• 3
  • 4
2019-09-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglyVirgin
Jaså, nej det är sant, erfarenhet är viktigast. Men det är konstigt; en ekonomiassistent behöver som sagt inte ha någon förkunskap alls. Man kanske utbildar en sådan på vad, 1-2 timmar? Det enda man behöver lära sig egentligen är programmen, hur man läser in leverantörskontra etc. Det skulle jag lära mig på mindre än en dag, men jag antar att arbetsgivarna vill spara några tusenlappar på utbildning och drf hellre tar någon mindre hungrig men som jobbat med det tidigare.

Frågan är hur länge ska man söka innan man inser att det kanske är lönlöst? Förra hösten när jag hade sista året i skolan sökte jag hela hösten till deltid men fick ingenting.

Jepp! Tar paus i studierna för att söka ekonomiassistentjobb... har redan pluggat massa innan så pluggar exklusivt för att få jobb... så slösar inte massa tid... nu jobbar jag heltid med vissa ekonomiassistentuppgifter men söker samtidigt ekonomiassistentjobb främst på heltid... Det är dock jobbigt att söka på den lilla fritid man har när man jobbar heltid + intervjuer ska vi inte ens tala om + uppsägningstid...

Japp! Söker någon med erfarenhet är denna person i princip "först i kön" såvida den inte tabbar sig extremt. Ett annat tips är att försöka hitta företag som gör intelligenstester och då kommer de i första hand gallra på det. Ett av jobben (dock tyvärr inte det jag tog) jag fick var så. Säkert många med erfarenhet som failade testet och så blev jag erbjuden jobbet. Dock stod det nog inte i annonsen att man skulle göra test, och tror det är ett ovanligt förfarande för ekonomiassistenttjänster... Sen är det heller ingen garanti att man klarar det... Tng (bemanningsföretag) vet jag gör tester, men alla annonser jag sett från dem har också krävt erfarenhet...

Tycker man ska söka i åtminstone ett år på heltid... och så tar man det närmsta det man vill göra man kan få... och fortsätter söka hela tiden... det är så jag gör... men det beror ju helt på vilka alternativ man har... Kommer jag personligen aldrig få något vettigt inom ekonomi kommer jag omskola mig ännu en gång (ännu ett av många problem vår generation (antar att du är ung) måste stå ut med).
Senast redigerad av sohard-lifegoeson 2019-09-03 kl. 22:20.
Citera
2019-09-03, 23:06
Medlem
Kan man inte starta ett litet bolag. Det enda syftet är att det ska se ut som om du gör leverantörsreskontra?
Citera
2019-09-03, 23:56
Medlem
Hål i CV är verkligen inget problem om man har rest eller bott i ett annat land och jobbat. Något som en arbetsgivare inte kan kolla upp. Sen är det många som bara backpackar o luffar runt ett tag, oftast unga människor. Inget problem det heller.
Han man som arbetsgivare problem med sådana människor så blir det nog svårt att hitta folk.
Citera
2019-09-04, 22:22
Moderator
tobess avatar
Rubrik ändrad och några OT inlägg raderade.

/Moderator
Citera
2019-09-04, 22:37
Medlem
undercover-racists avatar
Är du inskriven på arbetsförmedlingen?
Citera
2019-09-05, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Japp, arbetsmarknaden för oerfarna ekonomer är mättad sedan ett par år tillbaka, jag har själv börjat ångra mitt val av utbildning men har som tur är fortfarande några år kvar så jag kan försöka justera utbildningen mot något annat område. Ta ett jobb i en butik om det krisar ekonomiskt, det är ändå ett drägligt jobb, medan du söker vidare! Har du sökt praktiktjänster? Det kan ju vara en väg in, även om det inte betalar räkningarna.

"Ett par år" Jag skulle säga sedan 20 år.
Citera
2019-09-07, 17:23
Medlem
undercover-racists avatar
Såg ett inlägg på Facebook i en jobbgrupp. En utländsk kille med masterexamen i ekonomi och de enda jobb han fått de senaste 7 åren är städjobb och jobb på McDonalds. Herregud.. Det här landet suger katastrofalt på integration. Så mycket kompetens och utbildning som inte tas tillvara av olika anledningar.
Citera
2019-09-08, 13:23
Medlem
När avslutade du din utbildning? Jag förmodar det var i juni och jag skulle rekommendera att du inom de närmsta två månaderna hittar ett jobb. Det är inte nödvändigt att direkt efter studierna hitta ett jobb, att som nyutexaminerad ta några månaders ”semester” är ok, men om du går arbetslös resten av året kan du få problem att hitta ett vettigt jobb. Att ta jobb som städare kan dock samtidigt vara negativt, du har en kandidat och du borde kunna hitta någonting bättre. Om jag ser någons CV med en kandidat men som jobbar som städare så skulle jag fundera över hur bra den kandidaten faktiskt är.

Torde finnas massvis med lägre ekonomjobb du kan ta tills du hottar någonting ännu bättre. Du kan också överväga säljyrket, många ekonomer som jobbar som säljare och är rent generellt en god livserfarenhet även om det är bland de vidrigaste jobben man kan ha.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in