2019-09-10, 00:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror också att det handlade om en överraskande attack. Kanske/troligen hade den föregåtts av grälande men att det hela snabbt eskalerade.
Menar alltså att hon inte hade möjlighet att kämpa emot (som du är inne på), att hon nog då 'borde' ha kunnat åsamka GM tex rivskador.
LW var ju vältränad/stark.

Varför skulle hon bli överraskad över att mannen som misshandlat henne förut gör det igen efter ett gräl?

Om man är ute i mörkret med någon som gjort en illa förut är man väldigt mycket på sin vakt.

Om hon blev överraskad var hon i så fall med någon hon kände sig trygg med och inte förväntade sig något ont av.
Citera
2019-09-10, 00:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Borde det då inte ha lämnat spår på SD? Om han är GM.

Men vad tittade polisen efter när de förhörde honom den 15 maj? Såg de honom som misstänkt GM? LW var ju än så länge ”bara” försvunnen.

SD blev ju intervjuad den 15 maj och släpptes därefter direkt.

Den 16 maj åker SD och HD till USA

29 maj hämtas han till förhör, och blir häktad. Han släpptes 8 juni

Det finns inga bilder publicerade av honom själv förrän 16 juni

Blessyrer och lättare skador hade definitivt tid att läka under tiden mellan 16 maj till 29 maj
Citera
2019-09-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men du tror inte att han skulle åka iväg med dem, bränna dem och slänga aska i sjön, typ....? Jag skulle nog i första hand inte bry mig om frugan funderar. Bevismtrl bort! I första hand. Med vad vet jag, han kanske lekte kurragömma med dem också....?

Tja, visst. Men att åka iväg mitt i natten kan ju kanske verka lite misstänkt: grannar som råkar notera när han åker/kommer tillbaka. Natten då LW försvann.
Vad skall han svara på det då polisen frågar. Kanske köper de inte att han skulle jaga cache.
Och han blev ju gripen inom kort. Kanske hade han planerat att dumpa bevis långt bort men fick inte tid. Och efter att han släpptes så vågade han kanske inte befatta sig med blodiga skor etc.

Och sedan är ju frågan hur klart man tänker efter att ha mördat någon. Oavsett allt så talar vi ju inte om någon yrkesmördare.
Citera
2019-09-10, 00:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men vad tittade polisen efter när de förhörde honom den 15 maj? Såg de honom som misstänkt GM? LW var ju än så länge ”bara” försvunnen.

Blessyrer och lättare skador hade definitivt tid att läka under tiden mellan 16 maj till 29 maj

Han har väl blessyrer hela tiden ändå. Med tanke på intresset för honom tidigt borde man ju ha tagit prover på honom och inspektrat kroppen direkt. Att en trebarnsmor försvinner på natten betyder ju inte att hon lever och är omördad av ngn person.

Kanske man gjorde det.
Citera
2019-09-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ditt inlägg har bitit sig fast för att texten uppges vara Stefans ord:

" Jag vet om jag har med mordet att göra. "

" Jag råder dig atill att inte läsa där då jag i alla fall i detta fall sitter på fakta, och det är andra fakta än vad som skrivs där. "

Klart han vet om han har med mordet att göra, men varför skriver han inte rätt och slätt "Jag är oskyldig" istället för att skriva trams om att de närmaste "vet" att han är oskyldig...

Skriver att han sitter på fakta.... Då vet han kanske i detalj hur Lena mördades....

Längtar efter FUP
Ja det är märkliga ordval tycker jag också. Precis som du nämner varför inte bara skriva ” Jag vet att jag är oskyldig”. Tänker han att han vet att han är skyldig men har lurat alla som tror han är skyldig.
Detta skrevs om jag minns rätt sent (natten?) då han var iväg på något och la ut ett foto på någon anstalt (tror jag). Kanske var han dragen när han skrev det?
Citera
2019-09-10, 00:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han har väl blessyrer hela tiden ändå. Med tanke på intresset för honom tidigt borde man ju ha tagit prover på honom och inspektrat kroppen direkt. Att en trebarnsmor försvinner på natten betyder ju inte att hon lever och är omördad av ngn person.

Kanske man gjorde det.

Jag vill minnas att han vid andra tillfällen gärna postade bilder av sina blessyrer, som han erdragit sig i kamp mot moder natur. Vill minnas att det var under sommaren.

Lite skademinimering månne? Ifall någon måhända hade sett rispor på honom efter 15 maj...?
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-10 kl. 00:44.
Citera
2019-09-10, 00:44
Medlem
Kvällens diskussion om våldet och skriket:
Personligen har jag haft svårt från början att tro att det är LW som skriker, som jag berört tidigare. Det som nu beskrivits vet vi väldigt lite om (huvud kontra kropp). Oavsett hur det gick till så har skrik uppfattats under en relativt lång period.
Som jag tolkade det mellan raderna så verkar det vara i omgångar, men fortfarande "dödsskrik", eller som vittnet först tolkade det som, våldtäkt.

Håller man på ta ihjäl en människa, så är det väl ganska naturligt att relativt snabbt få tyst på skrikandet.

Så det finns det två viktiga parametrar för att det inte är LW som skriker: Mördaren vill få tyst på sitt offer och en skadad/döende klarar inte att skrika i den omfattningen (hävdar jag). Eskalerande eller avtagande kan jag möjligen köpa lite mer.

Tror ni allvarligt att mördaren låter sitt offer skrika under så pass lång tid och att hen fortsätter mata slag/sparkar eller dylikt medan offret skriker?
Att tysta en människa går fort, att ha ihjäl en kräver lite mer tid, säg 3-5 minuter...

När HD greps och häktades för just mord samtidigt som SD häktas för just mord, då fick jag ihop fler pusselbitar.
Jag tror att LW tystades relativt snabbt och det vet åklagaren självklart. Men då passar inte skrikvittnet in i förloppet, utan en till måste in i ekvationen.
Att HD först grips och sedan släpps, kan ju ha med det alibi som nämnts.
Citera
2019-09-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför skulle hon bli överraskad över att mannen som misshandlat henne förut gör det igen efter ett gräl?

Om man är ute i mörkret med någon som gjort en illa förut är man väldigt mycket på sin vakt.

Om hon blev överraskad var hon i så fall med någon hon kände sig trygg med och inte förväntade sig något ont av.

Men snälla, SD och LW har ju bevisligen träffats flera ggr sedan knoggnuggandet: hon var knappast livrädd för SD. Hon räknade nog inte med att bli mördad av SD.
Så nog blev nog LW per definition överraskad, på värsta tänkbara vis.

Citat:

Ja det har ju diskuterats vad som 'hände' med SD vid första gripandet. Enl uppgift så blev han ju anhållen (vill jag minnas) och då får nog polisen även besiktiga kroppen (?).
Misstankarna var väl msk-rov, ganska allvarligt brott.
Men tänker också att det borde finnas spår på LW från SD om hon kämpade emot/försvarade sig.
Citera
2019-09-10, 00:48
Medlem
Citat:
Tror också att det handlade om en överraskande attack. Kanske/troligen hade den föregåtts av grälande men att det hela snabbt eskalerade.
Menar alltså att hon inte hade möjlighet att kämpa emot (som du är inne på), att hon nog då 'borde' ha kunnat åsamka GM tex rivskador.
LW var ju vältränad/stark.

LW var nog tränad i andra vapenslag som logisk argumentation än brutalt våld. Men hon var även fysisk vältränad. Det kan vi vara eniga om.
Kvinnor tränas sällan för fysiskt våld dock.
Som män tycks börja med i sandlådan .

GM var nog bestämd i vad hen ville uppnå. LW ville helst inte gå ut alls. Mer än till gatan. Hen måste lurat henne på en längre promenad än vad som var tänkt ...
Citera
2019-09-10, 00:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag vill minnas att han vid andra tillfällen gärna postade bilder av sina blessyrer, som han erdragit sig i kamp mot moder natur. Vill minnas att det var under sommaren.

Lite skademinimering månne? Ifall någon måhända hade sett rispor på honom efter 15 maj...?

Lika bra att förekomma andras synpunkter, ja.
Citera
2019-09-10, 00:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kvällens diskussion om våldet och skriket:
Personligen har jag haft svårt från början att tro att det är LW som skriker, som jag berört tidigare. Det som nu beskrivits vet vi väldigt lite om (huvud kontra kropp). Oavsett hur det gick till så har skrik uppfattats under en relativt lång period.
Som jag tolkade det mellan raderna så verkar det vara i omgångar, men fortfarande "dödsskrik", eller som vittnet först tolkade det som, våldtäkt.

Håller man på ta ihjäl en människa, så är det väl ganska naturligt att relativt snabbt få tyst på skrikandet.

Så det finns det två viktiga parametrar för att det inte är LW som skriker: Mördaren vill få tyst på sitt offer och en skadad/döende klarar inte att skrika i den omfattningen (hävdar jag). Eskalerande eller avtagande kan jag möjligen köpa lite mer.

Tror ni allvarligt att mördaren låter sitt offer skrika under så pass lång tid och att hen fortsätter mata slag/sparkar eller dylikt medan offret skriker?
Att tysta en människa går fort, att ha ihjäl en kräver lite mer tid, säg 3-5 minuter...

När HD greps och häktades för just mord samtidigt som SD häktas för just mord, då fick jag ihop fler pusselbitar.
Jag tror att LW tystades relativt snabbt och det vet åklagaren självklart. Men då passar inte skrikvittnet in i förloppet, utan en till måste in i ekvationen.
Att HD först grips och sedan släpps, kan ju ha med det alibi som nämnts.

Knivskärning kanske. Eller ett glapp i tid efter ett första slag. Men jag är personligen böjd att tro att skriket är ”öppet för förhandling”.
Citera
2019-09-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Knivskärning kanske. Eller ett glapp i tid efter ett första slag. Men jag är personligen böjd att tro att skriket är ”öppet för förhandling”.

Ja. Men hen var det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in