2019-09-09, 18:18
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Äktenskapsförord skall dock skrivas innan giftermålet.
Hade de redan fått den av föräldrarna innan ?

Äktenskapsförord kan skrivas före vigsel och även efter vigsel. Svaret är bara en googling bort!

https://avtal24.se/faq/aktenskapsforord/kan-makarna-skriva-ett-aktenskapsforord-efter-vigseln
Citera
2019-09-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, jag kan bekräfta att föräldrarna Lilja tidigare ägde aktuell lägenhet.
Men den har inte gått i arv, och den är inte en plats för systrarna Liljas uppväxt.

Köpte paret lägenheten av KL:s föräldrar?
Citera
2019-09-09, 18:20
Medlem
welcometorealitys avatar
Hon släpptes fri nu, ja då kan hon lejda en bättre torped till sjukhuset då.
Citera
2019-09-09, 18:21
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Går att skriva äktenskapsförord före och efter vigsel. Vill päronen skänka henne en bostad så kan ett äktenskapsförord upprättas och registreras hos skattemyndigheten och/eller tingsrätten. Ville hennes päron skänka henne bostaden som enskild egendom så skulle de upprätta ett överlåtelseavtal där det framgår att överlåtelsen fullbordas när äktenskapsförord är upprättat gällande bostaden att det är registrerat i laga ordning att bostaden stannar på föräldrarna intill dess så skett.

https://avtal24.se/faq/aktenskapsforord/kan-makarna-skriva-ett-aktenskapsforord-efter-vigseln

Nåväl nu vet vi ju inte hur den här lägenheten kom i deras ägo? om de köpt den,fått den el ärvt den och hur isf testamentet etc såg ut.

Det är ju bara spekulationer men har man vårdnad om barn som är skrivna på adressen, får man kvarsittande rätt vid de flesta prövningar i domstol.
Citera
2019-09-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
HuntingScank har ingen aning .... Efternamn08 har lagt upp minst två domar tidigare, så jag tror henem. Fortsätt!

Ja, eftersom han har begärt ut dem?
Citera
2019-09-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Det yngsta barnet är 15 och den äldre 17...

Ja, jag har förstått det. Jag var 16 år när jag flyttade hemifrån till ett riksgymnasium. Det finns många sätt att hjälpa tonårsbarn att komma undan sådana här dysfunktionella situationer i familjen. 15-åringen kanske kan fara iväg på ett utbytesår? Det kanske 17-åringen också kan göra? Kanske finns det någon lärare på skolan som kan ta hand om ett fosterbarn??

Båda föräldrarna verkar vara måna om sina barn även om de inte fungerar särskilt bra som föräldrar av olika anledningar.
Citera
2019-09-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Karin är helt nedbruten och vill vara ifred. Hon är med vänner och ser till att inte vara ensam eftersom hon tror att Henrik kommer planera något och skylla på henne. Så advokaten har gett henne rådet att se till att ha människor kring sig som vittnen. Hon tänker inte läsa tidningarna utan ser det som att Henrik som advokat har många journalist vänner som han fått genom att han haft klienter som journalister velat få kommentarer om. Hon som domare undviker journalister så hon har inte samma nätverk i media. Hon känner sig jagad och trött. Hon saknar barnen men Henrik och media har skrämt upp dom så nu är dom rädda för henne. Henrik har ansökt om kontaktförbud. Det förra kontaktförbudet skaffade han för att hålla henne borta från bostaden och barnen. Hon har fått betala höga underhåll för barnen vilket hon gärna gör. Han har vänner bland åklagare och domare, mer än hon eftersom hon varit noga med sin roll att vara självständig. Henrik känner de flesta poliser eftersom han ofta är på förhör med misstänkta.

Henrik har fått barnen, kontaktförbud, bostaden och media på sin sida. Hon kommer inte få några pengar för bostaden nu har Henrik sagt. Han har inte råd och om hon tvingar honom så måste han sälja och då kommer han tvingas flytta med barnen och då kommer barnen hata henne. Men han vägrar låta henne köpa ut honom. Han vill ha en skuld till henne som regleras när barnen är stora och kan flytta.

Så nu har du pratat med henne?

Innan har du skrivit:

Känner henne via gemensamma intressen, känner alltså inte familjen. Karin har alltid fört sig oklanderligt. Hon är smart och rolig. Hon är trevlig att diskutera med. Hon är stolt över sina barn och visar upp bilder på dom. Hon ger inte intrycket av att vara psykopat eller mördare.

Som jag skrev tidigare så visar hon återhållsamhet och har inte ett intrycket av att se saker svart och vitt. Men jag vet inte hur hon är när hon inte är på sociala tillställningar.

Och nu har du helt plötsligt ringt henne?

Vidare: Jag har målnunner, dagboksblad, åklagarens yttrande och en dom/beslut. Jag begärde ut det så fort jag fick höra att han blev skjuten.
Citera
2019-09-09, 18:27
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Nåväl nu vet vi ju inte hur den här lägenheten kom i deras ägo? om de köpt den,fått den el ärvt den och hur isf testamentet etc såg ut.

Det är ju bara spekulationer men har man vårdnad om barn som är skrivna på adressen, får man kvarsittande rätt vid de flesta prövningar i domstol.

Så är det den som har vårdnaden räknas ha störst behov och då kvarstannar bostaden på den personen som får lösa ut den andra.

Bodelning skall helst ske så nära äktenskaps upphörande men kan ske flera år efter skilsmässa.

Saker som köpts in efter att tingsrätten fått in ansökan om skilsmässa är enskild egendom och ingår inte i giftorättsgods.

Vad gäller bostad så måste man förvissa sig om att beviljas lån för att lösa bostaden innan bodelningshandlingen undertecknas.
Citera
2019-09-09, 18:30
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuntingScank
Så nu har du pratat med henne?

Innan har du skrivit:

Känner henne via gemensamma intressen, känner alltså inte familjen. Karin har alltid fört sig oklanderligt. Hon är smart och rolig. Hon är trevlig att diskutera med. Hon är stolt över sina barn och visar upp bilder på dom. Hon ger inte intrycket av att vara psykopat eller mördare.

Som jag skrev tidigare så visar hon återhållsamhet och har inte ett intrycket av att se saker svart och vitt. Men jag vet inte hur hon är när hon inte är på sociala tillställningar.

Och nu har du helt plötsligt ringt henne?

Vidare: Jag har målnunner, dagboksblad, åklagarens yttrande och en dom/beslut. Jag begärde ut det så fort jag fick höra att han blev skjuten.

Kan du begära ut hovrättsdomen som levererades för någon vecka sedan med och dela den?
Citera
2019-09-09, 18:31
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Så är det den som har vårdnaden räknas ha störst behov och då kvarstannar bostaden på den personen som får lösa ut den andra.

Bodelning skall helst ske så nära äktenskaps upphörande men kan ske flera år efter skilsmässa.

Saker som köpts in efter att tingsrätten fått in ansökan om skilsmässa är enskild egendom och ingår inte i giftorättsgods.

Vad gäller bostad så måste man förvissa sig om att beviljas lån för att lösa bostaden innan bodelningshandlingen undertecknas.

Och där kan man ju då undra varför HOL inte redan löst ut hennes del i den här soppan ? 🤔
Citera
2019-09-09, 18:32
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Det håller jag med om. Om det nu är så.
Han kan inte sälja på eget bevåg. De måste vara ense om det om de äger 50/50.

Enligt samägandelagen så kan en delägare framtvinga en försäljning. Tror inte bostäder är undantagna.
Citera
2019-09-09, 18:38
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Justitiemord att ens gripa henne utan att torpeden åkt fast. Nu återstår bara att spana intensivt på henne och hoppas att hon gör ett misstag. Annars får BO själv leja en torped som knäpper henne (och gör ett bättre jobb).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in