2019-09-10, 20:21
Medlem
Jag har tittat runt lite men inte lyckats hitta någon vettig hypnosutbildning för lekmän. Såvitt jag kan bedöma verkar det inte tillhandahållas inom ramen för psykologprogrammet, och inte heller inom ramen för separata kurser i psykologi. Tittar man runt på nätet är det första man slås av graden av oseriösa aktörer (past life regression...) alternativt underhållningshypnos. Det enda som verkar vara av vettig kvalitet är Svenska föreningen för klinisk hypnos, men de verkar ha en psykodynamisk inriktning, vilket känns lite väl flummigt för min smak.

Har jag missat eller missbedömt något?
Citera
2019-09-10, 20:23
Medlem
grungewhores avatar
Vad ska du använda hypnosen till, som lekman?
Citera
2019-09-10, 20:23
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Jag har tittat runt lite men inte lyckats hitta någon vettig hypnosutbildning för lekmän. Såvitt jag kan bedöma verkar det inte tillhandahållas inom ramen för psykologprogrammet, och inte heller inom ramen för separata kurser i psykologi. Tittar man runt på nätet är det första man slås av graden av oseriösa aktörer (past life regression...) alternativt underhållningshypnos. Det enda som verkar vara av vettig kvalitet är Svenska föreningen för klinisk hypnos, men de verkar ha en psykodynamisk inriktning, vilket känns lite väl flummigt för min smak.

Har jag missat eller missbedömt något?

Varför vill du kunna hypnotisera folk? Vill du bedra folk så kallas det för bedrägeri. Vill du förleda folk kallas det för kätteri.

Varför inte vända sig till Katolska Kyrkan, däri tycks båda dessa synder förenas i ett.
Citera
2019-09-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad ska du använda hypnosen till, som lekman?

Viss del behandling, viss del nöje, viss del intressant att lära sig ett spännande ämne. Vad syftar frågan till?
Citera
2019-09-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Varför vill du kunna hypnotisera folk? Vill du bedra folk så kallas det för bedrägeri. Vill du förleda folk kallas det för kätteri.

Varför inte vända sig till Katolska Kyrkan, däri tycks båda dessa synder förenas i ett.

Såvitt jag har förstått det hela har man frångått uppfattningen att man "hypnotiserar folk", dvs gör något gentemot någon annan, och fokus är istället på att hjälpa någon annan att uppnå rätt sorts koncentration.

Anledningen till att jag inte vänder mig till Katolska kyrkan för att lära mig hypnos borde väl vara uppenbar? Kyrkan sitter inte inne med den kunskapen, utan sysslar med andra frågor.
Citera
2019-09-10, 20:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Viss del behandling, viss del nöje, viss del intressant att lära sig ett spännande ämne. Vad syftar frågan till?
Om du är lekman och vill utföra behandling så är de kliniska utbildningarna rökta för dig, då de är oerhört varumärkesskyddande av begreppet hypnos, och således för just kliniskt bruk endast av legitimerad psykolog. Deras hypnotiska behandlingar är dock ganska undermåliga.

Det finns seriösa utbildare inom hypnos, som inte är anslutna till Göteborgsfraktionen, med väldigt bra resultat. SSEAH är en sådan.

Det viktiga är inte teorin utan praktiken. Se till att gå en utbildning med bra och ingående praktik, det är där behållningen för en lekman finns.
Citera
2019-09-10, 20:37
Medlem
nonameds avatar
Finns i Jönköpings län om inte jag minns fel eller närmare sagt i Gränna. Finns utbildare. Du kanske kan vända dig dit.
Citera
2019-09-10, 20:48
Medlem
Citat:
Om du är lekman och vill utföra behandling så är de kliniska utbildningarna rökta för dig, då de är oerhört varumärkesskyddande av begreppet hypnos, och således för just kliniskt bruk endast av legitimerad psykolog. Deras hypnotiska behandlingar är dock ganska undermåliga.

Menar du att man inte får utföra behandling som lekman, eller menar du istället att möjligheterna att som lekman lära sig klinisk hypnos är begränsade/tokkörda? Jag tror nog alla får utföra behandla med hypnos, väl?

Citat:
Det finns seriösa utbildare inom hypnos, som inte är anslutna till Göteborgsfraktionen, med väldigt bra resultat. SSEAH är en sådan.

Det viktiga är inte teorin utan praktiken. Se till att gå en utbildning med bra och ingående praktik, det är där behållningen för en lekman finns.

SSEAH pratar om past life regression... Det går väl att ha olika uppfattning om det är bättre eller sämre än att lära sig om energiflöden, men det ser ju ganska ovetenskapligt ut... Men kanske bättre än inget, även om det är en del mer eller mindre löjligt flum?
Citera
2019-09-10, 20:50
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kan ju vända dig till Karsten Torebjer. Bara att sätta in pengar på hans konto i Jyllandsbanken.
Citera
2019-09-10, 21:23
Medlem
Negressdrottningens avatar
Hypnos är självklart lurendrejeri, tillhör samma kategori som tarot och tiggeri.
Citera
2019-09-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Hypnos är självklart lurendrejeri, tillhör samma kategori som tarot och tiggeri.

Möjligen samma kategori som tiggeri, som liksom hypnos inte heller är lurendrejeri... Hypnos är ett vedertaget fenomen som det har gjorts en hel del forskning på, men du kanske tänker på något specifikt användningsområde?
Citera
2019-09-10, 21:32
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Psykologi: allmänt ----> Utbildning & Studier

/Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera