2019-09-10, 07:46
  #1
Medlem
Belavias avatar
Florerar många förslag just nu på vilken mat vi ska äta för att värna och rädda klimatet.

Nyhetsbyrån BBC föreslår att vi ska äta insekter och/eller våra husdjur.

Andra relevanta nyhetsbyråer är också inne på att husdjur är lämpliga att äta, särskilt våra hundar(Dog meat).

Andra nyhetskällor menar att det är långt i från tillräckligt att bara äta insekter och husdjur, och att vi måste se över möjligheten att äta varandra, alltså att vi även bör välja till människokött på vår meny(kannibalism)

Det finns säkert trådar om de olika kostförslagen, men jag undrar vad in helst äter för att rädda klimatet.

För egen del blir det insekter. Inte för att jag är förtjust i det. Men hellre det än att äta mina husdjur eller familjemedlemmar.

Vad väljer ni?

Länk nedan med lite rubriker för kostråd.

https://mobile.twitter.com/DawnTJ90/status/1170816687567966214
__________________
Senast redigerad av Belavia 2019-09-10 kl. 07:50.
Citera
2019-09-10, 08:19
  #2
Medlem
Äter mest kött, anser att ett växelbruk är livsnödvändigt om vi inte ska utarma våra jordar och kunna slippa all övergödning i våra hav.
Citera
2019-09-10, 08:29
  #3
Medlem
Bubba00s avatar
Nu har jag förvisso inte hand om handlingen men vi har nästan bara svenska råvaror hemma. Räcker inte det?
Citera
2019-09-10, 08:40
  #4
Moderator
tobess avatar
Jag har svårt att tro att det är mer skadligt för miljön att äta en köttbit som kommmer från uppfödare och slakteri som ligger runt husknuten än att äta vegetariskt som i många fall består av råvaror som är importerade från asien eller sydamerika.

Så jag kan inte påstå att jag egentligen på något sätt har ändrat mina matvanor, eller tänker göra det för den delen, annat än att jag i mån av möjlighet lokalproducerad mat. Dyrare, men oftast bättre råvaror.

Sen finns det ju inget som säger att man inte kunde komplementera med insekter t.ex. men det är inte min kopp av té och det är rätt naivt att tro att det skulle bli en stor grej i områden där det egentligen aldrig ingått i kulturen att äta just insekter.
Citera
2019-09-10, 08:46
  #5
Medlem
Äter så mycket lokalproducerat som möjligt. Mycket ekologiskt, och endast svenskt kött. Varvar med lite vegetariskt och veganskt då och då, känner inget behov av kött/fisk varje dag
Citera
2019-09-10, 08:54
  #6
Medlem
Äter helst viltkött. Känns som det mest naturliga och minst skadliga.
Citera
2019-09-10, 09:00
  #7
Medlem
Tvonds avatar
Äter mycket kött främst ÄLG som skjuts av mig eller någon annan i jaktlaget utöver det så köper jag Gris från en Lokal bonde plus fisk som jag fiskat själv främst Öring,Rödning,Sik och Harr så mer miljövänligt än vad jag äter är nog svårt. Miljömupparna får fortsätta slå sig på bröstet när de köp "Ekologiskt" hos sin Lokala handlare som fraktats med båt runt halva jordklotet i många fall.
Citera
2019-09-10, 09:03
  #8
Medlem
mycket hemmagjort finsk korv..grillar varje dag och eldar grillen som jag murade själv med egen tillverkade kolbriketter som är gjorda av eget hugget trä i egen skog.
Kött till korven har jag köpt av min närmaste granne..han jagar och fiskar..
Han brukar komma förbi med färska gösfiler ibland och ge mig gratis
Citera
2019-09-10, 09:22
  #9
Medlem
nabplayers avatar
Äter svenskt kött, funderar en extra gång innan tillagning om det här är en rätt som absolut behöver ha kött.
Citera
2019-09-10, 09:33
  #10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
mycket hemmagjort finsk korv..grillar varje dag och eldar grillen som jag murade själv med egen tillverkade kolbriketter som är gjorda av eget hugget trä i egen skog.
Kött till korven har jag köpt av min närmaste granne..han jagar och fiskar..
Han brukar komma förbi med färska gösfiler ibland och ge mig gratis
Lucky you. Gös är fin fisk, prova med färskriven pepparrot. OCH knaprig bacon!
Citera
2019-09-10, 09:36
  #11
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Äter mest kött, anser att ett växelbruk är livsnödvändigt om vi inte ska utarma våra jordar och kunna slippa all övergödning i våra hav.
This.

Människans påverkan på klimatet är försumbar. Vi borde prata om miljön i termer av global miljö och närmiljö, istället för klimatet som styrs till cirka 99,95 % av sådant människan inte kan påverka.
Citera
2019-09-10, 09:46
  #12
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
This.

Människans påverkan på klimatet är försumbar. Vi borde prata om miljön i termer av global miljö och närmiljö, istället för klimatet som styrs till cirka 99,95 % av sådant människan inte kan påverka.

Fast om det stämmer, att klimatet styrs till drygt 99% av sådant människan inte kan påverka - Varför pratar vi så mycket om det då? Trots allt är klimatet den fråga som vi finner viktigast att diskutera just nu, inte bara i Sverige, utan globalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in