2019-09-10, 08:59
Medlem
Satt på tåget och två killar pratade med varandra, då sa ena ”vill du ha min snicker?” den andra sa ”tack men du menar ER snicker, eftersom du ERbjuder” den andra sa bara jaha och gick vidare med deras konversation. Jag sitter fortfarande och funderar, stämmer det? Låter så udda, möjligtvis förr i tiden då man var mycket mer artig verbalt?
Citera
2019-09-10, 09:05
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Nej, man säger inte "vill du ha er snickers".
Citera
2019-09-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Satt på tåget och två killar pratade med varandra, då sa ena ”vill du ha min snicker?” den andra sa ”tack men du menar ER snicker, eftersom du ERbjuder” den andra sa bara jaha och gick vidare med deras konversation. Jag sitter fortfarande och funderar, stämmer det? Låter så udda, möjligtvis förr i tiden då man var mycket mer artig verbalt?

Nope!!!!!!!!!

Det ska vara: Vill du ha min Snickers? Det är possessivt pronomen för ägande och det är ju han som frågar som äger chokladen vilket innebär att det ska vara "min".
Citera
2019-09-10, 09:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Nej, det stämmer inte. "Er" i erbjuder har inte med "min" att göra.
Citera
2019-09-10, 11:37
Medlem
Citat:

Låter som en dålig ordvits, som de inte ens orkade skratta åt.

Om den som ställer frågan äger godsaken, så finns egentligen inget alternativ till "min".
Om däremot godsaken redan ägs av den som får frågan, men av någon anledning förvaras av den som ställer frågan, blir det "Vill du ha din Snickers", alternativt lite gammaldags artigt "Vill ni ha er Snickers?".
Citera
2019-09-10, 12:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om den som ställer frågan äger godsaken, så finns egentligen inget alternativ till "min".

Alternativet är ju att helt utelämna det possessiva pronomenet och i stället säga:

Vill du ha en Snickers?

Possessiva pronomen används på tok för ofta när de inte behövs. »Jag har ont i armen«, inte »jag har ont i min arm«. Det är ju den satans engelskans fel att vi pratar så. Det är ju svårt att ha ont i någon annans arm.
Citera
2019-09-10, 14:13
Medlem
Vill du ha min snickers? Choklad.
Vill du ha mina snickers? Byxor.
Borde det väl vara.
Citera
2019-09-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Låter som en dålig ordvits, som de inte ens orkade skratta åt.

Håller med, helt enkelt ett ansträngt skämt som inte ens var roligt.

Kanske att de var mycket inne i diverse språklekar och ordvitsar, det skulle kunna förklara att övht brydde sig om att skämta så krystat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in