Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
GPS fungerar som så att ett antal sändare i rymden skickar en signal till mottagare på jorden som via triangulering då kan bestämma sin position.
Detta förutsätter inte en klotformad himlakropp.
Edit: Jag är ingen ”plattjordare” utan jag ville mest påpeka att din enkla frågeställning lätt kan överbevisas av tvivlare. Du måste nog komma med tyngre argument än så om du vill kunna nå fram till dem.
Man mäter väl avvikelsen i den lokala tiden på satelliten jämfört med din lokala tid. Eftersom det sitter ett atomur på varje satellit kommer således de olika signalerna nå mottagaren olika snabbt. Skillnaden här är det som definierar din position då satelliterna själva är positionerade i geostationära banor med specifikt bestämda avstånd dels från varandra och dels med samma avstånd från jordens mitt dvs i en sfär.
Frågan jag ställer mig är... av hela konstellationen för Global Positioning Satellite System, varför kan jag inte få in signaler från hälften av satelliterna? Meningslöst att ha en massa satelliter runt kanten på jorden. Botten eller undersidan skall ju ha sina, så där går väl hälften åt.