz och att det troligtvis var den kanalen ÅM hört. De på taket/vinden gjorde inte radioanrop enligt reglementet och de talade öppet om skjuten, annars använder poliserna koder vid radiokommunikation. Det första allanropet till alla poliser i Stockholm dröjde till kl. 05.14, enligt vissa källor.

Frågan är vad dessa gjorde uppe på ett hustak eller möjligen ett vindsutrymme, som man kan anta de vistades på eftersom det talas om "däruppe" och att det var "kallt"?

Ett tänkbart scenario är att de hade en antenn med sig för att ge en FM-sändare god räckvidd. Den FM-sändaren användes för att de på taket skulle ge kommunikation till en person i Olof Palmes omedelbara närhet, som inte hade en handburen walkie-talkie (de syns) utan en mindre vanlig men modifierad FM-radio i innerfickan med hörsnäcka. Den personen kunde sitta på samma bioföreställning som Olof Palme och under filmen få fortlöpande underrättelser via FM-sändaren, för att ha läget utanför biografen under full kontroll.

Tänkbart är då att männen på taket stod i kontakt med någon slags "sambandscentral" via Rikspolisens kanal K1 79.9125 MHz. Polisen har givetvis fler kanaler än så, bl a för trafikpoliserna.

När männen på taket/vinden fått höra att "statsministern är skjuten" - det Åke Malmström hörde - kan de förmedla detta till mannen med den modifierande FM-radion som hållit sig nära Olof Palme och som i sin tur nu ansvarar för att en kedja av händelser ska klaffa: mordvapnet överlämnas och undanskaffas (förmodligen redan gjort men den saken ska verifieras), en flyktbil väntar gm för att ta honom ut ur Stockholm samt ännu en flyktbil för senare bilbyte osv. Kort sagt är han en slags commander in chief på fältet.

Detta är förstås spekulationer men Polisen kom inte vidare med Malmströms tips.

Källa till Åke Malmströms tips: http://runeberg.org/palmenytt/1998/0030.html

Teorin om ett mordkommando finns i Palmeutredningen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

Tack till Dekorima och MossTrums för tekniknörderiet på en för mig förståelig nivå. Det har hjälpt.
En person som hade en typ "trälåda" i sitt hem vid tiden för MOP som användes för morse var Jelena Rennerova gift med Olof Palme under åren 1949-1952 senare gift med Rolf Zetterström.

Jelena Rennerova var på bio i Stockholm mordkvällen, inte samma som paret Palme, och efter själva mordet blev "upprymd och exalterad" för något, en för henne positiv information.

Jag har tidigare skrivit glad men efter kontroll med den person som var med henne på bio och som även sett hennes datorutrustning i hemmet så är "upprymd" en bättre beskrivning.

Min tanke är att hon fick information via "radio" eller via personkontakt med en "sambandsman" som i sin tur i så fall fått information om mordet dvs, att Olof Palme var död.
Citera
2019-09-12, 15:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Min tanke är att hon fick information via "radio" eller via personkontakt med en "sambandsman" som i sin tur i så fall fått information om mordet dvs, att Olof Palme var död.
Ja eller via ekots TT-NYHETER?

Apropå gamla IB-män kom jag att tänka på Ny demokraten och kriminalinspektören Sten Söderberg som satt granne på kontoret med Sadik Kauklija.
Söderbergs kontakter med Birger Elmér är allmänt kända.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-12 kl. 15:26.
Citera
2019-09-12, 15:34
Medlem
Citat:
Läs dessutom vad Jeppsson säger till expressen när han får frågan om det kunds vara SE som han förföljde i trappan. Läs vad YN har att säga om den man hon såg greja med handledsväskan kort efter skotten.

Nämner någon något om hans tvärrandiga halsduk i två blå nyanser och en kanelfärgad mittbit?
Citera
2019-09-12, 16:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Det är inte mördaren, Mårten Palme, Lars Jeppsson och Yvonne Nieminen ser.

Lisbeth Palme, Inge Morelius, Anders Björkman, Jan-Åke Svensson och Hans Johansson ser mördaren.
Citera
2019-09-12, 16:09
Medlem
p.norths avatar
Finns det någon som kan bekräfta Stigs vittnesmål, vad han har varit med om. Sprang han efter poliserna då? Vittnet som lämnade uppgiften till polismannen om signalement på att Stig E sprang efter polis männen, det sa Stig själv tydligen då han kom tillbaka på Mord platsen efter 4 minuter. Och var det ca 10 personer då enligt S. E? Snarare då G. M var högst upp i trappkrönet och blickade ner så var det nog nästan uppåt 10 pers redan där, eller?
20 minuter var Stig borta innan han kom in till Skandiahuset. Jag har läst igenom Stigs vittnesmål nu, jag har förrut avfärda han som mördare men jag måste då säga att han är bra misstänkt. Hela hans utsagor. Har han ens en alibi eller att någon kan bekräfta ens hälften vad han har sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in