2019-09-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
När du sitter vid förhör med polisen för utredning kring ett mord, då berättar du allt du vet, precis allt, direkt.
Det är inte försvarsbart att låtsas att man inte förstått vad som syftades i ett sådant läge, han förstod och visste och valde att dölja, det förstår även SD men han teg och det ses som att vinna tid att hinna fundera.
Alla oskyldiga berättar ALLT som kan vara av värde, SD valde att dölja så länge han kunde, det pekar givetvis ut honom som misstänkt, med all rätt!
Man varken ljuger eller döljer något vid ett allvarligt brott som mord om man är oskyldig och inget har att dölja, särskilt inte om man har en relation med den mördade, det förstår varenda förnuftig människa och även SD det kan jag lova dig, trots det valde han att spela dum, luktar misstänkt lång väg redan från början, inte sant?

Så 100% beter sig enligt din teori? Nej jag tror att många tänker att man säger så lite som möjligt för att inte bli indragen mer än man redan är. Sedan kan man ju alltid säga man glömt det om man blir påkommen.
Hos yrkeskriminella är det snarast regel att man tiger vare sig man är oskyldig eller inte. Men jag ska inte använda dem som norm utan de som har en närhet till fallet men inte vill bli misstänkliggjorda mer kan mycket väl tänkas använda den restriktiva taktiken i stället för att "babbla som en öppen bok" och kanske dra misstankarna på sig själv.
Det är flera orsaker till att många ändrat sitt förhållandet till polisen och myndigheter från godtroget öppen till att man inte säger något i onödan. Som vittne väljer man att inte framträda etc. De tänker vill inte bli inblandad, de löser fallet ändå etc.

SD;s taktik kan ju inte vara att dra på sig ännu fler misstankar. Han vet ju att de är ute efter honom och då säger han inget som de inte redan vet.
Citera
2019-09-08, 10:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En tanke jag också har haft liknar din, men med lite annat händelseförlopp.

Som jag har förstått av en användare är att SD aldrig skulle lämna mobilen hemma, inte ens för en kortare stund.
En tanke jag har haft är att eftersom SD och HD kan ha haft förberedelser igång inför sin USA resa, så kan HD/SD gjort ett besök hos SD/HD under kvällen och fått syn på något av SDs konversation med LW.

Det fetade:
Nu är jag inte tillräckligt insatt i de juridiska frågorna, det finns andra i tråden som kan detta bättre.

Men som jag misstänker att du menar, dvs att SD redan erkänt och nu går ÅK med på att han får sitt straff och då utan rättegång, det förekommer inte i Sverige så vitt jag vet. Detta system finns däremot i USA.

I Sverige (rätta mig om jag har fel), anser man att det krävs en rättegång, där allt läggs upp i rättssalen, detta oavsett om någon har erkänt eller inte, oavsett om utredning och ÅK anser sig ha hela förloppet klart för sig. Det är upp till rätten att ta ställning, inte pols och ÅK.

Du har i huvudsak rätt. I vart fall för denna typ av brott:

Citat:
Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande/
Citera
2019-09-08, 10:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/.../
Men som jag misstänker att du menar, dvs att SD redan erkänt och nu går ÅK med på att han får sitt straff och då utan rättegång, det förekommer inte i Sverige så vitt jag vet. Detta system finns däremot i USA.
/.../
Fast i MrPitiful's teori ingår inte att SD skall ha erkänt. Det lägger du ju till själv.
Citera
2019-09-08, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Jag bygger den tesen på att man eventuellt skulle kunna finna att HD varit ett så kallat § 12-fall ifall det är hon som utfört dådet, vilket i och för sig kanske skulle kräva en rättegång för att fastställa. Om hon då frias så har kostnaden för rättegången varit oskälig.

Ifall det är någon minderårig som har utfört dådet, ...någon som kanske inte längre stått ut med att se HD lida på grund av det uppkomna läget, ...så kanske man ifrån utredande myndigheter gör en avvägning att hellre sopa saker och ting under mattan utan rättegång och istället löser problemet med "förvaring och framtida korrigering" genom sekretessbelagd hantering med hjälp av sociala myndigheter och andra instanser.

Tillägg: Vad gäller HD:s tillstånd så är det väl så att jag funderar över om det kan vara så att hon kan ha utfört dådet under en tillfällig sinnesförvirring (läkemedelsframkallad) att hon kanske i dagsläget inte ens minns att hon har utfört något dåd...

§ 12-fall, vad är det?
Citera
2019-09-08, 10:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Varberga definieras väl fortfarande som ett riskområde av polisen, dvs på gränsen till att kunna bli ett särskilt utsatt område som Vivalla. Gissningsvis är det knarkhandel, rån och överfall i området närmast parkeringsplatsen som är upplevda risker kvällstid förutom vildsvinen.

Å andra sidan är det mindre än en kilometer från hennes hem om man vill gå till fots, men man måste även passera Varberga centrum då.

Däremot finns det väl inget som tyder på att LW skulle vara särskilt mörkrädd med tanke på alla bilder som finns på henne med pannlampa på mörka platser.

Ja förstås men då har hon kanske haft sällskap. Nu påpekar hon i inlägget som att grannen skulle ställt upp så hon skulle slippa vara ensam i den sena timmen (en cache kan väl hittas dagtid också, rån och överfall kan ske dagtid men vildsvin brukar trycka undanskymt dagtid).
Citera
2019-09-08, 10:33
Bannlyst
Citat:
....... I Sverige (rätta mig om jag har fel), anser man att det krävs en rättegång, där allt läggs upp i rättssalen, detta oavsett om någon har erkänt eller inte, oavsett om utredning och ÅK anser sig ha hela förloppet klart för sig. Det är upp till rätten att ta ställning, inte pols och ÅK.

Japp, i sverige går det till rättegång. Det finns såklart småbrott som kan lösas med böter direkt utan rättegång (typ fortkörning, snatteri mfl) , men även där har man möjlighet att förneka brottet och då får man snällt gå till domstolen.

Ett erkännande betyder egentligen inte ett smack.
Om polisen tror sig ha rätt förövare, så underlättar det såklart utredningen, men själva erkännandet betyder ingenting.
Ett erkännande måste styrkas med annan bevisning innan en domstol godtar erkännandet.

Det är flera hundra som seriöst har erkänt mordet på Olof Palme.

Så orden "jag erkänner mordet på" ... betyder ingenting. (men kan underlätta i utredningen)
Citera
2019-09-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Polisen har varit tydlig med att inga spår leder till kyrkan.
Min uppfattning om motiv är att det handlar om svartsjuka, otrohet, radering av loggar m.m.
Hur länge sedan var det polisen varit tydlig med att inga spår leder till kyrkan? Jag tänker att mycket har hänt sedan dess i utredningen.

Har själv svårt att släppa UD:s fd fru MH... kanske har hon hejat på MGM i stället för HD?

Hade JG någon koppling till LW:s fd kyrka... vet Du?
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-09-08 kl. 10:55.
Citera
2019-09-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag hade också blivit mest besviken på min make. Hade inte dödat honom av många skäl. Barnen blir ju av med oss båda då t.ex. Eftersom jag har svårt att döda spindla t.o.m , blir mitt tal om dödande teoretiskt, men jag tänker att frikopplat från otroheten, vore det ändå lättare att döda en okänd än en känd.
Samtidigt som du säger kopplar man det till otrohet och hat, då kanske den man känner är mer logisk att döda ( även om det är knäppt från början).

Ja, då verkar vi tämligen överens just i denna fråga. Jag hade visserligen inte med barnperspektivet, kring att barn kan förlora inte bara en förälder, utan två därtill, som du hade, vilket inte är en oviktig detalj i sammanhanget. Vi blir tvungna att teoretisera även om vi är oförmögna att i verkligheten ta ihjäl någon. Vi har knappt någon oberoende fakta i fallet av utgå från. Läckaget från utredningen verkar obetydligt. Sedan anser jag mest alla tycker och tror, vi spekulerar allihop i någon mån. De som verkligen vet något verkar rätt tysta.

Sedan, med risk för att måla in mig i ett victim blaming hörn, kan jag inte låta bli att undra över om Lena är i någon bemärkelse förmögen att vara "bitchigare", och mer svårhanterlig än vi vet om, fanns några uttalanden om henne tidigt i tråden att hon skulle varit mindre sympatisk mellan varven? Jag tänker då på brottets karaktär, modus operandi, då hatet verkar så oförsonligt och ödesmättat. Men, det lär vi aldrig få djupare kännedom om. Det kommer fram så olika bilder av en och samma människa, beroende på vem du frågar och dennes individuella uppfattning och erfarenhet av offret.

Ytterligare märkligheter är Hannas flytt rakt in på Lenas kvarter, det gör att jag anar ugglor i mossen. Du kan flytta var som helst och du väljer att flytta med utsikt över rivalens hus. Mitt varningslarm börjar åtminstone larma några decibel för högt.

Vill man seriöst ha den utsikten varje dag, året runt när man blivit sviken dubbelt upp, om man inte känner till att det är ett temporärt problem som kommer vara löst inom en överskådlig tid? Om inte, i sådana fall varför?

Däremot vad gäller logistik anser jag platsen för det nya boendet, som en perfekt utgångspunkt för att bara gå över till Lena när helst man ser det lyser, och knacka på, utan att behöva ha sms alternativt chatt- eller telefonkontakt och lämna den typen av digitala spår och bevis bakom sig.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-08 kl. 10:58.
Citera
2019-09-08, 10:40
Medlem
Citat:

. . .

I Sverige (rätta mig om jag har fel), anser man att det krävs en rättegång, där allt läggs upp i rättssalen, detta oavsett om någon har erkänt eller inte, oavsett om utredning och ÅK anser sig ha hela förloppet klart för sig. Det är upp till rätten att ta ställning, inte pols och ÅK.

Min tanke är ju att ifall någon person i SD:s närhet har begått brottet, kanske för att skydda HD ifrån mer lidande på grund av SD:s otrohet och SD i en utredd realitet endast är skyldig till att skydda denna (kanske omyndiga) gärningsperson genom att så att säga hjälpa till att dölja vad som har skett, så borde det rimligen utgöra en för tunn grund att lagföra honom på så länge man inte också formellt lagför den verkliga gärningspersonen.
Citera
2019-09-08, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast i MrPitiful's teori ingår inte att SD skall ha erkänt. Det lägger du ju till själv.

Nu hänger jag inte med.
SD sitter ju på sannolika. I ett häkte, med restriktioner.
Om han inte erkänner, dvs nekar till att ha med brottet att göra...och det är polisiärt uppklarat enligt skibenten MrPitifuls undran...
Citera
2019-09-08, 10:47
Medlem
crawlys avatar
En kort liten fråga bara.
Lena var ju Equmeniapastor och hade vigt det nu misstänkta paret.

Innebär detta att SD och HD haft kopplingar till Equmenia? Om nej är min fråga varför man då gifter sig där?
Citera
2019-09-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En kort liten fråga bara.
Lena var ju Equmeniapastor och hade vigt det nu misstänkta paret.

Innebär detta att SD och HD haft kopplingar till Equmenia? Om nej är min fråga varför man då gifter sig där?
För att man är nära vän till en av pastorerna i Equmenia och vill vigas av vederbörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in