2019-09-11, 06:29
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Skattemiljonerna betalades till studiecirklar – som aldrig genomfördes. Det misstänker Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, som har stängt av och polisanmält två anställda för bedrägeri

Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet är Sveriges äldsta studieförbund som bedriver verksamhet över hela landet. Förbundet erbjuder studiecirklar, kurser, föreläsningar och kulturarrangemang där nykterhet, demokrati och föreningsliv står i fokus.

Den 9 maj fick Folkbildningsrådet, som utövar tillsyn över statsbidrag till studieförbund, ett anonymt, engelskspråkigt mejl.
”I åtskilliga år har studieförbundet NBV ägnat sig åt välstrukturerad korruption av skattebetalarnas pengar”, skriver mejlskribenten.
Det anonyma larmet fick Folkbildningsrådet att omedelbart uppvakta NBV med frågor.
I måndags polisanmälde NBV två anställda. Båda har stängts av från arbetet.
NBV har kopplat in ett stort revisionsföretag, vars korruptionsexperter bistår bildningsförbundet.

NBV:s kommunikationschef Binaji Marouf uppger att bedrägerimisstankarna rör 23 procent av förbundets totala verksamhet i Skåne och Blekinge.

HD, 11.september 2019

Intressant - nån som har en idé om vem/vilka detta kan vara?
Citera
2019-09-11, 08:22
Medlem
Europes avatar
Den här artikeln från förra året känns ju lite småkul nu:

Citat:
Rekordresultat för NBV
Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, NBV, växer. När det gäller antalet studietimmar är NBV nu det fjärde största studieförbundet i landet.
Citat:
För tio år sedan, 2008, låg NBV på åttonde plats med totalt 839 810 studietimmar. Med studietimmar avses studiecirklar, annan folkbildning samt kulturverksamhet. Under åren har verksamheten vuxit och NBV har steg för steg klättrat uppåt på de svenska studieförbundens tio-i-topp-lista. Resultatet för 2017 var 1 994 182 registrerade studietimmar och NBV:s rektor Åke Marcusson skiner som en sol när han presenterar siffrorna.
Citat:
När det gäller enbart studiecirkeltimmar ökade antalet med drygt 19 procent mellan 2016 och 2017. NBV levererade under 2017 hela 1 563 313 studiecirkeltimmar. Ökade gjorde även antalet unika deltagare i studiecirklarna – med över 10 000 personer till 55 698 unika deltagare.
Citat:
Vad är hemligheten bakom framgångarna?

– Det är alla våra fantastiska verksamhetsutvecklare runt om i landet som motiverar och inspirerar folk att använda folkbildningens beprövade metoder för att växa som individer och som grupp. De står i frontlinjen och är alla duktiga, representativa och idérika i mötet med andra människor. De är nykterhetsrörelsens bästa ambassadörer för folkbildningsideal och nykterhetsidén.
http://www.accentmagasin.se/nykterhet/rekordresultat-for-nbv/

Är det verkligen hela hemligheten?

Jag har alltid tänkt på nykterhetsrörelsen som en väldigt svennebananverksamhet (istället för något typiskt för t.ex. den grupp mina föräldrar tillhörde, d.v.s. invandrad finsk arbetskraft som bosatte sig i miljonprogramsområden), men jag kom nu på att det vore väl något för alla mer strikta muslimer som har flyttat till landet? Hur ser det ut idag inom IOGT-NTO?

Nej, jag menar inte att jag misstänker sådana medlemmar i just det här fallet. Däremot tycker jag att det är intressant att mejlet var på engelska (då vi är ändå i Sverige, det handlar ändå om bildningsverksamhet i första hand - antar jag - på svenska). Det skvallrar dock möjligtvis bara något om den som ville avslöja bedrägeriet, inte nödvändigtvis något om bedragarna.
Citera
2019-09-11, 11:38
Medlem
lemonzhellos avatar
IOGT-NTO är väl idag rätt insyltade i Ibn-Rushd-röran?

Om det skulle visa sig finnas sådana kopplingar så skulle jag inte bli förvånad.

Ingen som vet mer?
Citera
2019-09-11, 12:43
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
IOGT-NTO är väl idag rätt insyltade i Ibn-Rushd-röran?

Om det skulle visa sig finnas sådana kopplingar så skulle jag inte bli förvånad.

Ingen som vet mer?
Det skulle vara intressant om de hade något ihop med dom
Citera
2019-09-11, 16:49
Medlem
spoilers avatar
"Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet i Blekinge och Skåne har lurats på pengar.
NBV har nu stängt av och polisanmält två anställda för bedrägeri.
– Det är väldigt många miljoner, säger NBV:s förbundsrektor Åke Marcusson till Sydsvenskan."

http://www.blt.se/nyheter/misstankt-miljonsvindleri-kopplat-till-blekinge/
Citera
2019-09-11, 17:47
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Rätt åt dem! jävla tråkmånsar. Hoppas de inte får en spänn tillbaka!
Citera
2019-09-11, 19:22
Medlem
Har de tagit pengarna själva eller vad menas? Mycket av deras intäkter är skattemedel inte att förglömma!
Citera
2019-09-11, 20:52
Medlem
Bergamotts avatar
Det vore klockrent om det visade sig att de hade supit upp pengarna.
Citera
2019-09-12, 01:16
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Sydgänget från NBV, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, skickade en videohälsning från Bryssel, bekostad av dina skattepengar

https://www.facebook.com/StudieforbundetNBV/videos/2007632446205776/

Deras cirkelledare tackas och listas i deras Årsskrift för 2018. Var kommer alla dessa människor ifrån? Jag listade bara namn som börjar på A och B, resten hittar man här https://www.nbv.se/globalassets/arsskriften/arsskrift-2019.pdf
Citera
2019-09-12, 05:13
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Visar bara att allt detta jävla bidragsregn måste sluta. Låt folk behålla pengarna själv och betala för skiten om dom vill plugga, sticka, fotografera, va med i SSU whatever.
Citera
2020-02-09, 11:31
Medlem
spoilers avatar
Betalvägg

Här, i en numera folktom industrifastighet i östra Malmö, har det bedrivits omfattande skattefinansierad folkbildningsverksamhet – på pappret.

"Skattemiljoner har i flera år pumpats in i falska studiecirklar i Malmö. Redan 2017 beskrevs verksamheten som en fritidsgård för vuxna, visar Sydsvenskans granskning. Trots det fortsatte miljonrullningen till Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet."

https://www.sydsvenskan.se/2020-02-09/folkbildningsbluff-i-malmo-skattemiljoner-gick-till
Citera
2020-02-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Betalvägg

Här, i en numera folktom industrifastighet i östra Malmö, har det bedrivits omfattande skattefinansierad folkbildningsverksamhet – på pappret.

Rosengård såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Sydgänget från NBV, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, skickade en videohälsning från Bryssel, bekostad av dina skattepengar

https://www.facebook.com/StudieforbundetNBV/videos/2007632446205776/

Araber såklart.

Undrar hur många skattemiljoner det rör sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in