2019-09-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske var slarvigt av mig att kalla det för bevisning, det är ett lite luddigt begrepp. Men det jag syftar på är alltså de omständigheter man har gått ut med i media, och som har gett oss intrycket att det finns skäl att misstänka SD för brott. Det går i alla fall att bilda sig en ganska god uppfattning om vad åklagaren tror kan ha hänt här, och vad hon nu kan tänkas ha som mål att försöka bevisa. Som jag tolkar de uppgifter som polis, åklagare och advokat har gått ut med i media så handlar det om två olika händelsekedjor som enligt åklagaren skall ha lett fram till att SD dödar LW.

Det ena är en över en längre tid eskalerande våldsspiral, som börjar med att SD knoggnuggar LW i en bil i januari 2017 och slutar med att han dödar henne bakom ett bullerplank i maj 2018. Chefsåklagare Sarah Hajslund Hansen (Hidings chef?) har tidigare gått ut med att man arbetar väldigt hårt i Örebro med det som klassas som våld i nära relation, och man kan nästan ana att man åtminstone inledningsvis gjorde bedömningen att det kunde handla om just ett sådant fall här. Här kommer åklagaren i så fall att behöva visa dels att de har haft vad man brukar kalla en nära relation, dels att en knoggnuggning faktiskt har ägt rum, och dels att det utöver en sådan knoggnuggning också har förekommit liknande (eller värre) saker under tiden mellan januari 2017 och maj 2018.

Det andra är en kortare händelsekedja under själva mordkvällen, där SD antas ha träffat LW bakom bullerplanket, dödat henne, och sedan tagit sig hem igen.

Ett möjligt problem ser man ju här i det att SD enligt advokaten förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått. Det skulle alltså kunna vara så illa att ingenting av det här går att bevisa (för SD borde väl rimligen medge sådana omständigheter som han har blivit överbevisad om).
De utreder ett mord, inte de båda anmälningarna
Citera
2019-09-11, 19:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Om man ska köra på orkesteranalys växlade det nog rejält vem som spelade vilket instrument.

Eller mer rätt utifrån orkesteranalys: Vilket instrument som hade ledmotivet när i tid.
Citera
2019-09-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men vänta lite. Var det inte så att hon vägrade kliva ur hans bil, varpå hon fick en s.k gnoggnuggning, vilket jag fortfarande inte är helt klar på vad det är för något(förklara gärna). Och att polisen sedan la ned detta?

När man använder uttrycket misshandel, i ännu större grad, kvinnomisshandel, så låter det ju brutalt så klart. Men av det jag har läst, och om det nu stämmer, så låter det mer som 2 vuxna som har betett sig ganska barnsligt. Kanske att det var vad polisen tyckte också...?

Han tryckte med våld ned både hennes huvud och överkropp mot golvet i framsätet och höll fast för att knoggnugga henne hårt ovanpå huvudsvålen.

Synnerligen märkligt sätt att få henne lämna bilen. Eftersom det var prata klart hon ville hade de räckt att han klev ut utom hörhåll ...då hade hon gjort likaledes.

Nej, han var förbannad, såg en ursäkt för våld .....tog den.
Citera
2019-09-11, 19:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Du vet inte vad en knoggnuggning i skallen är?
Ja det är givetvis SD ord, men vet vi verkligen att hon vägrade kliva ur hans bil? Det är så mycket lögner sd hållts med hela tiden och ingen vet om LW tvingades släta över för hans skull?
Försök inte!

Avskrivningsbeslutet citerades i media. Händelseförloppet återgavs av åklagaren som avskrev ärendet i motiveringen till beslutet. Uppgifterna gick isär om vad som hände efter hon vägrat gå ur bilen för att LW ville prata och det blev "tjafs" enligt anmälaren (dvs vad hon själv uppgivit i förhör). Fram till dess är uppgifterna alltså samstämmiga. Sedan hade hon väl inte mer skada än en lätt rodnad i hårbotten, inte värre än man kan få hos frissan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-11 kl. 19:51.
Citera
2019-09-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför inte? Om man nu har uppfattningen att någon överreagerar på ett "stört" sätt och agerar på ett sätt som man anser vara en variant av trakasserier så kanske man "unfriendar" för det. Det kanske finns en tanke om att det beteendet kan drabba flera. Därmed inte nödvändigt att man tycker det är rätt att döda BO men man kanske ändå inte gärna har personer i bekantskapskretsen som ställer till scener för att sedan anmäla situation de själva skapar. Bland det snällare man kan säga är väl att de är energitjuvar de luxe. Det är fullt möjligt att tycka det är för djävligt att någon mördas utan man ångrar att man slutat umgås med dem.

Nu med facit i hand så får vi väl konstatera att det mesta pekar mot en total feltolkning i så fall utav situationen. Så jag hoppas verkligen för JG:s skull att du är ute och cyklar med din teori.
Citera
2019-09-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad består den kraftiga reaktionen av?

Jag har bara sett något om ”unfrienda” på något s.k socialt media.

Han blev först sur på lw som skulle sova med ML i samma hotellrum på FAD i linköping 5 nov -16.
Då visste han inte att lw hade ett förhållande med sd.
Sen knoggnuggningen 10 jan -17/så fick han reda på deras relation.
Då ska han ha tagit bort henne från facebook och totalignorerat och behandlat henne som luft.
Jag tycker det äd kite väl mycket drama för en vuxen karl, verkar snarare som att han var stött och sårad av flera anledningar
Citera
2019-09-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Nu med facit i hand så får vi väl konstatera att det mesta pekar mot en total feltolkning i så fall utav situationen. Så jag hoppas verkligen för JG:s skull att du är ute och cyklar med din teori.

På vilket sätt menar du att skulle det vara bättre för JG? Tror du han är åtalbar om han inte vill ha en vän som han kanske uppfattat som känslomässigt labil och irrationell?
Citera
2019-09-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han tryckte med våld ned både hennes huvud och överkropp mot golvet i framsätet och höll fast för att knoggnugga henne hårt ovanpå huvudsvålen.

Synnerligen märkligt sätt att få henne lämna bilen. Eftersom det var prata klart hon ville hade de räckt att han klev ut utom hörhåll ...då hade hon gjort likaledes.

Just precis. han utövar sin makt över lw för att han kan, vidrigt!
Citera
2019-09-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Hon lämnade dock bilen och han kunde ge sig hem. Han hade ingen anledning eller skyldighet att lämna sin egen bil. Åklagaren påpekade i avskrivningsbeslutet att visst fysiskt tvång är befogat för att avlägsna någon ur ett utrymme där de inte har rätt att vara. Hon var inte i någon akut nödsituation som gav henne rätt att vara i någons bil utan ägarens tillstånd.
Citera
2019-09-11, 20:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tog en mordplan form under SD:s kanske tyngsta månad i hans liv - d v s april -18? Ingen ville ha honom längre och allt var Lenas fel? Till råga på allt hotade hon att avslöja något eller anmäla honom för något som fatalt riskerade att ändra andras bild av honom? Hade Lena bevis för att han begått oegentligheter inom deras gemensamma intresse GC eller hotade hon att avslöja att han smygfilmat henne - att han var en Peeping Tom?

Jag tror att inte bara en gammal otrohetshistoria har betydelse i mordet på Lena. Det är nog flera ingredienser som förlorad prestige inom GC, tappad kontroll/maktkänsla över sin leksak (Lena) och inte minst en rädsla för vad hon kunde avslöja om honom.

Sen kan jag inte släppa tankarna om att något konstigt hänt inom projektet THOS GT. Hur såg arbetsfördelningen ut i den operativa arrangörsgruppen? Vem/vilka ansvarade för handhavandet av det ekonomiska stödet? Jag bad en väninna begära ut handlingarna om projektet på pdf, men den ansvariga Lena K*hl (i) erbjöd istället att visa upp handlingarna på plats eller skicka dessa i pappersform mot en avgift per kopierad sida. Projektet borde finnas på fil och enkelt kunna skickas till den/de som begär det.

Det fanns geocachare som sålde produkter under tiden THOS pågick, men deras verksamheter tycks därefter ha avstannat. TFTC.se ägdes av Ann* Godl*nd (a, u) från Kumla www.facebook.com/TFTC.se/ som förra hösten överlät försäljningen till Geocoins by Welln*r (Fr*drik Welln*r (e) från Södertälje som tidigare syntes ihop med Qab*ng (a) som hälsade på SD i slutet av dec -18) www.facebook.com/geocoinsbywellner/?ref=page_internal

Hur gick det med Qabangs fortsatta umgänge med SD? Fick hon reda på något när de umgicks? Något som talade för att han kunde vara skyldig? SD skulle ju ta ut henne och HD på tur till Nordsjöns Ö, men isen var för osäker så de tog Söderhavsleden istället. http://coord.info/GLXNETQA
Var målet att kvinnorna skulle kolla om den påstådda turen med LW var genomförd och inte påhittad?
Qab*ng har av någon anledning avstannat med GC och har inte varit inloggad på sitt konto sen 22/6 -19. Vad kan hon berätta om sina upplevelser av de, enligt henne, snygga singlarna SD och HD?
Här har du verkligen hittat något som kan bli intressant.

Varför vill Lena Kihl inte skicka ut dessa dokument på fil?
Känner hon de inblandade?

Det finns ju många i tråden som gillar att gräva.
Här är verkligen något att gräva i och vi verkar vara flera som vill veta mer.

Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Har du någon idé om vad det skulle kunna vara för ekonomiska oegentligheter lw skulle kunnat upptäckt?

Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Tycker det låter alldeles rimligt det du beskriver. Därtill vill jag dock lägga till misstankar om fusk, och ev ekonomiska oegentligheter som jag misstänker Lena upptäckte, fick nys om - och starkt tog avstånd ifrån.
Citera
2019-09-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Avskrivningsbeslutet citerades i media. Händelseförloppet återgavs av åklagaren som avskrev ärendet i motiveringen till beslutet. Uppgifterna gick isär om vad som hände efter hon vägrat gå ur bilen för att LW ville prata och det blev "tjafs" enligt anmälaren (dvs vad hon själv uppgivit i förhör). Fram till dess är uppgifterna alltså samstämmiga. Sedan hade hon väl inte mer skada än en lätt rodnad i hårbotten, inte värre än man kan få hos frissan.
Ojoj vad du bagatelliserar, du får kränka lw genom att svara på andrad kommentarer hädanefter å. För nu vet jag att du bara skriver såhär för att provocera, elker så gillar du våld.
Citera
2019-09-11, 20:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Visst ger skälig misstankegrad åklagaren tillgång till tvångsmedel. Tex reseförbud. Men väl inte hinder att sälja, det som kallas kvarstad? Men HD var ju inte misstänkt så varför stannade hon kvar? Kände dom nån sorts rättmätighet? Triumf? Hoppades att problemet skulle försvinna?
Eller stannade pga order (förslag, som ska tolkas som en order) från åklagaren?
Något reseförbud har de väl inte haft, har för mig att det skrivits i tråden att de varit ute i Europa (Tyskland och Holland) och även Island så just det borde inte hindrat en flytt.

Men om de är oskyldiga och inte har något med mordet att göra så är det inte så konstigt att de väljer att stanna kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in