2019-09-10, 14:45
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qulturpersonlighet
Du tror själv att KL ligger bakom anstiftan till det mordförsök som HOL utsatts för, ändå undrar du vad jag menar med att "placera skulden där den hör hemma"?!
Vi har alltså en vårdnads- och lägenhetstvist där du själv tror att den ena parten anlitat en torped för att mörda motparten. För mig framstår mord som en fullständigt oproportionerlig åtgärd i det sammanhanget och visar att KL är en person som det är fullt möjligt även för en högst sansad och resonabel person att hamna i en långvarig och svårlöst konflikt med.
Du tycker inte KL verkar "ha haft det lätt". Hur många mördare och grova brottslingar tycker du verkar ha haft det?

Ja, det undrar jag eftersom skulden för mordförsöket naturligtvis är anstiftarens oavsett om det är KL eller någon annan. Där är vi ju helt överens. Sen har vi förmodligen en moralisk skuld hos HOL också. Därmed inte sagt att hon skulle ha rätten att ta livet av honom - det är väl ganska självklart.

Vi har inte "bara" en vårdnads- och lägenhetstvist. Jag TROR att KL anser att HOL har en stor del i hur hennes liv blivit. Han verkar inte riktigt ha varit en god make direkt. Fast det är ju bara min gissning.

Din sista fråga lämnar jag utan åtgärd. I detta fall pratar vi om KL och hur illa brottsoffret verkar ha behandlat henne.
Citera
2019-09-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Märkligt i detta fall att HOL lyckas övertyga en domstol om att barnens trygghet är knuten till materiella ting som en dyr lägenhet. Det är lägenheten som är i fokus för HOL. Hade KL varit mer erfaren i vårdnadsfrågor hade hon kopplat in PBU, som poängterat att det HOL sysslar med är umgängessabotage och alinering av barnen gentemot henne. Att systematiskt sabotera umgänge med en förälder är ett agerande som orsakat många föräldrar att förlora vårdnaden.

Alkoholmissbruk borde i normalfallet leda till behandling. En kontaktperson utses vid umgänge med barn i allvarliga fall. Av någon anledning tror jag att HOL överdrivet KLs alkoholmissbruk och utnyttjat hennes tragiska öde för att berika sig ekonomiskt. Till och med våldsbrottslingar träffar sina barn i fängelset. Just för att det skadar barn mer att förlora kontakten med en förälder än att se svaghet hos denne.

I normalfallet är barns trygghet den vuxne föräldern oavsett hur elegant denne bor. Sen kommer skolan, kamrater, och den omgivning de är vana vid. Det finns gott om lämpligare lägenheter till salu för HOL i närheten av Norr Mälarstrand, där HOL kunde bo. Han kan promenera med barn och eventuell hund längs vattnet ner parken likt alla andra som bor på Kungsholmen. Utan att barnen tar skada.

Jag misstror en karl som noterar allt som sker med frun och drar in det i domstol som "bevisning" som ej är styrkt, eller som en väldokumenterad indiciekedja, i syfte att ta över en dyr lägenhet. Karln hade ju inte ens ett eget namn värt som namn när han gifte sig till pengar.

Misstror du en kvinna som gör samma sak då? För det finns många många sånna.
Nu vet vi inte vad som hänt men att ett par st här inne anser att HOL fixat en person för att skjuta honom är iallafall enligt mig löjligt.
Citera
2019-09-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja, men inte alltid 50/50 skuld.

HOL har noll skuld i att han blev skjuten.
Citera
2019-09-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja, det undrar jag eftersom skulden för mordförsöket naturligtvis är anstiftarens oavsett om det är KL eller någon annan. Där är vi ju helt överens. Sen har vi förmodligen en moralisk skuld hos HOL också. Därmed inte sagt att hon skulle ha rätten att ta livet av honom - det är väl ganska självklart.

Vi har inte "bara" en vårdnads- och lägenhetstvist. Jag TROR att KL anser att HOL har en stor del i hur hennes liv blivit. Han verkar inte riktigt ha varit en god make direkt. Fast det är ju bara min gissning.

Din sista fråga lämnar jag utan åtgärd. I detta fall pratar vi om KL och hur illa brottsoffret verkar ha behandlat henne.

Varför inte säga att hon varit en bra fru o mamma då?
Här kan båda vara lika dåliga..
Citera
2019-09-10, 14:51
Medlem
1

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nån som har målnumret till den stora tvisten som avgjordes förra veckan?

Tvist i tingsrätt blev aldrig av men det gällde klagan på bodelning. Bodelning är offentligt dokument och finns att beställa hos skatteverket för den som orkar.
Senast redigerad av Nemag 2019-09-10 kl. 14:53. Anledning: Fel
Citera
2019-09-10, 14:51
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Nu åsyftade jag inte själva skjutningen utan skulden i relationen dem emellan.
Citera
2019-09-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Karin Lilja kallades att närvara personligen eller genom ombud vid sammanträde för muntlig förberedelse den 28 mars 2019, vid äventyr av att tredskodom annars kunde komma att meddelas. Karin Lilja meddelade tingsrätten att hon, på grund av sitt hälsotillstånd, inte kunde närvara vid sammanträdet. Hon förelades därför att senast den 2 april 2019 inkomma med utredning som utvisar att hon haft laga förfall att inte inställa sig vid sammanträdet. Någon utredning har inte inkommit från Karin Lilja.

Här är domen https://minfil.com/OeK2fc51nb/Karin_Lilja_Tredskodom_2019-04-03_T17068-18_pdf

I den domen framgår även att Karin är kvarskriven på exmakens adress men att det är klarlagt att hon inte vistas där. Hon antas hålla sig undan för delgivning.
!

Karin kallades också till advokatfirman för att underteckna ett avtal om att hon erkände det felaktigt utbetalda beloppet (som skulle gått till en annan). Hon anlände till byrån, men vägrade underteckna och sa att hon ville fundera på saken. Och återkom aldrig. Som jurist borde hon uppträda på ett annat vis kan jag tycka. Så jag förklarar det att hon inte har alla hästar hemma efter hjärnskadan. För något annat kan det bara inte vara.
Citera
2019-09-10, 14:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är inte enbart den enes fel när två parter bråkar.

Det f. d. gifta paret har båda del i att det nu har gått så långt som det nu har gjort.

Hur vet du det?
Citera
2019-09-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
det vi faktiskt inte än, mycket kan ändras i denna historia har vi lärt oss fram till nu.
Citera
2019-09-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Tvist i tingsrätt blev aldrig av men det gällde klagan på bodelning. Bodelning är offentligt dokument och finns att beställa hos skatteverket för den som orkar.
Men enligt all media så är tvisten klar och domen föll till HOLs fördel. Det är ju själva bodelningen som hamnar hos skatteverket för godkännande. Vad är det jag missar här? Det finns ju dessutom ett målnr.
Senast redigerad av Picasso2 2019-09-10 kl. 14:58.
Citera
2019-09-10, 14:57
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoppSugaren
Hur kan det komma sig att Tingsrätt släpper Karin Lilja, när

a) Henrik har pekat ut henne som ansvarig
b) Hon har tidigare försökt leja folk till att döda Henrik

https://www.expressen.se/nyheter/krim/sa-foll-livet-samman-for-misstankta-domaren/

WHAT THE FUCK!!!!!!

Han hade två olika teorier

Efter fredagens skottlossning var den skjutne advokaten vid medvetande och kunde lämna viktiga uppgifter till polisen. Enligt uppgifter till Expressen sa han då att det antingen var en klient eller den aktuella kvinnan som låg bakom att han blivit skjuten”
Citera
2019-09-10, 14:59
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Karin kallades också till advokatfirman för att underteckna ett avtal om att hon erkände det felaktigt utbetalda beloppet (som skulle gått till en annan). Hon anlände till byrån, men vägrade underteckna och sa att hon ville fundera på saken. Och återkom aldrig. Som jurist borde hon uppträda på ett annat vis kan jag tycka. Så jag förklarar det att hon inte har alla hästar hemma efter hjärnskadan. För något annat kan det bara inte vara.

Ja, mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in