2019-09-10, 11:27
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om inte limetime fått uppgifterna från rättsmedicin så tvivlar jag på att hen kan avgöra hur skadorna i ansiktet uppkommit. Har Limitime skrivit exakt "brutalt misshandlad i ansiktet? Så utrycker sig inte insatta så någon i viskingsleken på väg till Limetime har lagt en personlig tolkning på hur skadorna i ansiktet uppkommit.

Djur som lever på trafikdödat efter våra vägar börjar med ansiktet så kommer uppgifterna från någon som sett kroppen innan den blev bortforslad så kan hen inte avgöra hur skadorna i ansiktet uppkommit.

Frågan kan vara intressant i den aspekten som GW var väl inne på att närstående inte gärna ger sig på ansiktet som random våldsmän gör?

LimeTime använde inte exakt orden brutalt misshandlad utan att LW utsatts för grovt våld och att personer inom utredningen tagit illa vid sig av våldet hon utsatts för. Det kallar jag brutalt misshandlad, om personer som arbetar med detta tar illa vid sig.
Citera
2019-09-10, 11:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att det t ex finns underligheter med Norsjöloggarna, allvarliga hot i och utanför tråden, popup nick i tråden, personer som har hört från sina källor att SD berättat "sin historia" för grannar, och att han även enligt några i tråden ska ha yttrat ord som "de kommer aldrig att lösa mordet" eller "de har inget på mig" gör att man får så olustiga känslor runt denna man att man kan tro vad som helst om honom.

Jag litar inte en sekund på honom.

Det skulle inte alls förvåna mig att han har räknat ut att misstankarna kommer att falla på mig, men de kommer att hitta bevis som pekar på HD.

Frågan är då bara, har hon varit involverad eller ska det bara se ut så?

Jag får inte in HD på ett logiskt sätt, med två personer i samverkan vid mordet. Men jag utesluter inget i nuläget.

Även HD kan kanske ha fått för sig att det skulle gynna SD och därmed henne själv om det är svårare att bara peka på SD. De ska (skulle) ju leva med misstankarna, och ett unisont utpekande av SD är svårhanterligt. Säg att hon flörtar lite med tanken att hon gjort det istället...

Haken med det var väl i så fall att hiding genast suger in båda. SD har ju varit svår att koppla grepp om utan bindande, när HD vandrat lös samtidigt som ett levande rimligt tvivel.

Ergo, slutakt.
Citera
2019-09-10, 11:31
Medlem
Är det någon som kan se om JG även har tagit bort HD som vän på Facebook?
Vi vet ju att SD är borttagen.... !
Citera
2019-09-10, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men vad tittade polisen efter när de förhörde honom den 15 maj? Såg de honom som misstänkt GM? LW var ju än så länge ”bara” försvunnen.

SD blev ju intervjuad den 15 maj och släpptes därefter direkt.

Den 16 maj åker SD och HD till USA

29 maj hämtas han till förhör, och blir häktad. Han släpptes 8 juni

Det finns inga bilder publicerade av honom själv förrän 16 juni

Blessyrer och lättare skador hade definitivt tid att läka under tiden mellan 16 maj till 29 maj

Det är väldigt ovanligt för SD, men å andra sidan var han säkert på det klara med att han var under luppen.
Jag har väldigt svårt att tro att inte polis skulle observera synliga skador i ansikte och händer. med tanke på den värme som var runt de dagar som detta hände borde det se konstigt ut om SD hade på sig skjorta eller långärmat. Men han borde ha varit på väg till jobbet och vilka kläder har han då?

Och fick de göra kroppsbesiktning vid anhållan?
Vi har gått igenom detta förut, men jag minns inte.

Kanske användes tillhygge och skadorna inte gick att skilja från skador från geocaching, trädgårdsarbete.
Visserligen läker sår, vanligen inom några dagar, en vecka om de är ytliga. Men, de lämnar ofta ärr en längre tid innan de bleknar och försvinner helt.

Blir väldigt "störd" över bilden som SD la ut på de rispiga benen. Så total avsaknad av hur det kan uppfattas av andra i hans situation. Det verkar dok som att hans vänner går helt på hans linje. Tror att tramsskalet vinner.

Vem kan tro att en pajas är en bestialiskt odjur?

Helt klart är ju att han ville hålla sig undan offentligheten.

Och som du säger, kanske ville han undvika att skador dokumenterades.

Det borde dock komma fram i förhör med familjen, JG?
Kanske har han gått i långbrallor och långärmat hela varma tiden? Eller haft ypperliga förklaringar till skadorna?
Citera
2019-09-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bad dig uttryckligen att inte börja med ditt undanglidande rappakalja igen.
Du förser tråden med uppgifter du fabulerar vilt från i vad andra tidigare spekulerat om. Ditt problem är att du försöker få dig att framstå som väldigt kunnig om detta mordfall vilket du definitivt inte är.

Många är ense att den inkomna resultaten från NFC föranledde häktningen av SD på sannolika. Ditt problem är att du skriver att det är tre (3() styckna bevis och ett nytt vittne som låg till grund för den häktningen.

För att uttrycka mig fint så påstår jag att du far med osanning att du vet antalet bevis och att det finns ett nytt vittne.

Omtänksamt "du gärna vill att jag ska förstå" att SD under lång tid varit skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström, knäppgök .

Tiden får utvisa det Snor-Johan
Citera
2019-09-10, 11:40
Medlem
Citat:
Kanske man inte ska haka upp sig vid det exakta ordalydelsen, men det sas att man letade efter "ett specifikt föremål".

Skor borde vara otroligt viktigt att kolla redan vid första husrannsakan och häktningen. Att han skulle ha sparat dessa skulle förvåna mig.

Jag funderar på det vittnesmål som ska ha varit från andra sidan motorvägen. Kan det ha varit en avvikar som gm tog för att göra sig av med skorna? I någons soptunna, eller återvinningsstation i närheten? Någon som vet var närmaste sådan finns?

Visserligen borde mordnatten ha varit hektisk, med tanke på kläder, blod och ev mobilraderingar/försök och andra bevis som ska antingen utplaceras för att vilseleda eller för att bara göra sig av med. Frågan är om han skulle ha hunnit göra sig av med skorna? Tvätta dom, kan funka. Men är dom kliniskt rena? Är dom torra? Brända i pelletspannan?

Kanske skorna var det man krattade efter i höstas?
Har man gått igenom foton, inköp, förhör och kommit till slutsatsen att ett par skor verkar saknas?

Jag tror inte på skor.

Sedan tycker jag att det är svårt att få till en tidlinje för gm de första timmarna. Vi vet inga klockslag för när barnet ringde till SD, när UW kom, när polisen kom, när SD togs till förhör och anhölls och när han släpptes.
Inte heller vet vi klockslag för USA resan och när de lämnade Hjärsta.

Men med stor sannolikhet var det så gott som omöjligt att göra sig av med något utomhus så fort det uppdagats att LW var borta och polisen anlände till området för att leta efter försvunnen person.

Just skorna kommer bli intressant att läsa om i FUP tillsammans med PS:s bok.
Det kommer vara pinsamt, riktigt pinsamt!
Citera
2019-09-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
HD skulle ha alibi enligt uppgift.
Efter allt skrik, vågar man återvända då?

Det hade nog gått en stund och själv hade han i så fall inte varit där tidigare, han kunde varit på kvällspromenad om bp kryllat av poliser, hade synts på långt håll dessutom i natten. Kan hsn inte vara så fräck och tycka att det är spännande?
Citera
2019-09-10, 11:43
Medlem
Citat:

Men med stor sannolikhet var det så gott som omöjligt att göra sig av med något utomhus så fort det uppdagats att LW var borta och polisen anlände till området för att leta efter försvunnen person.

Ja. Rimligen bör grabben vaknat säg ca 06.00, knappast mycket tidigare. Det ger GM ca 5 timmar att göra sig av med saker (kläder och de få saker som direkt kan knytas till brottet/BO), duscha, städa.

Enl polisen beräknad flykttid för MGM som min. ca 7 min. (MP - Bostad)

Hur många föremål kan det röra sig om?
Senast redigerad av Remark 2019-09-10 kl. 11:47.
Citera
2019-09-10, 11:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kanske man inte ska haka upp sig vid det exakta ordalydelsen, men det sas att man letade efter "ett specifikt föremål".
/.../
I fallet Vatchareeya Bangsuan i Boden gjordes fynd av brottsoffrets blod i bagageutrymmet på den misstänktes bil. Utan det här blodet hade han inte kunnat dömas.

I fallet Therese Johannesen gjordes fynd av benfragment från ett barn, på den plats där den misstänkte skulle ha hackat sönder och eldat upp ben från hennes kropp. Utan den här benbiten hade Bergwall inte kunnat dömas.

Det spelar ingen roll hur bra teorier man tycker sig ha, det finns ingenting som slår bevis. Och det räcker med ett.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-10 kl. 11:46.
Citera
2019-09-10, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Är det någon som kan se om JG även har tagit bort HD som vän på Facebook?
Vi vet ju att SD är borttagen.... !

Spånar igen.
Kan det vara så att JG är det nya vittnet...……
JG kanske inte orkade bära på vetskapen längre...….
I börja kanske han köpte SD´s förklaringar och hjälpte till att skydda SD, men nu när sanningen börjar komma fram och JG inser att även han har blivit lurad, så kanske hans dåliga samvete har gjort att han pratat med polisen.
Kan han vara det nya "vittnet" ??
Citera
2019-09-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Spånar igen.
Kan det vara så att JG är det nya vittnet...……
JG kanske inte orkade bära på vetskapen längre...….
I börja kanske han köpte SD´s förklaringar och hjälpte till att skydda SD, men nu när sanningen börjar komma fram och JG inser att även han har blivit lurad, så kanske hans dåliga samvete har gjort att han pratat med polisen.
Kan han vara det nya "vittnet" ??

Vi får hoppas på att det är så.
Citera
2019-09-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ver inte om han verkligen trodde det, innerst inne. Detta stämmer ju inte med att han vetat om andra relationer.
Der är just denna tvetydighet som jag reagerade på och höll kvar honom som en tänkbar GM.

I tid är jag osäker, men tror att det kan vara ML verkar vara konstaterat, som övergick i vänskap. Som jag tolkat andra så var det just ML som hade en relation med LW och SD samtidigt.
Till detta sa SD att ML och LW bara var vänner. Förnekelse, svartsjuka eller fakta?

Så informationen om Lw relation kom från någon annan och Sd förnekade det?
Kan vara förnelelse för att inte avslöja att han var svartsjuk, eller så brydde han sig inte alls? Kanske tyckte det var bra med det ryktet, även om han tom visste att det inte var sant?
Kan på så sätt vara hursomhelst när man funderar på det?
Såvida du inte fått samma information om Lw/Ml från flera oberoende källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in