2019-09-09, 22:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, sådana specifika detaljer håller dom tätt till bröstet. Dom har bara sagt det som krävts. Naturligtvis har dom ganska bra uppfattning om hur det gått till.

Hur mycket en död kropp kan berätta såg man vid det hemska ubåtsmordet i Danmark. Dessutom en styckad kropp, kroppsdelar, som legat länge i vattnet.

Så klart, om det varit två, eller någon påstår att de åsett händelsen vill man väl veta att denne inte har sina uppgifter från media. Lisbeth Palme brändes ju som vittne när hon i utpekandet av CP talade om sådant hon inte nämnt i inledande förhör men läst om GM i tidningarna (eller fått uppgiften direkt av Holmer). Och det var ändå ett vittne som fanns på plats, när det hände och när polis anlände.
Apropå diskussionen häromdagen om vad som anses "lämpligt" att informera om för att kunna hitta vittnen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-09 kl. 22:07.
Citera
2019-09-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Kraftigt våld mot kroppen.....
Då bör förövaren i så fall ha använt exempelvis en kniv, yxa, machete eller liknande,fast då borde nån info om det ha kommit ut, så det kan vi nog lägga åt sidan.

Jag tror att det är ganska så jobbigt att slå ihjäl nån genom att slå personen på kroppen.
Visst, det går säkert men det tar nog en stund.
Jag kan inte minnas att jag läst nånstans att personen blev ihjälslagen genom slag mot kroppen.
Om man letar kan man nog hitta nåt fall.

Jag köper nog @Jokermannens inlägg om att grovt våld mot ansikte och huvud dödade Lena.

Men, jag är ingen rättsläkare, så vad fan vet jag.

Om du tänker att offret ligger ner, så tänker du sparkar i stället för slag, då kan det bli ordentliga invärtes skador med svåra blödningar.
Men det är bara min tanke på hur det kan ha gått till.
Citera
2019-09-09, 22:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det har florerat olika rykten i Örebro angående varför mordoffret tog tid att identifiera. Bland annat har det ryktats om styckning och syra. I detta ligger ingen sanning.
LW utsattes för grovt våld och hennes huvud var helt sönderslaget. Att hennes kropp låg utomhus under flera dygn i försommarvärme bidrog också till att försvåra identifieringen.

Citat:
Hon var placerad med de såriga delarna ner mot marken. Naturens innevånare har gjort sitt under flera dagar. Icke att förglömma.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Varifrån kommer uppgifter hur kroppen och skadorna på den var placerade?
Att kroppen var sargad av djur är korrekt tyvärr...

Citat:
Det var ett inlägg här som kom i samband med att kroppen hittades att hon låg på mage med huvudet in i en buske och benen var bara och brun/rödstrimmiga (från minnet).

EDIT. Suck. Ja, vet. Anonym+siffror, kommer ihåg nu att det var osäkerhet efter att några försökte kolla med nicket. Utan framgång.

Tyvärr fastnade det i min hjärna och poppade upp igen. 1.5 år senare. Sorry.
Här är en kedja där BO,s skick diskuterades.
Citera
2019-09-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller om hon slås så illa att hon drabbas av inre blödningar, hjärtstillestånd? Huvudet är förvisso en del av kroppen.

Javisst, man kan dö av en spräckt mjällte. Men kraftigt våld mot kroppen...visst brukar de väl formulera sig med just våld mot huvud om så är fallet. Känns inte som om man ser formuleringen våld mot kroppen så ofta...?

Jag tänker bara högt här...ska tilläggas.
Citera
2019-09-09, 22:14
Bannlyst
Citat:
Brutit nacken? Man kan nog ha ihjäl någon med att exempelvis sparka mot kroppen, om. man skadar inre organ allvarligt. Men huvudet är nog känsligast. Teoretiskt borde det krävas mindre våld mot huvudet jämfört mot kroppen för att någon ska dö. Men upprepade sparkar mot kroppen, om revbenen trycks in?
De är väl medvetet fåordiga, klokt nog.

Jag förnekar absolut inte att det inte går.
Och det har såklart även hänt.
Det jag menar är att vill man slå ihjäl någon så ser jag det som mest vanligt att man riktar slagen mot huvudet. A la Lotta Rudholm, eller som Jonna i Askersund med ett tillhygge mot just huvudet.
Det borde gå fortast ocj ge mest effekt kan jag tycka.
Men visst, i just detta fallet kanske förövaren måttade alla sina slag mot just kroppen.

Jag köper i alla fall @JokerMannen i just den detaljen.
Citera
2019-09-09, 22:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Plagg som ev hittats vid FP behöver inte heller ha med gärningen (vare sig GM eller BO) om det är ett slags tillhåll för ungdomar. Någon kan ha glömt en tröja man suttit på och druckit öl eller alkopops.
Just det absolut. Stället är (var ) ett tillhåll. Inge kuttrasju där nu längre.
Citera
2019-09-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag förnekar absolut inte att det inte går.
Och det har såklart även hänt.
Det jag menar är att vill man slå ihjäl någon så ser jag det som mest vanligt att man riktar slagen mot huvudet. A la Lotta Rudholm, eller som Jonna i Askersund med ett tillhygge mot just huvudet.
Det borde gå fortast ocj ge mest effekt kan jag tycka.
Men visst, i just detta fallet kanske förövaren måttade alla sina slag mot just kroppen.

Jag köper i alla fall @JokerMannen i just den detaljen.

Ja, det är klart att man siktar in sig på huvud om man vill oskadliggöra någon. Om inte annat så behövs det inte mycket våld mot huvudet för att få vederbörande ur stridbart skick. Sen har du ju tid.....
Citera
2019-09-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Javisst, man kan dö av en spräckt mjällte. Men kraftigt våld mot kroppen...visst brukar de väl formulera sig med just våld mot huvud om så är fallet. Känns inte som om man ser formuleringen våld mot kroppen så ofta...?

Jag tänker bara högt här...ska tilläggas.

Tänker samma sak, det kan ju vara huvudet fast man väntar att trycka på det till åtal väcks. Grovt våld mot huvudet lämnar väl mindre utrymme för tveksamhet om vad uppsåtet kan tänkas graderas till. Alla normalbegåvade antas begripa att människor löper risk att dö vid grovt våld mot huvudet.
Citera
2019-09-09, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om du tänker att offret ligger ner, så tänker du sparkar i stället för slag, då kan det bli ordentliga invärtes skador med svåra blödningar.
Men det är bara min tanke på hur det kan ha gått till.

Just sparkar och stampar mot ansiktet är ju väldigt vanligt och väldigt effektivt.
Det sätter jag min peng på.

Men vi kan ju bara gissa i detta läget.
Citera
2019-09-09, 22:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det är klart att man siktar in sig på huvud om man vill oskadliggöra någon. Om inte annat så behövs det inte mycket våld mot huvudet för att få vederbörande ur stridbart skick. Sen har du ju tid.....

Jag får inte ihop huvudvåld med dödsskrik i omgångar under 4-5 minuter. Hur är det möjligt?
Citera
2019-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Just det absolut. Stället är (var ) ett tillhåll. Inge kuttrasju där nu längre.

Nä, det är sant, har någon (i grannskapet dessutom) mördats där är det väl inte så mysigt där längre. De har nog letat annan plats att blossa och ta en öl.
Citera
2019-09-09, 22:23
Medlem
Citat:
Tänker samma sak, det kan ju vara huvudet fast man väntar att trycka på det till åtal väcks. Grovt våld mot huvudet lämnar väl mindre utrymme för tveksamhet om vad uppsåtet kan tänkas graderas till. Alla normalbegåvade antas begripa att människor löper risk att dö vid grovt våld mot huvudet.

Så kan det ju vara. Jag fastnade lite i mina tankebanor kring kvinnligt/manligt våld. Om det brukar gå att skönja några sådans generella skillnader bland utövarna. Halmstrå, men det är ju ganska intressant i detta fallet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in