2019-09-09, 12:26
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så då ver vi inte om SD har köpt ut HD
ur huset.
Det finns uppgift i tråden att han vägrade
att flytta från huset och att han vägrade
att köpa ut HD.
Att hon först bodde i föräldrarnas
sommarstuga innan de köpte bostadsrätten
åt henne

Jag hoppades på att SD och HD hade lämnat in ett Bodelningsavtal till Skatteverket men så var inte fallet fick jag veta idag. Suck.
Citera
2019-09-09, 12:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så varför sitter SD på sannolika?
Då krävs mer än magkänsla.
Och inte nog med det HD även hon är nu misstänkt.

Vem tror du är gm?

Jag tror att SD är GM.
Och ev även HD.
Citera
2019-09-09, 12:27
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det så bytte LW
församling efter skilsmässan med UW.

I den nya församlingen så inledde hon
ett förhållande med den gifte JH.
Detta skapade konflikter även med den
nya församlingen.
Men jag har förstått det som att hon
fortfarande var medlem där vid sin död.

Det tyder på att LW var gränslös och
utan moral. Hon tog vad hon ville ha
utan att ta någon hänsyn till fru och
barn i mannens familj.

För att förstå motivet så är det viktigt
att ha en så sann bild som möjligt av BO.

Jag försöker förstå LW och de val hon
gjorde.
Jag försöker också förstå SD och HD och
de val de gjort och varför.

Jag tycker att det intressant att se vilka
konstiga val människor gör och vad de
valen kan få för konsekvenser.

LW är död, det kan ingen ändra på nu
men om vi kan förstå varför så kan det
kanske rädda någon i framtiden från att
göra samma val som de inblandade i
detta fall har gjort.

Det kan få tjäna som varning till andra.
Men bara om vi vågar/orkar se sanningen
som den är utan att försköna.

Jag är intresserad av sanningen. Inte av
efterkonstruktioner för att skydda någons
rykte eller eftermäle.

Jag förstår din poäng att det kan rädda andra från detta hemska öde, det gör nog de flesta här.

Men Lena mördades inte för att hon inledde ett förhållande med en gift man. Kärlek är en gåva från gud. Den är äkta och sann OM det är två friska sunda och goda människor med goda avsikter som möts, även om den ene eller båda är gifta, så dömer inte gud någon. Gud är god och förlåtande Gloriouslife. Mycket god och förlåtande!!!

Lena dog för att hon mötte den onde tyvärr, det är inte guds straff. Gud styr inte människor och kunde inte styra lenas känslor när hon nästlandes in i en härva av lögner som slutade med att Lena mördades, hon mötte den ondaste av mänskliga varelser där bakom planket, och det förtjänade hon inte och inte hennes barn heller, det vet du innerst inne Gloriouslife, jag vet att du vet det likväl som alla andra i tråden här, vet det.
Det vet också varenda polis och åklagare och domare.

Ingenting rättfärdigar ett mord på något vis, hade det varit Lena som varit den onde, så hade det varit Lena som satt häktad på sannolika skäl för mord, och du vet mycket väl att det inte är Lena som sitter där i häktet och väntar på att sin domedag och dom, och i framtiden ska tjäna 13 kr i h i många år framöver. Du vet Gloriouslife, innerst inne.
Citera
2019-09-09, 12:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag hoppades på att SD och HD hade lämnat in ett Bodelningsavtal till Skatteverket men så var inte fallet fick jag veta idag. Suck.

Tack för att du kollade 🙂
Citera
2019-09-09, 12:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Så borde det väl vara?
Ett prio ett prov borde vara DNA test på kroppen, och då även matchas mot SD förutom "annan". Ett sådant prio ett prov tar inte lång tid att få svar på om jag förstått det hela rätt.

Förmodligen har de skickat fler sådana prov, kanske i omgångar om man inte lyckats få något som är bindande till mordet.

Enligt @Osamaj ska man ha fått träff på SD tidigare, vilket inte kan ha ansetts bindande.

Absolut enligt min åsikt, om de funnit DNA från MGM på kroppen, MGM saknar alibi och har en historik med anmälningar från BO, klappat och klart för "sannolika skäl", det spelar ingen roll i det läget vad MGM säger om hur hans DNA har kunnat hamna på ett mordoffer, han blir insydd direkt, hans förklaring får prövas i rätten vad det lider.

Så jag tror att det är något annat från NFC som har uppgraderat MGM till misstänkt på "sannolika skäl".
Citera
2019-09-09, 12:32
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Förstår inte frågan riktigt. Kan du förtydliga?
Det sades att Lena anförtrodde sig till någon och berättade allt.
Som jag förstod det var LW rädd för sitt liv. Så hon anförtrodde sig till någon/några.
Var du en av dom ?
Eftersom du har träffat Lenas föräldrar, vad hette hon innan Wes*tröm ?
Citera
2019-09-09, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag har funderat på det där med att LW valde att träffa HD för att på något sätt lägga korten på bordet. Här sitter jag inte på någon fakta, men jag har ändå en föreställning om hur det gick till. Jag skrev nyss här om att jag ogärna tillskriver HD några allsmäktiga ondskefulla egenskaper i stil med de man ser hos Hannibal Lecter. Det samma gäller för SD. Så begåvad tror jag inte att han är. Däremot är jag övertygad om att SD hela tiden söker fördelar för sig själv och att han spelar spel för att nå detta. Jag har en del egen erfarenhet av otrohet, både egen och andras. Jag har befunnit mig på samtliga positioner i spelet, varit den som bedrar, blivit bedragen och har stått vid sidan av. Jag tror att en central del i det spel som pågick kring otrohetsaffären HD/SD/LW var att SD spelade olika roller i olika sammanhang. Han sa och gjorde sånt som underlättade spelet för honom att få det han ville ha. Han ville ha kakan och äta den och var rätt duktig på att uppnå det.

Jag tror att LW tröttnade på alla lögner och alla roller som skulle besättas. Hon fann sig länge i det, men någonstans fick hon nog. Hon ville syna SD. Tvinga fram honom i ljuset. Ett bra knep för att nå dit är att helt enkelt lyfta fram allt i ljuset. Det är ett effektivt sätt, eller kan vara det, för att få stopp på det som SD höll på med. Han var beroende av att alla spelade sina roller väl och att han kunde dirigera från sin position. Genom att berätta för HD fick hon stopp på hela karusellen, eller trodde hon i alla fall att hon skulle få.

Nu gick det som bekant inte så bra som LW hade hoppats, mästermanipulatören (dock inte i klass med dr Lecter) gjorde vad såna som han gör, han hittade ett sätt att utnyttja det nya läget och att göra det bästa av det nya läget (det bästa för honom). Hur det fortsatta spelet såg ut vet jag inte, men det fortsatte i alla fall.

Det känns som en förklaring som är trolig.
Det är verkligen sant att om allt kom upp i ljuset, så kunde inte dubbelspelet fortgå. Vem skulle kunna tro att det skulle gå så illa?

Men helt klart är det också att det är ett vågat drag.
Förmodligen har både HD och LW fått lögner och fagra löften. Annars skulle väl en av dom vikit sig (eller hur man nu ska uttrycka det). Det är väl det vanligaste? En lämnar/blir lämnad?

Sedan vill man ha klart slutet och hur HD kom in i bilden som eventuell del i mordet.

Kanske var detta dubbelspel ändå så skickligt spelat att HD inte kände att loppet var kört. Jag tänker på de bilder som @Letsdoit länkade till i ett inlägg nyligen, där man ser en HD som ser blommande och nästan nykär ut.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om det hade funnits DNA från MGM på LW,s kropp så hade han blivit häktad redan första gången på "sannolika skäl" oavsett vad för förklaring han hade kommit med, så jag tror inte att det är DNA som de fått i svaret från NFC, det är något annat som har sparkat upp misstanken till "sannolika skäl"
Om man tänker den andra vägen: Kan den höjda misstankegraden ha föranletts av att man pga. av eventuella nedslående resultat från NFC behövde göra sig tillträde till SD:s bostad för att hitta nytt material att skicka på analys?

Eller hade man kunnat göra den nya undersökningen av hans bostad utan att först höja misstankegraden?
Senast redigerad av Draifos 2019-09-09 kl. 12:35.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Bodelning har förmodligen genomförts. SD och HD har dock tyvärr inte inlämnat något Bodelningsavtal till Skatteverket Det är frivilligt att så göra.
De bodde väl i en villa och inte i en bostadsrätt?
I så fall måste det stå i lagfartspappren vem som äger huset?
Lagfarter finns väl hos Lantmäteriet och är offentliga handlingar?
Det kan väl knappast vara frivilligt att skicka in bodelningsavtal (eller liknande) till Lantmäteriet?
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Beror väl på vem av de som köpte huset hur köpekontraktet är skrivet. Dom var inte gifta vid det tillfället. 2008 gifte dom sig så då är frågan om det skrevs äktenskapsförord för just huset? Ingen aning.
Att det finns äktenskapsförord är en offentlig handling.
Sen vet jag inte om det detaljerade innehållet är offentligt men det ska framgå vad det handlar om.
Jag tror att de registreras hos Länsstyrelsen.
Citat:
Så då ver vi inte om SD har köpt ut HD ur huset.
Det finns uppgift i tråden att han vägrade
att flytta från huset och att han vägrade
att köpa ut HD.
Att hon först bodde i föräldrarnas
sommarstuga innan de köpte bostadsrätten
åt henne
Den uppgiften kommer jag också ihåg att jag har läst men det var ett tag sedan.
Förhållandena kan ha ändrats sedan dess eller också kan det ha varit fel uppgifter från början.

Ligger inte HD illa till om hon inte döms (men om SD döms) och bouppteckningen inte har genomförts?

Edit: Lite korrigering. Om bara SD ägde huset från början och om de hade äktenskapsförord på att det var bara hans så blir förstås inte Lantmäteriet inblandade alls. Men då måste det istället ha funnits ett äktenskapsförord som Remark skrev.
Senast redigerad av hoppsann 2019-09-09 kl. 12:43.
Citera
2019-09-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har för mig att du hade HD som MGK... har du ändrat dig?

Hej TufsanKatt jag har ändrat mig fram och tillbaka, jag är till fyllo objektiv.
Jag satsar inte stenhårt på en enda, jag vänder och vrider överallt så mycket jag kan. Jag kan inte låsa mig fast för då kaj man missa mycket. När jag inser att jag har fel så ändrar jag självklart spår. Många misstag på vägen men mitt mål är endast att hjälpa Lena så hon får upprättelse och givrtvis så hennes barn och andra anhöriga och vänner slipper grubbla över vad som hände Lena. Det är målet och det hoppas jag det är för oss alla här i tråden. Oavsett hur vi spekulerat över tid fram och tillbaka som sagt.
Citera
2019-09-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ekonomi.
Hur ska HD ha råd med att köpa ut SD och sedan kunna betala amorteringar och resten av kostnaderna runt ett boende i en villa med sin sjuksköterskelön?

Men rent moraliskt kan man ju tycka att om någon är otrogen i 6 år, utan att ta ut skilsmässa, då kan man få betala för det också.

Det får vi hoppas, och vi får hoppas att den skyldige inte lurat den andre ekonomiskt på något vis uppepå allt elände.
Citera
2019-09-09, 12:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man tänker den andra vägen, kan den höjda misstankegraden ha föranletts av att man pga. av eventuella nedslående resultat från NFC behövde göra sig tillträde till SD:s bostad för att hitta nytt material att skicka på analys?

Eller hade man kunnat göra den nya undersökning av hans bostad utan att höja misstankegraden?

Nej det tror jag inte, så djävla fräck kan man inte vara, tänk dig scenariot att få komma till en tredje förhandling med tomma händer?

De fick något från NFC som bekräftade deras teorier om hur det gått till och vem som är skyldig och jag tror inte att det var DNA, problemet som finns nu är ju att Hiding ökade på ekvationen med MGK av någon anledning, jag har grunnat hela helgen på vad fan de har som gjorde att de gick in med full styrka även mot MGK, känns som om de komplicerar fallet rejält med den insatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in