2019-09-11, 14:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hon hade första och sista på bevakning och fick på så sätt meddelanden att dom var före henne.

Och tog kontakt med dem istället
för att låta dem vara ifred.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=ec8ce913-b014-4682-bdc5-ea162510a679&IID=7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be

Förstod hon inte hur sårad HD var?
Att hon behövde tid att läka?
Eller brydde hon sig inte?
Var allting bara en lek för henne?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-11 kl. 14:49.
Citera
2019-09-11, 14:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hur tänker du nu?

Ditt exempel är ju det område där polis och åklagare har de största problemen att få en gärningsman fälld just genom att det finns alldeles för många potentiella gärningsmän och ju fler som de plockar in desto svårare att få någon fälld.

Menar du att det finns någon form av fördel att åklagaren trasslar till fallet med en ytterligare misstänkt som dessutom inte kan bindas mer till brottet annat än att det räcker till "skäligen misstänkt".

Med sitt agerandet och som situationen ser ut just nu har åklagaren öppnat för "rimligt tvivel" utan att försvaret behövt göra ett djävla dugg.
Naturligtvis är det ingen fördel att trassla till med ytterligare en misstänkt.
Däremot handlar det om att de som är skyldiga till mordet ska utredas så bra det går.
Att det är trassligt under förundersökningen betyder inte att detta trassel kvarstår när åtal väcks.

Det låter på dig som om du underförstått tycker att HD ska klara sig från åtal om det gör åtalet mot SD starkare.
Citera
2019-09-11, 14:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freaklady
Maskade bilder är inget ovanligt men menar du att även viss text i obduktionen ska maskas? Det låter inte vettigt, jag har läst flertal fup bla max och saga och inte ens i den har texten maskats. Har ärligt talat aldrig ramlat över en fup där texten är Maskade i obduktionsrapporten.
Det var efter morden på Max och Saga som maskningen av obduktionsresultat blev betydligt hårdare. Många verkade frossa i bilder på de misshandlade och dödade, t.ex. här på Flashback.

Även i den här tråden finns det personer som frossar i våldsskildringar, om och om igen.

Det är mycket bra att sådana obduktionsbilder och texter maskas i offentliga handlingar.
Citera
2019-09-11, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja bara det att efter såhär lång tid borde de väl hittade både HD och JG dna nånstans, eller är det normalt att det tar sån tid?
Någon skrev i tråden att anledningen att de tog in HD skulle kunna varit att de hittat kvinnligt dna, och tog in henne för att topsa henne. Men hon borde väl också vara topsad för längesedan med inså fall?

Fast tog ju tid att få SD på sannolika också, och de bör väl ha något bindande dna ,på honom alla fall?

Det är ju omöjligt att veta varför saker och ting tar så lång tid, eller vad anledningen är för att vänta med att gripa någon

Men generellt sett så går det till såhär.

När HD bedömdes vara skäligen misstänkt måste man överväga lämplig tidpunkt för ingripande mot henne. Om man skall ingripa snabbt eller avvakta, bedöms utifrån ett gäng olika anledningar., exempelvis flyktfara, risken för fortsatt brottslighet eller att hon försöker dölja bevis. Helst griper man henne så nära inpå brottet som möjligt eftersom det kan finnas skador eller andra spår som kan binda henne till brottet. Har det däremot gått en längre tid, som i detta fallet, så kan det vara bättre att avvakta med att gripa henne för att göra en ordentlig kartläggning.

HD´s förehavanden kartläggs före, i samband med, samt efter brottet genom att man bl.a. förhör anhöriga och bekanta. Självklart fick HD på nåt sätt reda på att denna kartläggning pågick, och det kan vara av stort intresse för att se hur hon reagerade och många ggr så brukar man då slänga in personspaning. Vid detta skede måste man vara försiktig för det händer att misstänkta har gjort väldigt konstiga och drastiska åtgärder mot sig själva och andra.

I vissa fall så har man bara personspan, och det beror på att man inte vill att den misstänkte ska veta om att det finns misstankar mot honom/henne. Kartläggningen börjar då efter att den misstänkte har gripits.

Polisen har också möjlighet till hemlig rumsavlyssning, hemlig avlyssning, och övervakning av elektronisk kommunikation samt hemlig kamera övervakning då det får tillämpas.

Jag kan inte tänka mig annat än att polisen har arbetat ungefär såhär.
Citera
2019-09-11, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har svårt att tänka mig att JG är inblandad i just mordet enbart på grund av hans lojala och hjälpsamma personlighet gentemot sina vänner. Det ligger liksom i många amerikaners natur att vara för hjälpsam emellanåt.

Jag tror helt enkelt det kan vara kulturskillnader som gör att han i svenska ögon sett appears som att han vore inblandad.

Jag tro inte heller att han är inblandad i själva mordet. Nej, absolut inte.
Men däremot så tror jag att han har ganska bra koll på vad som har hänt, och varför.
Och jag tror att han har hjälpt (kanske omedvetet) SD att försöka dölja mordet.
Citera
2019-09-11, 15:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Tja, vad vet jag. Försöker få ihop det bara. Jag får inte bort MGM från ekvationen och jag får inte in MGK i den, åtminstone inte samtidigt. Brist på begåvning hos mig kanske?
Nja, det är väl så att såna här fall även lockar till sig kvinnor som söker personlig upprättelse.
Då passar det inte in att kvinnor (läs HD)trots skäligen misstänkt för mord ändå utesluts per automatik som förövare. Dvs, om det inte går att upprepa den ologiska kullerbyttan att det måste varit mannen (SD) som lurat/hotat henne att besinningslöst slå ihjäl din rival.
Precis som du gjorde..

Vi har väl aldrig haft något meningsutbyte du och vad jag kan minnas?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-11 kl. 15:15.
Citera
2019-09-11, 16:20
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att JG är inblandad i just mordet enbart på grund av hans lojala och hjälpsamma personlighet gentemot sina vänner. Det ligger liksom i många amerikaners natur att vara för hjälpsam emellanåt.

Jag tror helt enkelt det kan vara kulturskillnader som gör att han i svenska ögon sett appears som att han vore inblandad.

Vid det här laget hade han nog varit gripen om det fanns tecken på hans inblandning
Citera
2019-09-11, 16:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vilka vi känner till bevisningen?
Det är FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS och åklagaren har inte lämnat ut info om vad som ligger till grund för häktningen.
Sedan finns det en del personer som tror att de vet vilka bevisen är.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
”Fast texter kopierade från ROKS hemsida kommer hon inte att kunna åtala någon på. Det som räknas är bevisningen i det aktuella fallet, och den känner vi ju till nu.”

Eeehhh
Jag vet knappt vad jag ska säga.
Din insats är värd en en medalj.
Ärligt.

Jag frågar härmed @Draifos (å dina och mina vägnar):

Vem är ”VI”?
Vilk BEVIS känner ”vi” till?

Var i allsin dar har ”VI” fått tag på NFCs sammanställning??

Ja Hujedamej...

Men ordet
FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS
är lätt att googla fram:

”Under pågående utredningar (förundersökningar) gäller så kallad förundersökningssekretess. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen.”

” Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Om uppgifter inte bedöms skada undersökningen om de offentliggörs, kan åklagaren välja att lämna ut uppgifterna redan under pågående förundersökning.”

Källa: Åklagarnyndigheten ->>
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-11 kl. 16:44.
Citera
2019-09-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och tog kontakt med dem istället
för att låta dem vara ifred.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=ec8ce913-b014-4682-bdc5-ea162510a679&IID=7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be

Förstod hon inte hur sårad HD var?
Att hon behövde tid att läka?
Eller brydde hon sig inte?
Var allting bara en lek för henne?

Intressant att du fortsätter reducera SD/HD som om de vore helt handlingsförlamade stackars barn. Det är ju SD som dragit detta över sin familj och då borde det rimligtvis vara de själva som får anpassa sin vardag/hobby om de nu skulle finna det jobbigt. Fast jag tycker inte att det ser så ut. Finns uppgifter på att SD och HD bråkade mycket med varandra och tjafsade så de hade nog fullt upp att reda ut dessa bråk sinsemellan.

Vore ju intressant att höra din åsikt om paret som fortsätter att röra sig ute i Geocaching-kretsar. Antar då med samma resonemang att du tycker detta är fel, LW har ju många vänner där, och att SD kanske till och med fick skylla sig själv lite när han blev påhoppad på FAD?

Vad säger LW:s barn som måste råka på dessa typer kanske nästan dagligen i över ett års tid. SD/HD borde flytta och lämna dem ifred att sörja? För där handlar det faktiskt om just barn dessutom. Tänk att de inte ens har värdigheten att lämna LW:s efterlevande familj ens ifred!
Citera
2019-09-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är ju omöjligt att veta varför saker och ting tar så lång tid, eller vad anledningen är för att vänta med att gripa någon

Men generellt sett så går det till såhär.

När HD bedömdes vara skäligen misstänkt måste man överväga lämplig tidpunkt för ingripande mot henne. Om man skall ingripa snabbt eller avvakta, bedöms utifrån ett gäng olika anledningar., exempelvis flyktfara, risken för fortsatt brottslighet eller att hon försöker dölja bevis. Helst griper man henne så nära inpå brottet som möjligt eftersom det kan finnas skador eller andra spår som kan binda henne till brottet. Har det däremot gått en längre tid, som i detta fallet, så kan det vara bättre att avvakta med att gripa henne för att göra en ordentlig kartläggning.

HD´s förehavanden kartläggs före, i samband med, samt efter brottet genom att man bl.a. förhör anhöriga och bekanta. Självklart fick HD på nåt sätt reda på att denna kartläggning pågick, och det kan vara av stort intresse för att se hur hon reagerade och många ggr så brukar man då slänga in personspaning. Vid detta skede måste man vara försiktig för det händer att misstänkta har gjort väldigt konstiga och drastiska åtgärder mot sig själva och andra.

I vissa fall så har man bara personspan, och det beror på att man inte vill att den misstänkte ska veta om att det finns misstankar mot honom/henne. Kartläggningen börjar då efter att den misstänkte har gripits.

Polisen har också möjlighet till hemlig rumsavlyssning, hemlig avlyssning, och övervakning av elektronisk kommunikation samt hemlig kamera övervakning då det får tillämpas.

Jag kan inte tänka mig annat än att polisen har arbetat ungefär såhär.

Ja de måste ju fått reda på något särskilt när båda greps precis efter varann. Men hur kan hon få reda på att hon kartlagts?
Citera
2019-09-11, 17:31
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Eller inte, i JGs fall.

Han beter sig ju inte särskilt varmt, lojalt och hjälpsamt - mot Lena.

Ta tex Holmes, som var personlig vän till Lena, vars inlägg ger ett helt annat intryck av JG:

”SD misshandlade LW och JG blockar LW... SD går bakom ryggen och ljuger för både HD och JG om hans affär, och JG blockar... LW,
LW blir mördad och JG vill att HD ska få fusklogga...”

och

” JG hörde av sig kort efter mordet och det kändes som han ville kolla vad jag tyckte. När jag sa att " visste du om att SD misshandlat LW" (för jag hade just fått reda på det) Så svarade JG att det har han inte gjort, men om han gjorde det så hade hon förtjänat det”

Fler citerade inlägg finns här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-11, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja de måste ju fått reda på något särskilt när båda greps precis efter varann. Men hur kan hon få reda på att hon kartlagts?

Anhöriga och vänner berättar såklart tillslut att polisen har pratat med dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in