2019-09-10, 09:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Till mitt 1:a svar:
När åtalet lämnas in måste ju åklagaren lämna över all bevisning, både det som talar mot och för SD. Alltså även den bevisning som gjorde att HD greps.

TR ansåg ju att det fanns tillräckliga skäl för skäligen misstänkt för mord, SAMTIDIGT som SD vart häktad dagen innan för samma brott.

Om dom inte anser att båda var på BP, hur är det ens möjligt? Åklagaren måste ju jobba efter principen bevisövervikt.

Då kommer vi tillbaka till min gamla käpphäst, den att definitionen för "skälig misstanke" är så pass vag att du kan få den i och med att du känner BO, enda sättet att slippa en sådan misstanke i det läget är att du är en före detta domare i Hovrätten, då blir du inte häktad på grunden"skälig misstanke"

Hiding får på något sätt se till att MGK försvinner ut ur ekvationen om hon har tänkt sig ett soloåtal mot MGM men aktionen mot MGK tyder ju inte på det.

Varför hade Hiding så djävla bråttom, det är en fråga jag gärna skulle få svar på.
Citera
2019-09-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, det är ju det som är min poäng, åklagaren har komplicerat fallet rejält med att ta till med storsläggan mot MGK i det här läget, hon kunde ha väntat lite, avvaktat några veckor för att se hur fallet mot MGM utvecklas.

Så, vad var/är Hidings plan egentligen med MGK?

Ja trodde faktiskt att du hade tillräckligt med förstånd för att ha begripit KammarÅklagaren's taktik inom detta mordfallet. Vad jag personligen tycker att du borde förstå, är att det finns en orsak till allting som sker, till exempel, gripandet av SD inom han's bostadshus den 27/8 och därnäst dagen efter med ytterligare ett nytt gripande av HD inom och även strax utanför henne's bostadsrätt, allt detta har en bakomliggande orsak för det som komma skall.

Kompletteras enligt ovan med, / tre nya bevis framträdde plötsligt samt ett nytt vittne, vilket i sin tur blev orsaken till att nu SD sitter häktad på sannolika skäl för mordet på Lena Wesström. Vad anbelangar HD själv, så är åtminstone jag införstådd i att ifrågavarande har en hel del på sitt samvete beträffande mordet som då, sådant var.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Skrev han det alltså på natten till den 17e nov? LWs begravning hölls den 16e!
Dagen efter då han känner sig dagen efter orkar han bara ta en cache med namnet "TMW - N3 Police Headquarters" och bifogar en bild på "Aphusets" entré.
http://coord.info/GLXGRRAJ

Av alla cacher på Kungsholmen väljer han just den cachen.
Sugen på att ge ledtrådar och med tankar som "snart sitter jag"?
Som jag förstod det skulle det vara då ja. Är det slumpen med dessa foton?
Slumpen eller är han korkad eller bara en iskall jäkel. Korkad tror jag inte han är så då återstår slumpen eller iskall för mig.
Citera
2019-09-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Någon som kan uppdatera mig om när nästa viktiga datum infinner sig?
27/9 blir det åtal, omhäktning eller släpp av SD. Kan komma fler provsvar Ang HD innan.
Citera
2019-09-10, 09:47
Bannlyst
Citat:
MGK är mitt stora bekymmer också, vad fan skulle Hiding komplicera fallet med henne för?

Dessutom med "skäligen misstänkt" för mord, inte anstiftan eller skyddande av brottsling, nej pang på med det kraftigaste som går att uppbringa i anklagelse, hur får Hiding in henne i mordet det är ju frågan?

Hiding får jobba lite för att antingen utesluta MGK eller så få in henne på riktigt, nu är det ju öppet mål för försvararen för att kunna få in rimligt tvivel i en rättegång.

Jag hoppas och tror att Hiding har koll på sina beslut.
Precis som du säger så kommer kärringens försvarare att utnyttja detta till max.

Jag tror att Hiding håller på att gå All In på kärringen.
Hon har vaga bevis på att kärringen är inblandad och tror att hon skall hitta mer som talar för att så är fallet.
Bort med kärringen en vecka, Leta igenom lägenheten flera gånger, och säkert andra åtgärder som trycker kärringen i rätt riktning.
In med fynden till NFC med prioritet, och nu förbereder Hiding för att haffa kärringen igen.
Så när det gäller just mord så är det nog "bära eller brista"

Men, om Hiding inte kan lägga fram bevisning för mord, så kanske hon i en andra vända syr in kärringen på andra grunder.
Nästa gång kanske hon i alla fall kan gå för medhjälp, skyddande, anstiftan mm mm.

Nu vill det fan till att Hiding har det varmt om fötterna när det gäller kärringen.
Förhoppningsvis löser hon detta, och kärringen är ju inte avskriven som misstänkt än, i alla fall.

Stefan, och vad han har gjort i all ära, men mystiken runt just kärringen är för till fället mest intressant för mig.

Fan Reimer, hur skall detta lösa sig ??
Citera
2019-09-10, 09:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ja trodde faktiskt att du hade tillräckligt med förstånd för att ha begripit KammarÅklagaren's taktik inom detta mordfallet. Vad jag personligen tycker att du borde förstå, är att det finns en orsak till allting som sker, till exempel, gripandet av SD inom han's bostadshus den 27/8 och därnäst dagen efter med ytterligare ett nytt gripande av HD inom och även strax utanför henne's bostadsrätt, allt detta har en bakomliggande orsak för det som komma skall.

Kompletteras enligt ovan med, / tre nya bevis framträdde plötsligt samt ett nytt vittne, vilket i sin tur blev orsaken till att nu SD sitter häktad på sannolika skäl för mordet på Lena Wesström. Vad anbelangar HD själv, så är åtminstone jag införstådd i att ifrågavarande har en hel del på sitt samvete beträffande mordet som då, sådant var.

Mvh/ @JokerMannen
Hur vet du att det är 3 nya bevis och ett nytt vittne som fick SD häktad?
Inget rappakalja svar nu tack.
Citera
2019-09-10, 10:01
Medlem
Jag har läst hela tråden sen dag ett. Detta är den andra tråden jag läser, någonsin. Skaffade konto nu.

Jag tror det inte är så invecklat som flera spekulationer och/eller påhitt. Jag tror att St*fan har ljugit för L*na, målat in sig i ett hörn där han upplever sig inte komma undan utan att tappa ansiktet totalt inför sin omgivning, eftersom jag tror han ljugit för många/alla andra också.

Jag tror hon har konfronterat honom med att hon nu vet vad han är för en, och han blir kränkt så som bara en psykopat kan bli. Jag tror inte LW haft den insikten från början, hon har naturligtvis trott på honom och hans lögner. Det har nog visat sig undan för undan tills hon en dag sett klart, och det tror jag inte han gillade även om det i teorin vore den bästa lösningen för honom.

Jag tror inte man ska utgå från hur man själv skulle resonerat, inte heller slå fast att ”det är si eller så man gör om man hamnar i en viss situation”.

Någon har flera gånger här i tråden, utan vidare medhåll, dragit parallellen till St*fan Börj*sson, vilken jag håller med om. Väldigt lika, upplever jag. Jag hoppas de inte låter även SD hänga sig i häktet, vilket jag tror han hellre gör än att erkänna.

Jag tror att SD kan ha slagit ner LW och sen sprungit därifrån för han är en fegis, och att skriken som hördes kan ha kommit från LW när hon lämnats där, kanske försök att få hjälp. Planket och vinden/motorvägsljuden verkar ha gjort att det inte hördes till Nya Hjärsta, utan endast till gamla. Inte säkert att SD ens hörde skriken, beroende på vilken väg han tog och hur långt bort han hann innan hon skrek. Vad vet jag?

Jag tror SDs fru vet vad SD gjort, men gällande hennes inblandning har jag ingen egen teori egentligen. Och det har inget med att göra att hon är en ”kärring” osv...

Poängterar att allt ovan är vad jag tror, jag vet ingenting.
Citera
2019-09-10, 10:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Även LimeTime lämnade uppgift på att LW var brutalt misshandlad i ansiktet och hen är ytterst trovärdig i tråden.
Om inte limetime fått uppgifterna från rättsmedicin så tvivlar jag på att hen kan avgöra hur skadorna i ansiktet uppkommit. Har Limitime skrivit exakt "brutalt misshandlad i ansiktet? Så utrycker sig inte insatta så någon i viskingsleken på väg till Limetime har lagt en personlig tolkning på hur skadorna i ansiktet uppkommit.

Djur som lever på trafikdödat efter våra vägar börjar med ansiktet så kommer uppgifterna från någon som sett kroppen innan den blev bortforslad så kan hen inte avgöra hur skadorna i ansiktet uppkommit.

Frågan kan vara intressant i den aspekten som GW var väl inne på att närstående inte gärna ger sig på ansiktet som random våldsmän gör?
Citera
2019-09-10, 10:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
MGK är mitt stora bekymmer också, vad fan skulle Hiding komplicera fallet med henne för?

Dessutom med "skäligen misstänkt" för mord, inte anstiftan eller skyddande av brottsling, nej pang på med det kraftigaste som går att uppbringa i anklagelse, hur får Hiding in henne i mordet det är ju frågan?

Hiding får jobba lite för att antingen utesluta MGK eller så få in henne på riktigt, nu är det ju öppet mål för försvararen för att kunna få in rimligt tvivel i en rättegång.
Citat:
När åtal nu väcks mot SD så kommer ju försvaret bara peka med hela handen ”Rimligt tvivel” mot HD, som åklagaren själv dragit fram.

Innan hon ens jan lämna in åtal så måste HD friskrivas helt eller båda stå i samma rättegång.
En möjlig förklaring här kan vara att man misstänker HD på rent löjliga grunder, och att det egentliga syftet bara är att åklagaren i en eventuell rättegång vill kunna visa att man har jobbat brett, och att "alternativa gärningsmän har kunnat uteslutas". Om misstankarna vilar på rent löjliga grunder kan HD vid lämplig tidpunkt avskrivas från varje misstanke, och hon kommer då inte heller att stöka till med något rimligt tvivel kring SD:s skuld i en eventuell rättegång. En liknande manöver gjordes i den andra omgången av Kalamarksfallet i Norrbotten, där självaste huvudvittnet strax innan rättegången häktades i en vecka på grunder som senare skulle visa sig vara rent skrattretande.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-10 kl. 10:17.
Citera
2019-09-10, 10:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Skrev han det alltså på natten till den 17e nov? LWs begravning hölls den 16e!
Dagen efter då han känner sig dagen efter orkar han bara ta en cache med namnet "TMW - N3 Police Headquarters" och bifogar en bild på "Aphusets" entré.
http://coord.info/GLXGRRAJ

Av alla cacher på Kungsholmen väljer han just den cachen.
Sugen på att ge ledtrådar och med tankar som "snart sitter jag"?
Jag får nästan känslan av att spelevinken medvetet gör sig lite "intressant".

Christer Pettersson (dömd i tingsrätten men friad av enig hovrätt för mordet på statsminister Olof Palme) njöt av uppmärksamheten och svarade ofta lite tvetydigt för att få fortsätta vara intressant, för media åtminstone.
"".....lärt mig hålla masken och hade det varit jag som skjutit Palme så tror jag att jag skulle ha kunnat hålla masken nästan lika bra som jag nu har gjort - men bara nästan alltså....." "
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-10 kl. 11:09.
Citera
2019-09-10, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kvällens diskussion om våldet och skriket:
Personligen har jag haft svårt från början att tro att det är LW som skriker, som jag berört tidigare. Det som nu beskrivits vet vi väldigt lite om (huvud kontra kropp). Oavsett hur det gick till så har skrik uppfattats under en relativt lång period.
Som jag tolkade det mellan raderna så verkar det vara i omgångar, men fortfarande "dödsskrik", eller som vittnet först tolkade det som, våldtäkt.

Håller man på ta ihjäl en människa, så är det väl ganska naturligt att relativt snabbt få tyst på skrikandet.

Så det finns det två viktiga parametrar för att det inte är LW som skriker: Mördaren vill få tyst på sitt offer och en skadad/döende klarar inte att skrika i den omfattningen (hävdar jag). Eskalerande eller avtagande kan jag möjligen köpa lite mer.

Tror ni allvarligt att mördaren låter sitt offer skrika under så pass lång tid och att hen fortsätter mata slag/sparkar eller dylikt medan offret skriker?
Att tysta en människa går fort, att ha ihjäl en kräver lite mer tid, säg 3-5 minuter...

När HD greps och häktades för just mord samtidigt som SD häktas för just mord, då fick jag ihop fler pusselbitar.
Jag tror att LW tystades relativt snabbt och det vet åklagaren självklart. Men då passar inte skrikvittnet in i förloppet, utan en till måste in i ekvationen.
Att HD först grips och sedan släpps, kan ju ha med det alibi som nämnts.

Skriken måste i tid passa in inte i bara LWs tidsaxel, utan även med bärgarens tidsaxel. På det SDs tidsaxlel.

Det är väl inte osannolikt att skriken går att tidsbestämma ganska exakt, eftersom dalaan ringde in samtalet som finns dokumenterat. Även i bilen finns det registrerat när bilen startades.

Bärgarens resa finns sannolikt registrerad vi uppkopplingar, hans egen vittnesversion och registrerat samtal.

En springande person från brottsplatsen, ganska troligt. I vägrenen kanske det var svårt att springa, fick gå.

När han närmar sig ställen där mastuppkopplingarna kan visa att han dels varit i rörelse, men kanske också att han har varit i närheten av område, låt säga Vivalla.

Den rörelsen behöver i tid passa med skrik, bärgare och SD.

Inte sannolikt att en mördare lämnar ett mycket svårt skadat offer skrikandes, men vad vet man.

Får inte in HD i mitt pussel.
Eftersom SD nu sitter på sannolika, finns det bevis för att han har med det här att göra.

Frågan är hur HD kommer in i bilden.
Citera
2019-09-10, 10:17
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimiTenor
Jag har läst hela tråden sen dag ett. Detta är den andra tråden jag läser, någonsin. Skaffade konto nu.

Jag tror det inte är så invecklat som flera spekulationer och/eller påhitt. Jag tror att St*fan har ljugit för L*na, målat in sig i ett hörn där han upplever sig inte komma undan utan att tappa ansiktet totalt inför sin omgivning, eftersom jag tror han ljugit för många/alla andra också.

Jag tror hon har konfronterat honom med att hon nu vet vad han är för en, och han blir kränkt så som bara en psykopat kan bli. Jag tror inte LW haft den insikten från början, hon har naturligtvis trott på honom och hans lögner. Det har nog visat sig undan för undan tills hon en dag sett klart, och det tror jag inte han gillade även om det i teorin vore den bästa lösningen för honom.

Jag tror inte man ska utgå från hur man själv skulle resonerat, inte heller slå fast att ”det är si eller så man gör om man hamnar i en viss situation”.

Någon har flera gånger här i tråden, utan vidare medhåll, dragit parallellen till St*fan Börj*sson, vilken jag håller med om. Väldigt lika, upplever jag. Jag hoppas de inte låter även SD hänga sig i häktet, vilket jag tror han hellre gör än att erkänna.

Jag tror att SD kan ha slagit ner LW och sen sprungit därifrån för han är en fegis, och att skriken som hördes kan ha kommit från LW när hon lämnats där, kanske försök att få hjälp. Planket och vinden/motorvägsljuden verkar ha gjort att det inte hördes till Nya Hjärsta, utan endast till gamla. Inte säkert att SD ens hörde skriken, beroende på vilken väg han tog och hur långt bort han hann innan hon skrek. Vad vet jag?

Jag tror SDs fru vet vad SD gjort, men gällande hennes inblandning har jag ingen egen teori egentligen. Och det har inget med att göra att hon är en ”kärring” osv...

Poängterar att allt ovan är vad jag tror, jag vet ingenting.
Välkommen och du tänker väldigt sunt, jag tycker också att det vore väldigt fel om SD hängde sig
i cellen även om man är förbannad på honom. Det vore bättre med ett erkännande ifrån honom.
Så LW's familj och vänner kan bearbeta det bättre.
SD har ingen fru längre dom är skilda, om nu du känner för att kolla hur hon mår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in