Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Jag förnekar ingenting. Palme ville att Sverige skulle ta emot flyktingar. De borgerliga satte sig inte emot det. Sverige tog tidigare emot många flyktingar från Baltikum på 40-talet, så det här var inte något helt nytt som hände. Palme är inte någon favoritpolitiker för mig. Men jag uppfattar ändå honom som betydligt mer ärlig och principfast än de politiker vi har idag.
Det var möjligt för Sverige att ta emot en del flyktingar då och då förr i tiden. Det ställde inte till med alls lika mycket besvär som att ta emot avsevärt fler flyktingar gör i vår tid. Då måste man fråga sig vilka det är som har drivit på för ett massivt flyktingmottagande i vår tid. Det är Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf och Miljöpartiet. Socialdemokraterna har vid flera tillfällen försökt strama åt politiken, men senare böjt sig för andra liberala partier. Det har de naturligtvis ansvar för.
Det jag menar är dock att den här viljan till ett massivt flyktingmottagande i modern tid kommer från de liberala partierna. Dit räknar jag Reinfeldts Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och även Miljöpartiet. Socialdemokraterna har ett ansvar, men det är inte dem som är de största förespråkarna av det med den omfattning som det förekommer idag. Vad Palme ansåg om Chiles flyktingar på 70-talet eller Westerberg ansåg om Jugoslaviens flyktingar på 90-talet är enligt mig inte jämförbart med det massiva flyktingmottagande vi ser idag. Förhoppningsvis pratar vi inte förbi varandra i fortsättningen.
Fast vi har ingen aning om hur tex Palme hade agerat med dagens flyktingtryck. Det enda vi vet är att relativt omvärlden var Sverige precis lika flyktingvänliga på 80 talet under S som de är idag.
Historiker är dock som jag visat relativt överens om att startskottet för Sveriges flyktingvurmande som har lett till dagens politik startade med Palme från att vara restriktivt under Erlander och tidigare. Visst var de borgerliga inte direkt emot, men det var Palme som var den tidens Westerberg, Lööf eller Reinfeldt. (s var ju knappast upprörda över hur Reinfeldt skötte flyktingpolitiken, många i S hyllade ju snarare Reinfeldts "humanism", om du hittar en enda ledande socialdemokrat, typ riksdagsman, som tydligt motsatte sig Reinfeldts flyktingvurmande när det begav sig blir jag väldigt förvånad)
Arvet från främst Palme lever kvar än idag och lade grunden till det som vi idag kallar "den humanistiska stormakten" som alla flyktingvänliga åberopar idag. Visst har M låtit sig bli tagna gisslan av Westerberg och Miljöpartiet genom åren men precis på samma sätt har S blivit tagna gisslan. Carl Bildt ville absolut inte lätta upp flyktingpolitiken under 90-talet men Westerberg ställde ultimatum. Om S vunnit valet 2010 och behövt bilda regering med MP hade de med stor sannolikt agerat exakt som M gjorde.
S har i retorik, men aldrig praktik, motsatt sig invandringen något när opinionen varit emot. Men aldrig genomfört ett skit i praktiken utom Luciabeslutet.
Kontenta: På senare år är alla partier (utom SD) lika goda kålsupare. Palme var dock startskottet vi ser konsekvenserna av idag. S var alltså grunden.