Citat:
1. Rörelsen uppåt är samma hastighet som sidledes. Skuggan blir rak. Höst och vårdagjämning förklaras av vändpunkterna i den spiraliska rörelsen.
2. Solen stiger inte upp och ned som ni tror. Det är perspektiv som förklarar att synvillan uppstår. I kombination med refraktion. Reflektioner i kupolen förklarar att sydney och kapstaden får synvillan med uppgång i det väderstrecket,
3. Kombination av att stjärnorna rör sig spiraliskt och att de kan se saker från sidan men tro att det är ovanifrån.
Ni har en del att lära er om optik. Researcha mer om det okkulta sällskapet "oculists" som bidragit till den vilseledande rund jord paradigmen som ni är hypnotiserade av.
2. Solen stiger inte upp och ned som ni tror. Det är perspektiv som förklarar att synvillan uppstår. I kombination med refraktion. Reflektioner i kupolen förklarar att sydney och kapstaden får synvillan med uppgång i det väderstrecket,
3. Kombination av att stjärnorna rör sig spiraliskt och att de kan se saker från sidan men tro att det är ovanifrån.
Ni har en del att lära er om optik. Researcha mer om det okkulta sällskapet "oculists" som bidragit till den vilseledande rund jord paradigmen som ni är hypnotiserade av.
Punkt 1. Jag får inte ihop det. Så solen åker runt ett varv på 24 timmar runt den platta jorden i samma hastighet som den åker uppåt. Det betyder att klockan 00:00 så är den närmast jorden och klockan 12:00 är den längst ifrån jorden.
Alltså är solen 20.000 km högre upp klockan 12:00 än klockan 00:00. Det är 2000 mils höjdskillnad. Borde det inte innebära att solen klockan 12:00 så kan hela jorden se solen? 2000 mil + den höjd ni plattskallar påstår solen är som närmast, det är en förbannad hög höjd över den platta jorden.
Och ÄNDÅ kan jag inte få ihop det hur skuggan ska röra sig i en rak bana på alla platser på hela den platta jorden under 24 timmar på vår- och höstdagjämning.
Kan du försöka själv med en lampa, en rockring på golvet som får sympolisera den platta jorden. Ta sedan och sätt upp några tandpetare runt innanför rockringen med kludd så dom står rakt upp.
Ta nu en lampa och gör en cirkelrörelse ungefär där ekvatorn bör vara och få exakt alla skuggor av tandpetarna att röra sig RAKT på golvet. Ett helt varv (24 timmar) ska du föra lampan.
Testa rotera lampan samtidigt du höjer och sänker lampan...
Jag får helt enkelt inte ihop det hur din rörelse ska kunna få alla skuggor röra sig RAKT på golvet.
Se min bild så förstår du nog problemet: https://forumbilder.com/i/rd3a
Dom röda prickarna är flaggstänger. Dom gråa sträcken är skuggan raka bana under dygnet vid vår- och höstdagjämning. Titta extra noga vid flaggstången mitt på ekvatorn. Den skuggan går i verkliga livet i en exakt rak bana som följer just ekvatorn. Men ekvatorn på den platta jorden är... RUND!!!
Hur får du ihop ens det????
Punkt 2. Kan du förklara hur perspektiv kan böja ljus. Kan du även förklara vad för det är för reflektioner du pratar om, vad är det solens strålar reflekterar på.
Punkt 3. Nu hängde jag inte med. Kan du förklara hur en spiralisk rörelse kan göra att södra polstjärnan (som är vid södra korset) kan stå stilla åt söder på tre platser samtidigt, Kapstaden, Sidney och Río Grande! Du får allt förklara tydligare för det går inte ihop.
Angående optik så har jag rätt bra kunskaper, jag är amatörproffs inom fotografering och kunnsig inom just hur ljus faller, optiska fenomen, hur perspektiv fungerar mm. Vad sitter du själv för kunskaper inom ämnet?
Låt mig gissa, du kommer nu säga något om att du inte orkar förklara mer och ger upp
Intressant att du fortfarande inte har förklarat hur det fungerar mina tre punkter, speciellt undrar jag hur du tänker få ihop punkt 1. Så länge du inte löser den biten så kommer du inte vidare

EDIT: Ändrade bilden som jag hade gjort en litet fel på...
Senast redigerad av Jazzil 2019-09-07 kl. 15:38.
Senast redigerad av Jazzil 2019-09-07 kl. 15:38.