Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Jag har inte hängt med riktigt i er diskussion men har en fråga då jag inte är särskilt insatt i det tekniska.
Min fråga är:
Kan någon som "kör dx" förmedla ett meddelande till en person som "gick på bio" samtidigt som paret Palme och tog emot meddelandet om Palmes död kort efter händelsen?
Dvs fanns det "mottagare" som var så små, inte typ en "mindre" trälåda utan en typ "fickmodell"?
Ursäkta min amatörmässiga formulering.
Jag har några funderingar med anledning av denna fråga och utifrån tipset om tak-männen av fotografen Åke Malmström/DN.
Åke Malmström tipsade polisen några timmar efter radions första nyhetsutsändning kl. 01.10. Tipset daterades hos polisen den 1986-03-23 (efter att ha blivit liggande på en lös lapp troligtivs) och ÅM förhördes den 1987-05-14, då även hans polisradio undersöktes.
Vid undersökningen av radion framkom att den hade två kristaller varav en kristall för Rikspolisens kanal K1 79.9125 MHz och att det troligtvis var den kanalen ÅM hört. De på taket/vinden gjorde inte radioanrop enligt reglementet och de talade öppet om skjuten, annars använder poliserna koder vid radiokommunikation. Det första allanropet till alla poliser i Stockholm dröjde till kl. 05.14, enligt vissa källor.
Frågan är vad dessa gjorde uppe på ett hustak eller möjligen ett vindsutrymme, som man kan anta de vistades på eftersom det talas om "däruppe" och att det var "kallt"?
Ett tänkbart scenario är att de hade en antenn med sig för att ge en FM-sändare god räckvidd. Den FM-sändaren användes för att de på taket skulle ge kommunikation till en person i Olof Palmes omedelbara närhet, som inte hade en handburen walkie-talkie (de syns) utan en mindre vanlig men modifierad FM-radio i innerfickan med hörsnäcka. Den personen kunde sitta på samma bioföreställning som Olof Palme och under filmen få fortlöpande underrättelser via FM-sändaren, för att ha läget utanför biografen under full kontroll.
Tänkbart är då att männen på taket stod i kontakt med någon slags "sambandscentral" via Rikspolisens kanal K1 79.9125 MHz. Polisen har givetvis fler kanaler än så, bl a för trafikpoliserna.
När männen på taket/vinden fått höra att "statsministern är skjuten" - det Åke Malmström hörde - kan de förmedla detta till mannen med den modifierande FM-radion som hållit sig nära Olof Palme och som i sin tur nu ansvarar för att en kedja av händelser ska klaffa: mordvapnet överlämnas och undanskaffas (förmodligen redan gjort men den saken ska verifieras), en flyktbil väntar gm för att ta honom ut ur Stockholm samt ännu en flyktbil för senare bilbyte osv. Kort sagt är han en slags commander in chief på fältet.
Detta är förstås spekulationer men Polisen kom inte vidare med Malmströms tips.
Källa till Åke Malmströms tips:
http://runeberg.org/palmenytt/1998/0030.html
Teorin om ett mordkommando finns i Palmeutredningen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme