Citat:
Jaså, nej det är sant, erfarenhet är viktigast. Men det är konstigt; en ekonomiassistent behöver som sagt inte ha någon förkunskap alls. Man kanske utbildar en sådan på vad, 1-2 timmar? Det enda man behöver lära sig egentligen är programmen, hur man läser in leverantörskontra etc. Det skulle jag lära mig på mindre än en dag, men jag antar att arbetsgivarna vill spara några tusenlappar på utbildning och drf hellre tar någon mindre hungrig men som jobbat med det tidigare.
Frågan är hur länge ska man söka innan man inser att det kanske är lönlöst? Förra hösten när jag hade sista året i skolan sökte jag hela hösten till deltid men fick ingenting.
Frågan är hur länge ska man söka innan man inser att det kanske är lönlöst? Förra hösten när jag hade sista året i skolan sökte jag hela hösten till deltid men fick ingenting.
Jepp! Tar paus i studierna för att söka ekonomiassistentjobb... har redan pluggat massa innan så pluggar exklusivt för att få jobb... så slösar inte massa tid... nu jobbar jag heltid med vissa ekonomiassistentuppgifter men söker samtidigt ekonomiassistentjobb främst på heltid... Det är dock jobbigt att söka på den lilla fritid man har när man jobbar heltid + intervjuer ska vi inte ens tala om + uppsägningstid...
Japp! Söker någon med erfarenhet är denna person i princip "först i kön" såvida den inte tabbar sig extremt. Ett annat tips är att försöka hitta företag som gör intelligenstester och då kommer de i första hand gallra på det. Ett av jobben (dock tyvärr inte det jag tog) jag fick var så. Säkert många med erfarenhet som failade testet och så blev jag erbjuden jobbet. Dock stod det nog inte i annonsen att man skulle göra test, och tror det är ett ovanligt förfarande för ekonomiassistenttjänster... Sen är det heller ingen garanti att man klarar det... Tng (bemanningsföretag) vet jag gör tester, men alla annonser jag sett från dem har också krävt erfarenhet...
Tycker man ska söka i åtminstone ett år på heltid... och så tar man det närmsta det man vill göra man kan få... och fortsätter söka hela tiden... det är så jag gör... men det beror ju helt på vilka alternativ man har... Kommer jag personligen aldrig få något vettigt inom ekonomi kommer jag omskola mig ännu en gång (ännu ett av många problem vår generation (antar att du är ung) måste stå ut med).
Senast redigerad av sohard-lifegoeson 2019-09-03 kl. 22:20.
Senast redigerad av sohard-lifegoeson 2019-09-03 kl. 22:20.
Jag skulle säga sedan 20 år.