2019-09-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Påminner även om detta inlägg.
Helt å hållet övertygad om att de måste avlyssna både HD och SD telefoner och hem. Nog för det finns särskilda lagar och regler kring avlyssning, men vid mord bör väl åklagaren begärt det och givetvis fått det, eller vad tror du?
Citera
2019-09-11, 10:51
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Jamen verkligen!
Samtidigt, det är alltid viktigt att ta information med lite vaksamhet. Det har hänt att det inte stämt.

Och, de här dagarna har det kommit information som tyvärr försvinner i flödet i tråden. Artiklar som låses.
Det gäller att liksom försöka grabba tag i flytbojen...

Bara som en påminnelse.
Man vet aldrig när kalabaliken drar igång igen.

Netherworld har skrivit några intressanta inlägg de där dagarna när SD och HD blev häktade.

Tack för detta svar. Ja, rikliga mängder information och spekulationer har levererats i tråden, inte minst på senare tid. Det är klokt att (trots att vi är utsvultna på information kring vad som pågår i utredningen) försöka salta lite på sockret i nyhetsflödet.

Jag ska se om jag hittar inläggen från Netherworld som du tipsar om, tack!
Citera
2019-09-11, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för detta svar. Ja, rikliga mängder information och spekulationer har levererats i tråden, inte minst på senare tid. Det är klokt att (trots att vi är utsvultna på information kring vad som pågår i utredningen) försöka salta lite på sockret i nyhetsflödet.

Tack.
Om du kollar två inlägg ovan hittar du ett som jag citerade nyss.
Jag försöker läsa lite ikapp de hundratals sidor som skrevs i samband med häktningarna och dagarna efter.
Citera
2019-09-11, 10:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Användaren ni diskuterar lär skall ha fått sk. direkt insyn i utredningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-11, 11:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag misstänker också att mgm lägger skuld på L*ena.
Dvs, de fel han själv gör, de är inte hans fel, och de konsekvenser som det resulterar i är också hennes. Själv är han skuldfri. Han lägger allt utanför sig själv.

Jag läste någonstans att det inte är ovanligt att de personer som utövar våld i nära relationer har en hög nivå av ångest och inte sällan söker de hjälp för ångestproblem och depression. Ångesten kulminerar när personen känner att han/hon förlorar kontrollen, inte kan hantera situationen och kan då ta till olika strategier för att återfå kontrollen.

Ett sätt kan i början av en relation vara små saker som gör att balansen kan återfås. T ex att man med beröm/kritik får en person att göra som man vill. Sedan eskalerar ofta detta behov och gränser överskrids. Det kan då handla om att man vill veta var den andra varit, vem h*n träffat, få se mobilhistorik osv. Till sist kan det handla om försök att tvinga en person att inte träffa vissa, göra saker utan att man själv är med. Ångesten driver på och slutar inte banka på dörren.

Kan man inte kontrollera allt, vilket ju förstås är omöjligt, blir ångesten övermäktig och tar över helt. I de fall där det börjar smått och så småningom övergår i hård kontroll med slag, hot och så småningom värre våld, kan det sluta med döden. Då har förövaren fått total kontroll över sitt offer.

Då först släpper ångesten.
Kontrollen är återupprättad.

Precis. Och mycket välformulerat.

Men det är, i bästa fall, en krigslogik överförd på ickefientligt mål. Under fred. I praktiken är det en narcissistisk personlighets umgängesmönster, eller en persons narcissistiska tendenser i (en eller många) relationer. Dvs man kan förmoda att en eller båda från början umgås endast på villkoret att den ena får sitt ego förstorat på den andres bekostnad. Eller att en sådan utveckling sker iofs. Vilket förvisso är vanligt. Och att egot riskerar uppfattad urholkning.

Men det ska möjligen till ngt om den enskildes narcissistiska behov obereroende av relation eller umgänge. Eller? Och kanske ngt om självbild från början. Vilket förvisso går ihop.

När ”ångesten släpper” står personen över ett kvinnolik. Hon kommer inte gå förlorad till någon annan. GM behåller sin makt i gruppen. Och kan fritt förfoga över minnet av henne. Det är inte verklig makt, det är inte så verklig makt ser ut, utan det är en (kriminell) narrspegel av makt, som i själva verket avslöjar svagheten. Hon lyder inte. Varför? För att relationen byggde på narcissism och för att verklig makt (och kärlek) ser annorlunda ut. GM kan döda alla, och sen finns ingen kvar. Maktutövningen bygger på kriminella (undergångsmässiga) premisser.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-11 kl. 11:12.
Citera
2019-09-11, 11:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Användaren ni diskuterar lär skall ha fått sk. direkt insyn i utredningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Gäller att läsa noggrant så man har koll på vem som fått medicin och vem som (önske)drömmer.
Citera
2019-09-11, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Har funderat på det här med Jg.
Borde inte han vara förhörd och granskad och även fått lämna dna tidigt, särskilt med tanke på att Sd var hos honom tidigare på kvällen?
Eller hur fungerar rutinerna inom polisen vid mordfall?

Kunskap om den personen som ska förhöras BÖR samlas in så långt detta är möjligt.
OM JG ses som ett starkt vittne och har haft samröre med SD, så kör dom nog hela registret på honom.
Granskad, bakgrund, topsad.
Det gissar jag på.
Citera
2019-09-11, 11:56
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Det var mest i ljuset (eller ska man säga skuggan) av nedanstående jag tänkte på mgm:s beteende, eventuellt drivet av kontrollbehov/ångest och det som händer runt vissa händelser:

Nu vet vi inte om det kanske var BeholderX redan i Linköping som var kruxet, men SD verkade ju hellre vara i sin ensamhet än delta på FAD, vilket verkar konstigt.

Vi får väl se vad ÅK kommer att ta upp i sitt ev åtal.

Det är inte orimligt att tro att tidigare beteende hos mgm i samband med händelser i LWs liv (män) kan vara en del i att visa hur det har trappats upp med ett destruktivt beteende hos mgm gentemot LW? Det kan vara hot, trakasserier, våld och även försök att förstöra för LW genom att vända andra mot henne, bestraffning genom att använda geocahingarenanan som en offentlig arena för att utkämpa en strid som inte kämpades med rent vapen.

Glöm inte SDs alldeles egna ord: att LW var mycket oskicklig i sin relation med män.

Det där med upptrappning, hot och liknande tror jag fortfarande benhårt på. Svartsjuka i någon egentlig mening tror jag inte lika mycket på. L*na beskrev hur de tidigare i sin relation hade backat från varandra när hon träffade någon för att bli tightare igen när hon inte hade någon. Verkar som om det hade funnits en viss flexibilitet tidigare. (Fast det kanske det inte gjorde längre?) Om det nu var något med beholderx och att Lena hade gått vidare (spekulation) så var nog reaktionen hos MGM snarare kopplad till att L*na plötsligt markerade avstånd på ett nytt mer definitivt sätt och att hon agerade utifrån en ny position av oberoende. Kontrollförlust och känsla av att bli kränkt snarare än svartsjuka. Något L*na gjorde och sa gjorde och sa hon på ett nytt sätt och det var något som bokstavligen talat retade gallfeber på MGM. Hon hade kanske börjat dra sig ur något som MGM inte ansåg att hon hade rätt att dra sig ur, inte utan hans välsignelse och inte på ett sätt som han inte dikterade.

I detta var L*na på något sätt naiv i att hon räknade med att hon kunde bete sig så rättframt och ärligt som hon förmodligen gjorde. Även om varningsklockorna hade börjat ringa, vilket man kan sluta sig till genom att hon hade börjat uttrycka sig i termer av ”om det händer mig något” och liknande, så ringde de tydligen inte tillräckligt högt. Hon kunde helt enkelt inte tro att det fanns någon fara för hennes liv, även om hon oroade sig för vad som kunde hända. Det är min teori.

Problemet är väl att det är svårt att få in MGK i ett sånt resonemang. Det enda jag kan komma på är att MGM på något sätt lyckades utnyttja det faktum att MGK hyste förakt/hat mot L*na och att han hittade ett sätt att utnyttja detta, att han med manipulativ fingerfärdighet lyckades dra in MGK i en fatal karusell. Antingen det eller så bevittnar vi ett äkta fall av två till synes normala medelklassmänniskor som tillsammans bildar en mördarduo i en kollektiv Hannibal Lecter-symbios.
Citera
2019-09-11, 12:03
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Och mycket välformulerat.

Men det är, i bästa fall, en krigslogik överförd på ickefientligt mål. Under fred. I praktiken är det en narcissistisk personlighets umgängesmönster, eller en persons narcissistiska tendenser i (en eller många) relationer. Dvs man kan förmoda att en eller båda från början umgås endast på villkoret att den ena får sitt ego förstorat på den andres bekostnad. Eller att en sådan utveckling sker iofs. Vilket förvisso är vanligt. Och att egot riskerar uppfattad urholkning.

Men det ska möjligen till ngt om den enskildes narcissistiska behov obereroende av relation eller umgänge. Eller? Och kanske ngt om självbild från början. Vilket förvisso går ihop.

När ”ångesten släpper” står personen över ett kvinnolik. Hon kommer inte gå förlorad till någon annan. GM behåller sin makt i gruppen. Och kan fritt förfoga över minnet av henne. Det är inte verklig makt, det är inte så verklig makt ser ut, utan det är en (kriminell) narrspegel av makt, som i själva verket avslöjar svagheten. Hon lyder inte. Varför? För att relationen byggde på narcissism och för att verklig makt (och kärlek) ser annorlunda ut. GM kan döda alla, och sen finns ingen kvar. Maktutövningen bygger på kriminella (undergångsmässiga) premisser.
Kunde knappt ha sagt det bättre själv!!!
Citera
2019-09-11, 12:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur exakt är man om man säger att MP är densamma som FP, finns det tecken på att hon kvicknat till liv i buskaget, eljest vet man väl inte om hon slogs ihjäl vid gångvägen och släpades någon sträcka död för att gömmas undan? Säger man då att MP och FP är densamma?

Jag tror att åklagaren menar att FP endast är vid bullerplanket. Det kan finnas spår just där på det, men högt väger nog skrikvittnen i det fallet.
Citera
2019-09-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det där med upptrappning, hot och liknande tror jag fortfarande benhårt på. Svartsjuka i någon egentlig mening tror jag inte lika mycket på. L*na beskrev hur de tidigare i sin relation hade backat från varandra när hon träffade någon för att bli tightare igen när hon inte hade någon. Verkar som om det hade funnits en viss flexibilitet tidigare. (Fast det kanske det inte gjorde längre?) Om det nu var något med beholderx och att Lena hade gått vidare (spekulation) så var nog reaktionen hos MGM snarare kopplad till att L*na plötsligt markerade avstånd på ett nytt mer definitivt sätt och att hon agerade utifrån en ny position av oberoende. Kontrollförlust och känsla av att bli kränkt snarare än svartsjuka. Något L*na gjorde och sa gjorde och sa hon på ett nytt sätt och det var något som bokstavligen talat retade gallfeber på MGM. Hon hade kanske börjat dra sig ur något som MGM inte ansåg att hon hade rätt att dra sig ur, inte utan hans välsignelse och inte på ett sätt som han inte dikterade.

I detta var L*na på något sätt naiv i att hon räknade med att hon kunde bete sig så rättframt och ärligt som hon förmodligen gjorde. Även om varningsklockorna hade börjat ringa, vilket man kan sluta sig till genom att hon hade börjat uttrycka sig i termer av ”om det händer mig något” och liknande, så ringde de tydligen inte tillräckligt högt. Hon kunde helt enkelt inte tro att det fanns någon fara för hennes liv, även om hon oroade sig för vad som kunde hända. Det är min teori.

Problemet är väl att det är svårt att få in MGK i ett sånt resonemang. Det enda jag kan komma på är att MGM på något sätt lyckades utnyttja det faktum att MGK hyste förakt/hat mot L*na och att han hittade ett sätt att utnyttja detta, att han med manipulativ fingerfärdighet lyckades dra in MGK i en fatal karusell. Antingen det eller så bevittnar vi ett äkta fall av två till synes normala medelklassmänniskor som tillsammans bildar en mördarduo i en kollektiv Hannibal Lecter-symbios.

Tycker det låter alldeles rimligt det du beskriver. Därtill vill jag dock lägga till misstankar om fusk, och ev ekonomiska oegentligheter som jag misstänker Lena upptäckte, fick nys om - och starkt tog avstånd ifrån.
Citera
2019-09-11, 12:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Gäller att läsa noggrant så man har koll på vem som fått medicin och vem som (önske)drömmer.
Ja, de flesta bedömare verkar vara inne på att det här handlar om ett utpräglat sk. indiciemål, och att åtalet i huvudsak kommer att bygga på den motivbild som åklagaren (enligt advokaten) har velat måla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in