Citat:
När du sitter vid förhör med polisen för utredning kring ett mord, då berättar du allt du vet, precis allt, direkt.
Det är inte försvarsbart att låtsas att man inte förstått vad som syftades i ett sådant läge, han förstod och visste och valde att dölja, det förstår även SD men han teg och det ses som att vinna tid att hinna fundera.
Alla oskyldiga berättar ALLT som kan vara av värde, SD valde att dölja så länge han kunde, det pekar givetvis ut honom som misstänkt, med all rätt!
Man varken ljuger eller döljer något vid ett allvarligt brott som mord om man är oskyldig och inget har att dölja, särskilt inte om man har en relation med den mördade, det förstår varenda förnuftig människa och även SD det kan jag lova dig, trots det valde han att spela dum, luktar misstänkt lång väg redan från början, inte sant?
Det är inte försvarsbart att låtsas att man inte förstått vad som syftades i ett sådant läge, han förstod och visste och valde att dölja, det förstår även SD men han teg och det ses som att vinna tid att hinna fundera.
Alla oskyldiga berättar ALLT som kan vara av värde, SD valde att dölja så länge han kunde, det pekar givetvis ut honom som misstänkt, med all rätt!
Man varken ljuger eller döljer något vid ett allvarligt brott som mord om man är oskyldig och inget har att dölja, särskilt inte om man har en relation med den mördade, det förstår varenda förnuftig människa och även SD det kan jag lova dig, trots det valde han att spela dum, luktar misstänkt lång väg redan från början, inte sant?
Så 100% beter sig enligt din teori?
Nej jag tror att många tänker att man säger så lite som möjligt för att inte bli indragen mer än man redan är. Sedan kan man ju alltid säga man glömt det om man blir påkommen. Hos yrkeskriminella är det snarast regel att man tiger vare sig man är oskyldig eller inte. Men jag ska inte använda dem som norm utan de som har en närhet till fallet men inte vill bli misstänkliggjorda mer kan mycket väl tänkas använda den restriktiva taktiken i stället för att "babbla som en öppen bok" och kanske dra misstankarna på sig själv.
Det är flera orsaker till att många ändrat sitt förhållandet till polisen och myndigheter från godtroget öppen till att man inte säger något i onödan. Som vittne väljer man att inte framträda etc. De tänker vill inte bli inblandad, de löser fallet ändå etc.
SD;s taktik kan ju inte vara att dra på sig ännu fler misstankar. Han vet ju att de är ute efter honom och då säger han inget som de inte redan vet.