2019-09-10, 17:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag är ingen ”plattjordare” utan jag ville mest påpeka att din enkla frågeställning lätt kan överbevisas av tvivlare.
Citat:
Du har ju redan gått på iden om rund jord
Hmmm vilken form tror du att jorden har?
2019-09-10, 17:21
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hmmm vilken form tror du att jorden har?

Jag har redan försökt förklara att jag argumenterar ur en ”plattjordares” perspektiv, men jag tror inte på det själv.

Se det som träning.
2019-09-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Jag vill ha en förklaring på hur vulkaner fungerar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vulkan?wprov=sfla1
2019-09-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag skrattade så jag fes.

Åh, jag vill att en plattjordare kliver in i tråden och förklarar hur gps fungerar. Och om någon ska stå vakt dygnet runt så de inte åker över kanten.

Fick ett gott själv.

Får vi se någon plattskalle i tråden?

2019-09-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vulkan?wprov=sfla1

Då vet vi
2019-09-10, 17:43
Medlem
Citat:
GPS fungerar som så att ett antal sändare i rymden skickar en signal till mottagare på jorden som via triangulering då kan bestämma sin position.

Detta förutsätter inte en klotformad himlakropp.

Edit: Jag är ingen ”plattjordare” utan jag ville mest påpeka att din enkla frågeställning lätt kan överbevisas av tvivlare. Du måste nog komma med tyngre argument än så om du vill kunna nå fram till dem.

Man mäter väl avvikelsen i den lokala tiden på satelliten jämfört med din lokala tid. Eftersom det sitter ett atomur på varje satellit kommer således de olika signalerna nå mottagaren olika snabbt. Skillnaden här är det som definierar din position då satelliterna själva är positionerade i geostationära banor med specifikt bestämda avstånd dels från varandra och dels med samma avstånd från jordens mitt dvs i en sfär.

Frågan jag ställer mig är... av hela konstellationen för Global Positioning Satellite System, varför kan jag inte få in signaler från hälften av satelliterna? Meningslöst att ha en massa satelliter runt kanten på jorden. Botten eller undersidan skall ju ha sina, så där går väl hälften åt.
2019-09-10, 17:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
GPS fungerar som så att ett antal sändare i rymden skickar en signal till mottagare på jorden som via triangulering då kan bestämma sin position.

Edit: Jag är ingen ”plattjordare” utan jag ville mest påpeka att din enkla frågeställning lätt kan överbevisas av tvivlare. Du måste nog komma med tyngre argument än så om du vill kunna nå fram till dem.
Nej men det kräver ju att rymden existerar och att raketuppskjutningar fungerar och väldigt många plattjordstroende tror ju att rymden inte finns och att jorden är omgiven av en kupol eller ett firmament och att raketer är fejk.
2019-09-10, 17:59
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:

Har aldrig stött på en flat Earther som tror rymden existerar dock
2019-09-10, 18:31
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Har aldrig stött på en flat Earther som tror rymden existerar dock

Det är ett skämt att folk tror brinnande raketer styr satelliternas korrigeringar.

Backup förklaringar har förekommit att satelliterna sprutar någon sorts vätska

Men inte en enda dokumentation på dessa vätskesprutande satelliter på 50 år

What a scam
2019-09-10, 18:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det är ett skämt att folk tror brinnande raketer styr satelliternas korrigeringar.

What a scam

Vad i hela världen yrar du om? Påstår du att Newtons rörelselagar är felaktiga?
2019-09-10, 18:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

What a scam
Behövs fortfarande lika mycket energi oavsett om raketen sprutar eld eller vatten.
2019-09-10, 19:19
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad i hela världen yrar du om? Påstår du att Newtons rörelselagar är felaktiga?

Jag påstår att eld behöver syre och det finns inte i rymden (vacuum)

Sen påstår jag att det borde finnas dokumentation i form av film där satelliterna sprutar vätska för korrigeringar. Flera tusen satelliter påstås det, men ingen film på dem när de korrigerar rymdgrus i 24000km/h

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in