2019-09-09, 21:50
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om det någonsin funnits intresse för nyval i leden lär detta intresse kylas ner till -80° när SD seglar förbi S och blir största parti senare i höst.

Enda öppningen jag kan se är ifall Sabuni skulle få en impuls att röra om i grytan ordentligt. Om hon hoppar av JÖKen *och* lyckas få V-vilden Kakabaveh *och* L-vilden Carlsson Löfdahl med sig... då ska man tydligen kunna fälla rödgröna rötan.
Jag går runt och hoppas på något oförutsett ska hända politiskt. Gud vet vad det ska vara. Det är en plåga att se stackars Sverige sakta malas ner i grottekvarnen. 2022 känns långt borta.
By the way. Din liknelse med vad det blå skåpet fylldes av och vilken viskositet, fick mig att hoppa över frukosten. 😁
2019-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Glädjande nyhet! Det visar ju bara det som är ganska självklart, nämligen att SD är Sveriges egentliga arbetarparti nuförtiden. Värdesätter arbete och fostran framför bidrag och slapphet.

Bidragspartiet nummer 1 är Socialdemokraterna, som får en betydande andel av sina röster från röstboskap i utanförskapsområdena. I vissa kaoz-förorter får de 90% av rösterna. Juholt sitter i en rävsax, han tappar konstant till SD men kan inte heller strama upp politiken, för då tappar han röstboskapen från invandrarområdena (de blir soffliggare får man förmoda).

Bland det bästa jag läst på denna tråd. Sossarna med 4% MP + lilla Lööv, vil ej stoppa invandring! Tänk om de miljarderna det kostar oss gick till OSS. Sjukvård, Polis, pensionärer, skola! Där har SD rätt, gynna oss som byggt upp landet, vi kan inte hjälpa alla jäkla Afghasner Somalier etc. som väller in. De bidrar ej med något!!! Jo, kostnader för oss skattebetalare. Tänk om jag som fattig pensionär fick fri bostad och uppehälle.. NADA med denna regering. Dessutom fick den värdelösa minister svetsare en löneökning på 10.000sek/mån. Sossialist???????
2019-09-09, 22:58
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Sug på denna från Tv4 nu på kvällssidan: Ny mätning: S tappar mest – SD ökar mest

Vilken mätning är det från? Är det från senaste demoskop i fredags? Med tanke på att du säger TV4.
2019-09-10, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vilken mätning är det från? Är det från senaste demoskop i fredags? Med tanke på att du säger TV4.
Det är TV4 Väljaropinion, en sammanvägning av olika opinionsmätningar. Genomförs av Göteborgs universitet.

https://valforskning.pol.gu.se/forskningsinformation
2019-09-10, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad har hänt med http://status.st/ ?

Uppdateras sajten inte längre?
Den har inte uppdaterats sen slutliga rösträkningen i riksdagsvalet blev färdig, alltså 16/9 2018. Stått stilla ganska prick ett år alltså. Jag håller mig till http://val.digital numera, den plottar kurvor automatiskt med modern HTML. Status.st krävde att ägaren gjorde en ny bild manuellt för varje mätning... R.I.P.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
TV4 Väljaropinion. Alltså en sammanvägning som görs av statsvetarna på Göteborgs universitet, Henrik Ekengren Oscarsson och gänget. Det har varit TV4:s grej i brist på egen mätning efter att Novus flyttade till SVT. SD har ökat med +1,8 där och är andra största parti.
2019-09-10, 03:26
Medlem
Citat:
Vet inte vad du menar med "senaste åren". I riksdagsvalet 2018 låg flera institut för första gången alldeles för högt på SD, efter att tidigare ha underskattat dem.

Enligt SD:s egen interna valanalys berodde det snabba tappet sista dagarna på att Annie Lööf m fl gick till frontalangrepp mot SD:s abortpolitik
Sverigedemokraterna vill att gränsen för fri abort ska sänkas från 18 veckor till 12 veckor.
Abortkravet har kritiserats hårt – och ska ha sänkt partiet i valet.
Enligt SD:s egen valanalys tappade partiet ”flera procentenheter” i väljarstöd, erfar Ekot.
SD såg det inte komma, därav Åkessons yrvakenhet kring frågan. Men det där ska tydligen strykas så fort en ändring kan klubbas igenom ("landsdagarna" eller vad det heter).

Det vet du inte eftersom OU inte görs samma dag som valet och mycket tyder på opinionen svängde kraftigt de sista dagarna innan valet. Det gäller inte bara SD utan även S som steg kraftigt. Redan innan valet spekulerade jag att sossarnas utspel om en extra semestervecka skulle ge ett antal procentenheter och därtill kom ett par andra händelser också som förmodligen påverkade, abortfrågan som du nämnde men även SVTs avståndstagande från JÅ under valdebatten.
2019-09-10, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det vet du inte eftersom OU inte görs samma dag som valet och mycket tyder på opinionen svängde kraftigt de sista dagarna innan valet. Det gäller inte bara SD utan även S som steg kraftigt. Redan innan valet spekulerade jag att sossarnas utspel om en extra semestervecka skulle ge ett antal procentenheter och därtill kom ett par andra händelser också som förmodligen påverkade, abortfrågan som du nämnde men även SVTs avståndstagande från JÅ under valdebatten.
Nu låg SD förvisso alldeles för högt även i en mätning som gjordes på just valdagen, nämligen VALU som tippade 19,2. Men oavsett den så var det i första hand Sentio och YouGov jag avsåg. YouGovs slutmätning från 5/9 (valet var 9/9) låg på 24,8. Kan jag säkert veta att YouGov var ute och cyklade och att SD inte tappade ofantliga -7,3 på några dagar? Well, jag kan inte säkert veta att Annie Lööf inte är en utomjording heller men baserat på en rimlig sannolikhetskalkyl är hon med största säkerhet en idiot från Småland.
2019-09-10, 08:21
Medlem
Stones avatar
Citat:
Sug på denna från Tv4 nu på kvällssidan: Ny mätning: S tappar mest – SD ökar mest

Länk? Var inne på TV4 men omöjligt att hitta.
2019-09-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Länk? Var inne på TV4 men omöjligt att hitta.

Då får du gå en sök-kurs: https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/liberalerna-k%C3%A4mpar-sig-%C3%B6ver-sp%C3%A4rren-men-ligger-fortfarande-pyrt-till-12498202
2019-09-10, 08:59
Medlem
Stones avatar
Citat:
Då får du gå en sök-kurs: https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/liberalerna-k%C3%A4mpar-sig-%C3%B6ver-sp%C3%A4rren-men-ligger-fortfarande-pyrt-till-12498202

I drink to that. Hittade det tillslut. Letade efter en artikel med stapeln och inte ett tv inslag.
2019-09-10, 09:06
Medlem
Citat:
Nu låg SD förvisso alldeles för högt även i en mätning som gjordes på just valdagen, nämligen VALU som tippade 19,2. Men oavsett den så var det i första hand Sentio och YouGov jag avsåg. YouGovs slutmätning från 5/9 (valet var 9/9) låg på 24,8. Kan jag säkert veta att YouGov var ute och cyklade och att SD inte tappade ofantliga -7,3 på några dagar? Well, jag kan inte säkert veta att Annie Lööf inte är en utomjording heller men baserat på en rimlig sannolikhetskalkyl är hon med största säkerhet en idiot från Småland.

VALU är så dåliga att de inte ens är värda att beakta och som jag skrev skedde det med all tydlighet stora förändringar de sista dagarna. Det var som sagt inte bara SD som förändrades starkt utan även S. Sedan exakt hur många procentenheter det verkliga tappet var kan diskuteras och Yougov har inte ett track record av att vara bra vilket däremot Sentio har. Mer rimligt är alltså att utgå från Sentios siffror.
Senast redigerad av flekstor 2019-09-10 kl. 09:15.
2019-09-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
VALU är så dåliga att de inte ens är värda att beakta och som jag skrev skedde det med all tydlighet stora förändringar de sista dagarna. Det var som sagt inte bara SD som förändrades starkt utan även S. Sedan exakt hur många procentenheter det verkliga tappet var kan diskuteras och Yougov har inte ett track record av att vara bra vilket däremot Sentio har. Mer rimligt är alltså att utgå från Sentios siffror.

Nja, VALU bör vara bäst. De har möjlighet att göra ett verkligt slumpmässigt urval på just den del av befolkningen som just har röstat. Eller så nära man rimligtvis kan komma. De har verkligen tillgång till precis all information man kan hoppas på för att göra en riktigt bra prognos.

I princip den enda detalj som de inte kan kontrollera är om folk ljuger för dem när de frågar. Alltså den berömda "skämseffekten" som man kan diskutera om den finns eller inte.

En tolkning av VALU när det gäller (SD) är att det verkligen fanns en skäms effekt vid VALU 2006 och 2010. Denna togs med i beräkningen vid VALU 2018 och (SD) viktades upp. Sedan visade det sig att "Skämseffekten" minskat rejält jämfört med tidigare och därför överskattades (SD) vid VALU 2018.

Här är ett citat från VALU gänget

Citat:
Tyder Sverigedemokraternas överskattade resultat på att inställningen till partiet och dess väljare ändrats?

– Det är svårt att bedöma så här tidigt, men det skulle kunna vara ett resultat av att det inte uppfattas som lika stigmatiserande att berätta att man röstar på SD.

Rent generellt vore det fantastiskt om Skämseffekten faktiskt försvunnit nu eller åtminstone minskat rejält eftersom det bör göra att alla opinionsmätningar blir säkrare. Just att folk vägrar uppge (SD) eller ljuger när insituten frågar är ju en källa till osäkerhet som då försvinner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in