Citat:
Ursprungligen postat av
Brunbevern
Genomsnittet är inte 16 stycken, det är bara struntprat. Jag har inte ens sagt emot något i tidigare poster, men detta måste jag avfärda som ren lögn.
https://www.aftonbladet.se/relatione...--i-genomsnitt
Den refererade studien är inte helt ny och det är alltså genomsnittet och inte medianen som tas upp.
Citat:
Jag överdriver ingenting. Basen till ett framgångsfullt relationsliv är baserat på förutsättningar.
Du behöver internet. Jag har redan motbevisat ditt påstående om att det är en superliten del som möts online. Ditt svar på detta är att det minsann inte bara är tinder, men du missar helt poängen. Låt vara Tinder en okcupid eller elitsinglar eller allihopa. Min poäng är att MÅNGA träffar sina partners utanför sin sociala krets.
Dvs via internet.
Citat:
Ber du två killar som är ensamma att de ska skaffa en tjej blint och båda har helt olika färdigheter socialt. Då kommer personen som exponerar sig mest att lyckas bäst eftersom en person som exponerar sig mer får fler försök att lyckas, även om detta är den "osociala" personen av dem. Social förmåga gör liten skillnad gentemot exponering. Att ha högre social förmåga ger en ökad sannolikhet att lyckas, fast det är ändå meningslöst om man inte utför tillräckligt många försök.
Den som väljer att göra det bästa av situationen och använda internetdejting (du får ju autismryck bär jag skriver Tinder, så ska använda det bredare "internetdejting" istället), försöka få med kollegorna på en AW etc kommer klara sig bättre ja? No shit. Det ändrar inte faktumet att många faktiskt försöker i ungefär lika hög grad men att en del misslyckas gång på gång medan andra lyckas ibland.
Citat:
Sluta se så svart eller vitt, det är inte så simpelt som att alla killar som är ensamma är finniga nördar medan alla som lyckas är smooth och coola killar.
Aldrig påstått. Jag har flera vänner som är vuxna oskulder. Många av dem är hyfsat sociala, men de har helt klart vissa problem som gör dem mindre attraktiva.
Citat:
Ditt misstag är att du tror att incel är en grupp till att börja med, det är bara ett begrepp som folk har hittat på. Självfallet baserar sig detta på extrema stereotyper, så jag föreslår att vi försöker vara lite objektiva här. Talar vi om ensamma killar som har väldigt svårt att hitta partner, så ser jag två kategorier:
1. Den kategorin som du antagligen syftar på när du säger incel. Detta är de som bor hemma i morsans källare, spelar dataspel hela dagarna, har inget liv och kanske är konstiga personer. Någon som inte har mycket attraktivt för sig.
2. Den kategorin som lever helt normala liv, har kanske ett heltidsjobb, är rätt stabil och social. Helt normala personer.
Jag har tidigare på forumet skrivit om kategorier av oskulder så jag ser helt klart skillnaderna. Men varför menar du att kategori 2 inte gör som 40% av paren idag och går ut på nätet och träffar någon? Jag menar att väldigt många av dem försökt men det funkar inte. De har också, åtminstone när de var yngre, varit på fester etc men ändå inte lyckas. I många fall skulle jag säga att det är dåligt självförtroende (lätt hänt när man är vuxen och oskuld) och därmed en rädsla och hög stressnivå vid kontakt med kvinnor. men det finns fler orsaker. Kan se om jag kan fiska upp ett gammalt inlägg om detta vid tillfälle.
Citat:
Vad jag försöker säga är att även om kategori 1 existerar så är det väldigt många i kategori 2 som hamnat i ensamhet. Med slump menar jag då att de lika gärna hade kunnat lyckas utifrån sin livsstil och sociala förmåga, men de har inte gjort det. Vad skulle du själv kalla detta om inte slump? Finns liksom inget att argumentera emot.
Genetik och vilka föräldrar man fått är också slumpmässigt. Att person a blivit osäker kring kvinnor och allmänt ocharmig kan säkert ha delvis slumpmässiga orsaker, men det gör inte att faktumet att han misslyckas är en slump. Jag håller med dig om att average Joe inte är ett charmtroll men de reagerar inte heller som ett rådjur som just sett en varg när en tjej börjar prata med dem. Alltså om du faktiskt tittar på interaktionerna mellan kvinnor och din kategori b så kan du ofta se att det finns grejer de är klart sämre än genomsnittet på.
Citat:
Eftersom vi lever i ett samhälle där det är svårt att träffa folk, så är det en rimlig konsekvens att folk hamnar här, "incel" eller ej. Det komiska är att jag blir ifrågasatt kring detta på ett forum där 95% är personer som aldrig lyckas med brudar.
Jag kan inte tala för andra här.
Citat:
Nätet är inte bara Tinder som du påstår
.
Irrelevant motargument. Nyckeln är ju att väldigt många parbildar på ett sätt som inte är beroende av deras sociala situation, eftersom de använder nätdejting.
Citat:
Men om du nu snackar om onlinedejting så stenhårt så kommer vi ju ifrån det vi ursprungligen diskuterade, vilket är social förmåga. Om du nu påstår att onlinedejting är så viktigt och att så många lyckas baserat på det, så erkänner du ju samtidigt att ett medium som inte kräver någon särskild social förmåga är effektivast. Det stärker ju bara min poäng innan, att man kan träffa tjejer utan att vara särskilt social.
Man ska väl vara hyfsat rimlig i sitt chattande men sen får man en *trumvirvel* dejt. En dejt kräver inte på något sätt en exceptionellt god social förmåga. Däremot straffar sig en dålig social förmåga ordentligt på en dejt. Det var ju såhär vi kom in på det. Jag konstaterade att dejtförmatet, kontra att träffas stegvis via säg jobbet, ställer större krav på rimlig social förmåga.
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag ser på verkligheten hur den fungerar när jag rör mig där ute, medan du läser artiklar på nätet och bildar din verklighet på det. Det enda jag ser är många ensamma män där ute (och inte minst här på FB) som inte lyckas träffa tjejer, förutom ibland. Lite märkliga att avfärda mina ord som att "jag inte riktigt vet hur det funkar" när jag inte har några som helst problem med att träffa tjejer och ser ju själv hur utbrett problem det är hos andra.
Mina flesta insikter kommer just från verkligheten. När jag tar upp verkliga exempel, från mitt liv, kritiserar du istället mig för att bara titta på min kontext etc. Vill du ha anekdoter eller statistik? Och flickor är som sagt inget problem för mig heller.
Citat:
De träffar en av sina partners via nätet, det betyder inte att deras hela historik av partners har varit via nätet. Försöker du få fram en poäng kring sakfrågan eller försöka hitta saker att ha rätt på i brist på annat? Jag har inte påstått att onlinedejting inte leder till förhållanden.
Däremot att det utgör en jätteliten del av parbildningrn, vilket jag motbevisat med statistik. Ditt svar på det var "ahmen det är ju inte bara Tinder".
Citat:
Vi diskuterade vare sig alla ensamma killar är socialt handikappade eller inte vilket du verkar påstå. Jag påstår att så inte är fallet. Bevisbördan är således på dig, så jag ska inte behöva vara den som sitter här och förklara mig här till vansinne över samma sak om och om igen medan du skriver enraders svar där du attackerar de poängerna bara. Det är simpel fakta att relationer är komplext, det är inte så enkelt och naivt att man kan dra slutsatsen att ensamma personer är socialt handikappade. Eller vice-versa. Bemöt det bara, annars orkar jag inte slösa mer tid på diskussionen. Ingen bryr sig om något annat.
Var får du socialt handikappad ifrån? Oskulder har generellt en sämre social förmåga när det kommer till att interagera med kvinnor. Det är inte samma sak som att de är autistiska, inte har några vänner eller inte kan klara en arbetsintervju. Många av dem behöver lite wins för att slappna av, bli lite mer självsäkra och märka att tjejer inte dödar dem så skulle det gå bättre. Att jag ofta ger rådet att gymma och träna kampsport är inte främst för att man går en snyggare kropp (även om det är bra såklart) utan att det ger folk mer självförtroende, gör dem mindre känsliga för negativa känslor och förhoppningsvis kan öka deras risktagande lite.