2019-09-10, 15:30
Medlem
https://www.theguardian.com/science/2019/jan/09/flat-earth-cruise-nautical-navigation

Så många frågor. Varför välja att ha sin konferens på en farkost vars navigationsprinciper vilar på att jorden är rund?
Hur vågar dom överhuvudtaget? Är dom inte oroliga för att fartyget ska hamna på fel kurs eller möjligen trilla över kanten?
2019-09-10, 15:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag skrattade så jag fes.

Åh, jag vill att en plattjordare kliver in i tråden och förklarar hur gps fungerar. Och om någon ska stå vakt dygnet runt så de inte åker över kanten.
2019-09-10, 15:37
Medlem
Correction. Det är inte en organisation utan konferensen kallas Flat Earth International Conference. Det ändrar dock inte frågeställningarna.
2019-09-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Åh, jag vill att en plattjordare kliver in i tråden och förklarar hur gps fungerar.

Jag vill ha en förklaring på hur vulkaner fungerar.
2019-09-10, 15:58
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag skrattade så jag fes.

Åh, jag vill att en plattjordare kliver in i tråden och förklarar hur gps fungerar. Och om någon ska stå vakt dygnet runt så de inte åker över kanten.

GPS fungerar som så att ett antal sändare i rymden skickar en signal till mottagare på jorden som via triangulering då kan bestämma sin position.

Detta förutsätter inte en klotformad himlakropp.

Edit: Jag är ingen ”plattjordare” utan jag ville mest påpeka att din enkla frågeställning lätt kan överbevisas av tvivlare. Du måste nog komma med tyngre argument än så om du vill kunna nå fram till dem.
Senast redigerad av calmsolution 2019-09-10 kl. 16:01.
2019-09-10, 16:05
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
GPS fungerar som så att ett antal sändare i rymden skickar en signal till mottagare på jorden som via triangulering då kan bestämma sin position.

Detta förutsätter inte en klotformad himlakropp.

Edit: Jag är ingen ”plattjordare” utan jag ville mest påpeka att din enkla frågeställning lätt kan överbevisas av tvivlare. Du måste nog komma med tyngre argument än så om du vill kunna nå fram till dem.

Fast då skulle det räcka med endast tre satelliter och inte 24. Sitter satelliterna fästa på cupolen då?
2019-09-10, 16:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fast då skulle det räcka med endast tre satelliter och inte 24. Sitter satelliterna fästa på cupolen då?

Beror på avstånd och signalstyrka. Hur vet du att det är 24?
2019-09-10, 16:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Det beror snarare på antennen.
Jo,et krävs nämligen minst 24 satelliter för att kunna triangulera överallt på.en rund jord, endast tre behövs på en platt jord.

Du svarade inte på frågan om satelliterna var fästade på cupolen.
Senast redigerad av trickydick 2019-09-10 kl. 16:28.
2019-09-10, 16:32
Medlem
kalkryggars avatar
Skulle vara så jävla underbart om kaptenen på skeppet fick fnatt och spelade ett litet spratt.

Han skall meddela i högtalarna att dom är fel och inte kan hitta rätt i havet eftersom GPS-en inte fungerar. Några timmar senare så meddelar han i högtalarna att dom har löst problemet.
Han förklarar att det var en i personalen som är bra på programmering som lyckades ta sig in i programmet och hittade en dold inställning som annars inte är synlig. Där valde man ett alternativ som dom inte förstår men det funkar nu i alla fall. Alternativet skulle visst vara "Flat".

Förmodligen skämt på nördnivå.
2019-09-10, 16:35
Medlem
Citat:

Du kan åtminstone garanterat räkna fler än tre bara genom att titta upp en stjärnklar himmel och räkna de du ser och jämföra med valfri sajt som listar dem. De syns rätt bra. Ser ut som flygplan fast på betydligt högre höjd.
2019-09-10, 16:58
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det beror snarare på antennen.
Jo,et krävs nämligen minst 24 satelliter för att kunna triangulera överallt på.en rund jord, endast tre behövs på en platt jord.

Du svarade inte på frågan om satelliterna var fästade på cupolen.

Vilken cupol?

Du har ju redan gått på iden om rund jord, så dina 24 ”satelliter” är väl något som ingår i din övertygelse.

Fortfarande har du inte svarat på min fråga, hur vet du att det finns 24 ”satelliter”? Något du läst om på Aftonbladet?
2019-09-10, 17:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euwf
Du kan åtminstone garanterat räkna fler än tre bara genom att titta upp en stjärnklar himmel och räkna de du ser och jämföra med valfri sajt som listar dem. De syns rätt bra. Ser ut som flygplan fast på betydligt högre höjd.

Hur vet du att de du tittar på är GPS-sändare. Bara för att någon sajt beskriver deras position? Om förutsättningarna för din åsikt ändras, håller du då kvar i din inställning?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in